3.246 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 107 Svar

Sundhed uden tavle Sundhed uden tavle

Hej Hundegalleri!

Hvad er det mest optimale når man køber hvalp at forældrene og hvalpene er tjekket for? Jeg går ikke op i om hunden har tavle, men vil gerne sikre mig at jeg køber hos en seriøs opdrætter som ved hvad de laver.

Racen er Fransk bulldog, og derfor vigtigt at der er tjekket for mere end det sædvanlige.

Så hvad er det bedste forarbejde en opdrætter kan have gjort for hvalpene?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte kommoder mm. 2.293 kr.
  • Sæt 2 mørklægnings-rullegardiner op. Den ene skal forkortes fra 60 til 50 cm. 600 kr.
  • Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • VVS’er til installation af integreret IKEA opvaskemaskine 1.700 kr.
  • Møbelsamling 500 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sundhed uden tavle
  • #1   14. okt 2014 findes de uden tavle

• #4   14. okt 2014 Uden tavle er ligeså fint...
    Trods alle mine har tavler.. Men der er intet og hente for dig, udover du kan "snobbe" den og sige den er med smiley

• #5   14. okt 2014 Selv med tavle er det svært at finde en seriøs opdrætter af Fransk Bulldog for det er de færreste der tester for noget pga de lukker øjnene for racens problemer.
    De 2 kenneler der bliver anbefalet herinde er Mollushuset (mener den hedder det) og Venges. De 2 kenneler tester for alt ved både fransk og engelsk bulldog.

• #6   14. okt 2014 Det bedste forarbejde er jo netop at man kender sine linier og deres sundhed, temperament og egenskaber. Og at man ud fra denne viden, vælger linier som matcher ens tæve. Opvejer de steder ens egen tæve er svag osv. Og sortere de linier fra som ikke når ens kvalitetskrav.
    Dette gør man ved hjælp af stamtavlen, og ved at lære om racen fra en erfaren opdrætter.

Der ud over så bør en god opdrætter vide nok om hvalpe til at kunne give hvalpen den bedste start i livet, præge dem ordentligt, og give en tryg baggrund. De skal vide nok om hunde og racen, til at kunne vejlede købere i alle de spørgsmål de har til racen og det at få hvalp/hund.

• #8   14. okt 2014 Hvis jeg skulle ud og købe hund, ISÆR en race som fransk bulldog, ville jeg også vælge en med stamtavle.. Men har forståelse for, at det ikke er alle der vægter det lige højt smiley

Hvis jeg var dig, så ville jeg gå ind og se hvilke sundhedsresultater en Fransk Bulldog i DKK skal bruge, og så gå efter hvalpe, hvor forældrene har været testet for dette. Problemet ved dette er dog bare, at forældrene sagtens kan få gode resultater, selvom de efterfølgende 3 led er det rene skravl. Det kan man ikke vide, medmindre man har en stamtavle - af dén årsag især, er en stamtavle et godt værktøj.

Noget helt andet er, at det vist er ret svært at finde et tavleløst kuld med forældre der overhovedet har sundhedsresultater. Men hvis det lykkedes dig, ville jeg som sagt gå efter racens generelle krav smiley Held og lykke med jagten!

• #11   14. okt 2014 Lige med Fransk Bulldog ville jeg ikke turde købe uden tavle, og selv med tavle ville jeg være meget, meget kritisk.

• #13   14. okt 2014 Køter, om tip tip så var sunde, så garantere dette ikke en fis.

• #15   14. okt 2014 Bugsy, den kommentar kan blive farlig herinde smiley

Ironi kan forekomme.

• #16   14. okt 2014 Jeg synes måske ikke lige at "seriøs opdrætter" hænger sammen med "uden tavle" :o)

Problemet er også, at man netop ikke altid kan tjekke godt nok, når det er uden tavle. Der er fx ikke mulighed for at tjekke sundheden flere led tilbage, fordi der jo - sjovt nok - ikke er stamtavle. Og det er altså ikke altid kun forældredyrene, der afgør hvalpenes fysiske og mentale sundhed.

Så hvis du vil have en seriøs opdrætter, og være mere sikker på sundhed, så køb da med tavle.

• #18   14. okt 2014 Det er dæleme godt nok svært at undersøge sundhed uden en stamtavle. For ikke at sige umuligt, med mindre x antal generationer tavleløse har dokumentation på Sundhedsundersøgelser. Smuk tanke, men ikke realistisk.

• #20   14. okt 2014 Hvis anernes sundhed ikke har noget med en hvalps sundhed at gøre, hvad har så?

• #21   14. okt 2014 Det er nu letteste at tjekke linier og disses sundhed og egnethed til avl, når man har en stambog, hvor disse linier er optegnet.

• #23   14. okt 2014 Problemet med tavleløs avl er jo ikke, at selve akten ikke kan være seriøs nok med testede forældre. Problemet bliver, at der kun er en generation at tage i betragtning, og det er altså ikke nok.

I et kuld kan der f.eks være to med B-hofter, tre med C og en med A. At den med A-hofter bruges i avl giver jo så ikke per automatik et sundt kuld, da linjerne bag jo tydeligvis ikke nødvendigvis er så gode.

• #24   14. okt 2014 Bugsy: Det tror jeg helt bestemt også godt på at man kan.

Når "tavle-opdrættere" af ekstremt sygdomsprægede racer anklager "tavleløse opdrættere" for at være uansvarlige avlere, synes jeg det er et lidt pudsigt paradoks..
    Hvem er mest uansvarlig? Den tavleløse opdrætter, der potentielt set avler på syge hunde, men ikke ved det. Eller tavle-opdrætteren, der bevidst avler på "syge" hunde (og her kan sygdom så defineres langt ud på natten).

Overordnet set tror jeg helt bestemt på, at hunde avlet med et grundigt udgangspunkt i deres aner, falder bedre ud end hunde som er avlet udelukkende ud fra vurderingen af det enkelte forældredyr. Og det er alt andet lige nemmere med en stamtavle som værktøj.
    Men så er der bare også de der racer, hvor jeg slet ikke begriber man overhovedet vil avle på så ekstrem en race - stamtavle eller ej.

• #25   14. okt 2014 Bugsy - Tja. Jeg synes stadig ikke det er seriøst, når man ikke kan tjekke linjens sundhed. Du siger, at forældredyrene har tavle - men hvorfor kan de så ikke lave hvalpe med tavle? Så må der jo være noget med forældrene der gør, at de ikke kan avlsgodkendes. Det er heller ikke særligt seriøst, vil jeg mene.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan få rigtig gode hvalpe og hunde ud af det alligevel. Opdrættet er bare ikke særlig seriøst, i mine øjne.

Vi har da også haft to tavleløse hunde. Hende vi har nu, uden tavle, er en helt fantastisk hund. Men det ændrer ikke på, at opdrætter ikke var seriøs.

• #28   14. okt 2014 Bugsy: Det er vi meget enige om.. smiley

• #29   14. okt 2014 Som Maj-Britt siger, så studser jeg altså også over de annoncer, hvor sælger påpeger at forældrene har tavle, men kuldet har ikke. Det eneste jeg læser er, at forældrene var for syge/dårlige/whatever til at blive avlsgodkendt, og dermed var det ikke muligt at få tavle på kuldet.

• #34   14. okt 2014 man skal da ikke længere udstille for at give hvalpe tavle

• #35   14. okt 2014 Køter: Nej, jeg siger at sunde linjer ikke altid kan garanterer noget.

• #37   14. okt 2014 Man kan ikke lave seriøst avlsarbejde uden tavle, for hvordan undgår man indavl? En del arvelige sygdomme springer snildt et eller flere led over, og hvad gør man så?
    Og ved at købe med tavle så er det også nemmere at undgå diverse hvalpefabrikker osv.

• #38   14. okt 2014 #35 Der gives vel aldrig garantier, når det drejer sig om levende væsener. Derfor kan man jo godt gøre sit forarbejde bedst muligt.

• #40   14. okt 2014 Labsen, self.. Og det er der flere der gør.. Som avler tavleløse hunde.

• #41   14. okt 2014 Køter, jeg sidder selv med en syg hund..
    MED Dkk tavle..

Nr 3 i rækken af syge STAMTAVLE DKK VOVSER! .. Så jeg vil lidt sk*** i de tavler...

• #43   14. okt 2014 og en eb er en meget syg hund og har man ikke gjort sit forarbejde godt nok, får man også en syg hund med dkk tavle.
    At tro tavle er nok med den race er også direkte dumt

• #44   14. okt 2014 Årh, jeg hører flere ulykker på racehunde end blandinghunde osv smiley

Og det kan ikke samlignes smiley
    Men fedt var det .. Hihi

• #45   14. okt 2014 Mona, det må være mig den besked blev rettet til?

• #46   14. okt 2014 Man er jo også nødt til at bruge tavlen konstruktivt, ellers er den ikke meget værd. Alle hunde kan blive syge, også dem med stamtavle, men har man brugt tavlen på fornuftig vis til at tjekke sundhed i anerne, så er man kommet langt og har også minimeret risikoen væsentligt.

• #49   14. okt 2014 Ida, got a point!
    Også ligegyldig... Alle har forskellig mening og holdning til emnet. Kan kun ende i diskution.

• #50   14. okt 2014 Molosshuset eller Venges.

• #53   14. okt 2014 Enig Bugsy.
    Men dette vil kun blive et endeløst emne.

• #55   14. okt 2014 Bruger man ikke tavlen, som det værktøj det er så kan man lige så godt købe uden...
    Køber man en så sygdomsplaget race som en EB, så er risikoen for at få en syg hund rimelig stor, tavle eller ej. (Og for lige at komme den i forkøbet, så ja jeg har en EB.)

• #56   14. okt 2014 Som de andre skriver er det jo en race med mange sygdomme
    Det er et sats at købe dem selv med tavle, og jeg kender kun til to opdrættere af racen der rent faktisk tester deres hunde
    Skulle jeg have fb eller eb igen blev det fra en af dem (men det skal jeg ikke)

Uden tavle er der intet der kan sige dig om der er sygdom i linierne eller ej så der er det endnu mere et sats

• #57   14. okt 2014 Og så er der altså også forskel på om man avler de klassiske udstillings Eb'er eller man prøver at lave dem mere "sporty".

• #58   14. okt 2014 Min er den mere sporty.

• #59   15. okt 2014 TavleMafien og Bugsy - Tavlehund er jo ikke ensbetydende med en sund hund eller en seriøst opdrætter. Det burde man da nok kunne regne ud. Ligesom tavleløs ikke er ensbetydende med en syg hund.

Så naturligvis kan en tavlehund da blive syg, fordi opdrætter ikke gør arbejdet godt nok. Det er ærgerligt at man i din familie, Bugsy, har den erfaring - men det siger måske også noget om hvilket forarbejdet man som hundeejer gør sig. Det spiller altså stadig en rolle, selvom man køber tavlehund.

Man skal jo stadig være bare en smule konstruktiv, når man vælger opdrætter, for tavlen er ikke garantibevis.

• #60   15. okt 2014 Den eneste jeg 100% ville købe fransk bulldog fra er Venges.. udover at hun er super sød og altid klar på at svare på spørgsmål osv. så er hun også en af de få der faktisk tjekker for alt og er hudløst ærlig omkring alle problematikkerne som de døjer med, OG gerne viser resultaterne frem.
    jeg ville aldrig købe en så syg race uden stamtavle uanset hvad. medmindre det var en voksen omplacering selvfølgelig. Men så ville prisen jo også være derefter, og man ville have en ide om hvordan hun var og om den døjede med noget, og man kan jo tjekke den.

Jeg må ærligt indrømme at jeg har været en af dem der sagde at tavle ikke betød alt og at man godt kunne finde en god opdrætter der gik op i sunde hunde uden tavle. Må så i samme omgang erkende at jeg tog fejl, og at jeg lærte det på den hårde måde.. Så selvom skaden ikke er større for mig end den er, nemlig at jeg har den mest fantastiske lille hund, som sagtens kan leve som han er, så er den næste 100% med stamtavle.
    jeg vil aldrig nogensinde i mit liv igen stole på en der sælger uden tavle.

Så min erfaring siger, at hunde uden stamtavle kan være ligeså sunde og ligeså vidunderlige som med. Men hvis man vil sikre sig selv og hunden sundhedsmæssigt (så godt som man nu kan) så er tavle den eneste vej.

• #61   15. okt 2014 Vi har vores første tavlehund, og jeg er iiiiikke helt tilfreds !

Taget i betragtning, at mine tavleløse rundkørsler og en enkelt schæfer ikke havde et eneste minus, eller fejl.

rundkørslerne blev 12-13-14 år, schæferen blev 8 pgå leukæmi .

• #64   15. okt 2014 Maiken, det var så os den værste ann. du ku finde...

Men kog i suppen;)

• #66   15. okt 2014 "FB/mops/chihuahua"......... "Designerhvalpe"??

• #68   15. okt 2014 Jamen, for helvede da smiley

• #70   15. okt 2014 Jeg kan faktisk rigtig godt li`både mops og FB....... Men der ER nogle af de racer med flest arvelige skavanker....... Men selvfølgelig forsvinder de når man bare blander dem smiley

• #71   15. okt 2014 Nogle gange virker de ogsåt som om at folk tror, at dét at blande hunderacer er ligesom at blande farver - at det nærmest med garanti bliver en perfekt half-an-half blanding der mødes på halvvejen... Hvis fars hale er 40 cm og mors 20, så bliver samtlige af hvalpenes selvfølgelig 30 cm..

• #72   16. okt 2014 Tavle mafiaen: er det en FB eller en EB du har med DKK tavle som er syg? smiley

• #73   16. okt 2014 Den franske blev aflivet i feb.
    Den engelske er 2. smiley

• #74   16. okt 2014 Nu er FB og EB jo nok også de 2 mest syge racer så at dømme ud fra at ALLE racehunde så er syge og fejler alt muligt er jo latterligt

• #75   16. okt 2014 Puha det er lyder til at være hårdt:-( hvad fejlede den franske og hvad er der galt med den engelske? smiley

• #76   16. okt 2014 Henriette, nu taler jeg jo ikke kun og lige mine racer!
    Min nabos hwt som du har , blev 5 pga arvelig sygdom!
    Alt dette gælder jo både tavlehunde og
    Tavleløse!!!!!

• #77   16. okt 2014 Mylove, min franske fejl i hjertet..
    Arvelig genetisk fejl.
    Min englænder har patell grad3.

• #78   16. okt 2014 Patella grad3.

• #79   16. okt 2014 Det lyder slemt med en grad på 3..

Det er vel også arveligt?

• #81   16. okt 2014 Wow, de ved enda nøjagtigt hvordan temperamentet bliver hos hvalpene - stakkels uvidende hvalpekøbere, som pludselig står med en hund der har beaglens drifter og EB'ens vejrtrækningsproblemer smiley

• #82   16. okt 2014 Mylove: ja i nogle
    Tilfælde..

• #83   19. okt 2014 Jeg har nu engang aldrig nogensinde hørt om seriøs avl uden stamtavle, det jo en leg i blinde, det jo selve linierne og den viden der ligger om dem gennem stamtavledatabaserne man avler ud fra, ligeledes gennem Hundeweb.dk gennem DKK at man ser alle helbredsoplysningerne, andre steder skal du ikke regne med noget seriøst !

• #84   19. okt 2014 Katrine,

Så har du ik hørt nok smiley
    Baaaah.

• #85   19. okt 2014 Jeg er stødt på flere der avlede tavleløst, som selv synes de var enormt seriøse. Jeg var så ikke helt enig....

• Vagn H
    Vagn H Tilmeldt:
    jul 2011

Følger: 14 Følgere: 13 Svar: 3
    #86   19. okt 2014 Det er absolut nødvendigt at se sig godt for, inden man køber en hvalp.

En fransk bulldog er nok en af de racer, som har været mest ramt af sygsomme pga. overdreven avl og parallelimport fra østlandene.

Jeg vil til hver en tid anbefale dig at købe hos en opdrætter, der opdrætter i DKK regi.

I DKK er der et klagenævn, som kan hjælpe, hvis der opstår problemer, og man ikke kan tale sig til rette med opdrætteren.

Jeg ville aldrig købe en fransk bulldog uden stamtavle eller hos personer, om ikke er i stand til at vise mindst et af forældredyrene frem, og man samtidig kan få lov at se hele kennelen.

I modsat fald er der stor risiko for at man er røget i kløerne på en skruppelløs hundehandler, der vil sige og gøre hvad som helst for at proppe en mere eller mindre rask hund ned i halsen på dig.

Mht. stamtavle: I DKK skal man kunne dokumentere sundhedsstatus på dyrene, hvilket vil sige, at man har stor sandsynlighed for at få sig en hund, der er fri for generelle racebetingede sygdomme. Samtidig vil en seriøs opdrætter altid have en sundhedsbog. der følger hvalpen, og dokumenterer sundhedsstatus ¨på hunden.

Man betaler ikke for en stamtavle, man betaler for dokumentationen for et racerent eksemplar og for det avlsarbejde, der ligger bag.

En raceren hund uden stamtavle fra en ukendt person, er det samme som at betale for retten til en masse dyrlægeregninger.

• #87   19. okt 2014 Vagn H: Dette passer ikke " Mht. stamtavle: I DKK skal man kunne dokumentere sundhedsstatus på dyrene"
    Der er nærmest ingen der tester for arvelige sygdomme hos FB, og det på trods af at de er disponeret for rigtig mange sygdomme.

• #89   19. okt 2014 Ak ja, Søren, konstruktiv som altid. smiley

• #90   19. okt 2014 Derfor det er godt vi har Søren smiley

• #91   19. okt 2014 Søren - Inden du brækker dig, skal du måske lige tage læsebrillerne på, og læse efter igen.

Der er altså ingen her, der siger at tavlehunde er fantastiske. Der bliver bare sagt, at der er større chance for, at hundene er sunde. Ikke at de nødvendigvis er det. Og nu vi er ved det, må det hellere understreges, at der heller ikke er nogen der siger, at tavleløse hunde ikke kan være sunde.

Det er utroligt hvor dårlige folk er til at læse, her på HG - eller også er der nogle problemer med forståelsen. :o)

• #92   19. okt 2014 Helt klar ikke for fladnæset evt. røntgen af ryg og hofter. Ikke alt for udestående øjne og ikke øjne der løber i vand.....

• #93   19. okt 2014 Gitte :Og røntgen af albuer, og test for patella luxation og scanning i luftveje. smiley

• #94   19. okt 2014 Ja endelig, der er desværre en del ved racen:.(

• Christel J
    Christel J Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Svar: 8
    #95   20. okt 2014 Lov mig at undersøge hvor hvalpene kommer fra meget grundig så de ikke er impoteret fra et øst land under kummerlige forhold. Jeg kender en som har købt fra en hvalpefabrik og den var nærmest umulig at gøre renlig og fejlet alverdens ting, det kan ikke betale sig at spare de penge og hundene har det forfærdeligt smiley

• #99   3. nov 2014 Og selv hvis avler har tjekket forældredyrene, har de sandsynligvis ikke noget på forældrenes forældre osv. - så man kan ikke tjekke linjen.

For jeg er da egentlig ikke interesseret i en hvalp, hvor mor og far har A eller B hofter, hvis størstedelen af hundene i linjen har C hofter.

• #100   3. nov 2014 Er der nogen der gider oversætte Mitchs indlæg for mig?For jeg forstår simpelthen ikke hvad han skriver, og jeg har endda læst indlægget flere gange.... smiley

• #102   3. nov 2014 Egentlig synes jeg ikke at DKK på nogen måde kan være en garant for samvittighedsfuld avl overhovedet.
    Når man fjerner avlstrestriktionerne fra racerne, så er der kun en enkelt fordel tilbage og det er, at man kan søge bagud i linjerne.
    Og om det så er i DKK eller en af de andre stambogsførende foreninger, så er det kun en begrænset fordel eftersom man pludselig kan avle på ravl og krat inden for foreningerne.

MEN - jeg ville ikke købe denne race medmindre jeg kunne se hvor sundt ophavet har været.
    Den er så plaget af sygdomme at det er umuligt at gøre et ordentligt stykke arbejde hvis man ikke har en eller anden form for sorteringsværktøj. Og selv der er det rigtig rigtig svært med denne race.

Desværre er det et lotteri. I bund og grund er den ansvarsfulde måde at forholde sig til racen på er, at lade være med at købe den...

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #103   3. nov 2014 En tavle i sig selv har, restriktioner eller ej, aldrig været garant for samvittighedsfuld avl.

Det har sådan set ikke været garant for noget som helst, udover at det der kan læses i den, er sandheden.

Hvis ikke man anvender tavlen som dét værktøj den retteligt ér, så kunne man lige så godt købe uden. Og det var også gældende før restriktionerne blev fjernet.

• #104   3. nov 2014 Jeg stejler en smule, når jeg ser, at "der er ingen uden tavle, der er undersøgt, for noget som helst". Min lille blanding er lavet af to racer, ved et uheld, begge er udstillingshunde, og undersøgt for de racesygdomme. der nu engang måtte være, så det er lidt "hurtigt" at slynge ud at ingen er undersøgt.

• #106   4. nov 2014 Søren, jeg tror du er kommet til at sætte alle, der indkøber DKK hunde i samme bås.

Du er vist blevet lidt blind for hvad folk rent faktisk skriver....

Jeg har aldrig hyldet DKK op til skyerne og har aldrig påstået at avl inden for DKK pr. definition er hurra-agtig...

Prøv nu at LÆS hvad folk skriver i stedet for at skimme teksten gennem det der sure røgslør der smiley

• #108   4. nov 2014 Jeg vil gerne kun tages til indtægt for hvad JEG har skrevet og ikke hvad andre har skrevet.
    Og det er jeg sikker på at andre også foretrækker.

Så i stedet for at se på folk som en gruppe rabiate DKK-tilhængere, så se på individer. Så vil du faktisk i høj grad få øje på nuancer... Og det har du altid kunnet.

• #109   4. nov 2014 Jeg er tilhænger af DKK, men ikke fordi, det er en garanti.
    Men jeg har en mulighed for at tjekke resultater, samt se, hvad der er tjekket for, og hvad der ikke er, før jeg vælger en hund af en given race.

Med hunde uden tavle og blandinger går jeg i blinde på det punkt.

- En stamtavle er et værktøj. Det har aldrig været en garanti for sundhed, for der er bestemt også dårlig avl i stamtavleavlen.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #110   4. nov 2014 og hvilke argumenter ér det der ifølge dig er det rene vrøvlepropaganda?

• #112   4. nov 2014 Søren - Jeg tror du har meget mørke solbriller på.

Tror ikke der er mange medlemmer af "tavlemafiaen" der er helt ukritiske i forhold til tavlens værdi.

Jeg har selv haft ft. spaniel fra DJR, fordi det på det tidspunkt ikke var muligt at få en DKK cocker af jagtlinier, her fravalgte jeg så tjek for HD, ingen DJR hunde var på det tidspunkt tjekkede. Tavlen er et værktøj og en garanti for at hunden reelt er den race, som sælger siger den er intet andet.

For mine nuværende racer gravhund og whippet, har jeg brugt tavlen/værktøjet forskelligt.

For gravhundene til at udvælge hunde af jagtlinier eller udstillingsliner alt efter formål, at sikre det nu også er en grahund jeg køber og til at tjekke rygstatus hos forældredyrene. Risikoen for diskusprolaps minimeres, hvis forældrenes rygstatus er god.

Whipperne plages ikke af sygdomme i en grad, så man kan betegne nogle enkelte som et problem for racen og tjekkes derfor ikke for noget som helst, men der er forskel i type og sind.
    Racen er ikke sygdomsfri, alle hunde kan blive syge tavle eller ej, og der er linier som giver en del kryptorchide hanner, liner der kan have svag mellemhånd, linier der kan give ganespalte, liner der kan give terrieragtigt sind, intet af det kan man tjekke for på forhånd.

Her gælder, at for at tavlen kan bruges til noget som helst, skal man kende racen temmelig godt, have mødt mange hunde og snakket med mange ejere og opdrættere. Ud fra det kan man så sammensætte sit puslespil og danne sig et helhedsindtryk af racen og individet.

• #113   4. nov 2014 Var det meningen mit navn skulle nævnes???

• #116   4. nov 2014 Ej kæreste , kan du ikke godt være sød at forstå mig nu!
    Lad hver at kommenter Majbritt.
    Det var da utroligt :).

• #117   4. nov 2014 Søren - Hvis du nu prøvede at LÆSE hvad folk skriver, så vil det måske gå op for dig, at der er meget få mennesker her, hvis overhovedet nogen, der er blinde for alt andet end DKK.

Men det kræver altså, at man gider læse det der står, og ikke laver sine egne forskruede fortolkninger af det.

• #120   4. nov 2014 Det er altså virkelig sort, det du skriver, Mitch...

Noget af en tekst at pløje sig igennem - og så giver det ikke engang mening..

HD1, 2 og 3????

Hvaad?

• #121   4. nov 2014 Ok, det orkede jeg så ikke lige at læse igennem.
    Kan dog se, at det nok ikke gør nogen forskel alligevel.

• #122   4. nov 2014 smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley smiley

• #126   5. nov 2014 For schæferens vedkommende er det der med forfalskning ikke særlig aktuelt.

Hvis man køber hund efter avlskårede forældre, så forelægger der DNA-test der dokumenterer ophavet...

• #128   5. nov 2014 Isabelle?
    Hundevrøvler? Det var da utroligt som i kan tale dårligt om alle andre.
    Det undre mig i ikke alle sidder i høj iq jobs med de hjerner i er født med.

• #130   5. nov 2014 Du forstår virkelig ikke hvad jeg siger til dig vel? ( ^

• #132   6. nov 2014 Tavlemafia : ham Henrik ER en hundevrøvler, det beviser han selv gang på gang offenligt, så må han også tage de knubs han får, eller tage ved lære.

Det behøver man ikke den højre videnskabsuddannelse, for at kunne regne ud smiley

Og ham Mitch.... smiley det står jo her i tråden sort på lyseblå, og det er da heeeelt sort det han har gang i smiley
    Heller ikke her behøver man den større hjerne for at regne det ud smiley

• #134   6. nov 2014 Kommoden, luk skuffen smiley
    Jeg har set pollental der er højere end din iq;) gab

• #136   6. nov 2014 Skulle man monstro droppe det personlige ,eller tage det privat ? smiley

Det behøver vi andre ikke at lægge øjne til her i åben rum smiley

• #139   6. nov 2014 Jeg ved ikke engang, hvad jeg skal skrive til det der, Mitch. Det var da godt nok noget vrøvl.

For at tage en, så nej, HD konstateres udelukkende med en røntgenfotografering. En hund kan sagtens se ud til at have det fint og have grad C eller D.
    - Hvilket så er noget helt andet - Der er intet, der hedder HD1, 2 eller 3. Det går fra A til E, A værende det bedste.

• #140   6. nov 2014 Er det mon noget penn-hip Mitch er ude i? Jeg kan ikke huske om man også bruger bogstaver, eller om det er tal.....?

• #142   6. nov 2014 Kommoden, jeg har aldrig sagt jeg har styr på avl?
    Så flet! Intetsigende individ!

• #144   6. nov 2014 LOOOOOOL Maj-Britt, tænkte lige på det samme. Sidst, der var sådan et grimt sprog, var kontoen jo blevet hacket..........

• #146   6. nov 2014 Uha, Isabelle smiley

• #148   6. nov 2014 Nå, pensionister smiley
    Den er IKKE hacket!
    Er bar træt af i sidder bag en skærm smiley

• #149   6. nov 2014 Er det ikke præmissen at sidde bag en skærm på et internetfora?? Hvor vil du ha' os? smiley Pensionisterne *GG* Du er sgu lidt sjov altså smiley

• #150   6. nov 2014 Åh *suk* smiley

• #151   6. nov 2014 Badetøflen.
    Beklager.

• #153   6. nov 2014 Ej isabelle, du forstår den også som du lyster ikk?
    Den går ik smiley

• #154   6. nov 2014 Og , jeg kan godt stå inde for hvad jeg siger, også selvom jeg ik er bag skærmen, og det tvivler jeg på Maj-britt kan!

• #155   6. nov 2014 Hvad har Maj-Britt sagt, som du ikke tror hun kan stå inde for, og hvorfor tror du det?

• #157   7. nov 2014 DER tro jeg så du ville få en overraskelse, Mafia smiley

• #158   7. nov 2014 Oh no! Tror faktisk næsten at MB er værre ude i den virkelige verden. Heldigvis kan hun godt tåle at blive sagt i mod, uden at der så står personangreb på menuen.

• #159   7. nov 2014 I det virkelige liv væk fra skærmen er der ingen admins, så tro mig, Tavlemafiaen, du tager noget så grusomt fejl.

• #161   7. nov 2014 Isabelle, MB virker ellers rigtig flink.. Mødte hende lige kort på udstilling i herning..
    Men hun virker bestemt også som en som siger sin mening, uanset om det er herinde eller i den virkelige verden smiley

• #162   7. nov 2014 MB er både kærlig og ekstremt omsorgsfuld...

Hendes force er hendes ærlighed - ingen skal komme at sige at de ikke ved, hvor de har hende smiley

Men ja, det skal man kunne tåle... Skal jeg være ærlig finder jeg det befriende - det lykkelige er jo, at man kan give tilbage af samme skuffe uden sure miner.

• #163   7. nov 2014 Spred ballerne og slik smiley
    Hold da op!

• #164   7. nov 2014 ....Og den pæne tone fortsætter....

• #165   7. nov 2014 Den ku være værre.

• #166   7. nov 2014 Synes du virker defensiv, TavleMafiaen...

Hvorfor dog ikke bare argumentere uden de der overflødigheder..

Kommentér på:
Sundhed uden tavle

Annonce