Rottweiler vs. Boxer??? Rottweiler vs. Boxer???
Jeg har altid været forelsket i Rotten, og håber jeg en dag bliver den heldige ejer af denne smukke/vidunderlige race, men...... Jeg er bange for at jeg ikke er kompetent nok til at have en sådan hund.
Jeg er "vokset op" med boxer, og er totalt forelsket i racen, men også her er jeg bange for at jeg ikke er kompetent nok.....
Selv om jeg f.eks. læser en masse om racerne og besøger og ser en masse af begge racer, er jeg vildt bange for at det er det forkerte valg....
Jeg ville blive så ked af det hvis jeg anskaffede mig en hund for så at indse at jeg har gabt over mere end hvad jeg kan :0(
Jeg ved godt at så længe jeg er i tvivl skal jeg selvfølgelig ikke købe nogen af dem (nu skal jeg heller ikke lige have flere hunde pt. ;0))
Nu til det spørgsmålet egentlig går ud på.....
Hvilken race ville I vælge af de to og hvorfor??
Nogen der vil fortælle lidt om begge racer (jo jeg ved noget, men det er vist det mere generelle)??
Jeg vil gerne finde en opdrætter der ved noget om sine hvalpe, evt. får dem hvalpetestet, så jeg kan, hved hjælp fra opdrætter, få den hvalp der passer bedst til mig (og jeg til den ;0)), nogen der kender sådan nogle opdrættere inden for begge racer??
aug 2006
Følger: 45 Følgere: 47 Hunde: 12 Emner: 194 Svar: 1.231
De vil kunne vejlede dig om hvilke opdrættere der både Avlskårer deres hunde, hvalpetester og får deres afkom mentaltestet.
(link fjernet)
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Jeg vil dog sige at tæverne er væsentlig nemmere at have med at gøre, dem anbefaler jeg altid til første gangs købere, og sælger ikke hanner til 1 gangs ejere af en rottweiler, kun under særlige omstændigheder.
Så det er altid en god ide at starte med at få sig en tæve. Har ofte hørt den begrundelse for at folk vil have en han....jamen de er jo så store og flotte. Og ja, det er de, men hvad hjælper det, hvis man ikke kan styre hunden.
Og ja, det lyder som en god ide at finde en kennel, der kender sine hvalpe. hvalpetesten kan være et godt redskab, men ikke nødvendigvis.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
Ved boxer, kommer det meget an på den enkelte hund, tæve eller han, hvilket temp den har - tæver er ikke nødvendigvis nemmer - MEN hvis man ønsker en han, så skal man også kunne tumle de fysiske krafter der ligger i sådan et muskelbundt.
Hvis du har spørsmål eller har lyst til at komme på besøg og møde vores hunde, så skriv endelig
jan 2007
Følger: 11 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 1.981
Der var forleden en herinde der nævnte at man skulle være opmærksom på at Rotten ændrer sig psykisk når den er omkring de 4 år, og at det skulle man være opmærksom på... Er det noget du kender til?? Det første der slår mig ang. det, er vel "bare" at det er på det tidspunkt at den er voksen, både fysisk og psykisk??
Jeg har også på et tidspunkt fået af vide at Rotten minder em Berneren i sind, er det rigtigt??
Jeg ved at i Schæferhundeklubben kan man få lov til at træne med sin Rotte, men hvis de stadig træner efter de metoder som jeg så da jeg for nogle år siden var med en daværende veninde til træning, ja så er det ikke lige stedet for mig, men jeg kunne godt tænke mig at træne i en klub som har forstand på Rotten....
Hvad ang. Boxeren er jeg bange for at den er for aktiv, og at jeg ikke ville kunne opfylde dens behov......
jan 2007
Hvordan er deres aktivitetsniveau??
Skal de mere mentalstimuleres end de skal have masser af motion??
Jeg søger en familiehunde som syntes det er sjovt at træne og som er rigmelig lærenem og ivrig efter at please.....
feb 2006
Så man skal ind og have dem til at bruge hjernen og det kan man sagtens gøre i hverdagen - både inde og ude - det er kun fantasien som sætter grænser
nov 2006
men jeg har ikke oplevet at tæverne skal have en "hårdere" opdragelse end f.eks en labrador.
om den minder om berneren skal jeg lade være usagt, jeg kender ikke så meget til bernere. Dog vil jeg sige at en sund rottweiler skal være nervefast, og en super familiehund. Bedre hund fåes ikke. Og ja, når man træner den, så har man alle odds for at få en super god hund. Og så kan man jo altid spørge sin opdrætter til råds, hvis man får brug for hjælp:-)
er helt enig med platugler, at hvalpetesten er et øjebliks billede. Jeg synes som opdrætter at man lærer sine hvalpe super godt at kende ved den tid man bruger sammen med dem. man lærer jo, hvem der ligger midt i flokken, og hvem der styrer det hele:-) jeg plejer faktisk at bruge meget tid på bare at observere dem. Altså sidde ved dem, og se hvad de finder på.
feb 2006
Dog har vi oplevet at hvalpe har ændret sig, når de er kommet væk fra deres flok - hvalpe som har været lidt underdanige i flokken, er vokset til en selvsikker lille model - så vi kan ikke forudsige alt ang temp.
jan 2007
Jeg er som sådan ligeglad med om det er en tæve eller han, bare vi passer sammen, hvis du forstår :0)
feb 2006
jan 2007
jan 2007
Det er simpelthen ikke tilladt at eje så smuk og lækker en vaps ;0)
feb 2006
aug 2007
Følger: 51 Følgere: 50 Emner: 376 Svar: 3.641
Lige præcis, det er også mine erfaringer med racen, de hunde jeg har de elsker bare at være sammen med os...
Når mine er ude er de på ellers så ligger de og snorksover i stuen, ikke ligsom schæferen som kravler på væggene, dette har gjordt sig gældende for alle de boxer jeg har haft/opvokset med
De er ikke så høj energiske som plat siger, eller det er i hverfald min erfaring, de falder lige så hurtig ned som de stresser op
aug 2007
"løb 10 km med den idag, så kan du løbe 12 imorgen"
det er jo logisk- du opbygger jo et stort behov for hunden når du løber langt med den.... det er ris til egen røv hvis man ikke selv ønsker at løbe 10-15 km hver dag
nov 2006
Næh noget godt gammeldags hjernegymnastik, det er langt bedre at gøre dem træt med.
aug 2007
hehe ja det er der mange der ikke ved, mange med hyperaktive hunde som f.eks. springer spaniels de fortæller at hunden ikke er til at gøre træt, og så cyckler vi 10 km med den *ss* , så er det godt man kan lære dem om søgning og spor, det kan nemlig trætte de kære hunde
feb 2006
Mine boxer er bestemt også istand til af falde ned - vi gøer meget ud af at lære dem tænd/sluk. Så ude er vi fulde af energi og inden sover eller trisser vi rundt. Men jeg ville da bestemt blive ked af at se en boxer som ikke er højenergisk, som du skriver de ikke er - det er jo netop deres kendetegn - men det kan bestemt tøjles og den kan lære at slappe af. Men jeg vil ikke gerne undvære at se boxeren drøne og tumle afsted på en gåtur - så jo, højenergisk det er rigtig boxer
aug 2007
udenfor ja der er de energibomber, men inden for er og har alle de boxer jeg igennem tiden har boet med rolige og snorkende, og nu er jeg da til trods for din mening opvokset med racen og alle mine er rigtige boxere!!!!
feb 2006
Rottweiler vs. Boxer???