28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.304
lille IKKE GØENDE race? lille IKKE GØENDE race?
Jeg ved jo en del af de små racer godt kan lide deres egen stemme, fordi det jo nu engang er det de er avlet til. Men nu er jeg alligevel lidt nysgerrig, fordi jeg jo faktisk i virkeligheden ikke kender ret mange racer sådan indgående.
Findes der en lille hund der:
Er under 10 kg.
er ikke gøende (må gerne sige et enkelt vov eller lign, men som ikke går helt agurk over ingenting) altså en ikke alarmhund
er rimelig trænbar
ikke kræver alt for meget pelspleje (både i det daglige, men også for at udstille)
ikke løber på væggende fordi der ikke lige sker en masse et par dage (man kan jo blive syg eller lign)
Og som er rimelig social (behøver ikke elske alt og alle, men skal kunne træne tæt på andre, og ikke have tendens til at være eget kønsagressiv)
Findes sådan en hund?
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.362
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.818
Jeg ved ikke om det ligger til racen ikke at gø, eller de bare har været heldige ??
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.279
(Jeg mangler nogle gode smileys her, men de gør ikke lmao)
Mere seriøst: jeg er selv glad for löwchen, som Bodil nævner. Jeg har heller ikke oplevet dem som gøende
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.727
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.304
Det var egentligt for at hører om der findes racer der matcher det, og ikke om der er racer man kan arbejde det ud af, så alarmhunde matcher ikke helt på det.
maj 2009
Gør ikke ret meget, er intelligent og lærenem.
Der ligger nogle videoer på youtube hvor der vises, hvad de der små dejligheder blandt andet kan.
Jeg kunne selv falde for sådan en.
https://da.wikipedia.org/wiki/Prazsky_Krysarik
nov 2012
Jeg ved slet ikke om jeg vil skifte race, men har jo forhåbentlig en del år til der skal ny hund i huset. Så man kan jo lige bruge tiden på at kigge.
Har også kigget lidt på den lille podengo og pudel, som alternativer.
maj 2009
Der er også Brabacon
nov 2012
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.047
hun gør nu mest af fyrværkeri og torden vejr ... og ja så kommer hun da bare ind ...
naboens kat synes jeg det er ok hun kommanderer væk ..
sep 2020
Følgere: 29 Emner: 46 Svar: 932
Så vil jeg ikke anbefale den " I flæng " Man skal i hvert til falde kigge sig godt for, nogen af dem, er ret gøende.
Vi har en der skal ytre sig, hun "snakker", når hun vil gøre opmærksom på noget og når hun vil have opmærksomhed, gøer hun af os og skal der ekstra energi til for, at få opmærksomheden, så får man også lige en pote
Man kan få mange lange snakke med hende, desværre er hendes eneste sprog en gø'en, hun er født sådan og meningen var, at hun skulle opkaldes efter sangeren Zindy Laursen, desværre fik jeg ikke tjekket stavemåden, så hun hedder Cindy
maj 2009
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.744
Kromi
Westie
nov 2012
Hanne er skotten ikke meget terrier? jeg træner jo meget og meget forskelligt, så jeg går meget op i trænbarhed. Jeg mener alle hunde kan trænes, men ikke alle hunde ville elske det træningsliv jeg elsker (min egen lucky inkl)
Og hvordan er de med andre hunde? også hunde de ikke bor med?
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.953
Flere og flere klipper og der gør det nemmere, der er også linjer som har nemmere pels end andre. Men man kommer nok ikke helt udenom at lære at trimme i en vis grad, hvis man vil udstille...
Derudover så vil jeg advare om det miljø der er blandt udstillingsfolkene i racen - det er virkelig med spidse albuer og bagtalen etc...
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.458
Boston terrier
Tibetansk spaniel
Affenpinscher
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.735
Löwchen vil ikke sige ikke er gøende, kender en del og de gøede mere end min bostoner og min Sheltie (som ikke var særlig gøende) og her er der virkelig opdraget på dem.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.760
Flere af dem ved jeg, at du ikke vil røre med en ildtang grundet de massive helbredsproblemer. Tilbage er et par stykker af selskabsracerne... Men de skal alle enten klippes kort eller have ordnet virkeligt meget pels... Og jeg er i tvivl om det er dig. Desuden er det racer hvor de færreste opdrættere tester hundene for noget som helst, og det er jo også nemmere at avle med skyklapper på, for så er hundene jo sunde og raske (det ved vi alle)
nov 2012
Jeg er slet ikke til de der små pelstotter, aner ikke hvorfor, har kun mødt søde eksemplarer, men de siger mig absolut ingenting overhovedet.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 82 Hunde: 2 Emner: 348 Svar: 6.090
At en del af dem gapser, det har nok mest noget at gøre med ejeren... nogen af de små stakler har jo ingen ben og må bæres, og så må deres energi jo komme til udtryk på anden vis.
Har haft yorkie uden problemer med gapsen - for hun fik altså besked på at flette næbbet allerede som hvalp.
nov 2012
Jeg tror egentligt jeg har ret godt styr på gr 9 og hvilke hunde jeg generelt er interesseret i, men man kan jo have overset en eller have fået et forkert indtryk af en race.
mar 2008
Det er ikke en gø-fri race, men jeg ser den ikke som ligeså larmende som fx corgi eller västgötaspids.
sep 2017
Følgere: 538 Emner: 152 Svar: 10.696
Jeg tror ikke at der findes en race, der lever op til TS’s ønsker. Eller jo, en papillon kommer nok tættest på, men dem kender du jo alt til, My little. Måske var det en ide at kigge efter en af helt andre linjer, end den du har? Der må da findes linjer, som er sunde hele vejen igennem
mar 2008
Men det lyder som om det er vigtigere at hunden er trænbar end at den er helt gø-fri race.
sep 2017
Følgere: 538 Emner: 152 Svar: 10.696
Sorry, men jeg tror ikke at der findes et dårligere match til dét der søges. Jo, måske jagtterrier er ringere, og måske også västgöta. Men corgi er væsentlig mindre larmende end lancashire, og nok også mere trænbar - den har trods alt ikke terrier i sig
aug 2021
Følger: 10 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 41
De skal veje under 5 kg (har dog mødt en del især hanhunde, der vejer mere end det - men aldrig over 7-8 kg). Min egen hanhund vejer 5 kg præcis. De gør virkelig ikke meget, min gør kun hvis der kommer helt fremmede mennesker ind på grunden, hvilket jeg synes er fint. Og det bliver aldrig sådan et gøshow, der ikke er til at stoppe igen. Og han er faktisk en der gør forholdsvist meget i forhold til andre af samme race, som jeg har fået fortalt mere eller mindre aldrig nogensinde gør.
Min hund elsker at træne, og det kender jeg mange andre, der også gør, selvom jeg synes der lidt er en myte om, at det er en hund, der bestemt ikke gider træning? Men jeg ved ikke om det er fordi det er en hund, der ikke er sådan 110% lydig, at folk siger det?
Pelspleje er der intet af, jeg har ikke brugt så meget som 1 sekund på det siden jeg fik min hund for 2 år siden. Til gengæld skal de have tøj på udendørs fra efterår til forår …
Som hvalp er de mega aktive, men som voksen synes jeg nærmest min er lidt doven, og han ville sagtens kunne klare nogle dage med meget korte lufteture/kun have, hvis man fx var syg. I dagligdagen synes jeg heller ikke han kræver meget motion.
Min er lidt reserveret over for fremmede, på INGEN måder aggressiv, men han har ingen interesse i fx at hilse på fremmede på gaden eller i det hele taget have kontakt med folk/hunde han ikke kender og har et forhold til. Men han kan uden problemer være i nærheden af dem.
nov 2012
Og så vil jeg altså lige skynde mig at sige at jeg på ingen måde ønsker mig en doven hund. Jeg ønsker mig bare en hund der ikke løber på væggene fordi jeg lige er syg et par dage og ikke kan give den så meget stimulering som til daglig. Jeg vil gerne have en hund der både kan og vil gå lange ture og være aktiv med træning. Den må såmænd gerne storme rundt og lege indenfor hvis den gider, men det gør heller ikke noget, hvis den kan finde ud af at finde ro, for ro er ligeså vigtigt som at kunne give den Maks gas.
Anne jeg lavede opslaget af nysgerrighed. Og ikke fordi jeg som sådan leder efter ny race. Der er forhåbentlig nogle år til vi skal have ny hund. Lucky er kun 10 og skal ikke have hund imens han er her, og det er han jo for evigt.
Men jeg kigger pt på både papillon og chihuahua igen, og har da også en opdrætter eller to på hånden. Derudover har jeg et par andre racer på listen af racer jeg holder lidt øje med.
Og så er der jo også den mulighed at jeg jo ændre mening de næste år. Og faktisk får noget større eller en helt anden type.
Både pudel og gravhund har f.eks. sneget sig ind på livet af mig. Selvom jeg virkelig ikke troede at jeg nogensinde ville være interesseret i nogle af dem.
Så mit problem er nok egentligt mere at vælge hvad jeg ønsker ud af alle de muligheder der er for en skøn hund. Nu hvor jeg ikke kan få Rosa tilbage, som jo nok i virkeligheden er det eneste jeg ønsker lige nu.
nov 2012
Maks 6 kg (gerne mellem 2 og 4 )
Ikke korthåret, hårløs eller ruhåret. Så altså en hund med lidt pels (det kan hans sagtens sige, det er mig der skal stå for pelspleje )
Den skal være sund og rask. Både fysisk og psykisk.
En omgængelig hund, der er nem at have med sig og som generelt ikke har problemer med andre hunde.
Aktivitetsniveau og trænbarhed har han ikke det store at sige til, da det er mig der står for hundene I hverdagen, så det er det mig der bestemmer
aug 2021
Følger: 10 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 41
nov 2012
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.494
Dværgschnauzer
Dværgpuddel
Powder Puff
En dværgpuddel KAN være gøende, men den er så trænbar, at det ikke bør blive en større udfordring, at lære den at lade være
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.494
aug 2004
Følger: 46 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 85 Svar: 2.044
nov 2012
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.793
Det er en sjov lille hund fuld af sjov.
Den jeg kendte gøede ikke.
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 29
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.510
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.279
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.510
NEEEEEJda hun gav da ellers et suuuuper seriøst svar i krøllets tråd om hund og kat
nov 2012
Åh Bente, jeg må altså elske dig lidt. Jeg har været her i så mange år, at langt de fleste i tråden kender både mig og mine hunde. Det er godt nok sjældent at jeg får at vide at jeg lyder sur, og det er da bestemt heller ikke tilfældet. Min tråd var blot ikke tiltænkt en race tråd som sådan, for De søde hg'ere har allerede givet mig en del racer i andre tråde jeg har lavet, så det var egentligt blot for nysgerrighedens skyld. Så egentligt ville jeg bare fortælle det, så folk ikke behøvede spilde deres tid på at skrive lange svar med racer der ikke matcher det jeg søgte i mit indlæg. De må selvfølgelig gerne, hvis de føler for det, men jeg forventer det ikke, og når de ved det, forventer de heller ikke at jeg sidder og skriver længere svar, som det jeg sidder og skriver lige nu
Og så ville det i øvrigt ikke gøre en forskel, om der fandtes en mindre udgave af din hund, for jeg køber kun med tavle, så selvom blandingshunde kan være noget så skønne, så kommer der altså ikke en ind i mit hus
lille IKKE GØENDE race?