1.309 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Jimmi W
Jimmi W
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Farligt for hunden??? Farligt for hunden???

Hej alle.

Jeg har hørt at det kan være farligt for en lille hund at få hvalpe, fordi den er så lille. Hunden er en chihuahua/pekingeser og vejer 2,5 kilo. Han hunden, som er begyndt at prøve at parre sig med hende, er en chihuahua/tibetansk spaniel.
Er der nogle der har hørt om det skulle være farligt, eller måske nogle der selv har erfaring med dette??

Mvh Jimmi

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Farligt for hunden???
  • #1   25. sep 2013 Du skriver hverken alder eller hvad hundene er testede for, nu i hvert fald chihuahua racen lider med PL.

Og med alle de hvalpe og især blandingshvalpe som er tilsalg, ville jeg overveje en ekstre gang om de skal have hvalpe..

• #2   25. sep 2013 En drægtighed og fødsel er altid farligt og med risiko.

Hvis man vælger at have hunde af forskelligt køn, så må man være sit ansvar bevidst, og sterilisere tæven.

• #3   25. sep 2013 En stor hvalp på tværs i fødekanalen kan være dødeligt for både tæve og hvalp. Og for ens tegnebog, når det ender i akut kejsersnit kl 22. søndag aften

Problemet med blandinger er jo også, at de kan lave hvalpe på samme størrelse, som alle racer, de indeholder. Og en chi-krop er ikke lavet til at føde en tibbe hvalp.

• #4   25. sep 2013 hvorfor skal i lige havde hvalpe ,har i fået det undersøgt for de sygedomme der er i de rase ,en ting mere så er markedet fyld op med hvalpe af både små og store raser ,som ikke kan få et nyt hjem

• Jimmi W
    Jimmi W Tilmeldt:
    sep 2013

#5   25. sep 2013 Hunnen er 2 år gammel og hannen er kun 4 måneder.

Hvad er PL? Begge hunde er sunde og raske og har begge lige været til tjek his dyrlægen.

• #6   25. sep 2013 smiley

• #7   25. sep 2013 et dyrlægetjek er ikke det samme som at få undersøgt for forskellige lidelser.

Se på det sådan - når du går til lægen, som tager dit blodtryk og lytter lidt til hjerte og lunger.... hvis lægen så siger du er sund og rask, så er det kun i forhold til hvad han/hun har kigget på og om det ligger indenfor det normale. På samme tid kan du sagtens være f.ex. bløder eller have en eller anden form for cancer eller meget meget andet.

Det samme med dyrlægetjek. Der bliver kigget på det basale, og IKKE på de forskellige lidelser som kan gives videre til afkommet.
    Så hvis du vil gøre alting korrekt, så er det altså ned igen og bede om tests for diverse arvelige liderlser som chihuahua, pekingeser OG tibetansk spaniel kan være disponible for.

• #8   25. sep 2013 PL står for patella luxation. En arvelig knæslidelse, hvor knæskallen (patella) er løs. Dette kan ikke ses allerede på hannen. Min gik fx fri som 12 måneders, men et halvt år efter havde han 0-2 (man deler ind i grader efter hvor slemt det er)

• Jimmi W
    Jimmi W Tilmeldt:
    sep 2013

#10   25. sep 2013 Tak for svarene. Det er ikke for at skulle tjene penge på det eller noget, det er simpelthen mere for at sikre at hvis det nu skulle ske, hvor nervøse skal vi så være for at det er farligt for hende. Sterilisering ville vi gerne undgå, men hvis der er stor chance for at hun kan dø, så vil vi hellere sterilisere hende hurtigst muligt..
    Og ingen grund til at være så skrappe. Det er udelukkende for hundens skyld jeg spørger..

• #11   25. sep 2013 PL = patella. En sygdom små hunderacer kæmper med.
    Det er noget man får sin hund testet for.
    Du kan ikke bruge dyrlægens alm sundhedstjek til en flyvende fis.

En hanhund på 4 mdr må under ingen omstændigheder lave hvalpe.

Se at få bestilt tid til sterilisation.

Hvad var dine planer da du købt hanhvalp hjem?
    De skal jo skilles fysisk under alle løbetider, dvs 4 uger to gange årligt.

• #12   25. sep 2013 Og man skal ikke lave hvalpe på en 4-måneder gammel hvalp. Du aner ikke, hvad der kommer ud af det hverken sundhedsmæssigt, sindet eller udseendsmæssigt

• #13   25. sep 2013 Malene: Alle de dyrlæger, jeg har haft min til almindeligt sundhedstjek hos, har tjekket knæene. Det er en manuel undersøgelse, som bare er en del af tjekket ligesom tjek af andre led.

• #14   25. sep 2013 Du må IKKE lade din han parre tæven. Det er han SLET ikke klar til endnu. Så dit ansvar er at adskille dem under løbetiden.

Der er altid en risiko ved at få hvalpe på sin tæve, og hvis man ikke aner hvad man gør, kan det koste både tæven og hvalpene livet

• #17   25. sep 2013 Julie, Jeg ved godt en patellatest er en manuel undersøgelse, men det er altså ikke noget dyrlægen gør af sig selv. Det kræver grundigere gennemgang af knæleddet og udløser jo en attest som fortæller status.

• #18   25. sep 2013 Som tilføjelse til Stines indlæg:

En parring gør ondt! Rigtigt ondt. Penis svulmer op og låser tæve + han sammen.
    Derfor skal en parring kun ske overvåget og støttet. De kan rive sig fra hinanden og gøre store skader på både penis og skede. Man kan ikke bare lade hunde klare sådan noget selv.

• #19   25. sep 2013 Hvad med at du som en start satte dig lidt ind i de racer, de hver især er blandet med. Både med størrelse, sind og sidst men ikke mindst, racerelaterede sygedomme. Så ved du hvilket ting, der er værd at få hundene undersøgt for. Og så skal en 4 måneder gammel hvalp altså ikke lave hvalpe. Suk altså! Han er jo ikke udviklet på nogle som helst områder, og du aner ikke hvordan han er hverken mht. sind og sygdom.

• #21   25. sep 2013 Malene: Nå okay, se det vidste jeg ikke. De efterhånden mange forskellige dyrlæger, jeg brugt, har jeg aldrig bedt om at tjekke knæene (andet end da jeg gik til dyrlægen, da han begyndte at halte) De har gjort det helt af sig selv ved det almindelige eftersyn. Attesten har jeg ikke fået, da jeg jo ikke skal bruge ham i avl, så det har jeg ikke behov for. Men en grad har jeg da fået at vide af dem alle sammen- sammen med en snak om symptomer, slidgigt og levevis

• Jimmi W
    Jimmi W Tilmeldt:
    sep 2013

#22   25. sep 2013 Man skal godt nok være specifik i sine spørgsmål herinde!! Suk da!!!

Hundene bliver holdt adskilt, der er ingen planer om at skulle have hvalpe!! Mit spørgsmål gik udelukkende på om det kan være farligt for hunnen når hun ikke er større, fordi jeg havde hørt, at det kunne være farligt for små hunde..
    Så igen: Hvis alt andet er tiptop med begge hunde, kan det så være farligt for hende at få hvalpe??
    Venlig hilsen

• #23   25. sep 2013 Ja. Det kan være farligt, når der er større racer involveret. Udover det, så er fødsel/drægtighed altid farligt og en stor belastning for tæven.

• Jimmi W
    Jimmi W Tilmeldt:
    sep 2013

#25   25. sep 2013 Øv en grim historie, Batdog.. Det er ikke noget man har lyst til at skulle ud i.. Håber alt er gået vel alligevel..

• #27   25. sep 2013 ja det kan være farligt for tæven at blive drægtig...det kan det for alle hunde, for helt små hunde er det ekstra farligt, jeg ved mange vælger en han der er mindre end tæven, for at forsøge at undgå hvalpene bliver for store.

Da din hanhund er halv tibbe vil det være ekstra farligt for tæven.

• #28   25. sep 2013 Du skriver selv i startindlægget, at din han forsøger at parre sit med din hunhund - deraf kommer kommentarerne nok om, at de skal skilles ad. Der står intet sted, hvordan du forholder dig, men at de prøver at parre sig, hvorefter du spørger ind til avl. Derfor går mange udfra, at du vil prøve at lave hvalpe.

Hvorfor får du ikke steriliseret tæven? Udover at det er langt mindre bøvlet at have to intakte hunde, har det også nogle andre fodele. Og hvis de alligevel ikke skal have hvalpe, gør du i hvert fald din hanhund en tjeneste og sparer ham for mange seksuelle frustrationer.

Selvom din hund er sund og rask betyder ikke, den bør udbydes til avl. Når man ikke har stamtavle, aner man intet om sundheden i generne. Når man laver blansdingshunde ved man aldrig helt, hvordan hvalpene falder ud. Der er utallige annoncer med små (blandings)hvalpe til salg, og mange kan ikke komme af med deres hvalpe.

Nyd din(e) hund(e) og lad seriøse opdrættere om at lave hvalpe, så der blsiver sat sunde hunde i verden, der ikke ligger sin opdrætterfamilie til last, fordi man kke kunne komme af med hvalpene.

• #29   25. sep 2013 Og husk, at du har erstatningspligt i to år på de hvalpe du laver. Det vil sige, at hvis hvalpene har en defekt/arvelig sygdom, så kan køberne komme to år efter at de har købt hvalpen og kræve erstatning.

• #30   25. sep 2013 udover at det kan være risikabelt for tæven at føde hvis hvalpene er for store så er der en øget risiko for at hun skal have kejsersnit, dvs. en operation som lige så vel kan være farlig som den operation der skal til for at sterilisere hende...

Udover at du undgår uønsket drægtighed ved sterilisering er der helbredsmæssige fordele ved at visse kræftformer mindskes når tæven er steriliseret......

• #31   25. sep 2013 Parring og drægtighed indebærer altid en risiko. Og jo mindre man ved om hundeavl, jo større er risikoen for man overser faresignaler.
    Vil man ikke udsætte sin tæve for denne risiko, så lader man vær med at få hende parret. Og bliver man overrasket over hundenes trang til parring, så det smutter for en, så lærer man af det og giver tæven en abort sprøjte.

Hvis man sammenligner så jo mindre hund, så er hvalpene der skal fødes også mindre - Men de er ikke tilsvarende mindre.. F.eks. mine race vejer ca. 5 kg. nyfødte hvalpe vejer typisk 120 g. Vores hvide schweisere vejer 30 kg og hvalpe vejer typisk ca. 500 g. som nyfødt. Altså sammenlignes skal bolognesen føde hvalpe der vejer 2,4% af sin vægt. Mens den hvide schweiser skal føde en hvalp på ca. 1,6% af sin egen vægt.

• #32   25. sep 2013 Jimmi smiley

Gør det letteste for dig selv og det bedste for dine hunde. Neutraliser begge dine hunde, på den måde undgår du uheld (hvalpe) og unødig stress for din hanhund.

Jeg kan kun på det kraftigste anbefale at du får dem neutraliseret. Det er bedst for alle.

Kommentér på:
Farligt for hunden???

Annonce