Mopseavl!! Mopseavl!!
Hej alle sammen.
Jeg har købt en 2 årig hunhund med stambog i DRU. Men hun har fået konstateret D i HD test.
Må man avle uden om stamtavle?
- hvis ja, vil i anbefale at lade være?
- eller kan man finde en hanhund, der har A i testen?
Har virkelig brug for hjælp!!
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 145 Svar: 862
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 486
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 12
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
Man risikerer at lave syge hvalpe, sælge sorger til hvalpekøbere og at ens tæve ikke kan tåle drægtigheden.
Tænk at skulle bærer rundt på 25% ekstra vægt, føde og presse hvalpene ud og løbe og lege med dem på syge hofter. Nej vel.
feb 2009
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.252
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.909
Nyd din hund i stedet.
feb 2009
Gider ikk flere negative kommentarer.. Spurgte til råds!
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 418 Svar: 31.398
Vil dog sige at du skal vælge dyrlæge til dette med omhu, for det er vigtigt at hunden ligger korrekt og at dyrlægen har noget erfaring i at læse billeder.
Ved DKK er det et panel der får billederne og vurderer dem, men når man bruger en "almindelig" dyrlæge, er det altså vigtigt at vedkommende kan sit kram (og selvom dyrlægen er god til alt muligt andet, er det ikke sikkert h*n er erfaren udi HD-fotografering)
Med det sagt, så bør man self ikke bruge en hund man ved er syg til avl. Selvom hunden selv ikke er generet af de dårlige hofter (det er langt fra alle) så er det noget af en risiko at tage at avle på den, både overfor hunden, køberne og hvalpene.
Og så skal du huske på at købeloven giver hvalpekøberne 2 års reklamationsret, så viser en hvalp sig at have dårlige hofter, kan du risikere at det bliver en dyr omgang for dig selv.
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
Men hvis du overhovedet overvejer at avle på en hund med D hofter så ville jeg vove at påstå at du lyder som en meget uansvarlig hundeejer.
Nu har jeg selv en hund med E hofter (eller nærmere BVA 60+ hvilket svarer til FCI E hofter - bare bedømt i England i stedet) og på trods af at hun pt. i en alder af 2 er smerteløs, ville jeg give hele hendes indkøbspris og mere til igen havde hendes forældre avlet bedre hofter på hende (og jeg har virkeligt været forsigtig med hende 1 leveår) og begge forældre her skulle have A hofter.. prøv at forestille dig at den ene havde haft dårlige hofter - så ville hun med rimelig stor sikkerhed allerede være i store smerter nu!
Jeg får sku lyst til at græde over at nogen mennesker overhovedet kan overveje at lave parringer der er sådan, selv hvis den anden hund har A hofter, så er det ikke sikkert den har arveanlæg for gode hofter..
Hvis ikke du overvejer det, så er det jo ikke sværere at du kan sige det ikke var det du overvejede!
Derudover, HVIS du bevidst overvejer at avle på en hund med et sundhedsproblem du allerede ved på forhånd med god sandsynlighed gives videre til hvalpene, så kan du faktisk ende med at komme i juridiske problemer pga. det.
Hvis du gerne vil opdrætte, så se om du kan finde dig en mentor, en der allerede opdrætter den race du har (hunde som klarer sig fint på udstilling og er sunde generelt vil være at anbefale) så kan du rent faktisk få en med en god erfaring bag dig.
mht en second opinion, så forstår jeg det godt!
Jeg vil selv (når jeg lige får råd) se på en ekspert mening - for billederne er der ikke noget i vejen med.. det er bare at jeg vil være helt sikker på HVOR slemme de er nu hun ikke har ondt..
BVA - British Veterinary Association kan man få til at bedømme ens rønkten billeder selv hvis der er tale om en blandingshund, de sidder som DKK i et panel, men modsat hos DKK så skal man ikke være medlem af noget for at indsende, man skal "bare" udfylde papirene rigtigt, (dyrlægen skal så) indsende dem og så betale - og vente så får man et resultat tilsendt til dyrlægen
btw. hvis du skriver i offentligt forum så må du også regne med at der ikke kun sidder rygklappere, det er kun naturligt at folk reagerer kraftigt når det godt kan se ud som om at du planlægger at avle på din syge hund..
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 84
Men inde ved dru må man ikke avle med d hofter, Det er helt udlukket og det er lige meget hvad for en dyrlæge som tager billederne for de billeder skal sendes ind til dru og så er det dru`s egen dyrlæge som vurdere billleder. Man kan selvfølgelig altid avle uden stambog, Men det må jeg fraråde især med de hofter
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 418 Svar: 31.398
okt 2011
feb 2009
okt 2011
Mopseavl!!