Til jer med hanhunde Til jer med hanhunde
Ville bare høre om, hvordan i gør, hvis i har folk, er kommer og benytter jeres hanhund til parring?
Jeg har et par gange haft tæven gående, der skulle parres, Men synes at det er stressende for hanhunden, især hvis hun skal gå der alt for længe, for hun skal jo "tjekkes" for at se om hun er ved at være klar. Og det er tit, at tæven ikke kan blive afleveret hurtigt nok, for tænk nu hvis man kom for sent. Jeg ved da godt, at sådan er man som tæveejer, kender det fra mig selv, man er bange for at det er for sent at parre.
Andre ved jeg giver x- antal parringer og så færdig.
Hvordan gør i ? og hvor mange parringer får tæven lov at få?
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Jeg plejer også at lade dem parre og så springe en dag over, for dagen man springer over er alligevel dækket ind af den første parring.
Tæveejeren vil helst komme med deres tæve allerede på 10. dagen, uden at de har et clue om, hvornår hun er klar. Og jeg vil sige de færreste er klar der(heller ikke dem, Gonzo har parret indtil nu) Det kan faktisk resultere i, at hannen ikke gider at parre, når så tæven er højløbsk. Selvfølgelig er der nogle, der er tidligere klare end andre, meeeeen.
Dykkerhunden B: Nej, ejeren har kommet og afleveret tæven, som jeg så har haft i en slags pension indtil hun var færdigparret. Og det er stressende for hannen, for han vil jo gerne tjekke tæven, men hvis hun ikke er klar, så skal hun jo ikke parres. Og det kan være utrolig svært. at finde ud af, hvornår tæven egentlig er rigtig klar, da nogle hanhunde er ligeglade med, om hun er helt klar, især hvis de har haft en del parringer og har fået smag for det:-) Og omvendt er der også nogle tæver, der lader sig parre før tid, det har jeg selv oplevet. Dvs. det forlænger perioden, de vil parre i. Omvendt er der også tæver, der lader sig parre efter at de har været højløbske.
dec 2005
dec 2005
Til jer med hanhunde