1.625 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

lille IKKE GØENDE race? lille IKKE GØENDE race?

Jeg ved jo en del af de små racer godt kan lide deres egen stemme, fordi det jo nu engang er det de er avlet til. Men nu er jeg alligevel lidt nysgerrig, fordi jeg jo faktisk i virkeligheden ikke kender ret mange racer sådan indgående.

Findes der en lille hund der:
Er under 10 kg.
er ikke gøende (må gerne sige et enkelt vov eller lign, men som ikke går helt agurk over ingenting) altså en ikke alarmhund smiley
er rimelig trænbar
ikke kræver alt for meget pelspleje (både i det daglige, men også for at udstille)
ikke løber på væggende fordi der ikke lige sker en masse et par dage (man kan jo blive syg eller lign)
Og som er rimelig social (behøver ikke elske alt og alle, men skal kunne træne tæt på andre, og ikke have tendens til at være eget kønsagressiv)

Findes sådan en hund? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.
  • Måske udskift af rør/ hane på rør til udvand i kælder 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lille IKKE GØENDE race?
  • #1   29. jul 2023 Löwchen, bortset fra pelspleje ved udstilling

• #2   29. jul 2023 Jeg kender et par stykker der har dværg pincher, og de gøer i hvert fald ikke, er super trænbare og elsker at lave noget, nul pels pleje der.
    Jeg ved ikke om det ligger til racen ikke at gø, eller de bare har været heldige ??

• #3   29. jul 2023 Basenji...

smiley

(Jeg mangler nogle gode smileys her, men de gør ikke lmao)

Mere seriøst: jeg er selv glad for löwchen, som Bodil nævner. Jeg har heller ikke oplevet dem som gøende

• #4   29. jul 2023 Dværg Pinscheren er en alarm hund. Men som de fleste andre racer er det et spørgsmål om opdragelse

• #5   29. jul 2023 Tak for jeres svar smiley
    Det var egentligt for at hører om der findes racer der matcher det, og ikke om der er racer man kan arbejde det ud af, så alarmhunde matcher ikke helt på det.

• #6   29. jul 2023 My, Tjekisk Rottehund lever op til det du søger.
    Gør ikke ret meget, er intelligent og lærenem.
    Der ligger nogle videoer på youtube hvor der vises, hvad de der små dejligheder blandt andet kan.
    Jeg kunne selv falde for sådan en. smiley

https://da.wikipedia.org/wiki/Prazsky_Krysarik

• #7   29. jul 2023 Anni den har jeg faktisk kigget på før, gad vide hvor sund racen er i forhold til de andre små.

Jeg ved slet ikke om jeg vil skifte race, men har jo forhåbentlig en del år til der skal ny hund i huset. Så man kan jo lige bruge tiden på at kigge.
    Har også kigget lidt på den lille podengo og pudel, som alternativer.

• #8   29. jul 2023 Hos Puddel har du en masse pelspleje, speciel, hvis du vil udstille.

Der er også Brabacon

• #9   29. jul 2023 Anni det er også det der lidt afholder mig fra pudel

• #10   29. jul 2023 skotsk terrier ... vi har nu den 5. det er nærmest den eneste vi har måttet guide lidt ifht at gø, de andre har været ok stille af sig selv ... hende her har ikke altid været det, et eller andet triggede hende og hun mente så hun skulle gø af næsten alt i haven ... det tog ikke længe at lære hende at NEJ derude betød stop med at gø ..

hun gør nu mest af fyrværkeri og torden vejr ... og ja så kommer hun da bare ind ...

naboens kat synes jeg det er ok hun kommanderer væk ..

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 29 Emner: 46 Svar: 932
    #11   29. jul 2023 Anni mener du Petit Brabacon ?

Så vil jeg ikke anbefale den " I flæng " Man skal i hvert til falde kigge sig godt for, nogen af dem, er ret gøende.

Vi har en der skal ytre sig, hun "snakker", når hun vil gøre opmærksom på noget og når hun vil have opmærksomhed, gøer hun af os og skal der ekstra energi til for, at få opmærksomheden, så får man også lige en pote smiley

Man kan få mange lange snakke med hende, desværre er hendes eneste sprog en gø'en, hun er født sådan og meningen var, at hun skulle opkaldes efter sangeren Zindy Laursen, desværre fik jeg ikke tjekket stavemåden, så hun hedder Cindy smiley

• #12   29. jul 2023 Skotten kræver vist en masse pelspleje, speciel hvis det er til udstilling.

• #14   29. jul 2023 Cavalier
    Kromi
    Westie

• #15   29. jul 2023 Nu var det ikke meningen at det skulle være sådan en find racen til mig tråd, mere en, findes der en race der matcher dette tråd, så jeg kigger bare på det der bliver nævnt, hvis det giver mening for mig smiley Men alle racer er velkomne, så længe de overholder kravene.

Hanne er skotten ikke meget terrier? jeg træner jo meget og meget forskelligt, så jeg går meget op i trænbarhed. Jeg mener alle hunde kan trænes, men ikke alle hunde ville elske det træningsliv jeg elsker (min egen lucky inkl) smiley
    Og hvordan er de med andre hunde? også hunde de ikke bor med?

• #16   29. jul 2023 Udover pelspleje så ville dværgschnauzer passe godt til beskrivelsen smiley
    Flere og flere klipper og der gør det nemmere, der er også linjer som har nemmere pels end andre. Men man kommer nok ikke helt udenom at lære at trimme i en vis grad, hvis man vil udstille...

Derudover så vil jeg advare om det miljø der er blandt udstillingsfolkene i racen - det er virkelig med spidse albuer og bagtalen etc...

• #17   29. jul 2023 Border terrier
    Boston terrier
    Tibetansk spaniel
    Affenpinscher

• #18   29. jul 2023 Boston terrier, de kan sagtens sige vov.

Löwchen vil ikke sige ikke er gøende, kender en del og de gøede mere end min bostoner og min Sheltie (som ikke var særlig gøende) og her er der virkelig opdraget på dem.

• #19   29. jul 2023 Hvis man Googler "ikke-gøende lille hund", er siderne ret enige om en stribe hunde.
    Flere af dem ved jeg, at du ikke vil røre med en ildtang grundet de massive helbredsproblemer. Tilbage er et par stykker af selskabsracerne... Men de skal alle enten klippes kort eller have ordnet virkeligt meget pels... Og jeg er i tvivl om det er dig. Desuden er det racer hvor de færreste opdrættere tester hundene for noget som helst, og det er jo også nemmere at avle med skyklapper på, for så er hundene jo sunde og raske (det ved vi alle) smiley

• #20   29. jul 2023 Malene jeg tror desværre at du har ret. Jeg vil dog langt hellerr have en hund med lyd, der så lever op til alt det andet jeg ønsker mig. End en stille hund som ikke passer på det andet. Jeg får nok ikke begge dele. Eller jo så stille man nu kan træne dem. Lucky er da ret stille, for det meste. Teemo er i en kategori for sig selv.

Jeg er slet ikke til de der små pelstotter, aner ikke hvorfor, har kun mødt søde eksemplarer, men de siger mig absolut ingenting overhovedet.

• #21   30. jul 2023 umiddelbart tænker jeg måske noget i selskabshundekategorien.
    At en del af dem gapser, det har nok mest noget at gøre med ejeren... nogen af de små stakler har jo ingen ben og må bæres, og så må deres energi jo komme til udtryk på anden vis.

Har haft yorkie uden problemer med gapsen - for hun fik altså besked på at flette næbbet allerede som hvalp.

• #22   30. jul 2023 Nu var tråden til at se om der fandtes en ikke gøende hund der passede på det beskrevne. Ikke til hele gr 9 smiley
    Jeg tror egentligt jeg har ret godt styr på gr 9 og hvilke hunde jeg generelt er interesseret i, men man kan jo have overset en eller have fået et forkert indtryk af en race.

• #24   30. jul 2023 Jeg ved ikke hvad den vejer, men du kan kigge på lancashire heeler.
    Det er ikke en gø-fri race, men jeg ser den ikke som ligeså larmende som fx corgi eller västgötaspids.

• #25   30. jul 2023 Randi, undskyld, men en race der er rekonstrueret af bl.a. corgi og tysk jagtterrier er IKKE hverken rolig eller lydløs. Den har både temperament og ego, og skal selv synes at der er noget at arbejde for, så “trænbar” er nok heller ikke helt passende på den smiley

Jeg tror ikke at der findes en race, der lever op til TS’s ønsker. Eller jo, en papillon kommer nok tættest på, men dem kender du jo alt til, My little. Måske var det en ide at kigge efter en af helt andre linjer, end den du har? Der må da findes linjer, som er sunde hele vejen igennem smiley

• #26   30. jul 2023 Jeg siger heller ikke at den er lydløs eller rolig smiley
    Men det lyder som om det er vigtigere at hunden er trænbar end at den er helt gø-fri race.

• #27   30. jul 2023 Men hverken corgi eller terrier er “trænbar”. Eller lydløs eller rolig. De er stædige, og vil man opnå noget, skal man indlære det på en måde, så hunden tror det er dens egen ide. Lancashire er, som corgien, lavet til at flytte kvæg, og når man er en lille lort, kræver det både mod, hårdhed og larm. Og dét er de gode til!

Sorry, men jeg tror ikke at der findes et dårligere match til dét der søges. Jo, måske jagtterrier er ringere, og måske også västgöta. Men corgi er væsentlig mindre larmende end lancashire, og nok også mere trænbar - den har trods alt ikke terrier i sig smiley

• #28   30. jul 2023 Jeg synes altså italiensk mynde passer på din beskrivelse - i hvert fald ud fra erfaringer med min egen hund og de italienske mynder, jeg ellers kender. Men jeg ved ikke, om du “er til” sådan en hund?

De skal veje under 5 kg (har dog mødt en del især hanhunde, der vejer mere end det - men aldrig over 7-8 kg). Min egen hanhund vejer 5 kg præcis. De gør virkelig ikke meget, min gør kun hvis der kommer helt fremmede mennesker ind på grunden, hvilket jeg synes er fint. Og det bliver aldrig sådan et gøshow, der ikke er til at stoppe igen. Og han er faktisk en der gør forholdsvist meget i forhold til andre af samme race, som jeg har fået fortalt mere eller mindre aldrig nogensinde gør.

Min hund elsker at træne, og det kender jeg mange andre, der også gør, selvom jeg synes der lidt er en myte om, at det er en hund, der bestemt ikke gider træning? Men jeg ved ikke om det er fordi det er en hund, der ikke er sådan 110% lydig, at folk siger det?

Pelspleje er der intet af, jeg har ikke brugt så meget som 1 sekund på det siden jeg fik min hund for 2 år siden. Til gengæld skal de have tøj på udendørs fra efterår til forår …

Som hvalp er de mega aktive, men som voksen synes jeg nærmest min er lidt doven, og han ville sagtens kunne klare nogle dage med meget korte lufteture/kun have, hvis man fx var syg. I dagligdagen synes jeg heller ikke han kræver meget motion.

Min er lidt reserveret over for fremmede, på INGEN måder aggressiv, men han har ingen interesse i fx at hilse på fremmede på gaden eller i det hele taget have kontakt med folk/hunde han ikke kender og har et forhold til. Men han kan uden problemer være i nærheden af dem.

• #29   30. jul 2023 Julie italiensk mynde er af udseende såmænd fin nok. Jeg har intet imod mynder. Men jeg har hørt de ikke er sådan vildt glade for dårligt vejr, og det har vi jo altså en del af. Og da jeg træner ude året rundt, også i sne og slud, så er det måske ikke sådan helt den rette race smiley

Og så vil jeg altså lige skynde mig at sige at jeg på ingen måde ønsker mig en doven hund. Jeg ønsker mig bare en hund der ikke løber på væggene fordi jeg lige er syg et par dage og ikke kan give den så meget stimulering som til daglig. Jeg vil gerne have en hund der både kan og vil gå lange ture og være aktiv med træning. Den må såmænd gerne storme rundt og lege indenfor hvis den gider, men det gør heller ikke noget, hvis den kan finde ud af at finde ro, for ro er ligeså vigtigt som at kunne give den Maks gas.

Anne jeg lavede opslaget af nysgerrighed. Og ikke fordi jeg som sådan leder efter ny race. Der er forhåbentlig nogle år til vi skal have ny hund. Lucky er kun 10 og skal ikke have hund imens han er her, og det er han jo for evigt.
    Men jeg kigger pt på både papillon og chihuahua igen, og har da også en opdrætter eller to på hånden. Derudover har jeg et par andre racer på listen af racer jeg holder lidt øje med.

Og så er der jo også den mulighed at jeg jo ændre mening de næste år. Og faktisk får noget større eller en helt anden type.

Både pudel og gravhund har f.eks. sneget sig ind på livet af mig. Selvom jeg virkelig ikke troede at jeg nogensinde ville være interesseret i nogle af dem.
    Så mit problem er nok egentligt mere at vælge hvad jeg ønsker ud af alle de muligheder der er for en skøn hund. Nu hvor jeg ikke kan få Rosa tilbage, som jo nok i virkeligheden er det eneste jeg ønsker lige nu.

• #30   30. jul 2023 Men i må da gerne få min mands krav:
    Maks 6 kg (gerne mellem 2 og 4 )
    Ikke korthåret, hårløs eller ruhåret. Så altså en hund med lidt pels (det kan hans sagtens sige, det er mig der skal stå for pelspleje )
    Den skal være sund og rask. Både fysisk og psykisk.
    En omgængelig hund, der er nem at have med sig og som generelt ikke har problemer med andre hunde.

Aktivitetsniveau og trænbarhed har han ikke det store at sige til, da det er mig der står for hundene I hverdagen, så det er det mig der bestemmer smiley

• #31   30. jul 2023 Uuuhh ja den del havde jeg ikke lige fanget, nej, så er det helt sikkert ikke den rette race smiley

• #32   30. jul 2023 Julie, jeg har heller ikke skrevet noget om hvordan vores liv eller hverdag ser ud, for det var ikke ment som en find racen til mig tråd, bare en findes der en race der matcher det skrevne smiley Så kriterierne for hunden til mig, er nok ikke helt de samme

• #33   31. jul 2023 Griffon
    Dværgschnauzer
    Dværgpuddel
    Powder Puff

En dværgpuddel KAN være gøende, men den er så trænbar, at det ikke bør blive en større udfordring, at lære den at lade være smiley

• #34   31. jul 2023 Hov glemte Norbotten Spids´en... De varierer lidt i linjerne, men overordnet set er jeg ret vild med dem!

• #35   31. jul 2023 Giver #13 Pernille D helt ret, godt nok langpelset, men kan sagtens leve med ugentlig pelspleje, ikke gøende, absolut trænbar, men gider ikke for mange gentagelser, elsker i reglen langt de fleste mennesker og hunde… sjov personlighed, em at bo sammen med

• #36   31. jul 2023 Japanese chin bliver det ikke smiley

• #37   1. aug 2023 Har du prøvet at kigge på en langhåret russisk toy Terrier?
    Det er en sjov lille hund fuld af sjov.
    Den jeg kendte gøede ikke.

• #38   4. aug 2023 Jeg synes du lyder meget vred naar du svarer tilbage, folk forsøger faktisk bare at hjælpe dig, jeg er ked af at der ikke findes en micro af min Raika, nu er hun 5 aar og jeg har opgivet at lære hende at gø

• #39   4. aug 2023 Vred? Hvor læser du at Solveig lyder vred?

• #40   4. aug 2023 Troll

• #41   4. aug 2023 Lens
    NEEEEEJda hun gav da ellers et suuuuper seriøst svar i krøllets tråd om hund og kat smiley

smiley smiley smiley eller noget smiley

• #42   4. aug 2023 Inge, ja Russisk toy har jeg også kigget på, gik dog lidt fra den igen, fordi jeg følte at jeg så ligeså godt kunne holde mig til chihuahua, men måske jeg lige skulle kigge lidt nærmere på dem igen smiley

Åh Bente, jeg må altså elske dig lidt. Jeg har været her i så mange år, at langt de fleste i tråden kender både mig og mine hunde. Det er godt nok sjældent at jeg får at vide at jeg lyder sur, og det er da bestemt heller ikke tilfældet. Min tråd var blot ikke tiltænkt en race tråd som sådan, for De søde hg'ere har allerede givet mig en del racer i andre tråde jeg har lavet, så det var egentligt blot for nysgerrighedens skyld. Så egentligt ville jeg bare fortælle det, så folk ikke behøvede spilde deres tid på at skrive lange svar med racer der ikke matcher det jeg søgte i mit indlæg. De må selvfølgelig gerne, hvis de føler for det, men jeg forventer det ikke, og når de ved det, forventer de heller ikke at jeg sidder og skriver længere svar, som det jeg sidder og skriver lige nu smiley
    Og så ville det i øvrigt ikke gøre en forskel, om der fandtes en mindre udgave af din hund, for jeg køber kun med tavle, så selvom blandingshunde kan være noget så skønne, så kommer der altså ikke en ind i mit hus smiley

Kommentér på:
lille IKKE GØENDE race?

Annonce