Grand danois eller Dogue de Bordeaux? {{forumTopicSubject}}
Jeg kan mærke, at lysten til at udstille og sikkert senere avle er stigende....
Men men men - hvilken race skal jeg dog kaste mig over?
Det står mellem DdB eller GD og jeg er vild med begge racer...
GDén har jeg sukket efter i en del år og har nu en dejlig hanhund som jeg håber på, at udstille engang i det nye år.
Ved et tilfælde faldt jeg over racen DdB som jeg faktisk ikke anede noget om, men jeg er dybt forelsket i hende jeg har - hun er dog uden papirer og skal ikke bruges i avl.
Jeg er vild med DdBéns udtryk, dellerne, en "lille" kraftig bøf, deres enormt rolige sind og jamen altså tanken om sådanne nogle små doggerhvalpe....uhhh
GDéns smukke, stolte attitude - elegance...deres smukke gang. Sindet - udviser en enorm kærlighed, læner sig altid op ad en, kommer og ligger hovedet på skulderen når man sidder her foran computeren....og altid i nussehøjde
Jeg elsker deres højde!!
Men at vælge hvilken race jeg skal satse på....oh my...det er svært.
Hælder måske mest til GD, da DdBén er plaget af enormt megen sygdom, men....
I der har enten den ene eller den anden race - i må meget gerne komme med grunden til jeres valg af den race i nu har valgt og i må også gerne nævne de negative aspekter.
Ligeledes vil jeg gerne have et billede af hvilket sammenhold eller det modsatte der er indenfor jeres race i dkk, da jeg også synes dette har betydning, da jeg gerne vil opleve et vis fællesskab, selvom der selvfølgelig altid er konkurrence nogle avlere imellem.
Hjælp mig gerne til, at finde ud af hvilken af de to jeg skal vælge, at satse på
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
feb 2006
Følger: 19 Følgere: 29 Emner: 123 Svar: 5.525
Men jeg tror så det er noget nemmere at komme af med DdB-hvalpe end det er med GD-hvalpe pt, så hvis profitten skal råde, så taler alt for den røde.
jan 2008
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 10 Emner: 68 Svar: 771
At svare på hvad jeg ville vælge er måske lidt overflødigt
dec 2008
jan 2008
dec 2008
jan 2008
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 22 Svar: 423
Men jeg er også ret vild med DDB.
Jeg ved faktisk ikke hvad jeg ville vælge når den dag kommer.
GD døjer også med mavedrejning.
okt 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 64 Svar: 383
Man skulle tro det var ligetil ja, når nu jeg har en dkk GD, men tanken om, at invistere i en dkk DdB tæve har været under overvejelse længe....
DdBén skal jo også nødig uddø fordi ingen vil give sig i kast med racen - men at jeg som ny og intetanene skulle kunne gå ind og gøre noget godt for racen vil være, at tro på nisser desværre.
Det må være en som virkelig har forstand på genetikken...
Jeg har udstillet en del forhen men indenfor brugshunde - så jeg ved hvor skønt det er....men kender jo ikke til mange GD avlere og stemningen iblandt disse
Men ja....GDén har været en favoritrace for mig siden jeg var barn og jeg tror jeg vil holde mig til drømmen om denne race.
mar 2008
Jeg har været med min mor og mormor og morfar afsted siden jeg lå i en barnevogn. jeg vil hvertfald sige du skal prøve at komme med på et par udstillinger eller skuer og se hvad det er for nogen mennesker der er der
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
held og lykke med dit valg
okt 2009
Ja der er et skue heroppe d. 29 januar - det vil jeg med til ihvertfald....dog uden hund.
Sunshine: Det er jeg helt klar over - også derfor jeg må vælge
mar 2008
okt 2009
En grøn tøs som mig har jo virkelig brug for god vejledning for ellers vil jeg jo lave alverdens fejl....tror jeg?
okt 2009
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.168
Og så kryds fingrene for, at den arme DDB stille og rolig uddør som race .. helst sammen med Mastino, EB og Basset Hound ..
okt 2009
jan 2006
Pga alle de sygdomme der findes i den race - jeg synes personligt, det er dyremishandling at avle på en hund, der er så pre-disponeret for at udvikle én eller flere lidelser, som den herefter skal døje med hele livet.
Derfor mener jeg ikke, at avl på de tre racer bør forekomme - og beder til, at ts vælger at kaste sig over GD´en istedet for.
okt 2009
Har faktisk aldrig set på DdBén med de øjne som jeg kan høre i to gør - Martine og Sunshine....
Dette gør jeg hos heste, men ikke med hunde.....hmmm måske jeg lige skal se lidt mere overordnet på racen med nye øjne.
okt 2009
okt 2009
Det genere mig, men jeg har aldrig tænkt på dem i den kontekst!!
jan 2006
Jeg er selv gået fra schæferhund til malinois pga sundheden
Det er forfærdeligt at have en syg hund, og det blev jeg træt af - derfor mit raceskift.
okt 2009
okt 2009
Men grundet det liv jeg har idag, evner jeg desværre ikke, at tilbyde dem det liv jeg synes de bør have....så jeg har valgt, at skifte over til en mindre krævende race....lige når vi kigger på behovet for fysisk og mental udfoldelse.
Men i guder hvor jeg savner mine groenendaels - så skønne de er..... så arbejdsvillige, så hurtige på alle tænkelige måder, indlæring....
Nøj nogle bøffer jeg har nu, som ihvertfald ikke reagere på et splitsekund
jan 2006
Kender det - har også selv en Cane Corso :))
okt 2009
Jeg er faktisk lidt chokket over, at jeg ikke har stillet spørgsmålstegn ved, at jeg ikke kunne lide kropsbygningen.
Min første var jo en blanding af de to racer og han stod jo langt bedre og havde ikke samme tyngde, men stadig lignede han meget en DdB i hovedet osv.....og det var jo HAM jeg forelskede mig i dengang.
Fik senere tæven og hun ser ikke Såååå slem ud, men jeg har hende også tæt på mig og ser det ikke....
jan 2007
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 37
okt 2006
Følger: 50 Følgere: 48 Hunde: 13 Emner: 35 Svar: 463
Min 1. DDB der var købt med hovedet under armen og totalt udvidende om noget som helst på den race var en rigtig mandagshund. Men at han skulle have været forkert i sin konstruktion - NEJ!! Han blev aflivet i en alder af 6 år grundet en sygdom i poterne.
Min 2. DDB dreng blev over 8, og blev til sidst aflivet pga noget nervenoget i ryggen, det var alder relateret. Han kunne bevæge som en gazelle den hund.
Min 3. DDB hun blev næsten 8, og blev aflivet af en dårlig livmoder vi ikke turde fjerne da hun knap et halvt år forinden ud af den blå luft udviklede hjerte arytmi. Hun bevægede sig som en drøm.
Min 4. DDB han fik lymfecancer i en alder af 5,5 år, og blev aflivet af dette 20 dage før hans 6 års fødselsdag. Han var en stor dreng på 86 kg, men han kunne bevæge sig som det sjældent er set før. Han blev som 9 måender gammel opereret for OCD i skuldrende, men det kunne man bestemt ikke se på ham.
Ziljah jeg har nu er 4,5 år gammel og har til dato aldrig haft en sygedag 7-9-13. Den tøs bevæger sig simpelthen også ubeskriveligt fantastisk.
CaMeeko er endnu en mandagshund Han er blevet alt alt for stor alt alt for hurtigt, og det har kostet en operation i skulder og albue, samt han har sprunget et korsbånd i det ene bagben. Han er dog nu fit for fight, men bevæger sig naturligvis ikke så godt som de andre.
Isolde er min lille belgiske prinsesse på lidt over 1 år. Hun har desværre en potelidelse som muligvis er den grusomme Familial Footpad Hyperkeratose, så hvis ikke der sker et mirakel, så bliver hun nok ikke så gammel, og DET er en racerelateret sygdom som GD mig bekendt ikke lider af, men studere man linjerne hos DDB'en, og rådfører sig med nogen der ved noget om racen, så kan man komme en del uden om den sygdom.
Tristan og Thilda som nu er lidt over et halvt år og eget opdræt ved jeg jo ikke så meget om endnu, men jeg kan dog sige, at de til dato intet har fejlet, de har ikke haft en haltdag, og de er utrolig godt sat sammen i deres konstruktion.
Ingen af mine hunde har haft vejrtrækningsproblemer selvom de er korte i næsepartiet. De har ikke været plaget af HD eller AD, kun CaMeeko i AD'en. Alle mine hunde, igen på nær CaMeeko har bevæget sig MEGET problemfrit, og yderst flot og ubesværet.
Jeg kunne godt tænke mig at spørge især dig Sunshine om du vil være sød at uddybe dit meget agressive angreb på DDB'ens konstruktion?
nov 2006
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 11 Emner: 39 Svar: 308
Mie, du skriver: besværet fysisk af sin konstruktion:
Hvordan er de det. Jeg har 9 DDB'er som løber, svømmer, træner bliver udstillet osv. Har ikke nogle begrænsninger....Venligst uddyb hvad det er de er besværet med.
May: du skriver: F.eks knæ"vinklingen" på bagbenet, det er ikke sundt at bære sin vægt på sådan et fundament.
Er du overhoved klar over hvad en vinkling på et bagben betyder???
Hvis en hund er vinklet godt bagtil betyder det faktisk at der er meget bedre affjedring i benet og hunden får et sundt og naturlig afsæt i benet. Er vinklingen dårlig og benet nærmest ret, støder det direkter op i knæet hver gang hunden har en afsæt, på den måde er der fx meget større risiko for knæskader....Vil gerne vide hvad du mener med det ikke er et sundt fundament.
Igen siger det noget om hvad der vides om racen. Bagpartiet er som regel noget en DDB sjældent har problemer med. Det er min erfaring.
Nu ved jeg jo heller ikke I har jeres viden fra.... Men jeg ved at der ihvertfald er 8-10 seriøse opdrættere her i DK. som laver både flotte hunde og hunde med flotte sundhedsresultater.
Jeg er slet ikke bekendt med de udtalelser i kommer med. Selvfølgelig har DDB'en nogle lidelser, det har alle hunde. Bare nævn en race der ikke fejler noget. Store hunde lider med HD og AA. Det er der ikke noget nyt i.
jan 2006
En DDB, der bevæger sig som en gazelle ????????????
Har du nogensinde hørt om Animal Planet ? De viser lejlighedsvis film, hvor man kan se gazeller i bevægelse nemlig
nov 2006
Så niveauet er nok lagt ud fra jeres indlæg.
Synes i skal lade vær med at udtale jer om racen, når i givetvis ikke har så stor kendskab til den.
Koncentrer jer om jeres egne racer.
Vil man have viden om racen, kan man evt. gøre sig den ulejlighed at kontakte opdrættere eller ejere som har haft racen i mange år. Dem er der masser af. Og læse racestandarden for hvordan en DDB skal se ud, for det er der åbentbart også nogle der har totalt misforstået.
Det handler ikke om ikke at ville se....jo racen har nogle lidelser, det er der faktisk opdrættere der prøver på at forbedre.
Det vil du også kunne læse på DDB opdrætternes hjemmesider, alle er meget opmærksomme på de typiske HD og AA lidelser.
Det er en stor hund, som udvikler sig enormt hurtigt. Hvad en menneske er 14 år om er vores race 14 måneder om. Så HD og AA tror jeg aldrig hundene kommer uden om. Det er en vækstfejl som sker i 5 til 8-10 måneders alderen.
Men at gøre racen så syg som i gør er uhørt.
Man kan altså ikke sidde og sygeliggøre en race man ikke kender en skid til. Jeg vil heller ikke udtale mig om GD'en for jeg ander ikke en skid om den, andet end de måske kunne have nogle af de samme lidelser som DDB'en pga størrelsen.
Brug dog HG til at byde ind med noget man kan hjælpe andre med hvis man har en viden om emnet.
jan 2006
<i>Brug dog HG til at byde ind med noget man kan hjælpe andre med hvis man har en viden om emnet.</i>
Det er jo lige netop det jeg gør
Og jo - der ligger bestemt kloge tanker bag mit indlæg - lad være med at lade dig vildlede til at tro, at fordi jeg har malinois har jeg intet kendskab til DDB´en .. man kan faktisk godt have venner / bekendte på tværs af religion, politisk overbevisning OG hunderacer ..så jeg ligger inde med en del viden om racen .. det er derfor jeg skriver som jeg gør.
Jeg har iøvrigt også en Cane Corso - en race, der også er en stor hund, ikke ?
Kig på Magnuslund´s hjemmeside, og tjek alderen på de hunde du ser der .. det er liiiidt noget andet, end den du - og andre med DDB - kan bryste sig af.
Så det der med størrelsen som undskyldning .. nope, holder ikke !!!
feb 2006
Ja, der er bestemt en del DdB'er der bevæger sig på en måde hvor man må få ondt i maven når man kigger på det og desværre ses det oftest at det er de individer der bliver fejlagtigt belønnet af dommerne - på trods af at hele kontruktionen giver efter i let lunt.... ikke rigtig løb, nej lunt hvor hunden bliver slæææbt rundt efter handleren. Her taler jeg om de udstillinger i udlandet jeg har oplevet.
Ja, der er oprætter/ejer der tror at en DdB skal være så stor som muligt, så hurtig som muligt, med de skavanker det nu medføre på led og knogler.
MEN MEN MEN der findes også DdB'er der kan bevæge sig på en sund og rask måde, vel at mærker når man har for øje at det er og bliver en tung hund - men det behøver jo ikke betyde at den ikke er sund, bare fordi den ikke danser rundt som en boxer, som jo heller ikke kan vende om en whippet ... alle racer er forskellige og kan og skal ikke sammenlignes på den måde.
Der findes også ejer og opdrætter der ved at de skal vokse stille og roligt og at det er ikke er ok at parre hvad som helst sammen og at en han ikke at lækker bare fordi han vejer over 80 kg.
De dommer jeg har oplevet at ikke haft sundhed i højsæde når de har dømt og det er jeg ikke i tvivl om forplanter sig i avlsarbejdet.
Desuden er der ejer og opdrætter der ikke kan se skoven for bare træer, som ikke kan se at den eftergivende bagpart ikke er sund og at hunden simpelthen er for fed - at det ikke er muskler hunden består af.
Så ja, det er en race med sundhedsmæssige problemer, men bestemt ikke en race der fortjener at uddø. Den fortjener ildsjæle der vil opdrætte den og som vil gå imod strømmen på udstillingerne og gå efter sundhed frem for præmier. Nogen der vil lave forarbejdet i specialklubben osv - og det ved jeg allerede er i gang.
feb 2006
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 184
Hvis man kender racen, ja, så ved man, at der findes problemer, men vi er faktisk mange både i ind og udland, som forsöger at bedre racen som helhed og der kan blandt andet nävnes, at der i DK nu faktisk bliver stillet hunde i veteranklassen... Men nå, nej, lad os starte en skrämmekampagne for en fantastisk familiehund, for dem som ikke har 4 timer om dagen til at bruge på tränningspladsen med sin schäfer... Jeg synes DK er på rette vej, hvis man vel og märke köber hunde med en tavle og ikke fra hunde somikke opfyldte kravene til at fåen tavle...
Men enig bliver vi nok ikke for din indstilling til vores race lyder jo som politiske extremister, som også vil have udryddet dele af befolkningen.... Men jeg vil så sige at de mallonais jeg har mödt er super arbejdshunde, men puha et sind.. jeg ikke vil byde familien hvemsom helst, så måske skulle den også fjernes fra jordens overflade... Jeg tänker, der er plusser og minusser ved alt, men et reelt billed er vist som altid kun rimeligt og fair og så at hunden passer til familiens behov...
nov 2006
Jeg har kun 6 år med racen i rygsækken, så jeg kan stadig lære meget.... men du kender nogen som måske har været uheldig og ud fra det er racen så syg at den ikke burde avles på..... Det er sku noget af en udmelding
Det med størrelsen er ikke en dårlig undskyldning - men fakta. Store hunde har meget større risiko for HD og AA. Det er altså helt almindelig viden.
Hvorfor skal jeg tjekke alderen på en anden race???? Jeg kan også ligge på labben og finde ud af at de har en højere gennemsnitsalder!!!! De
Ja der er jo hunde i alle racer der bevæger som lort.....Det er jo når der er avlet med exteriør for øje.
Se denne video med schæfere....
http://www.youtube.com/watch?v=cIaM3hYFszc&feature=related
okt 2006
Følger: 66 Følgere: 65 Hunde: 4 Emner: 105 Svar: 947
Ja der er nogle ddb'er der fejler noget og andre der ikke gör men sådan er det også med mennesker og der kikker folk på ikke på hvordan udfaldet kunne se ud......
Tror bare at dem som er intresseret i en ddb eller andre racer skal komme ud til folket og stik deres fingre i hundene og se og märk med deres egne öjne og händer og ikke bare sidde og skue hunden med hårene bare fordi man ikke kan lide racen...
okt 2006
Merete, Ditte og Jannie, jeg er RØRENDE enig med jer, men hvor er det spild af vores tid at være med i denne debat, for "mod dumhed kæmper selv guderne forgæves", og de udtalelser der kommer her bærer jo tydeligt præg af netop det!!!
feb 2006
Desuden er det jo totalt underordnet, hvilke problemer andre racer måtte have eller ikke have ... det gør hverken DdB'en sunder eller mere syg. Man må kigge på racen alene og vurdere hvad der er et sundt hundeliv og hvilket avlsarbejde der skal til for at sikre det
jan 2006
Din mening - den må stå for din egen regning. Men uanset, hvor underlig en race en malinois er, ændrer det ikke, at DDB´en stadigvæk er enormt usund, og imo burde have lov til at uddø - stille og roligt.
Og der er vel iøvrigt en mellemvej ml en sygdomsramt race, der ikke kan bruges til ret meget - og så en schæferhund, der skal trænes 4 timer om dagen ? (Ikke at jeg har kendt nogle hunde, der skulle have SÅ meget motion) .. hvad med Corso´en ? Lab´en ? Collien ?
Men det er måske ikke så interessant at tage dem med i dit forsvar af din race ?
jan 2006
Aha - der er altså ikke forskel på frekvensen af HD og AD de store racer imellem ?
Nå jo - det er der da vist - det er altså helt almindelig viden.
<i>Hvorfor skal jeg tjekke alderen på en anden race???? Jeg kan også ligge på labben og finde ud af at de har en højere gennemsnitsalder!!!!</i>
Tja, du kan jo også gøre som du gør nu - tager skyklapperne på og siger "hey, det går dælme godt det her" .. eller også kan du forsøge at være lidt seriøs, og skæve til andre LIGNENDE racer, der klarer sig væsentligt bedre på det sundhedsmæssige område, samt har en højere gennemsnits levealder.
At sidestille en DDB med en lab .. nej, det vil jeg ikke mene er en særlig god idé - de to racer minder slet ikke om hinanden - så igen, kig du ind på Magnuslunds side .. eller fortsæt med at blive i din uvidenhed .. your choice
<i>Ja der er jo hunde i alle racer der bevæger som lort.....Det er jo når der er avlet med exteriør for øje.
Se denne video med schæfere....
http://www.youtube.com/watch?v=cIaM3hYFszc&feature=related</i>
Ja, det ser jo ikke ret godt ud .. men hvor vil du hen med det ?
Er det sådan "Søren slår også" .. eller hvad er det du er ude i nu ??????
jan 2006
Ja, det er det da helt sikkert - en god idé !
I er morsomme, jeg DDB folk ... istedet for at erkende, at jeres race er en sundhedsmæssig skandale, hiver I andre racer ind i det.
jojo .. så skal det nok blive godt .. bare vi ikke er de eneste .. puha, stakkels race, hvis det er sådan nogle som jer, der har "ansvaret" for dens fremtid
Og flot argumentation du har iøvrigt - bare kalde de, der er uenige for dumme ... så er du jo home free, eller noget ....
Det er desværre ikke det samme, som man kan sige om jeres race .. jezzz
okt 2006
nov 2006
Vi er faktisk mange der arbejder meget hårdt for vores race, og så gider jeg ikke sidde og læse sådan en gang gylp fra dig....
jan 2006
Jojo ... kan godt se at det stinker af Hitler at synes, at det er synd for nogle umælende individer. Du er da langt mere human - for hvorfor ikke bare holde liv i det hele - der findes dyrlæger, medicin og den slags - og så skidt med, at dyrene ikke bliver ret gamle ..bare du er glad, ikk ???
Ditte -
Nej du - det er ikke mig, der ødelægger racen. Det klarer I tilsyneladende helt fint selv ...
nov 2006
jan 2006
Og nu vil du ha, at jeg skal komme og besøge dig ... morsomt ...
jan 2006
så nej, jeg synes ikke at du skal aflive nogen af dine hunde - men jeg synes at du bør stoppe videre avl på racen, da den er usund og har for mange skavanker og lidelser.
Hvis du ikke selv kan se det, så kan jeg heller ikke forklare det. Læs det som Sunshine har skrevet - og så prøv at lade være med at gå i forsvar, og tage vedkommendes kritik på den måde det er ment - KONSTRUKTIVT !
Hvis du helt ærligt kan mene, at en DDB er en sund race, der bevæger sig som en *bip* (nu skal jeg jo passe lidt på), så er du så langt fra alt, hvad der er rimeligt, og jeg skal nok lade være med at kommentere mere på din race - det trænger ikke ind alligevel !
I hopper flot henover Maj-Britts kommentar om at en whippet ikke fejler noget - I hopper fint henover det jeg skriver om Magnuslunds - I går i forsvar og generer schæfer & malle ...
I er fuldstændig uden for pædagogisk rækkevidde, og nægter at se realiteterne i øjnene .. godt så ...
Held og lykke - ikke til jer, men til de arme hunde, som skal leve fordi I synes de ser "rigtige" ud ...
over n´ out !
okt 2006
Martine, forstår ikke hvorfor du tager sådan på vej over vores reaktion...hvad i alverden havde du forventet?? Du sidder og SVINER en race til som vi er rigtig mange der er utrolig glade for, mange af os lægger et stort arbejde i NETOP at gøre sundere, og forlænge deres levetid, og mange af os har dem faktisk som vores børn, og så har du den frækhed at komme med udsagn om at den bør uddø. Du burde seriøst skamme dig BIG TIME :(( Du er i mine øjne et super sørgeligt menneske, der ikke kun er nedladende, spydig og ubehøvlet skarp, du er også provokerende, og det kommer der meget sjældent noget godt og KONSTRUKTIVT ud af.
Du har ret til at have din mening og din holdning, men du burde måske tænke dig en lille bitte smule om hvis det er muligt før du kaster om dig med dine noget stærke og meget sårende teorier om en race du kender ufatteligt dårligt, og som derved er STÆRKT overdrevede!!
Du beder os om at læse det I skriver, men for mig virker det dælme som om at DU har meget svært ved at læse det vi skriver og prøve at bruge det til noget KONSTRUKTIVT.
Hvorfor er det du går så meget op i at vi skal besøge en eller anden kennels hjemmeside med en race der på intet niveau har vores interesse? Det konkludere du lyn hurtigt må være fordi vi lukker øjnene for vores egen races problemer, men hvad er det for noget sludder. Jeg gider da bare ikke bruge tid på noget der ikke interessere mig en dyt,og det kan jeg i bund og grund heller ikke forstå at DU gider ;)))
Der er da ingen af os DDB folk der prøver at løbe fra at DDB'en har nogen skavanker, men det er jo NETOP dem vi som opdrættere arbejder hårdt og seriøst for at forbedre, og over en længere årrække helst være helt kvit med, men ting tager faktisk ret lang tid når det handler om den slags. Vi har f.eks. med vores avlsrestriktion på HDén igennem de sidste 8 år eller hvor meget det efterhånden er, forbedret HD'en på de dansk opdrættede hunde væsentligt. Vi hjertescanner dem, vi AD og OCD fotografere dem osv osv.
Platugler: Jeg kaster ikke med mudder på andre racer, for dem blander jeg mig ikke i.... Jeg prøvede blot at skitsere ved at nævne et par eksempler, at hvis man har den holdning som Martine har, ja så ender det med vi kun har Whippet tilbage!!!
feb 2006
okt 2006
Godt nytår til jer alle.
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
Disse kartel aftaler har DDB nok ikke
feb 2006
Ang Martine og ligende, så kæmper selv guderne forgæves og der ville jeg opgive at få en saglig og sober debat. Fra den side kan man kun forvente angreb og det kommer der vist aldrig noget konstruktivt ud af.
okt 2006
Platugler: ENIG!!! Godt nyt :o)
mar 2007
jan 2006
For nu at illustrere hvad det er jeg mener, har jeg fundet to billeder - et af jeres race - og et af "min".
Hvis I HELT ÆRLIGT kan mene, at jeres ikke ser usund ud her - især hvis sidestiller den med den sorte - så er den jo bare ikke længere.
Så vil jeg give plat ret - så kæmper sq selv guderne forgæves ...
(link fjernet)
http://i303.photobucket.com/albums/nn137/mallerock/marneo03g.jpg
Og iøvrigt Marianne - du har vel belæg for det du sidder og skriver der, eller hur ???
mar 2007
okt 2009
Det var ikke meningen, at det skulle tage en sådan drejning og det skuffer mig faktisk rigtig meget, at der skal være sådan en kamp folk imellem omkring det vi forhåbentlig alle holder af - nemlig hundene....
Et eller andet sted får alle jeres udsagn mig til, at tænke at jeg bare skal glemme alt om avl og blot holde mig til, at have hund som ren og skær familiehund.
Samtidig føler jeg, at det er en skam, at der er racer der skal lide under menneskets ønsker om udseende eller brug, i en sådan grad, at vi ikke formår, at have hundens sundhed som førsteprioitet.
Min forstand ligger på et relativ lille niveau når vi snakker avl og genetik - men når vi f.eks ser på schæferen som idag døjer ekstremt med HD og kigger på de belgiske hyrdehunde som schæferen et sted ude i fortiden nedstammer fra - så er det jo utroligt hvor meget vi med vores avl kan skabe, men også ødelægge.
Jeg har min egen lille DdB tæve - hun er faktisk lille af racen at være, men er også ud af et kuld på 14. Hun er kun et par år - ingen tavle og er ikke tjekket for hverken det ene eller det andet, men jeg har ikke oplevet nogle skavanker hos hende....7-9-13 endnu. Hun virker ikke besværet og hun har en motor der siger spar 2, når hun sætter igang.
Hendes temperament er fantastisk og jeg knuselsker simpelthen den pige - hun har glimt i øjet, fuld af spilopper og så er hun min lille springkanin som jeg kalder hende
Når Martine nævner, at hun synes racen burde uddø, så overtrædes også min grænse.....men jeg forstår faktisk hendes tanke - forstået på den måde, at hundene ikke bør lide for mennesket skyld - altså vores avlsmål og ønske om udseende som kommer hundene til last.
Men igen der nævner Martine flere racer og ikke kun DdBén.
Når jeg ser en hund som ikke kan gå uden, at falde i dens ører - fordi det er smart, at den hvirvler duftene op med disse i forhold til dens brugsegenskaber indenfor jagten.....så stopper også meningen med galskaben for mig.
Jeg ønsker dog ikke, at racerne skal uddø - men jeg ønsker, at menneskets syn på dyrenes velfærd kontra eget ønske, må revurderes og ændres.
Jeg husker tydeligt en udsendelse i tv omkring mange af de sygdomme højt præmierede racehunde døjer med og som der ses højt på.....præmier, status og gridskhed må siges, at være nogle af menneskets værste ønsker og sider, som hundene betaler prisen for....
Der er mange racer der døjer med sygdom og vi skal nok kigge indad for, at kunne ændre på mange af disse.
Jeg er konkurrencemenneske og jeg udstiller sgu for, at få vurderet mine dyr og jeg vil gerne stå fremme blandt de bedste - sådan er det. Men kan jeg ikke stå indenfor dommerens mål og er synet på avlsmålet ikke det samme, så opstår der et problem.
Jeg kender ikke til udstillingerne indenfor DdBén - men er det ikke muligt, at forbedre racens sundhedsmæssige tilstand, som givetvis også betyder at man må ændre lidt på hundenes fundament og samtidig være med i konkurrencen om godt avlsmateriale - så skal og bør der jo helt klart ændres på den overordnede indstilling til racen og dennes avlsmål.
Om det er et problem ved jeg ikke??
Jeg har set billeder af racen som jeg absolut ikke selv ville eje - men om det er dem der står på vinderlisterne...det ved jeg ikke.
Jeg er stadig i syv sind omkring valg af race og det vil nok tage nogen tid inden jeg beslutter mig - men jeg vil være rigtig ked af, hvis min lille tuttepige ikke fandtes mere...
Nogle der ved hvor jeg skal lede efter racens forhistorie - dens oprindelse? Jeg vil gerne vide hvad racen er udsprunget af - har den altid være præget af så megen sygdom, hvilke ændringer er der sket mv.
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 803
feb 2006
nov 2006
Spørg enhver dyrlæge, han vil sige det samme som dig.
Nu ved jeg ikke om der er givet tilladelse til at "udstille" billedet af DDB'en. Men hvis det er den jeg tror det er, er det en af de hunde der står med de bedste sundhedsresultater i DK. Måske et ret dårligt billede at bruge.;o) For jeg kan sagtens finde et billede af en dårligt stående DDB, for ja, de findes da.
Men det siger jo bare IGEN noget om den viden bag udtalelserne.
feb 2006
okt 2006
jan 2006
Han er - når vi nu skal dissekrere ham - også stejl i hans overarm, men det er jo ikke voldsomt.
Men sjovt, at du ikke kan finde nogle fejl på DDB´en .. får mig til at tænke på, hvor god du egentlig er til at se på hund ????
Retfærdighedsvist skal nævnes, at jeg tog en af de imo MINDST usund useendet DDB´er, så nej, KSOO, det har intet med manglende viden - det har noget at gøre med fairness .. for de findes da i værre udgaver :
(link fjernet)
(link fjernet)
udenlandske hunde - så nu håber jeg ikke jeg træder jer over tæerne med at vise dem.
Ser de hunde sunde ud i deres opbygning i jeres øjne ? Fra hvor jeg sidder, ligner de en gedigen omgang byggesjusk, og jeg kan ikke fatte, at I kan se anderledes på det.
Når man ser på det generelle billede af en ddb, så ser man tunge hunde hvor bredde = kvalitet
De er franske i fronten, overbyggede og stejle i bagbensvinklingen, har meget åbne øjenomgivelser og virker generede når de forsøger at udfolde sig som som hunde pr. natur udfolder sig.
Jeg føler sq med de arme dyr - derfor kommenterer jeg racen, og vil til enhver tid bruge den indflydelse jeg har, på at få folk til at vælge den fra.
<i>Når Martine nævner, at hun synes racen burde uddø, så overtrædes også min grænse.....men jeg forstår faktisk hendes tanke - forstået på den måde, at hundene ikke bør lide for mennesket skyld - altså vores avlsmål og ønske om udseende som kommer hundene til last.
Men igen der nævner Martine flere racer og ikke kun DdBén.</i>
Præcis ! Fantastisk at der var én,der forstod det
feb 2006
jan 2006
apr 2005
Følger: 38 Følgere: 44 Hunde: 3 Emner: 48 Svar: 1.098
Læg dig hellere til at dø selv med den viden og holdning du har om vores hunde...
okt 2006
jan 2006
Hvorfor er man en person uden indhold i livet, fordi man synes det er forfærdeligt at avle på en race, der har så mange skavanker og lidelser som en DdB ?
Jeg synes ikke jeg noget sted sviner jeres race til - den kan jo ikke rigtigt gøre for det - jeg synes mere at det er jer, som opdrættere, mod hvem mit "svineri" som du kalder det, går.
Du skriver at jeg ikke er i stand til at se "min" races fejl .. hmm .. jeg skriver om den hund jeg har lagt et billede ud af :
<i>jeg kan da sagtens medgive, at han ikke er specielt godt vinklet bagtil - men han er også ret ung på billedet og de fleste hunde af store racer, sætter jo først deres vinkling når de er omkring 3 år.
Han er - når vi nu skal dissekrere ham - også stejl i hans overarm, men det er jo ikke voldsomt</i>
Er det for dig lig med at "ikke være i stand til se fejl" ? Og nu mht den sortes bagvinkling, som I åbenbart hænger jeres hat på .. kig på din egen Mozarts vinkling på det 8. øverste billede i dit galleri .. den vinkling ser til gengæld fin ud, eller hur ????
Og iøvrigt - hvor fantastisk at "alle I andre" er i stand til at se en fejl på en CC - men er fuldstændig stære-blinde over de rigtigt mange fejl, der er i de DdB´er jeg lægger ind.
Men det er mig, der er den dumme og den der er til grin her ? Hmm ...
Jeg kan se at en person her i tråden, som også er indehaver af en DdB, stiller nogle ret relevante spørgsmål - men ikke én eneste af jer seriøse og forstandige opdrættere går ind og giver hende svar .. hvorfor ?
Du, som jo iflg dig selv "kun kan grine af mig" - hvorfor nøjes du så ikke med det, og giver May Salomon K svar på hendes spørgsmål ?
Jeg synes det er foruroligende, at der sidder så mange ignoranter mht at se om en opbygning er sund eller ikke - og at de fleste af jer ovenikøbet er opdrættere ... Jeres totale fornægtelse af jeres races skavanker lover bestemt ikke godt for fremtiden for den.
At I allesammen er enige om at det er mig der er noget galt med, overrasker mig egentligt ikke så voldsomt - jeg ville i grunden have det værre, hvis jeg på nogen måde kunne sidestilles med jer, og jeres totalt mangel på moral når det drejer sig om avl på hunde .. det ville for alvor være trist
feb 2006
PLUS.. så HAR jeg faktisk ejet en DdB og jeg HAR faktisk brugt timer efter timer, med at studere racen - så i modsætning til dig, så ved jeg faktisk hvad jeg taler og er ikke bare styret at en trang til at lave ballade og svine racer til, men kommer gerne med kontuktive tiltag, som faktisk kan gøre en forskel og ikke bare himle op og slynge om mig, med nedladende bemærkninger.
Men du må da i den grad nyde at ævle løs om ting du ikke aner en sk.. om. Men kan det gøre dig lykkelig, så er det helt ok med mig ... det kan jeg fint leve med... hvad gør men ikke for at tækkes et medmennesker
jan 2006
Hvorfor ups ???
Nej, han er ikke perfekt - det var ikke der jeg ville hen - men hele hans opbygning, hans fasthed, hans øjenomgivelser .. de er da langt bedre / mere korrekte end DdB´ens.
Den DdB jeg linker til på det andet billede - den kan du da umulig mene ser sund ud, kan du ??????
Jo, jeg havde da et naivt håb om at der var nogle ting hos CCén som havde givet stof til eftertanke .. men der tog jeg fejl. og satte forventningerne til noget selverkendelse hos mine meddebatører lidt for højt.
Jeg synes iøvrigt at det er en smule morsomt, at du falder lige netop over den fejl hos ham den sorte - en stejl bagvinkling - som DdB´en lider meget af .. men hos dem kan du ikke få øje på problemet ?
Det er forkert når du skriver jeg er "styret af en trang ...osv" .. NEJ !!!! Hvorfor i alverden skulle jeg være det ?
Jeg synes det er under alt kritik at avle på syge racer - hvordan kan I få det til at jeg er ude efter at svine dem til ?
Du tager SÅ meget fejl, hvis du tror at jeg ikke aner noget som helst om DdB´en .. jeg ville iøvrigt ønske at det ikke var tilfældet, for hellere leve i lykkelig uvidenhed .. men hvis det passer bedre ind i din virkelighed at afskrive mig som værende uvidende om racen - så gør du bare det.
Og lad være med at tænke på at tækkes mig .. du er ikke en person, der for mig er hverken interessant eller tæt nok inde på livet af mig til at jeg egentlig tager mig af, hvordan og hvorfor du "taler" til mig som du gør, så lad være med at holde dig tilbage, hvis der er noget du brænder inde med.
feb 2006
Jo den har sikkert bedre øjne osv - men det var jo ikke det vi lige snakkede om... men fordi den er bedre, betyder det jo ikke at den anden er sååå elendig at den skal uddø og at man ikke kan gøre noget med avlsarbejdet.
men ingen kan jo længere være i tvivl om at en saglig og konstruktiv debat med dig, er lige så opnålig, om at få besøg af julemanden eller påskeharen, så mon ikke bare vi skal lade det blive ved det
jan 2006
Jeg er ikke enig i at det er UPS, at jeg viser ham ... jeg kunne have taget en malinois, som udraderer både DdB OG cc når det gælder om sundhed - nu tog jeg en CC som udstråler styrke, fasthed og ikke har de problemer med øjenomgivelser som DdB´en har .. og tog iøvrigt også en DdB, som ikke var helt så usund at se på, som de kan være.
Og lad da iøvrigt være med at tro, at jeg først så hans vinkling da du "gjorde mig opmærksom" på det.
Det kommer virkelig bag på mig, at ikke bare én af jer kunne se pointen
Iøvrigt - så taler jeg om sundheden hos hundene - ikke kun vinklingen .. så jo, det var jo lige det jeg talte om
Jeg synes det er flot at se, at du afskriver en saglig og konstruktiv debat med mig .. det sparer dig for at svare på et par af de spørgsmål jeg stiller dig - smart træk ;)))))
Det, du skriver her, siger iøvrigt det hele - og får mig til, med stor glæde, at forstå at samtlige mine indlæg samt billeder ikke har været helt forgæves :
<b>men fordi den er bedre,</b>
For DET er den .. jeg er virkelig glad for at du kan se det :))
jan 2006
Faldt lige over denne her .. og nej, du tager fejl.
Jeg havde på INTET tidspunkt ævlet løs om vinkler INDEN jeg satte det billede ind af CC´en ... så du tager lidt fejl i det du skriver.
jan 2007
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 37
jan 2006
Øh .. jeg har umiddelbart svært ved at se relevansen, men vil da godt svare dig. Det kan jo være der ligger en dybere mening bag, end den jeg sådan lige kan få øje på
Men som du kan læse i min profil - og åbenbart har fået dig stavet frem til - har jeg en hund med en
<i>hale der er drønskæv for neden</i>
Og nej, jeg har ikke drukket - og godt nytår til dig også
jan 2006
Her er et indlæg i starten af debatten :
<i>Jeg kunne godt tænke mig at spørge især dig Sunshine om du vil være sød at uddybe dit meget agressive angreb på DDB'ens konstruktion?</i>
"især Sunshine" ??? Prøv at scroll i toppen og læs Sunshines indlæg - er det et "meget agressivt angreb" ?
Ikke som jeg læser det !
Jeg følger mig fuldstændig overbevist om, at uanset hvordan jeg havde skrevet så havde reaktionen hos DdB opdrætterne været den samme. Okay, det kan godt være at intelligente indlæg som flgn :
<b>Martine du har da lige fået en hjerne blødning ....
Læg dig hellere til at dø selv med den viden og holdning du har om vores hunde...</b>
- ikke havde været at finde i tråden, men stillet overfor en så gennemtænkt og på højt plan kommunikeret argumentation, er der jo sjældent ret meget at kommentere alligevel
Så nej - jeg tror ikke at det havde gjort den store forskel uanset hvordan jeg - eller nogen i det hele taget - havde stillet spørgsmål ved racens herlighed .. desværre.
Men interessant indlæg fra din side - det er læst og taget til efterretning.
okt 2006
jeg startede faktisk denne debat med et indlæg jeg havde håbet kunne bruges konstruktivt, men så jo tydeligvist ret hurtigt, at det slet ikke var det du ville - en sober og saglig debat.
Jeg slutter hermed af med et stort grineflip, og så vil jeg sammen med de andre seriøse opdrættere af DDB'en koncentrere mig om at gøre mit til at fremme DDB'ens sundhed de næste mange år.
apr 2005
Følger: 38 Følgere: 44 Hunde: 3 Emner: 48 Svar: 1.098
jan 2006
Du startede dit første indlæg i debatten på flgn måde :
<i>Hmmm.... bliver mundlam når jeg læser dette Jeg har haft DDB i 10 år, jeg har i de 10 år haft 9 DDB. Jeg har pt stadig de 5.</i>
og slutter således:
<i>Jeg kunne godt tænke mig at spørge især dig Sunshine om du vil være sød at uddybe dit meget agressive angreb på DDB'ens konstruktion?</i>
Det kan godt være du mener det anderledes, men imo er det ikke et oplæg til debat - det er en oplysning til de af os, som er i stand til at se den races skavanker og usunde opbygning, om at vi tager fejl. Du bliver mundlam, skriver du ?
Jeg har slet ikke fantasi til at forestille mig hvordan man kan blive overrasket over at folk ser på ddb´en som værende forkert i sin opbygning.
Og "agressiv" - hvor i alverden ser du at Sunshine er agressiv ? H*n fortæller bare sin mening om hvordan h*n ser på ddb´en .. ovenikøbet på en måde hvor h*n forklarer hvad der er galt med den.
Det er jer, der føler jer provokerede og nægter at medgive at der er problemer med den race. Du skriver jo også selv at Mozart var en "mandagshund" .. når du skriver det, får jeg da en opfattelse af at du mener, at bare man ser sig for og ikke køber en mandagshund, så er der ingen probs med hunde af den race.
Jet er lodret uenig - men det har du vel fanget for lang tid siden.
Jamen grin du bare - alt det du vil .. det skulle være så sundt, er der nogen der siger
jan 2006
Uha nej - lad være med at beklage over for mig da !
Dit indlæg siger mere om dig end så meget andet ... så den må du selv ligge og rode med ...
jun 2007
Martine: Jeg synes ikke der er nogle som decideret benægter at vores race har arbejdspunkter, det mener jeg nu alle racer har...
Har du/I som mener at DDB'en er forkert i konstruktionen læst racestandarden?
Du nævner, at ddb'en er for bred i brystet, den skal være bred og dyb i brystet.. Men nej, den skal ikke være blød i forfoden eller mangle vinler eller have for lang næse eller for rundt hoved eller entropien eller franske udpræget... Det står heller ikke i standarden, som er beskrivelsen på den perfekte ddb, som vil alle stræber efter...
Jeg ved ikke med dig holder du snorelige alle forskrifterne for at være skabt perfekt?
Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke gør, der er sgu lidt for meget på mavsen og brysterne er sgu begyndt at søge mod nord og måske det ene ben også er lidt længere end det andet... Måske er det fordi min mor og far glemte at blive gennemfotograferet og scannet og målt inden de mente de ville producere mig... Selvom jeg faktisk alligevel er meget godt tilfreds med, at de gjorde det
Grunden til min ophidselse ligger i, at jeg er uenig i snæversynethed og tunnelsyn, da det er med til at blokere for alt ny viden og indlæring.. Men ender i situationen "hva fatter siger, er altid ret"
Jeg har selv måtte revidere mange af mine synspunkter i forhold til nye undersøgelser og statistikker, dette tror jeg er sundt og jeg gør det i alle henseender i mit liv, jeg har da fået nye synsvinkler på tilværelsen med årene, nogle har ændret sig radikalt, andre mindre.. Men mine erfaringer siger mig, at helhed er det vigtigste at have fokus på, samt at accepterer, at jeg ikke er gud og jeg altid vil få skuffelser i kølvandet på glæderne...
Jeg mener det er vigtigt at være realistisk og ikke blive ekstrem, det er der sjældent kommet noget positivt ud af...
Jeg læste for en del år siden en bog, som jeg desværre har glemt både titel og forfatter på.. Men den handlede om undersøgelser og statistikker, som viste at 80 % af alle individer af et kuld faktisk ikke lever efter de 2 første år i naturen. Da kun de stærkeste skal overleve, men vi kan ikke se hvem er rigtig og forkert i hvalpekassen som regel og idag overlever de fleste, hvilket vil give mandagsmodeller... Er der flere af dem i vores race? Det er der sansynligvist, hvis du samligner med racer som er det halve af vores.. Nøjagtig, som et menneske der er dobbelt så stor som mig, sandsynligvis har lidt flere skavanker end mig... Gør det vedkommende mindre berettiget til livet end mig?
Jeg synes også i alt det her sygsomssnak, der glemmes ernæring og miljø... I flere år har man ment at 80 % af sygdomme skyldes miljøet og kun 20 % arvelighed, men vi har stadig meget mere fokus på de 20 % end de 80 %, som sikkert er endnu højere i forhold til de seneste kurser jeg har været på... Men det er altid nemmere at give opdrætteren eller forældredyrene skylden end sig selv...
Jeg ville selvfølgelig gerne at alle vore hunde havde A hofter og 0 på albuerne i 3 led, for ja, så er de 20 % næsten udelukket, men så snart det bare hedder B eller 1, ja, så er det noget skidt i forhold til arvelighed, men dermed ikke sagt, at med det rigtige miljø, den rigtige ernæring kan komme en ganske sund og rask hund ud af det... Ligesom at vi altid har fokus på bogstaver og tal, men indikere dette en sund hund?
Hvis sundhed er indgebrebet af hvordan tingene ser ud indvending på scanninger osv... Så håber jeg at man avler børn med samme filosofi, som man gør på sine hunde og selv foretager disse undersøgelser inden man springer i kassen med manden/konen... Da menneskeheden vel trods alt bør fortjene det bedste af det bedste...
Jeg har været i racen i en del år efterhånden og for 5 år siden fik vi en skrivelse ud om at ddb'en var ved at blive for stor i forhold til standarden, nu kan jeg så fortælle dig, at billedet på de store shows rundt om i europa ser meget anderledes ud på denne konto, hundene er blevet væsentlig mindre og mere korrekte, men nej, ingen perfekte endnu..
Her synes jeg faktisk vi bør få stor ros, da det virkelig viser hvor mange ildsjæle der har denne race og hvor meget vi kan gøre på relativ kort sigt... Men nej, vi er ikke i mål endnu og Martine, jeg tror heller ikke vi kommer det... Jeg gør i hvert fald ikke, for jeg vil altid gøre det bedre end sidste gang...
Men jo, jeg er enig i at jo tættere vi er på racestandarden jo mindre skavanker har vi i vores race... Men det er jo, der vi forsøger at komme hen alt i mens vi har fokus på en masse syndhedsundersøgelser.
Martine: Jeg regner ikke med at dette rykker noget som helst i din opfattelse af ddb'en, men jeg håber, at der sidder andre som ikke lader sig skræmme af dig i forhold til denne skønne race, som har så meget at byde på :-))
Husk at kilden til evigt liv ikke findes og som med menneskenheden vil der altid opstå nye problemer best som man har fået udryddet de sidste forhindringer :-))
jan 2006
Jeg har læst dit indlæg - ovenikøbet to gange, for jeg ville lige være sikker på at forstå det rigtigt.
Alt det du skriver om sammenligningen mellem mennesker og hunde er jeg lodret uenig i !
Folk får børn af helt andre årsager end hvorfor opdrættere vælger at avle på deres hunde, og alt sammenligning mellem avl på hunde, og folk, der vil have børn er i mine øjne fuldstændigt tåbeligt og tjener intet formål.
Mht arv og miljø - jeg er klar over, at man kan rykke meget i begge retninger ved henh. forkert og rigtig fodring, motion osv - men det er så bare pudsigt, at folk med whippets åbenbart er super dygtige til begge dele - for en whippet har INGEN sygdomme.
Pudsigt kan man også kalde det, at folk med malinois er klogere til at fodre og få en sund opvækst i deres hunde, end folk med schæferhunde er det - for mallen er klart mere sund en race, end schæferhunden !
Nej, jeg synes ikke at man på den måde kan fritage opdrættere og opvækst for ethvert ansvar - det er for nemt, og også for gennemskueligt ... imo.
Jeg kommer ALDRIG til at forstå at nogen kan påstå - og mene - at en DdB er en sundt opbygget hund, hverken hvis den følger standard eller ikke gør !
Hunden er så forkert skruet sammen så den i mine (og heldigvis også andres) øjne oser af skavanker.
Dine forklaringer med en høj mand kontra en ikke så høj mand ... osv .. igen, du sammenligner hunde og mennesker - imo en syg og forkert sammenligning.
Vi kan ikke gøre ret meget ved at to mennesker forelsker sig og finder ud af at de skal have børn sammen - og det SKAL vi bestemt heller ikke ! Men vi kan dælme lægge avlsforbud på racer, der har så mange skavanker, at de kommer til at døje med dem hele livet.
De tæver, der ville blive nægtet avl ville på ingen måde døje med psykiske afsavn, som en kvinde, der blev nægtet retten til børn ville gøre det. Forstår slet ikke hvordan du kan finde på at sammenligne de to ting ?
Nej, det rykker intet i min opfattelse - dertil har jeg set for mange eksemplarer af usunde hunde. Jeg vil til enhver tid mene, at den race er bedst tjent med at forsvinde ligeså stille. IKKE fordi jeg ikke bryder mig om den - men måske netop derfor
<i>I forhold til arv, miljø og ernæring, håber jeg da at alle tre aspekter kommer i spil - ingen af delene kan undlades. Men første sted må da være at kikke på linierne og opveje sundhedsstatus. Sådan tænker jeg det i hvert fald.</i>
Helt og aldeles enig - desværre deler majoriteten af opdrættere ikke denne opfattelse ..
jun 2007
Min pointe er blot, at vi som mennesker jo føler og mærker os frem til, ligesom det er væsentlig at huske at kigge på sine hunde og ikke gøre en frisk og rørig hund syg fordi bogstavet ikke blev A, da jeg bestemt ikke ser mig selv som syg fordi mit ene ben er for kort i forhold til det andet...
Selvfølgelig er hele spektreret med i forhold til avl, det mener jeg bestemt også var det jeg forsøgte at komme ud med, hvis ikke beklager jeg, da det faktisk var min hensigt :-))
Men det er også min hensigt at sige, at vi også skal acceptere en vis form for spild i forhold til at vi idag hjælper og har hunde på den måde vi har, som vil gøre at der kommer en mandagsmodel i ny og næ... Selvfølgelig skal vi bestræbe os på, at lave et absolut minimum af mandagsmodellen, hvilket jeg tror ved at vi kigger på hele hunde og får vejledt hvalpekøberne godt og grundigt i forhold til motion og ernæring...
Jeg er enig i at man skal kigge linier og deres sundhedsresultater, men man skal ikke nødvendigvis regne med at garantere succes... Jeg fik gennem nogle engelske statistikker på HD og AA, som faktisk viste at c og D hundes afkom statisktisk set lavede bedre resultater end B hunde, jeg ved logikken er helt skæv, men min dyrlæge har vejledt mig om, at det handler om at 3 generationer skal være fuldstændig frie og har man bare B eller 1, så er arveligheden den samme som alt andet... Ja, det er sgu unfair og det gør det jo ikke just nemmere, med mindre nye undersøgelser viser noget andet med tiden... Jeg er åben for alt viden og vil hjertens gerne gøre tingene så godt som muligt, men det skal være på facts og ikke på formodninger eller fordi min egen logiske kasse arbejdende hjerne bedst kan forstå det på at jeg handler, så hellere acceptere at genetik er vanvittigt kompliceret og ikke bare simpelt og lige ud af landevejen og jeg vil komme til at snuble i ny og næ, men så må jeg lære det som jeg kan af mine fejl og forsøge og gøre det bedre... Hvilket jeg er sikker på hver og en i DK, som opdrætter DDb'er gerne vil, hvorfor jeg synes denne tråd gav en helt urimelig og uretfærdig skildring af vores race, da vi faktisk får bedre og bedre hunde, som bliver mere og mere korrekte i konstruktionen, så vi er vel dybest set på rette spor og derfor er vores hunde fuldt berettiget til at leve :-))
Martine: Jeg kan så sige, at din race på ingen måder tiltaler mig, og fordi den ikke tiltaler mig, så skal den uddø... hva er det dog for noget sludder... større skavanker har DDB'en altså IKKE Martine, det er simpelthen uvidenhed, snæversynethed og stædighed og rasmus modsat, så det basker...
jan 2006
Uha, du forstår da bare INTET af det jeg skriver !
Jeg skriver IKKE at din race ikke "tiltaler mig" og derfor skal den uddø - jeg skriver at din race er bimlende usund og jeg synes at man for HUNDENES skyld, bør afholde sig selv for videre avl på dem !
Prøv dog at læse OG forstå hvad det er jeg skriver - eller spring mine indlæg over, hvis du ikke evner og orker at sætte dig mere ind i dem !
jun 2007
Jeanette: De undersøgelse vi har på DDB'en herhjemme jo de siger at vi har bedre resultater på dansk fødte hunde, men igen er statastikken lavet udfra et relativt lille grundlag, da vi ikke har så mange danskfødte hunde... Så derfor kan igen jo sige om denne kurve vender på et tidspunkt og netop derfor synes jeg at man ikke skal konkludere for hurtigt.
De undersøgelser jeg blev fortalt om er fra England og der fødes omkring 3500 DDB'er om året, hvorfor der er en noget større masse at foretage statistikker på.
Hvorvidt restriktioner gavner racen eller ej, kan ingen jo vide for samlignet med andre lande ved jeg ikke om vi kan bevise at vores hunde er sundere end deres...
Men avl er super interesant og komplekst og var det lige til højre benet, så var der nok ikke så mange som beskæftigede sig med det og fandt det interesandt i flere årtier...
Jeg kan kun sige, at hvis trådstarter synes DDB'en er en skøn race at have, skal du ikke lade sig skræmme, for jo vores hunde er brede og tætte på jorden og jo, det er en stor hund, men jeg kan fortælle dig at selvom jeg har 3 ddb'er og en fransk bulldog, så har jeg i 2010 kun været til vacsiner med mine unger og den ene er knap 8 år og så sent som sidste vinter fangede hun sgu lige en rotte udenfor vores hus, så du kan sagtens få en ddb, som kan røre sig og har et dejligt hundeliv, men du får nok ikke en som ligner en malle ;-))
jan 2006
HVOR ser du at jeg har skrevet at de skal ligne maller ??? Igen, du fatter virkelig ikke den skrevne tekst, men læser det som du synes der skal stå.
Hvis du ellers gad, kunne du se, at jeg sidestiller dem med en cane corso - at sidestille dem med en malinois, ville være helt og aldeles uretfærdigt, da disse to racer INTET har tilfælles - det har ddb´en trods alt med cc´en .. og derfor har jeg brugt denne race til sammenligning.
jun 2007
Jeg er nemlig overbevist om at der aldrig helt kan findes en opskrift på genetik, som vi kan gennemskue og vi må opdrætte udfra den viden vi har på det givne tidspunkt, men også være parate til at sadle om, hvis noget andet viser sig i fremtiden...
Jeg har den viden fra nogle mennesker jeg kender i england og har ved et besøg set en masse forskellige papirer, men jeg får altså ikke papir og kopier på alt jeg ser eller bliver fortalt fra andre udenlandske opdrættere, men jeg vil da forsøge at fremskaffe dette og vil gerne sende det til dig såfremt det lykkedes mig at fremskaffe det :-))
Men vi har hver især vores forudsætninger og indgangsvinkler og det gør jo ikke mine forudsætninger mere rigtige end dine om end de kan være forskellige, men kun fremtiden kan vise hvilken vej der var den rigtige at tage.. Måske ingen af dem...
Martine: Jeg læser såmænd det du skriver på nøjagtig samme facon som du læser det jeg skriver...
okt 2006
Hunden er så forkert skruet sammen så den i mine (og heldigvis også andres) øjne oser af skavanker." Martine....kunne du dog for Guds, vi andres og ikke mindst DEN VIDUNDERLIGE RACE rigtig mange elsker lade det være ved det?
Hvad er det du vil opnå ved denne debat?? DU får IKKE nogen af os til at ændre opfattelse på DDB, og VI får ikke dig til at ændre opfattelse af DDB'en,og SÅ LAD DET DOG LIGGE VED DET!!! Det her frem og tilbage hvor du blot skriver det samme ævl igen og igen, er ikke blot sårende, tarvelige, men også direkte ukonstruktivt. Kunne vi dog ikke bare blive enige i at være uenige?!
Bare lige for at slå fast med 7 tommersøm overfor Martine, så skriver jeg IKKE med dette indlæg, at DDB'en IKKE har nogen skavanker, for det har den fuldstændig ligesom stort set alle andre racer også har det. Der findes et utal af racespecifikke sygdomme de forskellige racer imellem, og sådan vil det altid være. Heldigvis er der en masse opdrættere der forsøger at gøre det hele meget bedre.
Jeg siger blot med dette indlæg, at jeg ikke mener at DDB'en bør uddø sammen med alle de andre racer der er ligså "dårlige", men at jeg nu har fået nok af se Martine være så ubeskrivelig modbydelig at mene det om dem vi har så kære.
HÅBER DU MED DETTE INDLÆG KAN FATTE BUDSKABET MARTINE!!!
jun 2007
Jeg har tillært mig formentlig nogle af de samme, men sikkert også nogle andre...
Ligesom jeg formentlig ikke kommer til andet end at være på formodningsniveau.. Da jeg forholder mig til de undersøgelser, som er kendt på et givent tidspunkt eller den viden jeg besidder på det givne tidspunkt, men jeg troede jeg havde det hele regnet ud efter et par år med racen og måtte sande at nye ting er kommet til siden hen, så derfor er mine hvad jeg troede og var overbevist om var fakta blevet revideret voldsomt med tiden, hvilket jeg er åbent for at de vil blive igen og igen...
Ja, statistik er statistik, men kan laves og udformes på meget forskellige måder, hvorfor alting ikke kan regnes for sandhed, selvom det står sort på hvidt, således er det også med undersøgelser og statastik.
Jeg ser hvad jeg kan gøre omkring de engelske statitisker/undersøgelser.
Igen er vi ved at fjerne os fra emnet, hvilket jeg sikkert selv har været medvirkende til, men jeg kommer nok ikke nærmere end at jeg ikke kan flytte Martine i forhold til hendes overbevisning om at vores race skal uddø eller nuancere skræmmekampagnen for dem som kunne have interesse i vores race...
jan 2006
Budskabet, som du kalder det, har jeg da fattet for lang tid siden.
I har en usund race, men nægter at erkende det - bortforklarer det og forsøger at rette jeres skyts mod andre racer.
Hvad jeg derimod ikke fatter er, hvorfor det går dig så meget på, at jeg har den mening om din race ?
Det du skriver her :
<i>jeg nu har fået nok af se Martine være så ubeskrivelig modbydelig at mene det om dem vi har så kære.</i>
tja, hvad skal jeg sige ?? Nu er du ikke mere den eneste, der har fået et godt grin over denne her tråd ... come on altså ;DDDDD
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 803
okt 2006
Tænk, det var jo NETOP det jeg skrev i mit indlæg at jeg ikke gjorde, men at du Martine enten ikke læser det jeg skriver - igen - eller bare ER fattesvag, thja, det må lade stå åbent, og lade andre vurdere
Du kan mene hvad du vil, og heldigvis praller din manglende viden om DDB'en af på langt de fleste, så fortsæt du bare dit sørgelige angreb på race. Du skal IKKE kommentere yderligere på mine indlæg, jeg gider ikke bruge mere af min tid på at være i dialog med dig.
Jeg kan kun sige... Når folk er så åbenlyst udenfor pædagogisk rækkevidde, og så modvillige til at læse, forstå og føle bare en smule empati for sine medmennesker, så siger jeg dælme TAK for i aften.
Godt brøl løve ... altså dig Jeannette, og jeg glæder mig trods alt til at læse Martines svar til dig, for du har helt sikkert en pointe, jeg tror desværre bare ikke den fiser ind der hvor den er tiltænkt :((
Udover det, så er jeg ude af denne usaglige mudderkastede debat....
aug 2007
Følger: 42 Følgere: 47 Hunde: 2 Emner: 135 Svar: 2.282
Ergo er det jo svært at sammenligne hvor mange såkaldte sygdomme en GD har.
GRAND DANOIS
Racenummer DKK : 2350
Gruppe : 02
Racens hjemland :
Specialklub : Grand Danois Klubben I Danmark
Tidligste alder ved fotografering
HD foto : 18
AD foto : 12 måneder
OCD foto : 12 måneder
Racen har følgende avlsrestriktioner
Præmieringskrav: Afkom kan kun stambogsføres dersom hunden før parring er præmieret på en FCI/DKK anerkendt udstilling med:
Fra 1.1.1980 og til 31.12.2007 = mindst en 2. præmie
Fra 1.1.2008 og til 31.12.2010 = mindst Good
Fra 1.1.2011 = mindst Very Good
Gælder for hunde født efter den 1.1.1980
Generel HD information:
Der er ikke krav om HD-fotografering i denne race.
Såfremt der i anden anledning konstateres D eller E status, kan disse hunde ikke anvendes i avl.
Gælder for alle hunde i racen efter den 1. januar 2005.
Der henvises herudover til DKKs stambogsføringsregler.
Kilde DKK
Jeg er forøvrigt den lykkelige ejer af 2 Ddb'er og jeg elsker den race over alt på jorden.
aug 2007
Når man køber en Ddb hvalp i Dk er liniernes HD, AA, og SAS kendt, så der ved man hvad man har med at gøre.
Meen det er jo nok bare mig der er helt gal på den der
jan 2006
Hvor jeg har min viden fra ? Jamen, det har jeg naturligvis fra folk, der har eller har haft racen .. hvor skulle den ellers komme fra ?
Men iøvrigt - det er seriøst ikke atomfysik at se på den hund og kunne se at den er helt gal med opbygningen - jeg har forsøgt at få jer til at se det, men det trænger ganske enkelt ikke ind. Derimod fik stort set alle øje på, at den CC jeg linkede til, havde en stejl baghånd .. underligt, ikk ???
Min dagsorden, som du kalder det, har fra start af været at sætte fokus på racens skavanker hos de folk, der har valgt at opdrætte den - det er ikke lykkedes, iflg dig så åbenbart pga jeg har valgt en forkert debatstil. Det er jeg slet ikke enig i - Sunshine var på ingen måde grov i starten af tråden, men blev alligevel beskyldt for "agressivt angreb".
Dernæst har jeg haft en stor lyst til at advare folk mod at købe racen, og den del af min dagsorden har da båret lidt frugt - det kan kun glæde mig usigeligt meget - igen for HUNDENES skyld !
Så det var min "dagsorden"
* Kennel Estéphe *
<i>Du kan mene hvad du vil, og heldigvis praller din manglende viden om DDB'en af på langt de fleste</i>
Men ikke alle, vel ;)))
<i>Du skal IKKE kommentere yderligere på mine indlæg,</i>
Ved du hvad - det kommer DU aldrig til at bestemme - hvis du ikke vil have kommentarer til dine indlæg, er der faktisk kun én måde du kan undgå det på ... sværere er det ikke !
aug 2007
Jeg har et spørgsmål mener du at en Cane Corso er en mere sund race end en DdB?
Grunden til jeg stiller det spørgsmål er at jeg har en rigtigt god veninde, der har haft CC i en del år, nu står denne person med en hund på under 2 år, men albuer der er helt af H til og hofter der slet ikke er der, den er ydermer købt hos en dansk opdrætter, og ud af forældrer dyr med 0 på albuerne og A hofter, til trods for dette er der flere hvalpe i dette kuld der har meget skidte albuer og hofter.
Jeg kan se din CC er købt i Sverige, er grunden til dette, at der avles for syge CC i DK?
jan 2006
Jeg ved ikke hvor mange eksemplarer af racen du mener jeg burde kende for at kunne udtale mig ? De mennesker jeg kender, som har eller har haft racen, er jo ikke folk, der ikke bryder sig om den, og kun er ude efter at dømme den ude. Det er folk, der har haft adskillige eksemplarer og har erkendt, at der ER sundhedsmæssige problemer med racen .. endda ret store problemer.
<i>Ja faktisk er det tit sådan at jo mindre viden, desto større og fastere holdning og mening. Jo større viden, desto mere kompliceret bliver det, at have en sort/hvis holdning og mening. Kender du det?</i>
Jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg .. jo, den kender jeg godt
Men det ændrer ikke rigtigt noget - du mener ikke, at den ser syg ud - det gør jeg.
Når man lever i tingene ender de jo med at blive en vane - min onkel er overlæge, han står jo ikke og siger uuuuuuu, hver gang han lægger et snit til en operation .. på samme måde vænner man sig til, at sådan ser en ddb bare ud.
Jeg er qva mit job ret tit på Landbohøjskolen i Kbh - og en dag da jeg stod derinde og ventede på en forsker, hørte jeg en lyd fra en hund, der gispede og pustede og stønnede .. jeg vendte mig om, og der kom en ung pige med en Engelsk Bulldog gående ind af døren.
Puha, tænkte jeg - den har det dælme ikke godt.
Da hun kom hen til skranken, spurgte jeg hende hvad i alverden der var galt med hunden. Hun kiggede helt uforstående på mig - der var da ikke noget galt, han skulle bare vaccineres !
Jeg spurgte hende så, om det ikke var liiidt voldsomt, den måde han hev efter vejret på - næ, sådan gjorde han da altid !
Vanens magt er stor !
Jeg synes iøvrigt det er meget normalt, at en tråd kan udvikle sig i en retning som måske ikke var helt tilsigtet - så at jeg giver min egen personlige mening til kende .. det finder jeg kun naturligt.
Betina J
Ja, jeg mener at CC´en er en sundere race end DdB´en.
Grunden til at hun er købt i Sverige er, at der på daværende tidspunkt ikke fandtes CC opdrættere i Danmark, der avlede med FCI stamtavle. Der er på nuværende tidspunkt også, såvidt jeg ved, kun én FCI opdrætter af racen i Danmark (med mindre der lige er kommet et par nye til).
Hvem har din veninde købt hund hos ? For ham opdrætteren jeg kender, har en tæve med C-hofter nemlig, så det kan jo ikke være hos ham .. og såvidt jeg ved, findes der ingen andre DKK opdrættere i Danmark .. med mindre altså det er Susen .. men sidst jeg hørte om hende, opdrættede hun hunde i Sverige.
aug 2007
Jeg ved at den kennel hvor CC der har dårlige albuer og ingen hofter kommer fra samarbejder med noget kennel i Sverige, men jeg ønsker ikke at udhænge nogen her.
Efter hvad jeg har erfaret er der 2 typer af CC den gamle type og den nye type, og den nye type er langt mere Mastiff agtig, i hoved, krop osv. jeg jeg vil gætte på at du ikke er så glad for den type?
okt 2006
okt 2006
"Skrevet: 03-01-2011 20:02:05
Bordeaux de Globe ,
Hvor jeg har min viden fra ? Jamen, det har jeg naturligvis fra folk, der har eller har haft racen .. hvor skulle den ellers komme fra ?"
Sørgeligt at komme med sådan en udmeldning på så tyndt et grundlag, så usaglig en måde, og så ukonstruktivt. Men det er jo det ry hun har, så det overrasker egentlig ikke...
Og nu kan vi jo også alle se hvad hendes dårligt skjulte argenda var, da hun efter Jeannette og Bettina kom på banen og holder hovedet koldt og stiller kritiske spørgsmål om bla hendes egen så "perfekte" race....SÅ blev Martine stille, for nu er det jo ikke sjovt længere når ingen gider blive revet med af hendes ynkelige indlæg ;)
Grand danois eller Dogue de Bordeaux?