1.132 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Hund til førstegangs hundeejer. Hund til førstegangs hundeejer.

Jeg har længe overvejet at anskaffe mig en hund. Dette er første gang at jeg selv skal have en hund. Vi har altid haft hund da jeg boede hjemme. Vi havde 2 Rhodesian ridgeback. Dejlige hunde.

Jeg vil gerne have en hund som jeg kan tage med i skoven og til stranden og slippe den løs uden at skulle være bange for at den skulle kunne finde på at være aggressiv over for andre hunde. Dette var intet problem med vores ridgeback. Træning har selvfølgelig meget at sige. Men der er vel også nogle hunde racer som er mere stridslysten end andre. F eks. Så tror jeg at terrier er mere hidsige over for andre hunde end større hunde. (Dette kan sikkert også bare være en af mine fordomme.)

Vi har kigget på lidt forskellige racer. Blandt andet har vi kigget en del på Boxer og Bullterrier. Men jeg vil meget gerne høre jeres mening og disse racer. Og måske jeres bud på en hund, som ville være et godt valg til enes første hund.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund til førstegangs hundeejer.
  • #1   29. jun 2007 Min første hund var en blanding af dalmatiner, golden retriever og labrador... det var en god blanding...

Men hvad andre skal vælge kan jeg nok ikke udtale mig om... det kommer nok an på hvor meget tid og energi man har i hverdagen, om man vil gå lange turer eller korterer... osv. hvis du ved hvad jeg mener..... nogle racer kræver jo lidt mere end andre...

• #2   29. jun 2007 Jeg synes helt bestemt du skal gå efter en labrador, golden retriver eller en blanding heraf... De er som regel nemme at opdrage (vil gøre meget for mad), glade hunde som godt ud af det med både mennesker og dyr..
    Min er en bla. labrador og pointer, og han har været supernem lige fra dag 1 (10 uger). Glad for andre hunde og elsker mennesker, meget legesyg. Men jeg har ikke set mange af den slags blandinger, og tør ikke sige om jeg bare har været heldig...

Men med labrador(bl.a heraf) mener jeg at der er 99 % chance for succes

• #3   29. jun 2007 jeg synes alle skulle have en labrador...

nobe, ville osse holde på en boxertæve, men kun fordi jeg gerne selv vil have en..

• #4   29. jun 2007 Mette P "Jeg synes alle skulle have en labrador" - hvad mener du med det?

• #5   29. jun 2007 Hej Lasse !

Hvis du skal have en nem hund og en du bare kan slippe løs uden nogen brokker sig så skal du nok kigge dig omkring efter en "blød hund". Forstået på den måde at mange mennesker har fordomme om forskellige racer men de fleste mennesker er ikke så bange for feks. en labrador, retriever, cocker spaniel osv.. De racer du nævner er skønne hunde og elsker mennesker lige så højt som de førnævnte men "mennesker" har fordomme og hører og læser dårlig omtale af feks. muskelhunde. For mit eget vedkommende er jeg den lykkelige ejer af en Bull Terrier, og hun er ikke aggressiv, farlig eller på nogen måde til fare for sine omgivelser MEN det ved omgivelserne ikke. De ved det ligner en kamphund og derfor er den farlig.. Heldigvis er ikke alle sådan men det er bestemt en stor del af befolkningen. En anden vigtig detalje er at jeg ikke kan slippe min løs for så får hun selektiv hørelse ! Specielt når hun bliver glad for at se mennesker eller andre hunde og så har vi starten på en evt. misforståelse og måske et skræmt menneske.

God jagt på den rigtige hund til dig og god weekend.

• #7   29. jun 2007 Mange tak for jeres indlæg.
    Jeg vil sætte mig lidt mere ind i de forskellige racer inden jeg beslutter mig.

En af de ting som jeg også er lidt nervøs for er at hunden jo kommer til at være alene hjemme i de timer hvor jeg er på arbejde. Selvfølge får den mulighed for at være både ude og inde. Da der bliver lavet en hundegård over den kan gå ud i.

• #9   29. jun 2007 En hundegård er super, så længe de har et isoleret hus at gå ind i. Mine har også halm og spåner de ligger...

• #10   29. jun 2007 Ville nu også holde på boxeren, det er en mild, legesyg hund som elsker træning. Det er dog en stor hund til førstegangshund men sindet mener jeg bestemt ville kunne passe dertil hvis i vil arbejde med hunden og har erfaring med træning af store hunde.
    -Tror ikke lige en bullterrier er til førstegangs ejere - men snak med June herinde med Joker og Jazzy ( trible J ) Hun ved alt hvad der er at vide om bullterrieren.

• #11   29. jun 2007 Så indenu du bestemmer dig hvilken hund/race du vil vælge, så er det lige nogle ting du skal overveje nøje.

Hvis du går op i hunden ve og vel, så skal du gå til træning med hunden. der fines nogle rigtige gode træningssteder / klubber / foreninger.

Hvis du er til konkurrencer mm, så skal du vælge en hund med DKK-stamtave.

Men det er helt op til dig selv....

Håber du finder den hund der passer til dig.

• #13   29. jun 2007 Schæferen er ikke en første gangs hund efter min mening.

Schæferen løber folk skrigende bort fra. Meget svær at få legekammerater til og ikke altid til andre hunde.

Så var jeg dig, ville jeg glemme lige den race med de krav du har til hunden

• #14   29. jun 2007 Malene : han skriver også at de har haft rodgesian ridgeback derhjemme, så hvis han nu selv har været med til at træne dem og er opsat på lange gåture og en sjov træning ( forstået i den måde at boxeren lærer bedst gennem leg) så synes jeg han skal tage kontakt til div. kenneler rundt om i dk og få en snak med dem.
    - Men boxere knytter sig dog meget til sit menneske så derfor vil for lang tids seperation om dagen ikke være en god idé.

• #15   29. jun 2007 Ja jeg var med til at træne vores ridgeback. Og jeg vil engang gerne have sådan en igen.

• #16   29. jun 2007 Synes det vigtigste er at man finder en hund der passer til en med hensyn til motion, sind, aktivering osv.
    Så det er bare at læse om alle de forskellige racer og finde ud af hvordan racens sind, motionsbehov ligger i forhold til det du har tid og energi til. også skal man finde den rette opdratter, det er tit det sværeste, synes jeg

Håber du finder en dejlig hund

• #17   29. jun 2007 Synes at du selv skal vurdere om du passer til en labber, en beagle osv osv.

Jeg og kæresten brugte meget tid på at finde den rigtige hunde race til os. Vi er faldet for en labrador, god familiehund, meget godt temperament, kræver aktivering - da det jo faktisk er en jagthund..

Og vi har ikke fortrødt et sekund smiley

• Pia S
    Pia S Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 13 Følgere: 12 Svar: 84
    #18   29. jun 2007 Vi har haft 2 forskellige slags terrier, og der er ingen af dem der har været hidsige. Kan kun sige at vores border terrier er den mest glade hund både over for mennesker og andre hunde.....så tror det er dine fordomme der spiller dig et pus smiley

• #19   29. jun 2007 min første hund var en amstaff og han var ikke svær at træne, han var nemlig et madøre,

nu har jeg aya som er en labrador og rimelig let at træne, men det en meget blød hund som knytter sig utrolig meget til sit menneske, vi oplever ihvertfald her at hun har svært ved alene hjemme og så snart jeg træder ind af døren får jeg en sort skygge

hun er hvor jeg er, hvilket gør det let at træne hende for mig hvorimod resten af familien ikke kan få hende til ret meget

hun kan med alle hunde og vil gerne med alle hund

men hun kræver sin motion og sit spor arbejde ellers bliver hun ulidelig fyldt af indespærret energi der gør hun laver unoder,

så klart er en lab en *nem* hund men hvorfor ikke sætte sig ind i den hund man har forelsket sig i og se om den passer ind i ens liv og så ellers tage udfordingen op(hvis det er en udfordring)

jeg valgte en lab da jeg ville have en nem trænenings hund og en der kunne med andre, derudover skulle hun ikke være gøende/larmende og pelsplejen skulle ikke være alt for stor og så skulle hun være putte/familie hund

og det har jeg fået

• #20   29. jun 2007 Som det allerede er skrevet er det vigtigste inden et hundekøb at være 100 % ærlig mht hvad man kan tilbyde en hund.

Hvad størrelse
    Hvordan med pels, ingen, lidt, alm, meget
    Hvordan med træning? Gider jeg kun gåture eller vil jeg mere ifa lydighed, agility, jagt, PH osv osv
    passer mit temperament til en blød eller hård hund
    Hvor meget skal den være alene
    Skal være ude eller inde når den er alene (igen pels at tage hensyn til)
    Skal det være en social hund der kan lege med stort set alt og alle
    Skal det være en hund ingen vil se skævt til og gå udenom på gaden

osv osv osv

Du kan jo starte med at tage et leksikon over alle racer krydse dem af du kan lide udseendet på

og så ellers igang med at læse hvilke racer du vil passe sammen med.

Når du så er endt med 2-3 racer kan du tage kontakt til 1-2 opdrættere af hver race, komme ud og se deres hunde, få svar på en masse spørgsmål osv

Når det er gjort er du virkelig godt rustet til at få din første hund.

Derudover kan jeg kun anbefale dig at få en med stamtavle, fra en god opdrætter, på den måde vil du altid have en hotline du kan ringe til ved problemer eller spørgsmål.

• #21   29. jun 2007 Har en airedael terrie,en rigtig han hund!Tror at du har ret i at de kan være ret bestemte,men det er der jo også andre racer der er.Selvfølgelig har sindet på hunden og opdragelsen alt at sige.Det er ikke en begynder hund vil jeg mene.Havde en Broholmer, Røskva,hun var bare så dejlig.Broholmeren er ligeså god som den er stor.Den kræver ikke vildt meget motion og er en super familiehund.Der er bare så mange hunderacer,giv dig tiden til at finde den helt rigtige og den vil være din trofaste bedsteven i mange år fremover.

• #22   30. jun 2007 hvad med en cavalier king charles,lille ,handy,social ,ikke aggressiv,elsker at gå lange ture kan nemt opdrages også til at blive sluppet løs--en ideel første gangs hund--SKAL det absolut være en stor hund??

Kommentér på:
Hund til førstegangs hundeejer.

Annonce