Alene hjemme første gang. Alene hjemme første gang.
Min kæreste og jeg får om 5½ uge vores første hund sammen (hun er vokset op med hunde, jeg har aldrig haft hund) Vi har været ovre ved ejeren og se ham og han er glad, livlig og kærlig og vil gerne lege - i det omfang en hvalp på 5½ uge orker det. Vi glæder os begge meget til at få ham hjem men grundet vores ferie situation, vil vi ikke kunne være sammen med ham i mere end en god uge inden vi skal begynde på arbejde igen. Det store spørgsmål er så: Hvordan vil han kunne klare at være alene hjemme når han kun har været hos os i en uge? Jeg arbejder heldigvis meget tæt på hjemmet, så jeg vil hver dag køre hjem i frokostpausen og se til ham og give ham lidt mad og lukke ham ud i haven så han kan få lidt luft. Legetøj er der masser af, og vi vil lade en radio spille så der ikke er helt stille.
Nogen der har erfaringer i den retning og kan give lidt råd?
Det er en blandingshund hvor faren er samojedespids og moren er en blanding mellem en labrador og dansk/svensk gårdhund. Hun har ifølge ejeren været alene i 12 timer en enkelt gang uden problemer.
maj 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 956
Hver gang i går ind i et andet rum, så luk døren efter jer, når i går ud med skraldet, så gå begge to ud, og luk døren.
Så den hele tiden ser at i hurtigt kommer tilbage, selvom i lukker døren efter jer.
Så øg tiden. så i er væk 5 min, 7 min, 10 min osv. mange gange i løbet af dagen.
Når i ikke har længere tid, så gør det meget!
Ikke noget med at komme ind og geare hvalpenb op, og sige nååår hvor er du dyyyygtiiiig.. Nej, bare ind og sig hej, og så lad som ingenting. Det samme når i går.
Giv den evt noget der dufter af jer, og så bare farvel! og ud.
I kan give den et ben/et stykke legetøj eller lign, som den KUN må få når i går. Det gjorde vi. Og det var rigtig godt. Hver gang vi tog tøj på, sad chester bare og ventede på det stykke legetøj med guffer i. Og når vi kom hjem, tog vi det igen.
På den måde var det fedt at mor og far gik.
Hvis den hyler el. lign. når i når til ti min. så må i gå tilbage til min, og så stille og roligt frem igen.
træning, træning og atter træning
Tillykke med den lille,
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Et nyt sted, nye mennesker og alt det, gør jo at hun vil føle sig meget mindre tryg.
I skal i hvert fald træne det fra dag 1.
Gå fra hende i små portioner i starten og øg tiden stille.
Kan i få hende op til en weekend - så i har fredag til søndag ugen efter. så har i da 2 dage ekstra.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
og så flexer jeg arbejdstiden nu, så hun ikke er alene mere end hun kan klare.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.929
Men det kan jo være, jeres hund er anderledes, det fornemmer i bedst selv, når i lærer den at kende, tror jeg
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 1.444
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=411070
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
Start med kun at gå fra ham i 10-15 min og så kom hjem igen - når i kun har en uge, kan i jo godt gøre det et par gange om dagen og så gradist øge.
Det er jo ikke sikkert han kan holde sig en hel dag endnu, deres blærere er jo ikke så udviklede når de er helt små! Umiddelbart ville jeg ikke give ham noget at spise i frokostpausen, da der går lidt tid før han skal på toilettet og så ikke ville kunne komme ud. Jeg ville hellere give morgen og aften, hvor i har bedre tid til luftning. Og så ikke få meget leg i frokost pausen heller, så han er helt frisk og overgearet når du kører igen. Måske helst bare lidt kælen og nusning og en gå tur.
Når i træner alene-hjemme er det vigtigt ikke at "pusle" for meget om ham, så ikke sige, nåhhrr kan du nu ha det godt og vi ses snart og søde lille vovse
Så forbinder ham ikke det at være alene med noget særligt - han reagerer meget på jeres stemmelege osv så bare helt alm tale, Det med radioen er en god idé.
Nå det blev lidt langt - men det er i hvert fald mine erfaringer og de har da virket herhjemme
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 1.444
jul 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 5
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
og hvis i går for hurtigt frem og hunden bliver bange/nervøs, så har i en hund der vil have problemer med at være alene hjemme resten af dens liv... som højst sandsynligt vil ødelægge ting omkring sig....
selv brugte vi 3 uger, plus at vi startede meget langsomt op med korte dage......
det har gjort vi har en hund som aldrig har ødelagt noget... men blot sover når han er alene
jul 2007
feb 2009
Jeg havde også kun 1 uge med pepsi, men så måtte jeg spørge om jeg ikke måtte have ham med på arbejde - og det er der ellers slet ikke politik for her - men jeg sik lov og det købte os lige 10 dage mere, til aften træning og en weekend og det var nok.
feb 2009
sep 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 41
Altså lade den være alene foreksempel et kvarter første gang hvor i bare går en tur eller noget udend den og derefter kan man sætte 5-10 minutter på for hver anden gang..
Det var sådan vi gjorde og det havde vi succes med..
Vi trænede hende i lidt over to uger inden vi begge startede på arbejde igen.. Nogle hunde tager længere tid andre kortere..
Afhæning f hundens temperament og alder
jul 2007
feb 2009
Held & Lykke med ham.
jul 2007
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
jul 2007