{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.862 visninger | Oprettet:

Avl og navlebrok {{forumTopicSubject}}

Hold da op med spørgsmål jeg har idag...

Men jeg står lidt i det dillemma at jeg skal hente min dejlige hvalp på lørdag, men er af opdrætter lige blevet gjort bekendt med at pigen har navlebrok.

Ifølge avler har dyrlægen sagt at det er et meget lille navlebrok og det er udelukkende lidt fedt der sidder der, det burde trække sig sammen, og det burde absolut ikke blive nødvendigt med en operation...

Jeg står lidt i den situation at jeg skal afgøre hvor vidt jeg skal undersøge om jeg kan få mit depositum tilbage og søge efter en ny hvalp, (hvilket jeg ikke ret gerne gør) eller om jeg skal foreslå sælger at vi skriver ind at såfremt min dyrlæge vurdere til en hvilken som helst tid skal opereres får vi 1/4 af købsprisen retur.

Der er ikke umiddelbart noget fammiliært i det, men jeg står alligevel og overvejer om det er forsvarligt at jeg en gang ude i fremtiden vil lave hvalpe på sådan en tæve, det er langt fra sikkert jeg vil gøre det, men såfremt tæven er egnet har jeg en drøm om det...

Hun skal udstilles, lydighedstrænes og når hun er gammel nok skal hun gå til agillity, hun skal selvfølgelig primært være familiehund.

Hun er valgt ud fra at hun har sunde gener, og så ellers bare virker til at være en helt igennem perfekt hund for mig...

Jeg har snakket med DKK og jeg synes ikke rigtig de kommer med noget konstruktivt andet end hunden jo helst skal være perfekt, og at jeg skal sørge for at lave en ordentlig kontrakt...

Det blev måske lidt forvirrende, men øvv altså, hvad skal jeg gøre, og endnu bedre hvad ville du gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl og navlebrok
  • #1   10. maj 2012 I min verden er navlebrok på en god hund, ingen hindring for avl, jeg ved at der er mange af modsat mening,men da man med fornuftig avl, ved at vælge rette partner, kan minimere problemet, videre frem, er det én af de mindre problemer, det jeg synes er vigtigere at fokusere på er temperament og inviladerende eller dødelige sygdomme i linierne.

  • #2   10. maj 2012 Hvis du er sikker på at du vil være opdrætter, så er det ikke den bedste begyndelse med en tæve med navlebrok. Det er bare min mening.

  • #3   10. maj 2012 Du kunne jo få lavet en klausul i kontrakten at hvis navlebrokken viser sig at være operationskrævende at du får en del af købesummen tilbage eller at opdrætter betaler operationen.

  • #4   10. maj 2012 Ville nok også finde en anden tæve, hvis du gerne vil avle. Har opdrætteren ikke en anden du kan få?

  • #5   10. maj 2012 Gitte - Som jeg skriver er det langt fra sikkert at jeg vil lave hvalpe på hende, og kun hvis hun viser sig at være virkelig egnet.. Men tak for svaret smiley

  • #6   10. maj 2012 AboutMyDogs - Nej avleren har ikke en anden, og nu er det jo ikke fuldstændig ligegyldigt hvilken hund jeg skal have bare det er en sheltie,der er som lagt særiøse tanker bag valget, nu hænger de perfekte hunde jo ikke på træerne, i hvert fald ikke de perfekte hunde for mig.. smiley

  • #7   10. maj 2012 Hvis det er en helt lille navlebrok, som kun indholder fedt, tror jeg ikke at du skal bekymre dig for meget. Det KAN ske ved at navlestrengen er kappet for tæt på mavsen.

    Omvendt KAN det være arveligt betinget.. Hvis det var mig, og planen var avl, ville jeg ikke gøre det, for jeg vil ikke risikere det når jeg har rig mulighed for at købe en anden lige så vidunderlig hvalp uden brok (jeg har allerede én ellers fantastisk hund med en fejl jeg ikke ønsker videre i avl - jeg har ikke brug for en mere).

    Men tag evt en snak med dyrlægen og hør hvad han/hun synes. Hunden skal helt sikkert kunne alt det du gerne vil - også avl - det er bare et spørgsmål om du vil satse på at der er tale om en skade eller arv. Og så skal man selvfølgelig også huske at der ikke er tale om en kæmpe eller farlig fejl.

    Jeg ville som sagt ikke gøre det, men det betyder ikke at jeg sidder og dømmer dig ned hvis du tager en anden beslutning, for SÅ galt er det altså hellere ikke.


  • #8   10. maj 2012 Det var også mere hvis avleren havde en kuld søster så er generne jo de samme.

  • #9   10. maj 2012 AboutMyDogs - Det er også helt rigtigt, men hendes kuldsøster er ikke noget for mig, og hun er så også solgt så det er slet ikke aktuelt..

  • #10   10. maj 2012 Det var en skam. Men kig på hende og se hvor slem det er, og få lavet en god kontrakt med hensyn til fremtiden og hvad din egen dyrlæge siger.

  • #11   10. maj 2012 Kan virkelig se jeg skal i tænkeboksen. For er virkelig varm på hende, men vil ikke træffe et dumt valg af den årsag...

  • #12   10. maj 2012 Jeg har set det, og synes ikke umiddelbart selv det ser slemt ud, men jeg har jo ingen erfaring med navlebrok så det kan jeg jo desværre ikke vurdere...

  • #13   10. maj 2012 Du kunne evt lave en aftale med opdrætter om at du tager hvalpen med til din egen dyrlæge og får ham/hende til at vudere det inden du beslutter dig.

  • #15   10. maj 2012 Hvad er det for en race du skal have?

  • #16   10. maj 2012 Det er en shetland sheepdog

  • #17   10. maj 2012 ok, jeg kender ikke meget til lige den race, men ved at der hos Shih Tzu ligger meget navlebrok, men at de ikke tages af avl af denne grund.

  • #18   10. maj 2012 Man kan ikke bruge det til noget at andre racer har større problemer end navlebrok når man kigger på en race der statistisk set ligger pænt over gennemsnittet hvad sundhed angår.

    Der er ingen grund til at gå på kompromis med sheltien på baggrund af andre racers sundhedsproblemer. Så ender den da også bare med at de her ærgelige fejl bliver almindelige. Det er der ingen der vinder noget ved.

    Men altså, jeg holder fast i at det trods alt ikke er verdens største fejl, og at hunden nok skal blive fantastisk alligevel. Men ved man allerede NU at der skal avles, så er det også det grundlag man skal udvælge sin hvalp på, og da racen er på top 20 listen over mest udbredte i DK, så er der altså nok at vælge imellem.


  • #19   10. maj 2012 Jeg vil bestemt ikke tage den hvis du gerne vil bruge den til avl senere hen.. Brok er arveligt..

  • #20   10. maj 2012 Navlebrok er arveligt betinget, MEN det kommer KUN hvis den får genet fra begge forældre, dvs at hvis man parrer med en hund, der ikke har det i generne giver den det ikke selv videre, så det behøver ikke at være en dårlig hund.

  • #21   10. maj 2012 Ahh Lykke det hænger vist ikke helt sammen.......( : MEN det kommer KUN hvis den får genet fra begge forældre, dvs at hvis man parrer med en hund, der ikke har det i generne giver den det ikke selv videre, så det behøver ikke at være en dårlig hund. )

    .... tæven kan sagtens fremprovokere en navlebrok ved at hive for meget i navlestrengen når hun skal bide den over.



  • #22   10. maj 2012 Tja det er hvad min dyrlæge har sagt til mig. Det tror jeg på, for det giver god relevans for mig, og et eller andet sted synes jeg at det lyder endnu mere mærkeligt hvis det skulle komme fordi tæven hiver for meget i navlesnoren, for det er jo fordi hullet hvor navlestrengen har sat, der ikke lukker sammen. Men jeg skal da ikke udelukke at det forekommer.

    Men om du tror på det min dyrlæge har sagt eller ej, det er op til dig. Man kan jo også give sig selv falsk tryghed på den anden måde;-)


  • #23   10. maj 2012 Nu har jeg siddet og læst om navlebrok i den bog DKKnetop har udgivet der hedder "Hundeopdræt med omhu og omtanke" skrevet af Hanne Mathiasen.

    Hun skriver, at navlebrok er et ret uskyldgigt fænomen, og at der findes to former for navlebrok, den arvelige form og så den der skyldes at tæven har hevet for meget i navlestrengen da hun ville bide den over.

    Hun skriver at den arvelige form for navlebrok er polygent nedarvet, dvs der er mange gener involveret og det er sværere at styre end ved de sygdomme der er monogent nedarvet.

    Og ja det er ikke alle former for navlebrok der skal opereres, det er kun i de tilfælde, hvor hullet i bugvæggen er så stort at tarmene kan komme i klemme, at man opererer.


  • #24   10. maj 2012 Jeg ville ikke være bekymret for den navlebrok, men dog lige sikre mig at der i kontrakten står, at hvis det giver problemer (der kan godt i sjældne tilfælde komme blodkar i klemme, så hunden skal opereres) , så dækker opdrættteren operationen og/eller du får et nedslag nu.

    Min første buller havde et tilsvarende lille navlebrok og havde aldrig gener af det. Hun fik ialt 9 hvalpe - en tæve havde et tilsvarende lille navlebrok, som jeg valgte at få opereret for min regning.

    Arvegangen ved navlebrok er mig bekendt ikke klarlagt ligesom det heller ikke har kunne modbevises at det skal skyldes kraftige ryk i navlestrengen og/eller for kort afklippet/bidt navlestreng.

    Hvis det ellers er din drømmehund, så skal du selvfølgelig have hende på trods af den lille, ubetydelige navlebrok.


  • #25   10. maj 2012 Hvis det var mig, ville jeg vælge en anden hvalp, når der nu er tænkt tanken, at der evt. skal avles senere.
    Det er muligt, at det bare en en lille fejl, men hvorfor avle på en fejl, når man kan gøre det uden fejl?
    Jeg forstår heller ikke helt, at du først nu, hvor du skal hente hvalpen, får at vide, at den har navlebrok.


  • #26   10. maj 2012 Ja arvegangen må være vanskelig at bedømme.
    Her et eksempel fra mit opdræt.
    Kuld 1:
    mor har ingen navlebrok og far har ingen navlebrok. 3 ud af 6 hvalpe får navlebrok. Tæven bider ingen af disse navlestrenge over ved denne fødsel.

    Kuld 2:
    mor har ingen navlebrok og far har navlebrok. 5 hvalpe fødes uden navlebrok og tæven har i dette tilfælde bidt alle navlestrengene over.


  • #27   10. maj 2012 Jeg vil sige som Bumble bee . Få det skrevet i kontrakten at opdrætter betaler en evt operation.

    Som du beskriver det er det ingen ting at være bekymret for. Det kan have været tæven har været for hård. Hvis flere i kuldet har det ville jeg blive betænkelig.


  • #28   10. maj 2012 jeg vil sige at der er aldrig en garanti for at den går væk, men det kan nemt være at den aldrig bliver til gene for hunden.
    Umiddelbart burde du have et afslag i prisen, da det jo er en fejl, men i kan også lave en klausul i kontrakten at du betaler fuld pris, og hvis den stadig er der når hunden er 1 år, så skal du have penge retur.

    Jeg har haft hvalpe med navlebrok, og dem har jeg solgt til reduceret pris, selvom der ikke er udsigt til at det bliver et problem for hunden.

    Men husk at få ALT i kontrakten.


  • #29   11. maj 2012 Som louise skriver er arvegangen for navlebrok ikke klarlagt, endvidere er der flere typer.

    Den ene er en forsinket lukning af bugvæggen og er den mindst komplicerede.
    Denne kan være arvelig, men kan også skyldes at tæven har rykket for kraftigt i navlesnoren/bidt for tæt eller at hvalpene er født en smule for tidligt.
    Hvis der ikke sidder tarm i klemme vil operation sjældent være nødvendigt

    Den anden er en regulær brok, hvor bugvæggen aldrig lukker, men danner "hårde kanter" omkring brokåbningen, denne type er altid arvelig, og det er oftest nødvendigt at operere.


  • #30   23. maj 2012 Jeg har også en hvalp på 17 uger med "navlebrok".
    og hans er slet ikke så slemt at det er noget man operere og det går væk igen af sig selv,
    jeg fik dog et råd om at massere lidt på den en gang imellem.
    han havde det også da jeg købte ham som 8 uger.
    ( da jeg så ham som 3 og 4 uger, intet- da han blev de 7 uger var det kommet og jeg ville ikke vælge en anden hvalp pga. noget som ikke er skadeligt når det ikke er så slemt.

    min dyrelæge siger det bare er lidt fedt som skal masseres ind på plads igen.
    Og af hvis han en dag blev far ville hvalpene højst sansynligt ikke arve det da hverken hans mor eller far havde det smiley

    Jeg ville IKKE finde en anden hvalp da hvis det ville være så slemt til operation skal den være rød/lyserød inden nogle overhoved operere hvalpen og det er ikke arveligt hvis det kun er en fedt knude ting ting smiley


Kommentér på:
Avl og navlebrok

Annonce