478 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Modnet efter fødsel? Modnet efter fødsel?

Ja, vidste ikke lige hvordan jeg skulle formulere overskriften.
Jeg har været til dyrlægen med Freyja i dag, for at få tjekket hende da det alligevel er et stykke tid siden hun sidst var ved Dr. Dyr. Men men .. Jeg fortalte så om Freyjas nervøse adfærd, og om hvordan hun var "hys" og usikker. Efter at have fortalt om mine træningmetoder og hvad jeg har lavet med hende, fortæller dyrlægen mig at det måske kunne hjælpe for hende at blive 'mor'. Freyja er kun 9 måneder, så hun understregede selvfølgelig at hun mindst skulle være 1,5 år (hvilket jeg godt vidste). Men hun fortalte, at det faktisk ofte modnet tæven, at have fået et kuld hvalpe. Da jeg selv bor på et stutteri og arbejde med heste 24/7, syntes jeg egentlig at kende til det fænomen. En af vores hopper var også utroilig usikker, men efter at have fået sit første føl, udviklede hun sig til at sikker og selvstændig hoppe. Jeg mindes også at have læst om den teori på nettet.
Jeg har altid drømt om at få et kuld hvalpe, men har også overvejet kraftigt at lade være, da jeg ved hvor mættet markedet er omkring blandinger.
Men tror I der er hold i den teori? Altså, at det faktisk måske kunne styrke hende, at få et kuld hvalpe.

Ja, jeg ved godt der er mange der sidder og svovler og bander over, at jeg overhovedet overvejer at trække et kuld på en blanding, det er også helt iorden. Bare dumme kommentar forbliver i hovedet.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.
  • Møbel samling kommode og teol 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Modnet efter fødsel?
  • #1   24. jun 2009 Nej, man ser ligeså ofte det går den anden vej eller slet ingen ændring... Så nej jeg tror ikke på det. Jeg tror nærmere det drejer sig om at tæven bliver ældre

• #2   24. jun 2009 Okay - tusind tak for jeres svar. Tænkte nok at der var nogle af jer der kendte til det.

Ja, det er nok et spørgsmål om alder, når det kommer til stykket.

• #4   24. jun 2009 Jeg ville ikke avle på hende før end jeg vidste om hendes "hys" og usikkerhed var noget, der kunne ændres på eller om hvorvidt det var en "fejl" i hendes temperament -

det villle være synd at sætte et kuld hvalpe til verden, der havde risiko for at arve eventuelle skavanker på det psykiske område.

• #5   24. jun 2009 jeg har også erfaring med at det lige så godt kan gå den anden vej.

og ja man skal jo også tænke på hvalpene, der arver en stor del af temperament

til gengæld har jeg flere positive oplevelser med at sterillisere en tæve.

• #6   24. jun 2009 Jeg kan sige at min hund er blevet mere selvsikker og selvstændig efter hun fik hvalpe. Det er både i forhold til mig, men absolut i forhold til andre hunde. I dag går hun uden tøven og med "høj haleføring" (på den rigtige måde) til ukendte hunde. Det har faktisk været sådan at min tidligere hundetræner bevidst har brugt Zif overfor angste og usikre hunde, fordi hun har sådan en god selvtillid og ro.
    Du kan læse min profil hvordan hun startede hos mig...

• #7   24. jun 2009 Jeg vil bestemt ikke anbefale at en nervøs hund får hvalpe, du ricikere nemlig at hvalpene får moderen nervøse temprement. Iøvrigt kan jeg slet ikke forstå at en dyrlæge anbefaler den salgs, bliver faktisk noget forarget.

• #8   24. jun 2009 Hvem af os "Lise"?

• #9   24. jun 2009 Jeg synes stadigvæk at det er en stor chance at tage - ifald der er "defekter", der kan gives videre til hvalpe, så er der et nyt kuld - læs "problemkuld", der måske ender på internater eller alt for tidligt ved dyrlægen :-(, fordi der ikke er tid, kræfter, overskud, boligforhold til at have en sådan hund.

Se hende an & lad hende komme igennem nogle flere løbetider og se så hvordan hun arter sig smiley

• #10   24. jun 2009 Hvis det er mig.... har jeg en hund der hedder Zif....prøv at læse min profil...så bliver du lidt klogere...;o)

• #11   24. jun 2009 Madam Blå - trådstarter skriver netop at det ikke er nu men tidligst når hunden er 1½ år.
    Lise har udstyr - jeg synes under alle omstændigheder at du skal vente og se om hun ikke retter sig når hun bliver ældre.
    Jeg har også en lille tæve på 9 mdr og hun er også meget underdanig, nogle ville kalde hende usikker, jeg kaldet det behagesyg, for hvis det passer hende er hun "fræk som en slagter hund" smiler

• #12   24. jun 2009 <b>Tusind tak til jer alle for svar</b>

Jeg er ret sikker på at hendes usikkerhed er noget jeg kan arbejde med, da den har forbedret sig en smule de sidste par måneder, hvor jeg virkelig har trænet det meget.
    Og netop det med at hendes adfærd kunne påvirke de hvalpe hun måske skulle få, har jeg nemlig også overvejet rigtig meget. Så jeg venter til hun fylder de 2 år om 15 mdr tid, og så må jeg se det an ;o)

Kommentér på:
Modnet efter fødsel?

Annonce