1.233 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Fravalg af stamtavle? Fravalg af stamtavle?

Nogle gange så undrer jeg mig? Hvorfor undlader man som avler ikke at få stamtavle på de hvalpe man får, hvor forældrene har stamtavle i DKK? Det kan da om muligt ikke være stamtavlens pris der afskrækker? Ok - det er "dyrt", hvis man ikke er medlem: 730 kr pr hvalp. Men, men et års medlemsskab på kr 475 kr. ? (løbende 12 mdr fra indmeldelse) Og så er prisen en anden for en stambog pr hvalp nemlig 340 kr. Hvis jeg feks så fik 8 hvalpe, hvor de 475 kr (for 12 mdr) skal fordeles, kan hvalpens pris være max være 400 kr mere? Jeg kender alle de argumenter med at "vores hundes sælges ikke til udstilling, bare som kælehund" Men det er ikke min bekymring, derimod at vores skønne races renommé ødelægges ( I mit tilfælde Bichon Havanais - og det kan da være hvilken som helst populær race). Hvordan vil avlere som har hunde med stamtavle sikre, at deres hvalpekøbere uden stamtavle (som også vil have et kuld) sikre at der ikke bliver feks søskende parringer. Det kan da virkelig ødelægge vores racer. Dette er ikke et angreb - bare en undren?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Min tørretumbler skal tilsluttes en kontakt. Den skal løftes ned af vaskemaskinen og løftes op igen. 800 kr.
  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fravalg af stamtavle?
  • #1   24. jan 2015 Jeg undres også smiley og ligeledes bliver jeg MEGET mistænksom, hvis forældredyrene har stamtavle, men hvalpene ikke får..

• #2   24. jan 2015 Er det ikke noget med inden for hunde skal forældredyrene godkendes til avl før hvalpene kan få stamtavle?

• #3   24. jan 2015 Tror der er mange som ik gider udstilling og andre ting som det kræver for at få en alvsgodkendt vuf

• #5   24. jan 2015 Nu er der jo ingen krav på det og har ikke været et langt stykke tid...kun anbefalinger.

Så den undskyldning for at give 340kr og tjene nogle gange op til 8000kr mere....pr hvalp...er ligesom røget...

Så hvorfor ikke? (og hvis man ikke synes ens hvalp ER de ekstra penge værd, står det jo en frit for selv at prissætte den)

• #6   24. jan 2015 Vel - lige præcis min race....Som igen, igen ligger som nr 4 på DKK's top 10 liste af de mest populære race i Danmark (umiddelbart efter Lab, Schæfer og Retriever) Er der ingen restriktioner, fordi race ikke er kendt for massive problemer - så udstilling og tjek for patella (små hundes Achilles hæl ala HD for store hunde) er ikke længere påkrævet. Men anbefales i ft etisk avl i tråd med DKK og specialklubben KSS Så den med "gider ikke udstilling" holder ikke - ej, heller et patella tjek hos en godkendt dyrlæge. Du kan stadig få stamtavle på en Havanese bare de
    har stamtavle og hannen er godkendt med to teskikler!!!!!

• #7   24. jan 2015 Jeg kan ikke stave til hannens "ædle" kønsdele... Testikler smiley

• #8   24. jan 2015 Forresten min race sælges uden stamtavle til 8.000 kr. efter forældrehunde med stamtavle. Det kan næppe kaldes billigt?

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.063
    #9   24. jan 2015 Det handler vel i bund og grund om, at mange tror, at det er frygteligt besværligt at få stambogsført hvalpene; at det kræver x antal udstillinger og alverdens andre ting.

I mange tilfælde har man nok slet ikke undersøgt avlskravene, som jo ved rigtigt mange racer nærmest er ikke-eksisterende.

• #10   24. jan 2015 En af grundene kan også være, at forældredyrene har avlsforbud.

• #11   24. jan 2015 Hvis man fravælger stamtavle på hvalpene, fordi man ikke har gidet at undersøge, hvad der kræves for at kunne få stamtavle, mon man så får tjekket forældredyrene for noget som helst?

• #12   24. jan 2015 At gætte på årsag til fravalg, er jeg også flittigt til. Faktisk vil jeg blive glad for svar fra de som de der gør det - men det kræver selvfølgelig at jeg lytter/læser og ikke tolker fra start af?

• #14   25. jan 2015 Derfor er det en bedre ide at købe hvalpe med stamtavle i DDH og DRU. fordi i disse klubber skal alle hunde avlsgodkendes på en udstilling, og undersøges for racens sygdomsproblemer før der kan udstedes en stambog, og så er disse klubber ovenikøbet billigere med stamtavler end DKK er.

• #15   25. jan 2015 For at få en hund hvor generne er blandede.

• #18   25. jan 2015 Jeg har også set hvad der avles på i min race, både i DKK, DRU og DDH, nogle steder mere end andre..

Men ja det er jo så en endnu bedre grund til at avle med tavle, for det kræver tydeligvis ikke så meget smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #20   25. jan 2015 "Derfor er det en bedre ide at købe hvalpe med stamtavle i DDH og DRU. fordi i disse klubber skal alle hunde avlsgodkendes på en udstilling"

høhø..
    Ja.... hvad skal jeg bruge udstillingsresultater til, når det er en lab af jagtlinier jeg er ude efter?
    Husk nu på, at udstillingskrav var direkte årsag til at de labber der beviste deres værd som jagthunde, ikke længere kunne avles på, hvilket afstedkom etableringen af DJR (sammen med spanielfolkene iøvrigt)

Udstilling har, til dato, aldrig gjort noget positivt for avlen af brugsracer, og mig bekendt er det kun DJR og DKK der har brugsprøver af forskellig art i "sortimentet" af ting de udbyder.

Dru, DDH osv.... Glem det.

• #21   25. jan 2015 Hvad skal jeg bruge udstillingsresultater til, når det er de mest deforme hunde der vinder...?

• #23   25. jan 2015 Mon ikke avlere "fravælger" DKK stambog, fordi de ved at DKK har eller vil fravælge dem eller deres hunde?

• #25   25. jan 2015 Det er jo heller ikke så længe siden at en avler laver en mor/søn-parring, og da det så bliver opdaget, så er der pludseligt tavleløse hvalpe af den race til salg. Mystisk, meget mystisk...

• #26   25. jan 2015 Anne Julie, jeg så godt 2 tråde, blandede mig dog ikke, men kan fortælle at hvis jeg så sådan en hjemmeside med de ting på første side som der er, så var jeg allerede drønet videre.

Kommentér på:
Fravalg af stamtavle?

Annonce