Modnet efter fødsel? Modnet efter fødsel?
Ja, vidste ikke lige hvordan jeg skulle formulere overskriften.
Jeg har været til dyrlægen med Freyja i dag, for at få tjekket hende da det alligevel er et stykke tid siden hun sidst var ved Dr. Dyr. Men men .. Jeg fortalte så om Freyjas nervøse adfærd, og om hvordan hun var "hys" og usikker. Efter at have fortalt om mine træningmetoder og hvad jeg har lavet med hende, fortæller dyrlægen mig at det måske kunne hjælpe for hende at blive 'mor'. Freyja er kun 9 måneder, så hun understregede selvfølgelig at hun mindst skulle være 1,5 år (hvilket jeg godt vidste). Men hun fortalte, at det faktisk ofte modnet tæven, at have fået et kuld hvalpe. Da jeg selv bor på et stutteri og arbejde med heste 24/7, syntes jeg egentlig at kende til det fænomen. En af vores hopper var også utroilig usikker, men efter at have fået sit første føl, udviklede hun sig til at sikker og selvstændig hoppe. Jeg mindes også at have læst om den teori på nettet.
Jeg har altid drømt om at få et kuld hvalpe, men har også overvejet kraftigt at lade være, da jeg ved hvor mættet markedet er omkring blandinger.
Men tror I der er hold i den teori? Altså, at det faktisk måske kunne styrke hende, at få et kuld hvalpe.
Ja, jeg ved godt der er mange der sidder og svovler og bander over, at jeg overhovedet overvejer at trække et kuld på en blanding, det er også helt iorden. Bare dumme kommentar forbliver i hovedet.
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.796
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 4 Emner: 140 Svar: 729
Ja, det er nok et spørgsmål om alder, når det kommer til stykket.
dec 2008
Følger: 40 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 527 Svar: 6.805
det villle være synd at sætte et kuld hvalpe til verden, der havde risiko for at arve eventuelle skavanker på det psykiske område.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
og ja man skal jo også tænke på hvalpene, der arver en stor del af temperament
til gengæld har jeg flere positive oplevelser med at sterillisere en tæve.
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.375
Du kan læse min profil hvordan hun startede hos mig...
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.998
feb 2006
dec 2008
Følger: 40 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 527 Svar: 6.805
Se hende an & lad hende komme igennem nogle flere løbetider og se så hvordan hun arter sig
feb 2006
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.624
Lise har udstyr - jeg synes under alle omstændigheder at du skal vente og se om hun ikke retter sig når hun bliver ældre.
Jeg har også en lille tæve på 9 mdr og hun er også meget underdanig, nogle ville kalde hende usikker, jeg kaldet det behagesyg, for hvis det passer hende er hun "fræk som en slagter hund" smiler
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 4 Emner: 140 Svar: 729
Jeg er ret sikker på at hendes usikkerhed er noget jeg kan arbejde med, da den har forbedret sig en smule de sidste par måneder, hvor jeg virkelig har trænet det meget.
Og netop det med at hendes adfærd kunne påvirke de hvalpe hun måske skulle få, har jeg nemlig også overvejet rigtig meget. Så jeg venter til hun fylder de 2 år om 15 mdr tid, og så må jeg se det an ;o)
Modnet efter fødsel?