{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.981 visninger | Oprettet:

Avl og navlebrok {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Nu sidder jeg her og er måske lidt gal i skralden, men min veninde har en gravhund med navlebrok som hun har fået parret.

Altså det gør man da bare ikke sådan noget eller hvad? Er jeg forkert på den?
Er det ikke farligt for tæven under drægtigheden og fødslen?

Mange hilsner
Rikke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl og navlebrok
  • #1   18. okt 2008 Min er godt nok en han, men han fik sit oprereret væk.

  • #2   18. okt 2008 Det kommer altså meget an på størrelsen af navlebrokket. Nogle navnlebrok er meget små og ubetydelige, behøver ingen operation og vokser sammen afsig selv når hunden er hvalp. Hvis jeg havde en tæve som ellers var rigtig god, dejligt temperament, gode hofter og øjne, godt eksteriør osv og jeg mente hun kunne tilføre positive ting til avlen så ville en navlebrok aldrig stoppe mig. Jeg har avlet på en tæve der havde en lille navlebrok - 3 kuld og hun har aldrig fået en eneste hvalp med navlebrok.
    Der er dog nogen der får en større navlebrok, hvor evt. tarme mm kan falde ned i og en som kræver operation. En hund med en sådan ville jeg ikke bruge i avl.
    Så jeg vil sige det kommer meget an på din venindes tæve og størrelsen af brokken. Er det bare en lille "blup" på maven der er lukket sammen er der intet farligt ved det og hvor stor arveligheden er ved jeg faktisk ikke.



  • #3   18. okt 2008 Jeg ville nu heller ikke fravælge en tæve pga navlebrok, hvis hun havde andre gode kvaliteter. i øvrigt er navlebrok ikke noget jeg har døjet med i min avl...7...9...13

  • #4   18. okt 2008 ved katte er det fuldstændig NO GO med navlebrok, uanset om det er opereret væk eller ej, men ved ikke hvordan det er med hunde

  • #5   18. okt 2008 Heidi: det er der ingen restriktioner på

  • #6   18. okt 2008 her enig med Lykke (igen;O)
    desuden kan et navlebrok, jo skyldes en meget energisk mor, som har slikket hvalpens navle meget, lige efter fødslen - og er det noget der kræver operation og er det ordnet, så dyrlægen siger god for drægtighed, så kan jeg heller ikke se problemet. Der er da meget være ting, vi skal tage højde for i avl.


  • #7   18. okt 2008 Hej.

    tak for jeres svar. Har lige snakket med Line som siger dyrlægen har sagt det er et lille navlebrok som man kunne være heldig og selv få på plads ved og trykke det ind. Men da Line ikke gjorde det fra hvalp er det der stadig.

    Jeg troede bare at det var meget farligt og tæven ville kunne bliver meget syg af det.

    Nu er jeg måske mere rolig eller så er jeg ikke. Kan ikke helt finde ud af det.

    Mange hilsner
    Rikke


Kommentér på:
Avl og navlebrok

Annonce