BARF {{forumTopicSubject}}
Hej HG´er
Ja, har ofte set at der har været oprettet et emne omkring BARF, men da jeg ikke har givet min hund BARF (før idag) har det ikke vækket min interesse besynderligt..
jeg var så ovre i dyrehandlen idag og skulle have nyt foder (gerne sundt, godt for hunden, hundends tænder og pels specielt) og hende der arbejdede i dyrehandlen anbefalede mig at barfe..
Jeg købte kallun til at starte op på og hakket hjorte kød samt vitaminpulver og lakseolie..
Nu har pigen så fået første omgang og ned røg det, hurtigere end noget andet!!!!
Hvilke ting skal jeg være opmærksom på og sørge for og har i ellers bare gode råd?
BARFER i jeres hunde?
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.791
Link til BARF grupperne:
http://www.hundegalleri.dk/html/grp_alle.asp?postpw=69825381&formsort=MemberCount+DESC&formsearch=barf&formMine=&Submit=++S%F8g++
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er jo noget af et projekt at gå i gang med så spontant.
Jeg selv ville foretrække lige at bruge lidt tid på at undersøge baggrunden for fodringsmetoden - der er nogle valg, der skal træffes.
Det, som jeg vil sige til dig er, at du skal være opmærksom på, at der er så mange retningslinjer inden for råfodring og du vil blive rådgivet meget forskelligt afhængigt af, hvem du spørger. Hold fast i fornuften - stil spørgsmålstegn ved argumenter og være kritisk over for de kilder, der henvises til.
Og kig på din hund. Og mærk efter, hvad du synes er rigtigt for den.
feb 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 148
Jeg har fået brugsanvisninger, hvis man kan kalde dem det?
Det er rigtigt nok, men jeg har længe kommet i dyrehandlen og hun anbefalede mig det?
Jeg var selv ret skeptisk - men valgte at prøve det, da jeg ønsker det bedste for min hund - og det fik hun det bestemt til at lyde som om det var?
feb 2008
aug 2006
Nogle mener, at hunden skal have grønt. Andre mener de ikke skal. Nogle mener, at hunden skal have grøntpulver, hvis den skal have grønt, fordi hunden angiveligt ikke selv kan omsætte grønt hvis det ikke er centrifugeret ved ekstremt høje omdrejninger.
Andre mener at det går fint med et omsætte grøntsager, så de får dem bare rå - andre igen blender dem... Og så videre.
Sådan er der titusind ting inden for råfodring, hvor folk er uenige og har helt forskellig praksis.
Hvad der er rigtigt er svært at sige - men her er det, jeg mener man skal holde sig for øje hvem man bliver rådgivet af, og om vedkommende eventuelt tjener penge på de råd, der gives.
Det kan meget vel være, at råfodring er det bedste for din hund. Det kan også være, det ikke er - kun at prøve kan afsløre det ;o)
feb 2008
Hun spiste i hvert fald kallunen på ingen tid, så jeg er spændt på om hendes tarmsystem kan klare det:)
Jeg har nu udprintet nogle sider om hvad jeg skal være opmaærksom på ift. afføring, vægt, udrensning mv. og håber på at det gør noget godt for min hund.. hvis ikke det er det bedste for hende, må jeg på jagt igen, for hun skal have det der er godt for hende:)
hende der rådførte mig snakkede ikke så meget om grøntsagerne. jeg har fundet lidt på nettet om at man skal tilberede og koge lidt grønt og tilsætte sammen med kødet, men hvor mange ulve/vilde hunde spiser grøntsager?
jeg er som sagt helt ny og jeg er meget åben for gode råd og vejledning, men jeg håber da på at jeg gør det rigtigt nok?
aug 2006
Fordyb dig lidt i de grupper om Barf og råfodring herinde, og led på nettet. Og så tag fornuften med indover, når du læser.
I forhold til argumentet med de vilde hunde og ulve, der må du overveje, hvorvidt du synes en tamhund har det samme ernæringsmæssige behov som de øvrige - når der nu er gået 15.000 år med domesticering og tilpasning.
Dette er bare EN af de overvejelser, man løber ind i - ER hunden en ulv i tamhundeklæder eller er det en tamhund med andre ernæringsmæssige behov end en ulv?
feb 2008
Jeg fordyber mig lidt og prøver det ad, og så må jeg se om det er det der er godt for min hund:)
aug 2006
Det er derfor jeg ikke selv ville gøre det spontant
Og egentlig undrer det mig også, at man ikke som kunde sådan et sted får vejledning om at søge lidt oplysninger til at starte med, hvis man ikke har kendskab til det i forvejen ;o)
Før man skifter over, altså ;o)
feb 2008
aug 2006
Det kan være, at et skifte er det bedste i verden for din hund - det er bare lidt omfattende sådan fra det ene øjeblik til det andet ;o)
feb 2008
aug 2006
Alle de oplysninger, man skal have inden man reelt kan tage stilling til HVORDAN man vil råfodre sin hund, når man vælger det.
Der er findes ingen facitliste, men der findes en masse teorier. Og derigennem skal man så finde ud af, hvad der er rigtigt for en selv og for ens hund.
feb 2008
Jeg læser om det nu og fortsætter og tager i dyreforretningen på mandag for at søge flere råd!
jul 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 132
feb 2008
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.791
jul 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 132
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
Jeg har barfet i snart 3 åt og jeg har da lavet ændringer løbende fordi jeg kigger meget på hvordan det går. Derfor tror jeg også man støder på mange forskellige meninger og måder at gøre det på i de forskellige barf grupper, fordi folk tager grundideerne til sig og former det efter sine egne hunde, det er jo en god ting fordi folk gør det på den måde det virker for deres hunde.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
Selvfølgelig er det nemt at hælde tørdoder i en skål men det er heller ikke så svært at tage en pakke kød op af fryseren, når bare forarbejdet er iorden og du husker at kigge på din hund, som man jo også skal med tørfoder.
BARF