{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.333 visninger | Oprettet:

Rotweiler folk, spørgsmål? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg læst at en rotte kan, hvis der har været mange halekuperinger gennem dens generationer af gener, lave stump hale rotter? Kan det være rigtigt?
For jeg kan ski ikke helt få en kosmetisk operation, til at blive videreført i gener, til at hænge sammen.

Der bliver nævnt at Gårdhunde også kan gøre det samme?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rotweiler folk, spørgsmål?
  • #2   9. dec 2010 i det her link . på svensk godt nok. står der noget om stumphaler på rottweiler.
    (link fjernet)


  • #3   9. dec 2010 nej det kan ikke lade sig gøre !

  • #4   9. dec 2010 Geser:

    Takker smiley Havde ikke lige set indlægget. Men fik svar på mit spørgsmål :-))

    For blev da helt bekymret, for stakkels Anni Fønsby´s baby så *GG*


  • #5   9. dec 2010 Susanne W:

    Ret interessant læsning. Hvis stumphale er et tegn, på eventuelle rygsøjle skavanker. Hvad så med krøllet hale? eller en lang hale med knæk. Er det også tegn på ryg skavanker eller andet?


  • #6   9. dec 2010 Ina

    nogle krøller på halen hos f.eks. mops hvor halen er stramt krøllet kan betyde ryg-skader/meget skæv ryg..

    de hunde med større krøl som f.eks. samojede, husky og malamute bør krøllen ikke have noget at skulle have sagt i forhold til selve ryggens bygning.

    Lang hale med knæk kommer oftest af at halen har været i klemme på et tidspunk og har derfor kun effekt på selve knæk stedet.


    En alt for kort hale kan også betyde at der mangler et stykke af rygsøjlen som så kan betyde problemer for at komme af med afføring m.m. - men forhåbenligt bliver disse aflivet allerede fra fødslen


  • #7   9. dec 2010 Line:

    Takker for forklaring smiley Tænker lidt, Franske Bullere og EB er jo født med de korte haler. Betyder det så, at avlen af disse racer, generelt har for kort rygsølje?

    Spurgte omkring lang hale med knæk, da en hvalp fra mine forældres RR´kuld, blev født med lang hale, og et underligt knæk, sådan ca på midten af halen, ellers lang flot hale. Denne hvalp, har som den eneste i kuldet udviklet meget svagt bagparti, som viste sig da han var ca 4 år. Kuldet er idag 11 år, og hunden med knækket lever stadig. Men har altid skulle beskyttes meget mod belastning af bagpartiet, og har levet de sidste mange år, med ritalin 2 gange dagligt. Så mon knækket kunne havde advaret hvalpekøberen mod dette? Eller det bare et uheldigt sammentræf?


  • #8   9. dec 2010 Ina: ja, stumphalen ved EN og FB kan sagtens have noget at gøre med misdannelse på rygsøjlen, hvis halen er ekstrem kort, som nogen skriver kan den gå ind og trykke på endtarmen så hunden har svært ved at komme af med afføring.

    Tvivler på at haleknæk har noget at gøre med svag bagpart. det kan være sket i fosterstadie at halen har lagt forkert f.eks. Det anses for at være en arvelig defekt, derfor bliver hunde med haleknæk disket på udstilling.


  • #9   9. dec 2010 pardon me, jeg ved ikke med Rottweiler, men vores dk/sv har delvis stumphale og det er hun født med og har selv født hvalp med stumphale, så jeg vil mene jo det kan lade sig gøre.

  • #10   9. dec 2010 Lykke J:

    Nu kender jeg ejeren på denne hvalp. De fik avlsforbud med i kontrakten, da hunden også havde ridgefejl. Men tænker lidt, synes det er underligt den eneste hvalp i kuldet der har Ridgefejl og knækhale, er den eneste der viste svagheder i udvoksningen.

    Men hvordan kan en "skade" der er påført under fosterstadiet, ses som arveligt? smiley

    Heino:
    Er din hund avlsgodkendt med delvis stumphale?


  • #11   9. dec 2010 Ina - det lyder på mig mere som HD med svagt bagparti.. men det kan jo være at den hund bare har været rigtig uheldig og fået nogle dårlige gener all round..

    Som Lykke siger så er knækket (hvis den er født med det) nok sket mens den er blevet udviklet inde i maven)

    Heino DSG Må så vidt jeg ved godt have stumphale - i modsætningen til Rotten


  • #12   9. dec 2010 Ina: hvorfor man anser det for arveligt ved jeg ikke, heller ej, hvorfor det opstår i fosterstadiet, men jeg ved, at hunde med haleknæk(og nogen gange også uden haleknæk, men hvor hunden så har genet for det), giver det videre til sine hvalpe, det kan være en enkelt, men nogen gange også flere..

  • #13   9. dec 2010 Lykke - måske fordi man ikke kan vide om det er en skade eller en arvelig defekt?
    Kunne være en mulighed i hvertfald..


  • #14   10. dec 2010 Hvis en hund med knækhale giver knækhale, må man jo gå ud fra at det er arveligt?
    Men man disker disse hunde på udstilling fordi man siger at det er arveligt. Men ja, det er svært at vide...


Kommentér på:
Rotweiler folk, spørgsmål?

Annonce