599 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

avl for og imod avl for og imod

Hej

Vi har efterhånden fået et par henvendelser fra folk om Lucas kan bruges til avl, men har indtil videre sagt nej.

Vi er nu begyndt at snakke om, at det kunne han måske godt alligevel, vi vil så få ham øjenlyst samt HD-fotograferet.

Men men er der overhovedet nogen der vil bruge ham, vi har jo ikke været på udstilling med ham, da det ikke interessere os.

Vi er ikke interesseret i at han skal parres med hvad som helst, men kun hunde af samme race eller lign.

Kom med jeres mening både skidt og godt.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  avl for og imod
  • #1   15. sep 2009 Min mening er, at der er for mange hvalpe i denne verden!

• #2   15. sep 2009 Hvis i vil bruge ham til avl og at han har stamtavle, vil det da være en mulighed at få ham avlsgodkendt. Så kan i vælge kun at lade ham blive parret med tæver som er avlsgodkendt og derved lave hvalpe efter de bedst mulige forældre.
    Men det er jo helt op til jer hvor meget man ønsker at gå op i det smiley

• #3   15. sep 2009 Kan godt forstå at folk spørger. Han er godt nok smuk smiley

Jeg kan ikke se det forkerte i at lave hvalpe uden tavle. Ville aldrig selv købe en hvalp med tavle.
    Få hunden undersøgt, (som du skriver i vil) og sørg for at tæven er det samme.
    Brug dog stadig hjerne inden man parrer. Sindene skal jo passe sammen, hvis det ikke er samme race smiley

• #4   15. sep 2009 I behøver jo ikke rende på udstillinger hver eneste weekend. Han skal vel bare opnå mindst "Good" på én udstilling, for at have den del af avlsgodkendelsen på plads?

• #5   15. sep 2009 hvis han skal bruges, så synes jeg i skal avlsgodkende ham, så han kan bruges til avlsgodkendte tæver

har han en fin HD status og gode øjenresultater, så er jeg sikker på din opdrætter gerne vil hjælpe både med at udstille og med at finde egnede tæver til ham

• #6   15. sep 2009 Trine A
    Synes at det er fint at man siger nej.

Jeg er af den mening, at man skal ikke opfordre folk til avl, og slet ikke hovedløs avl.

Ved avl, så er der en dyber mening og alvor bage, det er ikke bare noget man sådan gør.

Hvis du vidste hvor mange tilbud jeg har fået, om hvornår Babett skal ha hvalpe - her har jeg så sagt til folk, Babett skal ike ha nogen hvalpe, dels pga. hun har en fejl, hun er langhåret.

Og hendes væsen er bare i top, både psykis og fysisk.

Så jeg forstår godt et nej. men det er der andre der nok ikke forstår.

• #7   15. sep 2009 Du har en hund af en race der er så "sjælden" her i landet, at jeg synes det ville være synd og skam ikke at avle med tavle. Tænk på at de afkom du laver uden tavle, er "tabt" for racen fremover, da de jo ikke kan bruges af de der arbejder for racen.

Det er kun en eller to udstillinger i behøver at tage til for at få den 2. præmie i hus, og så behøver i aldrig se en udstillingsring igen. Er hunden købt her i DK vil jeg næsten tro i endda kunne lokke opdrætter til at udstille den for jer en enkelt gang (de fleste opdrættere er meget hjælpsomme).
    Men i kan sagtens udstille selv. Det er ikke svært. Det eneste det kræver er at han kan stå, lade en fremmed kigge bisser osv efter, og gå ved siden af jer.

Så gør det nu ordentligt hvis i vil gøre det -det er ikke ret meget der skal til, for at i kan få bog på hvalpene.
    Og jeg er sikker på at hvis i spørger opdrætter til råds, så vil han/hun osse gerne hjælpe jer i gang

• #8   15. sep 2009 Har selv stået i lidt den samme situation og kan godt forstå jeres synspunkter. Men alt andet lige ville jeg prøve at tage ham til udstilling. Bare fordi I og andre (mig inkl) syntes han er utrolig flot er det jo ikke sikkert han er avls egnet. Det er en tanke jeg selv har gjort mig.

Desuden behøver man jo ikke avle hvis man får den godkendt. Jeg vil ihvertfald gøre mig selv, min hund og kommende hundeejer den tjenste at have gjort tingene ordentligt inden jeg indlader mig på avl. Deriblandt også en mentaltest og de nødvendige dyrelægeundersøgelser.

Synes det er vigtigt for mig at hvis min hund skal avle er det fordi han har nogle gode kvaliteter han kan tilbyde avl med racen, ikke kun fordi han er flot.

• #9   15. sep 2009 Jeg ville få ham udstillet og se om han kan klare sig ok der. Så få tjek på de arvelige ting der er med racen. Og så få stambogsførte hvalpe.
    Det er en sjælden race og jeg syntes det ville være synd og ødelægge racen ved ikke og få avlsgodkendelse og bare avle.
    Hvis han kan være med til og give nogl gode racetypiske hvalpe vil det da være godt for racen.

• #10   15. sep 2009 Stemmer i med resten ... få ham dog avlsgodkendt - det er til stor gavn for racen!

• Jane P
    Jane P Tilmeldt:
    sep 2009

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 7
    #11   15. sep 2009 Hvis det er en race hvor der er kendte problemer vil jeg helt klart sige at I skal få ham testet inden i overvejer noget som helst. Der er jo ingen grund til at give dårlige gener videre. Og så synes jeg at I skal holde avlen racerent. Der er alt for mange mærkelige blandinger her i landet. Der er nærmest gået en sport i det. Har ingen problemer med om folk tavle eller ej, bare de holder racerne for sig. Man ved aldrig hvad man ender med når man blander racer.

• #12   15. sep 2009 Jeg stemmer i med de andre. Der er ikke mange af din race i landet, så få ham avlsgodkendt og tjekket for hvad der nu skal, også snak med jeres opdrætter om mulighederne, det kan jo være de kender den perfekte tæve til ham.

Men til gengæld vil jeg også sige at der er rigtig rigtig mange hvalpe på markedet lige nu, så tænk jer meget godt om inden i sætter flere på jorden der måske skal skifte familie 3-4 gange inden de bliver aflivet. Det ville være ærgerligt, for det er dælme en skøn race.

• #13   15. sep 2009 Der er allerede for mange hunde i verden, så medmindre man har noget konkret at bidrage med til udvikling af racen (og så kræver det jo stambogsført hund, der kan lave hvalpe med tavle), så bør man holde sig fra avl. Og hjælpe nogle af alle de hunde der er tilovers i stedet :o)

Kommentér på:
avl for og imod

Annonce