1.831 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Røntgen ved drægtighed - farligt? Røntgen ved drægtighed - farligt?

Jeg skal i denne uge have foretaget en ultralydsscanning på min - forhåbentligt - drætige tæve. I den forbindelse fik jeg fortalt at det ikke kan anbefales med en røntgen, da man kan risikere at tæven går i fødsel under scanningen, samt at strålerne kan skade fostrene.
Er dette sandt?

Jeg var ellers blevet anbefalet, af anden dyrlæge, at få foretaget en røntgen for at se hvor mange hvalpe der var, så jeg havde noget at gå ud fra under fødslen, og dermed havde en idé om hvorvidt jeg skulle reagere. Tænkte umiddelbart det var rart, idet at det er min første drægtighed og fødsel. Men nu ved jeg da ikke om jeg tør smiley

De foreslog istedet at bruge ultralyd nu, inden fødsel, og igen efter fødsel.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Min tørretumbler skal tilsluttes en kontakt. Den skal løftes ned af vaskemaskinen og løftes op igen. 800 kr.
  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Røntgen ved drægtighed - farligt?
  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 554
    #3   6. dec 2016 Det er rigtigt at røntgenstråler er skadelige for fostre, også hos mennesker. Men ikke i små doser. Og der skal tages rigtig mange røntgenbilleder, før man når op i nærheden af den skadelige dosis.
    Men selvfølgelig bør man altid overveje, om det er nødvendigt at bruge røntgen.

• #5   6. dec 2016 Kenzie - Dyrlægen snakkede bare noget om at det kunne være stressende at blive lagt til røntgen, og at tæven derfor kunne gå i fødsel som følge af stressen. Om det passer, det skal jeg jo så ikke kunne sige. Men det er jo nemt at plante problemer i hovedet, når nu det er første gang for både tæven og jeg.
    Hun er på dag 50 juleaften, og fødslen er sat til 6 januar, så det er også lidt dum timing her, mht helligdage, nytårskrudt, osv.

Isabelle - Jaja, det er rettet smiley Rookie mistake. smiley
    Så du bruger altså ikke selv røntgen? Jeg er lidt utryg ved at undlade det, grundet det med at vide antallet, og om alle nu er ude. Selvom jeg godt er klar over at man selvfølgelig aldrig kan vide sig helt sikker smiley Men jeg er jo nok også blevet gjort utryg.

• #7   6. dec 2016 Min er desværre blevet ret skudræd, efter et kanonslag landede lige ude på den anden side af den væg hun lå opad. Så var der dømt buldrene vinduer, og rystende gulv. Nu stresser hun enormt over brag smiley

Dyrlægen er hun tilgengæld også ligeglad med. Hun elsker tværtimod dyrlæger. Både egen, og andre klinikker.

• #9   6. dec 2016 Jeg håber hun holder sig til terminen, som er d. 6 Januar. Så er det værste ovre.
    Hun har tryghedszone under mit computerbord, så jeg har overvejet om jeg simpelthen skal ofre mig, og lave hende en fødekasse derunder.
    Der er mørklægningsgardiner på værelset, har sat en adaptil i stikkontakten, her er mulighed for radio, og jeg har købt noget Zylkene. Så jeg håber vi trods alt kan komme trygt igennem det hele, om end det er en dum periode, ja smiley

• #10   6. dec 2016 Jeg får det foretaget på Ølby dyrehospital, som skulle være meget kompetente. Har lige slået det op, og kan se at dyrlægen Nina er udlært af Birgitte Schjøth.
    Så mon ikke jeg i såfald er i trygge hænder, mht scanningen, og ingen røntgen smiley

• #11   6. dec 2016 Røntgen skader ikke i små mængder, og slet ikke når det laves en uge før fødsel, hvor hvalpene er næsten færdigbagte. Det er under de svære faser med celledelinger, at det er kritisk.

• #13   6. dec 2016 Hvis en hund har så skrøbeligt et sind, at den ikke kan røntgenfotograferes uden at stresse så alvorligt at en fødsel starter op, så bør man virkelig overveje om præcis den tæve er værd at avle på.
    Sind nedarves - herunder nervøsitet, skyhed, tendens til stress osv.

• #14   6. dec 2016 Jeg tænker at en scanning da tager længere tid end røntgen? Røntgen er op, læg dig, billeder, færdig smiley

Scanning, der skal man lede og finde rundt m.v.

Jeg har brugt røntgen ved vores kuld, synes det er en rar tryghed at have! Har ikke oplevet problemer med det smiley

• #15   6. dec 2016 Selvfølgelig er røntgen skadeligt! Der er en grund til især gravide ikke må komme i nærheden af røntgen.
    Der er aldrig lavet præcise studier på området og man mener ikke det er meget skadeligt, men alle stråler er skadelige og jeg vil fraråde det i en situation som denne hvor det er unødvendigt og kun for at stille ens egen nysgerrighed

• #17   6. dec 2016 Men du da hvordan tæven reagere på at få taget røntgen, for jeg går ud fra hun har fået undersøgt hofter og albuer. smiley

• #18   6. dec 2016 Ja, hun er testet med A hofter og 0 albuer. Nej hun blev ikke bange, men var glad og logrende.
    Nej, hun er ikke en angst hund til hverdag, men igen glad og nysgerrig. Ja, hun er BLEVET skudangst. Nej, hun har ikke altid været det.

Ja, jeg kan da sagtens informere købere om at hun er skudangst nytårsaften, hvis hun er udenfor, eller der falder kanonslag tæt ved (ville jeg da også være bange for). Nej, hun er igen ikke nervøst anlagt, eller en hund med let til stress. Så havde jeg ikke avlet på hende.

• #19   6. dec 2016 Jeg fik taget røntgen billeder af min igår! Jeg har det bedst med at vide hvor mange jeg kan forvent - og dermed hvornår jeg kan forvente fødslen er over smiley .. hvis det var skadeligt tvivlede jeg på at dyrelægerne ville gøre det

• #20   7. dec 2016 Jamen stråling er skadeligt, det er jo videnskabelige bevist. Der er bare ikke lavet studier på hunde og man mener ikke det er meget skadeligt, men faktum er man ved det ikke.
    For mig er det unødvendigt og jeg ville ikke gøre det

• #22   8. dec 2016 Så har vi været til scanning, og der venter 6-7 små hvalpe inde i maven. Plus minus, da nogle jo kan gemme sig, og andre falde fra. Men vi håber på at alle klarer den smiley

Men hvor er det dog rart at gå fra "muligvis" til bekræftet drægtig.
    Det her er mit yndlingsbilled, da man tydeligt kan se det lille foster, som ligger der.

profilbillede
  • #24   9. dec 2016 Synes det er lige drastisk nok at hale hunden ud af al avl pga. den er bange nytårsaften fordi idioter skal lege med kanonslag! Selvfølgelig skal man være ekstra om den sådan en aften, men at hvalpene vil 'arve det skrøbelige sind' synes jeg er at gøre tingene værre end de er smiley

Mht som røntgen er skadeligt, selvfølgelig er det det, til en eller anden grad - men så er det heller ikke i en større mængde. Jeg synes nu ikke det KUN er for at stille ens nysgerrighed, der kan altså være fordele i at vide det mere præcist - især hvis noget går galt, det har jeg oplevet mere end én gang, bl.a. en gang hvor en hvalp var langsom om at komme ud og fordi jeg VIDSTE der var en mere, kunne vi reagere anderledes og hurtigere - ellers kunne vi nemt have troet at tæven var færdig, for hun opførte sig sådan.

Så synes ikke det udelukkende er unødvendig brug af stråler smiley

Og tillykke til TS med det kommende kuld smiley Jeg foretrækker klart røntgen, men scanning hvor man kan se dem blobbe rundt derinde, ååååååh smiley
    (Drømmer om at købe en scanner engang, og så bare glo hvalpetv på hundens mave når det er...!)

Kommentér på:
Røntgen ved drægtighed - farligt?

Annonce