Puppy Mill eller top breeder world wide? Puppy Mill eller top breeder world wide?
Jeg er blevet medlem af et amerikansk riesen schnauzer forum på facebook. Lidt af en øjenåbner på MANGE punkter...
Men én af de ting, jeg har lagt mærke til, er, at enormt mange af medlemernes hunde kommer fra Kennel Skansen. Den her kennel anbefales hele tiden, og det virker lidt som om, at hvis man skal have en giant, så skal man have den derfra, ellers "dur den ikke".
Her til aften har jeg så været inde på deres hjemmeside: http://www.skansen.com/index.html
De avler alle str. og virkelig mange af farverne af schnauzerne, de har forskellige priser på hvalpene alt efter hvad man ønsker, de laver "kun" fire kuld mellem schnauzere om året, så man skal skrive sig op, hvis det er en mellem, man vil have. De har været igang som kennel siden 1950 - jeg tænker lidt, wow, det er meget arbejde med så mange for ældre mennesker? Eller hvad?
De skriver også, de er top breeders, de har utallige champions på CV'et, omend at jeg synes hundene på mange af billederne er deciderede grimme, så kan det jo have noget at gøre med forskel i standarderne i de to lande, hundene ser jo sunde nok ud. Og vigtigst af alt; "folk" - og dem er der mange af - roser dem til skyerne, ingen taler dårligt om dem, og enormt mange har hund derfra.
Og ja, nu vil jeg bare høre, hvad I siger, når I ser den her hjemmeside og de forskellige undersider? Puppy mill eller top breeder?
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 370 Svar: 10.692
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.969
Jeg synes bare det er vildt interessant, at det her faktisk er et meget anderkendt, værdsat sted, hvor det i Dk muligvis (det er så det jeg spørger jer om) ville blive stemplet som et rædselsfuldt sted..
jun 2011
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 370 Svar: 10.692
jan 2017
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 236
Det lyder umiddelbart ikke alarmerende, når det er i kombination med fine anbefalinger og mange priser?
jan 2017
Ah, ja, ser jeg lige. Jeg læste det som 30-40 i alt.
jun 2011
Det er altså et ret stort sted, hundene går sammen i mindre flokke i store indhegninger, der er som sagt ansatte, omend måske ikke så mange, som man kunne håbe, og umiddelbart er det et rigtig flot og fint sted.
MEN det fortæller jo også, at menneskene bor ret langt fra hundene, at hundene bor i indhegninger ligesom heste på en måde, giver selvfølgelig motion, men giver det nærvær?
Opvejer 1000 champions på 60 år, at hundene ikke har den store menneskekontakt?
Er det uetisk at have så forskellige priser på hvalpene alt efter hvor udstillingsegnet den er?
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.844
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Mit største problem, når jeg ser steder med mange hunde, er ikke at der er tale om kommerciel hundeavl, det kan jeg sagtens leve med. Derimod er mit største problem, at der sjældent er folk nok til antallet af hunde, og at hundene dermed ikke får hverken motion og aktivering eller for den sags skyld, helst basal pleje som f.eks. børstning af pelsracer osv. Og det er endda de "gode" hvalpefabrikker -langt værre er det jo de steder, hvor der er tale om decideret vanrøgt.
Men antaget, at man rent faktisk ansætter et passende antal mennesker, så hundene bliver passet ordentligt og ikke skal tilbringe livet i en boks på 3 x 3 meter og at hvalpen får en fornuftig opvækst, så tænker jeg, at det kan være ok.
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.199
puppy mill !
jun 2011
Michelle: De er ikke i bokse, de går 4-5stk i indhegninger, der er 1/2 acre store, det er ret stort. De har 8 ansatte, er det nok til 60 hunde, synes du?
jan 2017
jan 2007
Ikke at jeg mener kvalitet nødvendigvis = udstillingsegnet, men det afhænger jo af hvad man avler hunde til. hvorfor er det, at et eller andet tilfældigt kuld mellem fru jensen Lulu og naboens Fido af samme race, koster helt det samme som et velovervejet, gennemtestet, gennemprøvet kuld af samme race? Hvorfor er folk villige til at betale samme pris, I don't get it.
Vi ser det en lille smule med fejlfarvede hvalpe o.l. De bliver typisk solgt ril nedsat pris, og udover avl/udstilling er de jo helt lige så gode hunde.
men ud over ved den slags åbenlyse fejl, så sælges kvalitet og skrammel jo rask væk til samme pris.
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.199
flere racer - mange hunde og ansatte - det er et firma / en fabrik i mine øjne.
aldrig ville jeg købe en hund fra sådan et sted - det lugter bare af penge og intet andet.
jun 2011
jan 2017
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.143
jan 2007
Ideelt hundeliv er det nok ikke -men egentlig hvalpefabrik mener jeg ikke det er. Jeg ville kalde sådan et sted kommerciel hundeavl
jun 2011
Og dog... Derfor dette emne
Peter: Ja, det ser jo pænt ud, glade hvalpe, god plads... Men er det et godt sted?
jan 2007
okt 2016
Det vil jeg ikke turde udtale mig om. http://giantschnauzerrescue.net/millvisit.htm
okt 2016
jun 2011
okt 2016
Alle de "største opdrættere" (bedste) gennem tiden har altid haft mange hunde
http://www.insiderpages.com/b/3711455113/skansen-kennels-sebastopol
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.424
På den måde er det meget nemmere at få oplysninger om hunde og hvalpe - opdrætter ejer dem, har dem i det daglige, træner dem, stiller dem i konkurrence osv - og har derfor et langt mere indgående kendskab til dem end en, der har andre til at passe dem.
Men nej - der er ikke noget ved det vi ser, der ville få mig til at løbe skrigende bort
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 3.714
Det var ret almindeligt med så store kenneler, der blev kørt som hobby af folk med formuer.
Farren ligger i generations skifter eller hvis formuerne forsvinder, så der skal tjenes penge.
jun 2011
Jeg kender ikke stedet, og jeg skal heller ikke lige have hund pt, og slet ikke fra USA, så det er nu ikke fordi jeg forsøger at gøre stedet bedre end det er, men det undrer mig, du får det at vide, Lens. Altså, udfra hvad jeg hører fra folk, der har hunde derfra.
Det sagt, så ville det ikke undre mig, netop str. af stedet taget i betragtning...
jun 2011
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.728
Dog er det ikke et sted, jeg ville købe hund fra. Da jeg ønsker en hvalp der er opvokset i tæt kontakt med opdrætter.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.487
Jeg vil ikke kommentere på den pågældende kennel, som jeg ikke kender. Jeg synes måske ikke helt, at videoen derfra levede op til beskrivelsen på deres hjemmeside mht. arealstørrelse på hundenes opholdssteder, men hundene virkede da trygge og kontaktsøgende.
Min fornemmelse fra USA er også, at det er meget mere udbredt med store kenneler med mange hunde, og at hvis hundene bliver passet ordentligt, er det ikke noget, der bliver anset for suspekt, som det vel ofte bliver i Danmark.
For rigtig mange herhjemme er holdningen, at det bedste sted at købe er hos en lille opdrætter med et par tæver i huset og hvalpe, der vokser op i hus og have. Den holdning er ikke nødvendigvis lige så udbredt i resten af verden. De velrenommerede pyr kenneler i USA er også store kenneler med mange hunde, dog ikke på niveau med Skansen.
Jeg ville selv som både hundeejer og opdrætter syntes, jeg mistede noget af kontakten og nærheden med hundene ved at have dem gående i kennelanlæg væk fra mit hjem, men det betyder bestemt ikke, at sådan et opdræt er suspekt, eller at de ikke kan lave super gode hunde.
jun 2011
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.487
Det er så meget generaliserende, jeg er sikker på, at der findes tilfælde i begge ender af skalaen, som ikke passer ind i det mønster. Store kenneler er jo også meget forskellige fra hinanden, nogen gør en større indsats end andre for at miljøtræne hvalpene.
Jeg har for øvrigt selv købt en 4½ mdr. hvalp i Belgien, som aldrig havde været uden for kennelens område. Hun var så tryg i hvalpegården og i opdrætterens hjem, at jeg ikke fik nogen mistanke om manglende miljøtræning, før jeg fik hende udenfor området og snor på hende. Det havde hun tydelig vis aldrig prøvet før.
Vi kørte hjem med det samme, og da vi holdt første pause gik hun fint rundt i snor og da vi 10-12 timer senere var ombord på Rødby-Puttgarden færgen tussede hun så afslappet rundt, at ingen kunne have gættet på, at hun ikke var vant til verden uden for kennelen. Hun blev uden særlig meget indsats den nemmeste hund, jeg nogen sinde har haft.
Det jeg vil frem til er, at hunde er jo også forskellige med hensyn til, hvad de kræver som hvalpe for at blive velfungerende.
Hvis kennelen som denne tråd drejer sig om, er så succesfuld og populær, som du har fået indtryk af, brænder de måske heller ikke særlig ofte inde med hvalpe, der så skal sælges senere.
jun 2011
Det undrer mig slet ikke, at der også er tilfælde som det du beskriver.
Puppy Mill eller top breeder world wide?