Røntgen ved drægtighed - farligt? Røntgen ved drægtighed - farligt?
Jeg skal i denne uge have foretaget en ultralydsscanning på min - forhåbentligt - drætige tæve. I den forbindelse fik jeg fortalt at det ikke kan anbefales med en røntgen, da man kan risikere at tæven går i fødsel under scanningen, samt at strålerne kan skade fostrene.
Er dette sandt?
Jeg var ellers blevet anbefalet, af anden dyrlæge, at få foretaget en røntgen for at se hvor mange hvalpe der var, så jeg havde noget at gå ud fra under fødslen, og dermed havde en idé om hvorvidt jeg skulle reagere. Tænkte umiddelbart det var rart, idet at det er min første drægtighed og fødsel. Men nu ved jeg da ikke om jeg tør
De foreslog istedet at bruge ultralyd nu, inden fødsel, og igen efter fødsel.
apr 2012
Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 554
Men selvfølgelig bør man altid overveje, om det er nødvendigt at bruge røntgen.
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 11 Hunde: 5 Emner: 14 Svar: 51
Hun er på dag 50 juleaften, og fødslen er sat til 6 januar, så det er også lidt dum timing her, mht helligdage, nytårskrudt, osv.
Isabelle - Jaja, det er rettet
Så du bruger altså ikke selv røntgen? Jeg er lidt utryg ved at undlade det, grundet det med at vide antallet, og om alle nu er ude. Selvom jeg godt er klar over at man selvfølgelig aldrig kan vide sig helt sikker
feb 2006
Dyrlægen er hun tilgengæld også ligeglad med. Hun elsker tværtimod dyrlæger. Både egen, og andre klinikker.
feb 2006
Hun har tryghedszone under mit computerbord, så jeg har overvejet om jeg simpelthen skal ofre mig, og lave hende en fødekasse derunder.
Der er mørklægningsgardiner på værelset, har sat en adaptil i stikkontakten, her er mulighed for radio, og jeg har købt noget Zylkene. Så jeg håber vi trods alt kan komme trygt igennem det hele, om end det er en dum periode, ja
feb 2006
Så mon ikke jeg i såfald er i trygge hænder, mht scanningen, og ingen røntgen
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.760
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.760
Sind nedarves - herunder nervøsitet, skyhed, tendens til stress osv.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
Scanning, der skal man lede og finde rundt m.v.
Jeg har brugt røntgen ved vores kuld, synes det er en rar tryghed at have! Har ikke oplevet problemer med det
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.796
Der er aldrig lavet præcise studier på området og man mener ikke det er meget skadeligt, men alle stråler er skadelige og jeg vil fraråde det i en situation som denne hvor det er unødvendigt og kun for at stille ens egen nysgerrighed
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.132
feb 2006
Nej, hun er ikke en angst hund til hverdag, men igen glad og nysgerrig. Ja, hun er BLEVET skudangst. Nej, hun har ikke altid været det.
Ja, jeg kan da sagtens informere købere om at hun er skudangst nytårsaften, hvis hun er udenfor, eller der falder kanonslag tæt ved (ville jeg da også være bange for). Nej, hun er igen ikke nervøst anlagt, eller en hund med let til stress. Så havde jeg ikke avlet på hende.
apr 2011
Følger: 12 Følgere: 41 Hunde: 8 Emner: 71 Svar: 611
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.796
For mig er det unødvendigt og jeg ville ikke gøre det
feb 2006
Men hvor er det dog rart at gå fra "muligvis" til bekræftet drægtig.
Det her er mit yndlingsbilled, da man tydeligt kan se det lille foster, som ligger der.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
Mht som røntgen er skadeligt, selvfølgelig er det det, til en eller anden grad - men så er det heller ikke i en større mængde. Jeg synes nu ikke det KUN er for at stille ens nysgerrighed, der kan altså være fordele i at vide det mere præcist - især hvis noget går galt, det har jeg oplevet mere end én gang, bl.a. en gang hvor en hvalp var langsom om at komme ud og fordi jeg VIDSTE der var en mere, kunne vi reagere anderledes og hurtigere - ellers kunne vi nemt have troet at tæven var færdig, for hun opførte sig sådan.
Så synes ikke det udelukkende er unødvendig brug af stråler
Og tillykke til TS med det kommende kuld
(Drømmer om at købe en scanner engang, og så bare glo hvalpetv på hundens mave når det er...!)
Røntgen ved drægtighed - farligt?