823 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Stamtavle? Stamtavle?

Sagen er den at jeg har den sødeste lille Chihuahua og kender både moren og faren ( mine svigerforældres hunde )
Og er blevet bidt lidt af det med avl både i hunde og heste.

men kan man på nogen måde få stamtavle på sin hund så man ikke kommer ud for at jeg f.eks køber en hun hund som min egen er i familie med for så ønsker jeg bestemte ikke at de får hvalpe.

vil dog altid alligevel have en dyrelæge med inden over som skal sige god for om det vil være ansvarligt at jeg avler på dem.

håber i kan give nogle gode svar smiley Vh. Nicoline

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • sætte hylder op bad og køkken 3.000 kr.
  • Tilskæring af ca 14 have fliser 400 kr.
  • Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stamtavle?
  • #1   8. okt 2013 Du kan ikke få tavle på en hund, som ikke har det. Hvalpene fødes med tavle, eller uden. smiley

• #2   8. okt 2013 Hvis man først har købt en hund uden stamtavle er der ikke mere at gøre, ikke at det gør din hund mindre værd men sådan er reglerne nu en gang smiley

• #5   8. okt 2013 Er dine forældre inde over, at du påtænker avl på jeres hund?
    Syntes det er nogle gode tanker, du gør dig omkring risikoen ved blandingsavl, men husk at selvom det er din hund, er det nok de færreste, som vil have noget med det at gøre, hvis dine forældre ikke er med inde over..
    Du er trods alt ikke voksen endnu smiley

• #6   8. okt 2013 Tak for svarene smiley
    Ja min hund's forældre har tavle, det er derfor jeg har undret mig lidt over hvorfor han ikke har? ( Fordi at i heste verden bliver føl født med tavle )

Pia h - det ved jeg godt, det jeg mener med det er hvis min hund har noget med tænder, knæ, led eller andre ting så vil jeg slet ikke engang overveje at avle på to hunde. vil dog også have en avlsvejleder inde over der skal komme sin vurdering osv af hundene, hvis de er gået rent igennem dyrelæge tjek smiley

• #7   8. okt 2013 At en hund går igennem dyrlæge tjek betyder ikke at den ikke fejler noget, en dyrlæge kan ikkse tjekke for mange af de ting som hunde skal inden de kan avle med tavle, og det er måske en af grundene til din ikke har tavle, fordi dem der avlede på moren ikke gad gøre det nødvendige arbejde først.

Men Hvorfor? Hvorfor vil du avle på din tavleløse hund?

• #8   8. okt 2013 A-S - har ikke rigtig kontakt til min far ( er skilsmisse-barn ) men ja har min mor med inde over alt det her, det er en beslutning vi har taget i fællesskab da jeg skal bo hjemme nogle år endnu og i sidste ende kan jeg heller ikke bestemme når jeg er under 18 smiley og der går også noget tid endnu inden jeg skal have hvalpe da vi stadig kigger efter en hun hund der passer godt ind i vores familie smiley

• #9   8. okt 2013 Har du tænkt dig at købe en hund af modsatte køn, så du kan lave hvalpe, eller har jeg misforstået noget.?

Det er forresten ikke korrekt at alle føl fødes med en stamtavle, under visse racer kan den laves efterfølgende såfremt forældredyrene har tavler, men det kræver en større omgang DNA prøver og tests.

• #10   8. okt 2013 Hvad har du tænkt dig at din hund skal testes for?

• #12   8. okt 2013 Anya&Meeko - Jeg mener personligt ikke at der noget i vejen med en hund uden tavle eller blandningshunde. da det ikke er tavlen der gør ens hund god nok eller ikke. Det eneste jeg vil bruge en tavle til er så vi ikke kommer ud for at købe en hun hund som er i familie med min egen, vi har selv haft en hund som viste sig for at være indavl efter han var blevet købt, han blev sener hen aflivet pga hjertefejl.

Alt i alt vil jeg bare gerne gøre mit til at jeg ikke avler på ikke raske hunde eller hunde der på nogen måde er i familie med hinanden, ve og vel frem for uraske hunde med div. fejl og mangler.

• #15   8. okt 2013 Hvorfor mener du at hjertefejlen var resultat af indavl, hvilken type hjertefejlen var der tale om?

Det er sjældent pga. Indavl at der opstår arvelige sygdomme, det er en skrøne. Som oftest er det fordi folk ikke tjekker hvilke aner de avler på, og det er lige præcis derfor stamtavlen er et så vigtigt redskab, og i mindre grad hvor vidt der er tale om indavl.

• #16   8. okt 2013 Du skriver at forældrene til din hund har tavle og du derfor undrer dig over at din hund ikke har så. Det KAN være fordi ejer af forældrene ikke har gidet at få hundene avlsgodkendt. Men det KAN altså også være at en eller begge hunde IKKE KAN godkendes pga. arvelige lidelser f.eks. Så så meget desto mere grund til IKKE at avle videre på din hund.

• #17   8. okt 2013 Som du netop godt selv kan se, kan du ikke uden en stambog sikre at du undgår indavl..

Der ud over kan du ikke vælge han til tæven. Du kan ikke vurderer linier, egenskaber og sygdomme tilbage i tiden.

Der kan ikke laves en stambog efterfølgende - hvor skulle informationerne komme fra? Man kan jo ikke efterfølgende linke hunden til en evt. afstamning, når der ikke er stambog på fra start.

Derfor - lad vær med at avle på hunden. Du mangler et vitalt arbejdsredskab.

Løsning: Køb hund med stambog næste gang, hvis du skulle være heldig og få en god hund, og du igen føler lyst og tid til opdræt - så har du forudsætningerne på plads.

• #18   8. okt 2013 jeg skal nok lade være med at diskutere tavle/ikke tavle osv osv..

MEN VIL DU IKKE NOK TÆNKE DIG OM? plsssssss..

Chihuahuaen er sådan en ødelagt hund efterhånden, fordi de bliver skamavlet, der er alt for mange hvalpe og selv de seriøse opdrættere brænder inde med hvalpe lige for tiden og sælger dem til uhørt lave priser.

Så længe du ikke har en virkelig god avls hund som er 110% sund og rask og med det allerbedste sind med en sindsygt go tavle, som virkelig kan give racen noget (og ikke kun i dine øjne med alles øjne)
    Vil du så ikke nok være sød ikke at føje endnu flere små chihuahua hvalpe ind i et i forvejen skamavlet alt for fyldt marked? smiley

Det gør så ondt i mit hjerte, at se racen blive avlet på den her måde. smiley

• #20   8. okt 2013 Kaj, Rullepølsen og Jeg - Kongelig Doktor - men ja en masse blodprøver osv hvis man vil have tavle på en hest f.eks. hvis det ikke har været meningen eller planlagt. men i de fleste tilfælde er det planlagt og hvis man ellers bare gider at lave det papir arbejde det nu engang kræver er der tavler på de fleste hest.
    Min egen hund skal tjekkes med ja nærmest alt da jeg ikke ønsker at noget bliver overset, men mentalt og fysisk sund skal min hund da være inden den skal bidrage til noget men også Allergi, Hudsygdomme, Epilepsi, Øjensygdomme, Dårligt temperament, Hjerte kar sygdomme, Diabetes og hvordan det har set ud hos min egenes forældre og længer tilbage så det er langtfra sikkert at jeg kan bruge min til det.

pia h - Har nok brugt ordet Avl på den forkerte måde er ikke helt sikker, men det er en gang der er snak om hvalpe hvis alt er i orden ved dyrelæge tjek og hvis en avlsvejler også vil synes at det ikke vil være uansvarligt at få hvalpe på de to. så hvalpe en gang også vil min egen hund blive kastreret

• #21   8. okt 2013 Alternativt kan du kastrere din nuværende hanhund og købe en hunhund med tavle. I så fald er der super vigtigt at konsultere opdrættere, og gøre det klart, hvad dine hensigter er overfor den, du vælger.

Men ja, jeg hælder nok allermest til at råde dig til at lade være smiley Der ligger rigtig mange problemer/hindringer på din vej, og igen, du er jo kun 15 - du skulle hellere bare nyde din ungdom og ikke være bundet til et kuld hvalpe, som du måske endda ender med ikke at kunne komme af med...

• #22   8. okt 2013 I mine øjne vil det være dumt at avle på din Chihuahua uden tavle, prøv at se hvor mange Chihuahuas der er til salg. Herinde er der 21 annoncer, på gul og gratis er der 206! På DBA er der 58, og på gipote er der 17! Det er jo helt vildt, de er bare overalt!

• #24   8. okt 2013 Vil ikke Avle på ham hvis det med tavle ikke kan lade sig gøre, så bliver han kastreret, men vil stadig have en hun hund med Tavle også finde en god han hund med Tavle som er blevet tjekket ligesom min egen pige til den tid og vil blive, hvis min egen hund ikke kan bidrage med noget godt til racen så ønsker jeg heller ikke at mine hunde skal have hvalpe, så synes ikke man bare kan kalde det hovedløs avl når der slet ikke vil blive tale om avl uden god tavle og gode linjer. bum.

• #26   8. okt 2013 men tak for alle jeres svar, lytter til jer og tager det meste af det til mig, da jeg ved i har mere erfaring end mig og har mere styr på det område, men af hvad jeg kan læse så kan jeg ikke få tavle på Chino så fra ham bliver der ingen hvalpe smiley

• #28   8. okt 2013 Dejligt med en fornuftig pige på 15, der ikke bliver tøsefornærmet som man plejer at se smiley

Mit forslag er nyd din hanhund.
    Begynd at læse om linjer, sundhed osv indenfor racen og brug nogle år, mens du spare op til en hund med tavle.
    Det er helt sikkert at du kan få hjælp herinde til at finde en god opdrætter når du har mod på at blive tæve ejer smiley
    Du har taget en god beslutning smiley

• #29   8. okt 2013 Tak i to smiley Kan ikke se hvorfor man skulle blive tøsefornærmet når man selv spørg om hjælpen og folk så bare skriver deres mening som du har ret til smiley
    Vil helt sikkert søge hjælp herinde igen når jeg har fået skrabet de sidste penge sammen til en tæve med tavle smiley
    Jeg har givet 6000 for chino hvad tror i prisen er for en fin tæve med en god tavle og pæne linjer?? bare så jeg ved hvor meget jeg kan forvente at skal af med smiley

• #30   8. okt 2013 Ha ha ja teenagetøser der kan opføres sig ansvarligt er desværre en sjælden ting smiley Er også selv 15 og slevom jeg kender en smule til avl, er det jo slet slet slet ikke nok, hvilket jeg ved og accepterer, og har heller ikke lige lysten til at avle, da jeg ved hvor hårdt det er smiley Men godt at du er fornuftig nok til at kunne lytte til alle de mere erfarne omkring avl, syens også selv at der er ALT for mange chihuahuaer til salg i øjeblikket og de fleste er jo bare hovedløs avl smiley Så ja nyd at du har en hund, og lad vær med at tænke på avl lige nu smiley

• #31   8. okt 2013 10.000 minimum.... ville jeg sige smiley

• #32   8. okt 2013 Eller nok lidt mere endda smiley Kommer an på hvilken tavle der snakkes om, ved DKK er det nok noget højere

• #33   8. okt 2013 synes det er fedt at du lytter og tager det til dig smiley

det kommer meget anden på hvilke linjer og stamtavle du går efter men alt fra 6000 og opefter smiley

• #35   8. okt 2013 okay tak for hjælpen smiley ser da frem til at skal på sådan nogle kurser, men synes bare ikke at det er så tit at man kan få en hun fra 7 måneder og op efter men der vil da helt klart være nogle fordele men har jo også god tid smiley

• #37   8. okt 2013 Mange tak Pia! Er glad for at der findes sådan nogle hjælpsomme mennesker som dig smiley

• #38   8. okt 2013 markedet er mættet af tavleløse chi'er, så hvad er planen hvis du får et kuld, og der ingen aftagere er på hvalpene?

• #39   8. okt 2013 Den guddommelig - Læs nu tråden..

• #40   8. okt 2013 Den Guddommeligt Kællinge-Ophøjede MegaPixel -
    Tror du skal læse tråden igen smiley

Kommentér på:
Stamtavle?

Annonce