{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.006 visninger | Oprettet:

Gigantracer - udviklingsfaser {{forumTopicSubject}}

Jer med gigantracer eller andre store racer, som modnes sent mentalt: hvornår har jeres hunde været færdigtudviklede?

Lumi blev jo købt som en Siberian Husky (og hun er DKK-stambogsført) men er reelt en blandingshund.
Præcis racefordeling kendes ikke, idet hendes DNA falder ind under "Alaskan Husky-type", som er en blanding af jagthunde, hounds, polarhunde mv.
Hun er aparte og meget, meget langt fra en Siberian Husky. Ud fra hendes adfærd er hun langt mere Eurohound end Husky.
Selvom hun fyldte 2 år i april, og forlængst burde være færdig rent mentalt, står vi nu midt i endnu et udviklingsspring. Hun gakker ud, piver, sover dårligt, har svingende præstationer, kan pludselig kun lege og ikke træne, bliver bange for alm hverdagsting, hyler i bilen osv. Altså helt klassisk adfærd for hvalpe/yngre hunde med omrokering på øverste etage. Min oversigt over udviklingsspring har bare ikke flere trin efter hundens fyldte 2. år, og jeg har aldrig ejet en hund som hende før, så jeg er lidt lost her.
Hun er midt mellem løbetider, stimuleres godt og grundigt hver dag, og smerter er udelukket - bare for at vi kan udelukke problemer derfra.

Kom meget gerne med personlige erfaringer jer med sent udviklede racer, som også havde udviklingsspring efter 2-års-fødselsdagen smiley

I kan lige få et foto af den sære snegl, som tigger mad, hun under ingen omstændigheder vil spise. Jeg har aldrig set så kræsen og småtspisende en hund før...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gigantracer - udviklingsfaser
  • #1   16. jul irsk ulvehunde her, de er først "landet" mentalt omkring 3-4 års.
    min nuværende er 4, og det sidste års tid er han virkelig modnet.


  • #2   16. jul Pyh - det er lidt vildt MLA.
    De når jo knap nok at blive voksne, før de er seniorer smiley smiley


  • #3   16. jul Mine tæver er typisk først rigtig voksne omkring 3. løbetid og da tidspunktet for første løbetid varierer fra 8 til 26 måneder, er det meget forskelligt hvornår det sker.

  • #4   16. jul Hun er nu næppe at betegne som “gigant”.

    Generelt forstår jeg ikke at man forsøger at putte hundens udvikling ind i faser, som skal passe i kasser. Jeg synes det eneste relevante er, at man ved at hjernen kører frem og tilbage indtil de er omkring 3 år. Og så er der racer som bliver ved med at være løjerlige hele livet, og det er da bare en stor glæde smiley

    Ellie er jævnaldrende med Lumi, og er på ingen måde “gigant”, og det er schæferracen heller ikke. Men hun lyder ret meget som Lumi, dog med den forskel, at min hund altid er 100% på når vi træner. Men i sin fritid er hun tåbelig på fuld tid smiley

    Uanset hvor mange du spørger og hvor mange svar du får, kan du ikke få en færdig opskrift på hvordan din hund udvikler sig. Men giv hende et år mere, og så er du nok tæt på at kunne se hvordan hun vil være de næste mange år fremover smiley


  • #5   16. jul Jeg søger ikke en færdig opskrift, men blot erfaringer fra andre med hunde, der ikke helt følger oversigten.
    Jeg har aldrig før oplevet en af mine egne hunde, der ikke var voksen med to år. De har alle fulgt skemaerne næsten nøjagtigt smiley
    For mig giver det mega god mening med en oversigt, som flertallet passer ind i. Der vil altid være nogen, der modnes hurtigere og langsommere end andre, og det er så her jeg mangler erfaring.


  • #6   16. jul Terriers er oftest 3,5 før de er mentalt udviklede. Ja i øvrigt også kropsmæssigt. De kan gå på væggene, te sig som åndssvage i mødet med andre, glemme alt de har lært osv. Pludselig fra den ene dag til den anden, falder det hele i hak. Terriers bliver jo aldrig rigtig voksne/gamle af sind før kort inden de takker af. Der er simpelthen knald på fra de bliver født og til den sidste tur til dyrlægen. Sådan har det i alle tilfælde været for de 5 meget forskellige terrierracer (Kerry, Bedlington, Sealy og Airedale og Glath. Fox) min mand og jeg har haft indgående kendskab til. Jeg ser det hos mine kundehunde også, og tænker det er meget repræsentativt for gruppe 3. Vi ved at det er opad bakke de første 3-4 år hahahaha s??

  • #7   16. jul Godt så smiley
    Jeg har nok bare været heldig med tidligere hunde så.
    Jamen jeg strammer ballerne og giver hende et års tid mere smiley


  • #8   16. jul synes også der sker noget når "yngste barnet" ikke er den lille mere, altså hvis ny hvalp flytter ind, der har jeg oplevet at de rykker hurtigere mentalt.
    Uffe kan stadig være en spasser, og heldigvis for det, men han er blevet ret fornuftig når det gælder.


  • #9   16. jul Det har du nok helt ret i.
    Lumi er fantastisk med andre hunde. Der er hun heller ikke Husky. De er så alvorlige. Det er Lumi ikke. Hun er også en "spasser" smiley Vi kalder hende Ib (hint til Løvernes Konge). smiley
    Hun mænger sig gerne med de små hunde til træning, på camp og til prøver. Flader sig ud sammen med westierne og sådan. Som om hendes lange stænger kamufleres så smiley


    profilbillede
  • #10   16. jul det er da herligt ??
    Uffe er også især til de mindre terrierer, cavalier og gravhunde, og bliver så ked hvis de skælder og smælder på ham.


  • #11   16. jul Årh hvor fint smiley
    Han lyder skøn.
    Jeg elsker de store hunde.


  • #12   16. jul Jeg tror Hera var omkring 4 år før jeg vil sige hun var rigtig voksen. Og hun er i øvrigt stadig en " spasser", forskellen er bare at jeg nu kan forudse det. smiley

  • #13   16. jul Jeg har så endnu til gode at møde en hund, der passer ind i skemaet smiley Måske kan man mase nogle hunde ind i skemaet, hvis man prøver nok.

    Til gengæld er 90% af alle hunde jeg kender, blevet voksne i 3 års alderen. Der er det som om tandhjulene i hjernen falder i hak og den bliver stabil. Så ved man hvad man har med at gøre fremover, lidt som Julie beskriver smiley

    Dorit er 10,5 år, og er stadig en spasser. Nu er hun bare en sur, gammel spasser. Det blev hun da Ellie flyttede ind, og nogen anden overtog rollen som husets klovn. Men hun hærgede til hun fyldte 3 år, og på et trylleslag holdt hun op med at æde sko, få bamser til at eksplodere, grave sig ud af haven og alt det andet ballade, hun lavede. Og hun er i hvert fald ikke en gigantrace smiley


  • #14   16. jul Der er masser af racer, som modnes senere trods de ikke er giganter, men også masser af racer som følger oversigten rigtigt fint. Der er også hunde, hvor ejerne aldrig opdager udviklingsspringene - om det handler om race, individ eller ejer ved jeg ikke smiley
    Alle mine har haft tydelige spring. Ingen dog så ekstremt som Lumi.


  • #15   16. jul I den sammenhæng tænker jeg egentlig også, at der er forskel på selv at have valgt racen eller ej.
    Jeg har hverken bestilt, ønsket eller forberedt mig på en Lumi. Jeg bestilte en Siberian Husky og endte med en galning.
    Det er lidt ligesom at få den der foodprocessor til jul, som man hverken har ønsket sig eller har plads til i køkkenet, men som på sigt egentlig viser sig praktisk nok smiley
    Man lærer mens man lever.


  • #16   17. jul Dobermann regnes ofte til gigantracerne. De lander først mentalt når de rammer 3-3,5 år. Rent fysisk tager de også et ryk når de er omkring 3 år. Perle lagde et par centimeter og nogle kilo på da hun var 3 år. Hvor jeg ellerr havde troet at hun var. færdig. Mentalt faldt hun på plads da hun var 3,5 år og gik fra skør tosse der nogle gange virkelig var “dum” til dejlig velafbalanceret hund nærmest overnight.
    Terriers bliver aldrig voksne men er “utilregnelige” skøre tosser hele livet smiley


  • #17   17. jul Fed tråd smiley
    Jeg fornemmer, at der vil gå ca. 2,5 år, inden det sorte lyn bliver til en normal hund smiley

    Jeg troede, at jeg købte en portugisisk vandhund (med DKK), men jeg har fået en dino/snapskildpadde/krokodille, som er hurtig som et lyn, og som for det meste glemmer ørerne hjemme, til gengæld er hun mega social, glad og venlig overfor både mennesker og dyr.

    Lidt ærgerligt, at man ikke mere kan lægge videoer på HG.
    Sia kan nemlig et totalt latterligt trick. Hvis jeg peger på en mælkebøtte, og siger "mælkebøtte", så hapser Sia den, og æder den smiley


  • #18   17. jul Nu har jeg under ingen omstændigheder gigant race smiley
    Men Aslan var først mentalt færdig omkring 3-3,5 år. Hvor brikkerne ligesom faldt på plads for Luna ved 3 løbetid, da var hun lige knapt 2 år


  • #19   17. jul er betegnelsen "gigant race" blevet udvidet med årene?
    i min optik er hverken dober eller husky gigant, men stor.
    hvor skiller grænsen?


  • #20   17. jul Jeg ved ikke om der findes en officiel oversigt over racers inddeling i størrelser, men for mig er gigantracer de helt store, altså +50 kg.
    Ud fra litteraturen er meget store hunde senere modne end mindre hunde. Derfor overskriften på tråden.


  • #21   17. jul det var nu heller ikke dig den var rettet mod, mere generelt.


  • #22   18. jul Jeg mener at have læst et eller andet sted at grænsen for “gigant” er over 50 kg og/eller 70 cm. Men også at det handler om vækstmønster/væjsthastighed.
    Dobermann kan være op til 72 cm og deres lange ben vokser rasende stærkt smiley
    …. min nuværende er så absolut ikke gigant men en meget petit Dobernann smiley


  • #23   18. jul det giver god mening.
    ja de der lange stænger der vokser som ukrudt..
    Uffe har en dober veninde her i byen, de er et umage par når de ind i mellem mødes og hvis stedet tillader det, at de kan tulle rundt uden snor og løbe og hygge, for det gør de.


  • #24   18. jul For Sam Rhodesian Ridgeback, var han først 4 år, før han mentalt var helt færdig bagt, lang tid, men det er det hele værd smiley
    Opdrætter sagde mindst 3,5 år for han hundene.


Kommentér på:
Gigantracer - udviklingsfaser

Annonce