Tæven klar? Hannen for lille? Tæven klar? Hannen for lille?
Jeg har en tæve som nok er på 9 dagen i sin løbetid; Jeg siger nok da jeg ikke præcis ved hvornår hun startede med at bløde.
Det er et par dage tidligt, men hun vender rumpen til hanhundene, og lægger halen til side, dog er hendes udflåd stadig lidt rødligt. Hanhundene vil dog gerne hoppe på hende.
Var henne og møde den udkårene i dag, og han var meget interesseret, og hun stillede sig også klar. Begge hunde er uerfarene, og det er både jeg og hanhundens ejer også.
Han humpede luften, han humpede siden, og han humpede også næsten det rigtige sted, og så alligevel ikke.
Hanhunden er et stykke mindre end tæven. Måske en 5 centimeter. De er dog samme race, med tavle, og parringen foregår gennem kennelklubben.
Nu kommer mine spørgsmål så:
- Ér hun klar? Hun stiller sig jo klar, men der er stadig lidt blod. Kan det ske halen ryger til side, uden ægløsningen egentlig finder sted?
- Det ligner han har svært ved at nå, og han prøvede også nærmest at løfte det ene bagben, for at finde et afsæt han kunne træde på. Skal han have hjælp? Kan det lykkes? Eller bør jeg høre DKK om en anden han.
Som sagt er alle parter meget uerfarene.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Jeg tror jeg ville se om ikke der findes en erfaren opdrætter i dit område, som er villig til at møde op og give jer lidt råd og vejledning under næste parringsforsøg.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 266 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
Kan du ikke kontakte din opdrætter, som burde kunne hjælpe dig med vejledning når i begge er uerfarne?
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.487
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.487
Med lidt erfaring kan man godt se, om hannen "leger" et par cm. uden for vulva, eller han er tæt ved at trænge ind.
Men ja, der er tæver, der lader sig parre i lang tid, men det er bestemt ikke normen. Og netop fordi tæver er så individuelle, så er progesterontesten en god ide.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
Få taget progesterontest på tæven i morgen og ager så ud fra den. De skal første sættes sammen når ægløsningen har fundet sted.
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 11 Hunde: 5 Emner: 14 Svar: 51
okt 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 55 Svar: 1.042
Oftest er vores tæver klar på dag 12-14
mar 2009
hvilken dag er tæven på nu?
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 11 Hunde: 5 Emner: 14 Svar: 51
Vi var forbi dyrlægen, og få den test du sagde, og den viste hun var mere end klar. Hanhunden kunne dog stadig ikke finde ud af det, og vi tog derfor hen til vores backup, hvor der var vellykket parring indenfor mindre end et minut.
mar 2009
Nye hanner er nogle gange timer om at regne ud hvad de skal. Det lykkes som regel med lidt guiden fra ejer
Tæven klar? Hannen for lille?