{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

avl på "OBS"-racer uden tavle ? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil bare lige til forlængelse at en anden tråd starte denne! Det er alt ALLE som overvejer eller er ved at købe blandings hunde, af racerne som er på OBS listen.
F.eks : rottweiler, sbt og andre ..
Jeg syntes at folk skal lade være med at købe disse hunde som er blandinger eller uden tavle. For INGEN kan bevise at det er den hund i tror det er, og det betyder at den er ulovlig, og at den kan blive aflivet..
Hvis i lader være med at købe disse hunde, er der en chance for at salget og avlen på de hunden stopper .. Jeg syntes kun at så længe de hunde er i en risiko-zone skal de kun avles med tavle ..

Og så koster de jo omkring 8000 blandingerne og uden tavle, men gider man tænke på helbred og sundhed vil man gerng give de kun 2000 til 4000 mere som en men tavle koster ..

Håber der er nogen der bliver klogere af dette forum !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  avl på "OBS"-racer uden tavle ?
  • #1   21. dec 2010 Obs. listen eksistere ikke..

  • #2   21. dec 2010 Der er ikke nogen OBS-liste som Sarah siger.

  • #3   21. dec 2010 Racen er ikke ulovlig fordi den står på obs listen... Ikke endnu ihvertfald.

    resten er jeg så rimelig enig med dig i.. på trods af at jeg selv har en ulovlig blanding, men hma fik vi før alt det her halløj startede.


  • #4   21. dec 2010 Hvem hulan har så fundet på det begreb ?? ( ej surt ment)

  • #5   21. dec 2010 Jeg aner ik hvem der har fundet på det smiley Men kan huske en tråd herinde fra, hvor en bruger havde skrevet til noget minister-noget og spurgt efter om der var en OBS-liste og i så fald hvilke hunde der var på (mener jeg oss), det blev der svaret nej til smiley
    Men det er noget tid siden !!


  • #7   21. dec 2010 Den bliver først oprettet om 3 år, når hundeloven skal revideres.

  • #8   21. dec 2010 Der er ingen observationsliste i dag.
    Men det betyder jo bestemt ikke at man skal hvile på laurbærene - og se til at flere racer ødelægges.

    For SBTens vedkommende kan jeg kun sige følgende, men det gælder selvfølgelig også andre racer:

    Det er en skandale for racen Staffordshire Bull Terrier, at avl uden stamtavle og blandingsavl er påbegyndt. Vi har længe frygtet dette, og må indse at der skal gøres en stor indsats mod denne avl.

    En SBT uden en anerkendt DKK stamtavle er ikke en SBT.

    Kan der ikke fremvises en DKK stamtavle, må man sige, at hunde som måtte have en vis ydre lighed med SBTen eller som påstås at være en SBT, mangler valid og troværdig dokumentation for afstamning, hvorfor det med største sandsynlighed er tale om en blandingshund.

    Vi ser også her på HG, hunde som sælges som SBT til næsten fuld pris (8.000 kr.) De fleste DKK opdrættere tager mellem 10.000 -12.000 kr. for en hvalp.
    Samtidig har disse blandingshunde ingen mulighed for at bevise, at der ikke er en af de 13 liste hunde i bagagen.

    Seriøse hundeejere vil til hver en tid købe en SBT med DKK stamtavle. Dette gøres alene af den årsag at de elsker racen, nok til at sætte sig ordentlig ind i racen, og dermed som en del af det, også betale fuld pris og dermed værne om racen.
    Der gøres inde for racen en del for at teste avlsdyrene for diverse obligatoriske og ikke obligatoriske sygdomme.
    Der kigges også på avlsdyrenes temperament og mentalitet inden at de indsættes i avl. Dette for at sikre at vi altid kan leve op til, at SBT er den eneste race under FCI, hvor der står at den skal være absolut pålidelig.

    Jeg håber derfor at personer der ønsker at eje en SBT til hver en tid vil vælge at købe deres nye familiemedlem med en anerkendt DKK stamtavle.

    Dem som ikke ønsker at købe med stamtavle, viser kun deres useriøsitet overfor den race som de påstår at de elsker. De ødelægger det for alle os andre som hver dag gør et kæmpe stykke arbejde med denne race.

    Så jeg kan kun gentage En SBT uden en anerkendt DKK stamtavle er ikke en SBT. Men en kopihund.....


  • #9   21. dec 2010 Julie P: Lige præcis den tråd jeg ledte efter smiley

  • #10   21. dec 2010 Der er skam noget der hedder obs listen ! som Lena også nævner ..

    Tina & alex : Der er skam heller ikke noget galt i at have en af disse racer fra før forbuddet ..
    Og det er regeringen som har sat den obs liste op.. i forhåbning om at det ville gøre os med de " udsatte" racer mere beviste om at vi skal passe på dem, men det er der desværre nogen der ikke holder, derfor har jeg sat det her forum igang ..


  • #11   21. dec 2010 Carina: læs tråden jeg linker til.

  • #12   21. dec 2010 Mit budskab er bare at jeg gerne vil have at folk lader være med at blande racer som sbt'en men andre eller uden tavle, for det ender med at den også bliver ulovlige, fordi at folk er blevet så useriøse med deres hunde ..

  • #13   21. dec 2010 Der ikke lavet en officiel observationsliste. Der har været tale om en ja.

    Men der er ikke udarbejdet en officiel liste.
    Der at stor forskel på om der er en officiel liste eller ej. Og det er der IKKE.


  • #14   21. dec 2010 Carina: helt klart. Mange flere racer står for skud næste gang, når folk stadig avler med hovedet under armen og sælger til alle der vil betale. Jeg frygter også for boxeren, nu hvor alt med listehund i er en boxerblanding

  • #15   21. dec 2010 Julie : Ja desværre tror jeg også det går ud over Boxeren, for som du siger avler folk med hovdet under armen, og bliver pengegriske på andres bekostninger smiley

  • #16   21. dec 2010 Charlotte- er helt enig !

  • #17   21. dec 2010 Så lige annoncen om en evt liste hund fra Bornholm der blev aflivet da de prøvede at sælge den videre.

    Så hvorfor lege med alle de har bl. ??


  • #18   21. dec 2010 Synes det er ret mærkeligt, hvis den OBS-liste der bliver henvist til, bliver gennemtrumfet, at bullmastiffen er på..

  • #19   21. dec 2010 Nikita : Vil mene at det er lige så mærkeligt at sbt'en er på !

  • #20   21. dec 2010 Carina - hmm, har nu oplevet sbt's er kan være agressive, men bullmastiffer har jeg kun oplevet som nogle store, bøvsende og pruttende bamser smiley Vores underbo har en stor bullmastiffhan, og jeg har en bull terrier på 11 måneder, og det er klart at det er bull terrieren der er den dominante af dem, også selvom bullmastiffen vejer godt det dobbelte .. smiley

Kommentér på:
avl på "OBS"-racer uden tavle ?

Annonce