{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.243 visninger | Oprettet:

Overvejelser omkring valg af køn!? {{forumTopicSubject}}

Hvilke overvejelser gjorde I jer, da I skulle vælge køn på jeres hund?

Jeg vil efter sommeren meget gerne have en hund, og indtil nu har jeg været sikker på, det skulle være en hanhund - men nu begynder jeg at komme i tvivl.

Jeg ønsker ikke at få hvalpe, hvis det bliver en tæve, så dette ville ikke være et argument for at vælge en tæve.

Men del gerne jeres overvejelser (og erfaringer selvfølgelig) i forbindelse med valg af køn, så jeg kan beslutte mig 100 % smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvejelser omkring valg af køn!?
  • #1   30. apr 2006 Mopse-Loppen.. Har du ikke problemer med ham, når tæver omkring jer er i løbetid??

Jeg går også og overvejer om jeg skal have en tæve eller en hanhund, når jeg skal have hund nr 2.

Hvad med humpen og sådan?

• #2   30. apr 2006 Karina - det er også en af de ting, jeg tænker på med en tæve.

Det er en mops, jeg skal have til den tid, så måske du har nogle gode råd på det område smiley Ved du, om kønnene temperamentsmæssigt er anderledes?

• #3   30. apr 2006 Jeanette - en mops er jo en bette størrelse, så det med humpen, vil jeg gætte på, ikke er det store problem smiley

• #4   30. apr 2006 jeg har altid været til Tæver pga de altid elsker at rende efter dig og holder øje med flokken! De er oftere lettere at træne og gøre lydige....
    Dog vil jeg sige at Ninja har været MEGA nem, og han går aldrig på udkig som mange andre hanhunde. Han bliver ved os... Han har ændret mit syn på hanhunde:)

Jeg vil dog sige at løbetid for mig aldrig har været grund til problemer, ingen af mine tæver har været ulydige.
    Hvis du synes det bliver et problem kan du altid sterilisere hende, især nu hvor du ikke vil have hvalpe:)

• #5   30. apr 2006 den 1. skulle være tæve da det var med henblik på avl. Det gik så ikke. Havde været planlagt siden nr 1 hund at den ''store'' skulle være en han og derefter kun tæver.. Hanhunden ville jeg have alene pga. der er ikke noget flotttere en en stolt hanhund og hvis vi kunne bruge ham til egen avl var det jo perfekt...
    Minusset ved en han er de kræver en hårdere hånd, hvor tæverne er nemmere at opdrage, synes jeg personligt.
    Min han er ligeglad med andre tæver er i løb undtaget hans egne, men det kunne osse være et problem, da de tit stikker af.

• #6   30. apr 2006 Valgte tæve bla. af 2 grunde.

1. Er førstegangs ejer og fik at vide tæver er nemmere at opdrage.
    2. Vi har en del tæver i området og hanhundene har det squ hårdt til tider *GG*

• #7   30. apr 2006 Hmm...at tæver er nemmere at opdrage, ville jo være en nogenlunde grund til at vælge sådan en hva? smiley

Jeg tror, jeg også vil prøve at kontakte opdrættere at mops for at få deres mening.

• #8   30. apr 2006 Tja jeg er 100% til hanhunde, jeg synes tit tæverne er mere hysteriske og så synes jeg de er mere stædige... Jeg har både haft hanner og tæver da jeg boede hjemme og der var det også hannen der var nemmest at opdrage.. Jeg har ingen problemer haft med Gizmo hverken med opdragelse eller andre hunde, han har bare været nem.. Jeg måtte jo så bøje mig da jeg skulle have hund nr 2 og købe en tæve for Gizmo blev lidt trist når der boede hanner hos os hvor han bare var sig selv med tæver (har haft en del plejehunde fra græskehunde) og det blev så til Fluffy, min lille hysteriske græske krampe... Og hun er også min sidste tæve det er jeg sikker på.. Jeg elsker hende men de er altså mere hystr
    eriske end hanner.. Og meget meget stædige.. da hun skulle opdrages som hvalp havde jeg virkelig mine kampe med hende, skældte jeg ud knurrede hun af mig og sådan har vi kørt indtil for ca 3 måneder siden der begyndte hun at falde lidt til ro!!! men det har været en kamp uden lige...

Så ingen tæver til mig kun hanner...

• #9   30. apr 2006 Den jeg forelskede mig i var lille Rollo.
    Ligemeget hvilket Køn hun havde var det bare HENDE.

Har også haft valgt en hanhund engang.

Sys begge parter er lige gode.
    Vælg den du forelsker dig i, hvis det er den rette smiley

• #10   30. apr 2006 Camilla: he he det kan du have ret i:-)

Vi har også kun haft tæver i min familie. Jeg valgte også en tæve, da jeg vidste hvad det var:-)

Jeg har så også lagt mærke til herude at mange hanhunde ikke kan lide andre hanhunde. Det synes jeg er et minus.

Løbetid er ikke et problem for mig. Luna er ikke mere i snor, når hun er i løbetid end ellers. Ser vi fremmede hunde eller kendte hanhunde, tager jeg hende i halsbåndet og går forbi, eller en anden vej...

• #11   30. apr 2006 Jeg er mest til hanhunde.
    For border terrierens vedkommende har jeg ladet mig fortælle at de knytter sig meget tæt til deres ejer, hvilket har holdt 100% stik med Charlie (men Twix er også meget knyttet til mig).

Jeg har ingen problemer vedr. løbske tæver ift mine hanhunde.

Og med hanhunde har jeg ikke løbetidsblodspor i huset......

• #12   30. apr 2006 Hvis du har bestemt dig for racen, syntes jeg du skal besøge kuldet (hvor du skal have hvalp fra) og så se de forskellige temperamenter, og så beslutte hvilken hvalp passer bedst til dig.

Der er selvfølgelig de ting, som at hanhunden er sværer at opdrage og hunhundene knytter sig mere til ejen. Men hunden er ligesom mennesker, og de er alle forskellige.
    Fx, er det lige omvendt med vores Aya og Paddy

• #13   1. maj 2006 Det var obligatorisk for os at skaffe os en hunhund.. To hunhunde går oftest bedre sammen end to hanhunde (som ofte meget gerne vil bestemme) og vi har jo altså planer om at skulle have flere hunde når vi flytter i hus.. Synes også at de er nemmere at have med at gøre og er lidt mindre dominerende.. Og så gad jeg ikke det tumult med at hanhunden er helt vild når andre hunhunde er i løbetid..

Kommentér på:
Overvejelser omkring valg af køn!?

Annonce