Spørgsmål vedr. besøg hos opdrættere Spørgsmål vedr. besøg hos opdrættere
Hej folkens
Jeg skal lige sige, at jeg ikke forsøger at hænge nogen ud på nogen som helst måde, men blot søger råd.
Jeg har det sidste års tid brugt en masse tid på at besøge forskellige Dobermann opdrættere som vi har i Danmark, jeg oplever dog, at det kan være utroligt svært at sætte et møde op.
Jeg ved så ikke, om det er mig der griber det forkert an, men situationen med 2 af opdrætterne har været denne.
1. Ring til opdræter og tale med dem om deres hunde og opdræt.
2. Fortæl om mig selv, hvad jeg vil bruge hunden til og hvad jeg kan tilbyde den.
3. Aftale et besøg.
4. Få besøget aflyst.
5. Forslag til nye datoer.
6. Aftale nyt besøg.
7. Få det aflyst.
8. Komme med nogle nye forslag.
9. Intet svar.
I skrivende stund har jeg besøgt 1 opdrætter som jeg syntes utroligt godt om, jeg har talt med en anden hvor vi blev enige om, at jeg ikke skulle have hund derfra, og så har jeg 2 jeg gerne vil besøge, men på grund af den beskrevne situation er jeg lidt bange for, at de faktisk ikke rigtigt er interesseret, men at de ikke vil sige det direkte til mig.
Jeg har jo naturligvis fortalt dem om, at jeg er en blind mand, og det er på baggrund af det, at jeg tænker de ikke helt har lyst til at gå videre med det her, men at de ikke vil afvise mig på baggrund af det. Så er det nemmere bare at lade det glide ud i sandet.
Jeg har så godt som opgivet, men det kan jo også bare være, at opdrættere har helt utroligt og ualmindeligt travlt?
hvad tænker i?
hav en dejlig dag
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.270
Generelt er folk angste for at afvise på baggrund af en handicap. Det er jo ikke ligefrem politisk korrekt.
Jeg er ikke avler, men jeg tror heller ikke jeg vil sælge en hund til en blind. Jeg ville være bange for at udfordringen er for stor, og at hunden derfor skulle omplaceres.
Så hellere satse på det sikre. Altså sælge til en der kan se.
Det er nok en fordom jeg har, jeg tror dog at mange ville tænke lige som mig.
At det så er lidt vagt ikke at melde det direkte ud, det er så noget andet.
Blev jeg selv blind, så ved jeg at min Grosser skulle omplaceres. Jeg ville ikke kunne styre ham i hverdagen. Jeg ville ikke kunne se at nu blev han vagtsom. I 9 ud af 10 tilfælde opdager han x ting han finder farlig, før end at jeg gør.
Det er så også bare et faktum. Så jeg glor på ham hele tiden, for hans kropsprog skal nok fortælle mig, at nu har han opdaget noget der måske truer mig. Hvis ikke jeg fortæller ham at det er ok, så vil han reagere.
Jeg ved ikke om en Dobber er lige så vagtsom som min, men jeg tror da at den må have noget vagtgen i sig?
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.448
Måske ville de finde ud af, at der ikke var nogen grund til at være bekymret. Eller også ville de blive bekræftet i, at deres bekymring er reel. Men så vidste begge parter, hvor den anden stod.
Når det er sagt, så kan man jo ikke styre, hvordan andre mennesker reagerer. Og der er måske lidt berøringsangst overfor folk med et eller andet handicap. Så det er måske svært at tage hul på sådan en samtale - hvis de altså ikke bare har virkelig travlt
Men som jeg ser det, kan du enten vælge at kontakte dem igen og opfordre til, at de spørger, hvis der er noget, de er i tvivl om. Eller også lader du det bare glide ud i sandet.
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.480
Vi blev foreslået, af opdrætter, at møde op til en fælles gåtur og møde kommende morhund. Her talte vi med opdrætter, og hun ville på intet tidspunkt nævne om hun følte hun ville sælge til os eller ej, og hun ignorerede, da jeg efterfølgende skrev til hende.
Jeg tolkede det til at hun ikke syntes om os.
Så måske er det bare sådan nogle gange?
Hvis du har kontakt til en du er glad for, så ville jeg da holde fast der, og evt. tage kontakt til andre også, hvis det har interesse.
jan 2020
Følger: 11 Følgere: 3 Emner: 14 Svar: 47
Dit udgangspunkt er helt fint.
Med hensyn til, hvor vagtsom en Dobermann er, så er det rigtigt, at der er noget vagtsomhed i dem
Therese: Jeps, det er en super ærgerlig måde synes jeg også
Tinna: Mærkeligt indeed
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.448
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.451
Men altså jeg tror ikke at det er umuligt at have en Dobermann og være blind. Der er jo ikke supermange opdrættere i DK af racen og hvis du har fundet en der er tryg ved dig og som du er tryg ved så hold fast i det
Tør man spørge hvem du har haft fat i ? Skriv det gerne i en PB.
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.252
Der er da kenneler nok....
jan 2020
HL: Det har du da ret i, men jeg synes det godt nok er lidt vattet, men sådan er det jo
Ida: Tak for det
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.844
Jeg fortæller det altid, når jeg ikke mener min race er den rette til dem, der henvender sig.
Jeg ville ikke anbefale en aktiv brugshund til et menneske uden syn eller med kraftigt nedsat syn. Det konflikter nemlig med træningen af hunden.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.969
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 39 Hunde: 4 Emner: 80 Svar: 3.426
Jeg synes det var en svær men også nødvendig samtale.
Det er en helt anden situation, men det kan være svært at afvise en interesseret hvalpekøber, da man næsten altid kommer lidt tæt på.
Held og lykke med at finde din nye hvalp. Faktisk ved jeg, at vi her på Fyn har en opdrætter af hvid Schæfer (ved ikke om det er den korrekte betegnelse), som selv er blind.
jan 2020
Lise-Lotte: Jeg er enig, nogle af de samtaler kan være vanskelige. Jeg starter næsten altid med at fortælle, at jeg er blind, og hvordan jeg bor og hvad jeg kan tilbyde hunden. Så opdrætter også kan høre, at jeg har gjort mig nogle alvorlige tanker om det her. Dernæst vil jeg altid gerne komme og besøge opdrætter. Og jo, Winnie Vestergaard opdrætter Hvide Schæfer fra Gislev. Hun er fantastisk!
mar 2017
De er mange gange langt mere fører orienterede racer.
Dog aner jeg ikke meget om Dobberen, da den på ser så "ond" ud, at jeg aldrig rigtigt har gidet læse om den!
Dog af ren nysgerrighed og jeg håber ikke det er fornærmende at spørge?
Hvad er årsagen til at du ikke vil have en uddannet blindehund i stedet?
Skulle da tro, at det ville være en super hjælp, og give dig en lækker hund.
jan 2020
grunden til at jeg ikke vil have en uddannet førehund er, at det er spildt på mig. Jeg klarer mig super godt uden en førehund, så det ville ikke være en hjælp for mig. Derudover har jeg ikke lyst til at få en hund når den er 2 år. Jeg ønsker en hund fra hvalp, med hvad alt det indebærer, og til sidst, så vil jeg selv have 100 % indflydelse på dens træning.
Jeg kunne også godt tænke mig at træne den til at kunne nogle førehunde ting
og du må hellere end gerne spørge.
mar 2017
Jeg kender som sagt ikke Dobberen og deres miljø.
Jeg kender dog Broholmeren ret godt, og deres miljø.
Hvis du fandt interesse i den, og så valgte at deltage i nogen af de mange arrangementer som de laver, så er jeg ret overbevist om, at du ville få lov til at købe en.
En Broholmer er for en Mollosser også en meget nem hund. Altså de er ret kvikke at træne hvis man vil. Der er bare ikke så mange der gør.
PS: Så ville du også få en rigtigt hund (over 50 kilo).
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.774
jan 2020
Spørgsmål vedr. besøg hos opdrættere