Dialog omkring gøende nabohund Dialog omkring gøende nabohund
Hej.
Er der nogen, der igennem venlig dialog har fået løst et problem med en nabo, der har en meget larmende hund? I så fald hvordan indlod i dialogen og hvordan formulerede I jer, så det blev løst på en venlig måde?
Sagen er den, at vi bor for enden af en blind villavej. I det første hus på vejen bor et ældre par med en stor hund. Når de er udenfor på deres grund, gør deres hund voldsomt højt og næsten konstant, indtil de går ind igen.
I dag stod det på en time. De er ikke vores naboer, da der er huse imellem. Jeg har oplevet det mange gange i den korte periode, vi har boet her, og jeg skal ærligt indrømme, at jeg efterhånden bliver lidt bims af det.. mest fordi vores lille datter står ude i sin barnevogn, så ud over at jeg kan høre gøen i min stue på normal vis, får jeg dobbelt op, da det er så højt, at det også går i babyalarmen og sommetider vækker vores baby..
Naboerne er ude sammen med hunden, og de ignorerer den primært. Det er jo både synd for hunden, men synes egentlig også, at det er synd for os naboer. Bevares vi har jo selv hund og vores naboer på hver side har også, og de kan da godt gø kortvarigt af hinanden, postbuddet eller lign. Så selvfølgelig ser man igennem fingre med, hvis naboens hund gør en smule ind imellem.. Men der er ingen af dem, der får lov at gø så højt og konstant i en time eller mere på samme måde som den hund for enden af vejen ... den har sågar sprunget op af min farmor på gaden under en gåtur og bidt hende i hånden, hvor ejer blot gik videre og lod som ingenting..
Nå.. så kom frustrationerne ud.
Jeg tænker jo, at jeg må i dialog med dem. Dog er de de eneste naboer, jeg endnu ikke har talt med - de virker lidt specielle og holder sig meget for sig selv - lidt lig episoden med min farmor, hvor ejer ignorerede hende og lod som ingenting efter hunden bed..
Har I nogle gode råd til, hvordan man på en pæn måde kan indlede en dialog og hvilke vendinger, man kan bruge, så det ikke virker som et angreb? Hører også gerne Jeres egen erfaring med, hvordan I fik løst en lignende episode, og hvordan I fik 'brokket jer' på en brugbar måde.
På forhånd tak
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.480
Hvad siger de andre naboer? De må da også være generede af det?
jan 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 5 Svar: 283
jan 2018
Følger: 12 Emner: 2 Svar: 12
Jeg har de samme tanker som dig, desværre. Det sender nemlig lidt et signal om, at de måske er ret ligeglade med andre. Dog tænker jeg, at vi nok er nødt til at forsøge et eller andet, for det er jo ikke holdbart, nu hvor vi går en tid i møde, hvor man er endnu mere udendørs.
Jeg må prøve at høre de andre naboer ad. Tænker da især at dem lige ved siden af og overfor må være generede. De er pensionerede og går jo hjemme det meste af dagen. Kan jo også tænkes, at det allerede er påtalt uden effekt, og så kan jeg selvfølgelig ligeså godt spare mig selv for nederlaget. Tak for ideen med naboerne.
jan 2018
Jeg var desværre ikke til stede, og der var ikke synlige skader på andet end min farmors læderhandsker (heldigvis). Så tænker det ville blive ord mod ord..
jan 2018
Tak for input. Dejligt at høre om en positiv historie. Jeg vil prøve at forhøre mig hos naboerne først, og så må jeg lige se, om det allerede er blevet påtalt, eller man alligevel skal give det et forsøg
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.088
jan 2018
Det er jeg ked af at høre. Lyder bestemt ikke rart. Ærgerligt at nogle mennesker ikke vil tage ansvar for deres dyr. Tænker da i mange tilfælde, at konstant gøen er udtryk for et behov, der ikke bliver opfyldt i en eller anden grad.
Jeg håber, vi kan løse vores situation fredeligt, men jeg kan 100% forstå jeres reaktion og synes egentlig også, at det er ok. På et tidspunkt er nok bare nok.
Uanset hvad så tak for at dele din erfaring
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.480
Kom med en update på et tidspunkt, ik?
jan 2018
Mange tak. Skal nok holde jer opdateret
jul 2018
Følger: 15 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 8
Prøv at stille dig spørgende an. Hvad har de gjort? Hvilke overvejelser har de? Hvis du kan anvise løsningsforslag vil det være rigtig godt. De kunne for eksempel oplyse, at DcH har gratis adfærdskonsulenthjælp.
Det er jo ikke normalt, at en hun gør så meget. Det er stressende. Så af hensyn til hunden bør det gøres noget.
Husk der er meget få mennesker, som ønsker konflikt med deres naboer, så gå ud fra de heller ikke ønsker det, men søger en mindelig løsning.
Det at de ikke snakker så meget er ikke i sig selv mærkeligt. Vi er nogen, som er introverte. Det skal vi have lov til at være. Vi kan sagtens være gode naboer selvom vi ikke snakkere hele tiden.
jan 2018
Det lyder ikke sjovt med din nabo. Føler med dig. Det kan dælme være generende. Vil overveje et brev. Har dog aftalt med min kæreste, at vi sammen prøver at gå derned, når han kommer hjem fra job om et par uger. Så må vi se, om vi ikke på fredelig vis kan finde en løsning.
jan 2018
Mange tak for dine tanker. Rigtig god ide at foreslå træning i den klub, jeg selv træner i.
Det er skam ikke for at udskamme folk eller være fordomsfuld, at jeg siger, at de er gjort af et specielt stof. Dog vil jeg mene, at hvis man ikke siger undskyld, når ens hund 'overfalder' en ældre dame, så er introvert måske ikke dækkende. Jeg er stadig splittet omkring, hvordan vi skal gribe det an, da jeg desværre har hørt lidt fra forskellige naboer og andre fra byen, at det ikke er sådan ligetil at få en dialog med dem. Der bliver sagt, at de overfuser folk. Men min kæreste og jeg må gøre et forsøg på en fredelig dialog og foreslå træning , om ikke andet for hundens skyld også.
jul 2018
Følger: 15 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 8
I første omgang er det måske mere råd og vejledning fra den adfærdskonsulent de har brug for. De kommer ud i hjemmet og observerer hund og mennesker. Det kan være dyrt, DcH har et gratis tilbud.
Dialog omkring gøende nabohund