{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.154 visninger | Oprettet:

Hvad ville I gøre?????? {{forumTopicSubject}}

Jeg har endelig fundet en opdrætter af min race som har lige netop den hvalp jeg har ledt efter så længe, her snakker jeg afstamning og hvordan de ser ud og hvordan hvalpen ser ud.
Besøger den i Week og ser den så in live for første gang. Den er fantastisk smuk og godt skruet sammen, så meget man nu kan se på så lille en hvalp.
Temp. er nysgerrig men alligevel ikke overvældende interesseret o mig som er fremmed. Den klør sig adskillige gange mens jeg er der og jeg tager den på ryggen for at tjekke om der er spor efter loppebid, eller en navlebrok Der er ingen af delene. Tjekker dens øre og ser de er en smule røde i forhold til de andre hvalpes.
Den bryder sig bestemt ikke om at ligge på ryggen, så den kommer ned igen.
Der er een hanhvalp i kuldet med kun en sten nede og en er død efter fødslen gr. indre defekter.
Tæven har en barberet plet på siden som skulle være en stres relateret sår, som nu er helet og pelsen er ved at vokse ud.
Opdrætteren er meget sympatisk, og der er en god kemi imellem os.
MEEEN. Hvor stor er sansynligheden for at jeg får en hvalp som hurtigt viser sig at have allergi. Har prøvet det een gang hvor hvalpen måtte lade livet fordi det var så voldsomt, og jeg ikke selv vil bruge dyr i avlen som har det.
Tæven er købt i tyskland færdiguddannet og placeret som avlstæve. Det er hendes første luld.
Ville I købe denne hvalp.--------- Jeg er sikker på at andre opdrættere af min race har tilsvarende ting inde over deres avl.
OG DET STÅR JO IKKE I STAMTAVLEN HVOR MANGE SOM HAR ARVELIGE DEFEKTER. DET ER JO KUN HD OG AA. hVAD DER ELLER ER FØDT I DEN FORSKELLIGE KULD ER JO IKKE OPFØRT I STAMTAVLERNE
Blev lidt langt, håber i kan forstå meningen og mit spørgsmål.
For jeg er virkelig i tvivl. For meget viden, kan altså også være et handicap.
Jeg vil ikke oplyse opdrætterens navn eller dyrenes. Der skal ikke hænge nogen ud her.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville I gøre??????
  • #5   26. maj 2008 Britta. Jeps. det vil jeg også gøre. men er virkelig i tvivl her, Fordi jeg endnu ikke har haft en DKK hvalp, uden jeg så et par år efter har fået oplyst at en af forældrene har den og den defekt og er solgt videre til udlandet.
    Så egentlig er jeg måske begyndt at tvivle på om jeg kan finde en hvalp, uden der ligger sygdomme i dens gener. Har jo haft gode og sunde dyr også, uden tegn på noget som helst, så er det altså lidt skræmmende at få at vide at der alligevel har været arvelige defekter. Og dyrene derfor er solgt videre til udlandet.


  • #6   26. maj 2008 Det kan evt også være øremider den har, og det er ret let at behandle. At ørerne er mere røde end de andres hvalpe lyder jo som om at den kløer dem en del så, det kan sætte sig til øregangsbetændelse, hvis der ikke bliver gjort noget ved det. Men en ansvarsfuld opdrætter tager jo hvalpene til dyrlægen og får dem tjekket inden de bliver afleveret, der bliver sådanne ting opdaget. At hvalpen ikke vil ligge på ryggen er jo et fint tegn, altså at den ikke bare vil overgive sig, det tyder på temperament.

    Mht allergi, nu ved jeg ikke hvor slemme schæfere er, men hvis der er tale om arvelig allergi, så har du jo købeloven på din side, du kan evt tage til din egen dyrlæge dagen efter at du har fået hunden hjem, og få den tjekket i hoved og r.., så kan du se om der er noget galt med den på købstidspunktet. Og stadig, så i de første 6 mdr efter købet, er det opdrætter, der skal bevise at "fejlen" ikke var der ved købet.

    Men jeg synes at du skal følge dit hjerte og intuition, er du meget i tvivl, så lad være.


  • #8   26. maj 2008 Nu kender jeg jo racen - og jeg ved også, at det er et knokleri at finde den helt rette parring.

    Men jeg skal ærligt indrømme, at jeg tror, jeg ville lede videre - risikoen er for stor.

    For mig skal det se perfekt ud, ellers ingen handel.


  • #9   26. maj 2008 Niks ikke øremider.
    Men det har altid været en tommelfingerregel for mif´g at tjekke øre, fordi det er der de første tegn viser sig ved allergi og så mavsen.
    Ja den er helt speciel dejlig med hensyn til temp. Lige det jeg godt kan lide.
    Schæferne er rigtig slemme til at få allergi, og hvis tæven har haft et allergi udbrud mens hun har ammet, hvad så med hvalpene.
    Opdrætteren siger at det er første gang de har oplevet dette på hende i de 13 måneder de har haft hende.
    Men stres er jo netop en udløsende faktor ved allergi. Hvis tæven ikke var allergisk ville hun ikke have fået et udbrud, ville hun ?????


  • #10   26. maj 2008 Lykke problemet med allergi hos schæfere er udbredt - og selvom man har købeloven på sin side, så knytter man sig jo til kræet og det gør ONDT, når man skal give den ene skrappe kur efter den anden, eller må ty til alt for tidlig aflivning.

  • #11   26. maj 2008 Nej, hun ville ikke have fået det, hvis det ikke lå til hende..

    Og hvis hun kropsligt har reaktioner på stress, så kan man også spørge sig selv om, om hun ikke måske er for følsom overfor stress, og måske giver det videre til sine hvalpe?


  • #12   26. maj 2008 CH. Ja men jeg har jo knoklet, og det er lidt som at løbe panden mod en mur, fordi der er så mange arvelige defekter I racen, som jo ikke står i stamtavlen.
    Denne opdrætter har i modsætning til mange andre været ærlig. Jeg har været ved at købe hund hos dem før, hvor de selv kom frem med at der var forskellige defekter ved hunden som jeg jo alligevel ville finde ud af, så der valgte vi så at aflyse handelen, og unghunden blev aflivet.


  • #13   26. maj 2008 Snow, med baggrund af din uddybelse som du giver nu, ville jeg ligesom CH vælge at lede videre. Når du før har været uheldig, og dine alarmklokker ringer, så lad være. Men det er da trist når alt andet er perfekt......

    CH, jamen helt klart, man bliver glad for hunden det er der ingen tvivl om. På en eller anden måde, må der jo være nogen, der "snyder" i deres avl, hvis det er et stort problem for schæfere med allergi, hvis man fritog de hunde, der har allergi, ville det vel ikke være udbredt på samme måde?


  • #14   26. maj 2008 Det er hamrende svært - Det kan være et lotteri med valget fordi man sjældent får alle oplysningerne - men skal jeg være ærlig, så ville jeg foretrække at hive så mange oplysninger ud af opdrætteren som muligt (og forhøre mig hos folk, der har styr på linjerne, og hvad der er sket med hundene), og så krydse fingre for en gevinst.
    Det du gør nu er jo næsten at trække en "nitte" fra starten....

    Håber du forstår billedet ;o)


  • #15   26. maj 2008 CH. Det er jop det som er forvirrende. Tæven var noget af det mest afbalancerede jeg har set og oplevet.
    Det er sgu lidt lige som lotto gevindster at få en hvalp som er heelt i orden. Måske har jeg opbrugt min kvote i den retning for jeg har jo kuin været uheldig een gang.
    Men det er bare lige spom om at der for hver gang jeg skal købe hvalp, er der kommet endnu mere sygelighed ind i min race


  • #17   26. maj 2008 Lykke, desværre tager mange opdrættere ikke allergien så alvorligt som de burde.
    Der er fokus på enten udstilling/brugsegenskaber eller familiehundeegenskaber og så bliver fokuset på allergien underprioriteret.
    Det er en stor skam.

    Jeg er heldig - jeg kender min hunds familie og ved, at der ikke er allergi.


  • #18   26. maj 2008 Jeg ville lede videre - jeg synes det er mere end sympatisk, at opdrætteren er ærlig - men det er jo dig, der skal leve med det i de næste 10-12 år.

    Når du med sikkerhed ved, der er en disposition, så synes jeg næsten du skyder dig selv i skoen ved at købe.


  • #19   26. maj 2008 Jeg fik også at vide af denne opdrætter, at der er så mange penge i det i Tyskland, så vi almindelige hvalpekøbere ikke drømmer om det.
    Der kommer ved de forskellige skuer og konkur. opkøbere rundt med en kuffetr fuld af euro. Og de støre opdrættere, dem med mange hunde de kan leve fyrsteligt af det.
    Og dem med top hanhunde kan det samme.
    Når der er så mange penge i spil, så slækker de fleste mennesker nok på samvittigheden.


  • #20   26. maj 2008 Snow, ja, man skal godt nok se sig omkring..

    Importen af hunde fra Tyskland er også stor disse år - men der skal jo også nyt blod til...
    Problemet er også, at hundene både kynologisk og sundhedsmæssigt bliver vurderet HELT forskelligt i DK og TY -....
    Det er svært at vide, hvad man får.


  • #21   26. maj 2008 Da vi købte hund var der EN ukendt - det var tævens første kuld.

    Næste gang tror jeg, at jeg vil se, hvad den har lavet før jeg køber - det samme gælder for hanhunden...


  • #22   26. maj 2008 CH: ja, men findes der overhovedet nogle sch. som er sunde helt igennem i hele deres stamtavle.
    Og hvordan kan du vide at du kender HELE din hunds familie. Kender du alle de hvalpe som er født??????
    Jeg har troet jeg har kendt hele min hund afstamning. MEEEN det er kun den gode del man får kendskab til, alle de andre de bliver jo ikke oplyst gør de??????


  • #23   26. maj 2008 Snow, jeg har fået et godt venskab med opdrætteren af min hund - og kender også ejeren af faderen, ser dem begge once in a while.

    På den måde kender jeg alle hvalpe tæven har lavet, og en del af dem hanhunden har lavet.

    Jeg kender også mange af de hunde, som tævens søster har lavet, og mormoderen går stadig og hygger sig hjemme hos opdrætteren..

    Jeg er lidt heldig i den forbindelse.. Jeg kan se, hvad de tæver får lavet. Cassius' mor har faktisk lavet en del fejl - men allergi er ikke en af de ting, der dukker op i disse linjer.


  • #25   26. maj 2008 Jeg tror så heller ikke det er udbredt inden for brugshundene endnu.
    Ja du er heldig.
    Men nu er det jo en højavl jeg leder efter.


  • #26   26. maj 2008 Det er da trist hvis opdrætterne prioriterer sådan, for hvad skal man bruge en hund med gode brugsegenskaber til, hvis den mangler halvdelen af pelsen og skal have medicin resten af sit liv......fatter det simpelthen ikke. Det er det samme som for de racer, hvor man ikke skal HD fotografere, hvis man så fik uofficielt konstateret HD, så avler man bare løs alligevel.....

    Selvfølgelig vil man gerne have hele pakken, men hvis jeg skal vælge mellem sundhed og udseende eller lign, så ville jeg da klart slække lidt på mine krav til det ydre og drifter osv, hvis jeg så til gengæld har en sund hund. Ikke at de ting skal bortfalde helt......


  • #28   26. maj 2008 Marianne. Ja denne opdrætter er også lille. Kun 2 tæver. og ikke hvalpe i hundegård.
    Stamfaderen til din hund er jo en mega meget brugt hanhund.


  • #29   26. maj 2008 Ja, desværre er det lidt mere udbredt blandt højavlen :o( - jeg kan godt forstå hvorfor du bliver lidt træt :o)

    Lykke, det er jo her vi hvalpekøbere kommer ind - vi skal lede efter de gode kenneler og de gode linjer. Og ikke bare være henfalden til at købe hos de kenneler, der laver hunde med vældig gode resultater inden for deres område, men beviseligt går på kompromis med alle de andre vigtige kriterier...

    Det er et enormt projekt at købe en hvalp....


  • #30   26. maj 2008 Nå men tak for de forskellige indput. Vil se på hvalpen endnu engang, og så vil jeg stole på min intuition. Den plejer aldrig at tage fejl.

  • #31   26. maj 2008 Intutionen er ganske enkelt din bedste ven ;o)

    Jeg håber det bedste... Og så glæder jeg mig enormt til at se kræet, når det er lykkes dig at finde den perfekte lille tyran ;o)


  • #33   26. maj 2008 Marianne. Jeg er skrevet op hos 5.
    Nu er det jo sådan at du som almindelig hvalpekøber, som ikke vil gå på udstilling mm. men BARE have en god og sund hvalp, så får de kun et beskedent udvalg at hvælge imellem. De andre hvalpe de rigtig gode hvalpe den bliver udstationeret eller anbragt i andre kenneler som man har samarbejde med.
    Og jeg vil ikke udstile, jeg vil have en smuk sund hund med et godt temp.
    Men når jeg ikke vil udstill mm. så fåe jeg kun lov til at vælge blandt de som er til overs. Sådan er det bare, kan godt forstå opdrætterne, som seælvfølgelig vil have deres afkom frem og vist og premieret.
    Men der er jeg ikke længe med.


  • #34   26. maj 2008 CH. Du kan se hende her i mit fotogall. Og smuk det er hun jo og sikke nogen øjne. Det er bill. fra opdr. Jeg havde ikke selv været der nede på det tidspunkt.

  • #35   26. maj 2008 HVOR er hun sød at se på ;o)

    De der opmærksomme øjne, det er rigtig dejligt at se...



  • #36   26. maj 2008 Og til sidst til jer som ikke ved det. Jeg er til langhårede. Og jeg opdrætter selv. Men jeg vil kun bruge helt igennem sunde dyr. Sådan er det bare. Ellers kommer de ikke i avl hos mig.
    Men sår er der jo heller ikke så mange penge ind over så jeg skal gå på kompromi med mine idealer.
    Hvis vi snakker om de gode hunde, så blev Felix stamfar solgt for en mill. euro til amerika. Dem kassere man jo ikke fordi de giver allergi i linierne. Det er sgu for dyrt.


  • #39   26. maj 2008 CH, ja men desværre er det jo langt fra alle, der har den fornødne erfaring og viden inden for linier, så en "alm" hvalpekøber vil ende med at få en allergisk hund, hvilket jo er lige så tragisk for dem, som for os opdrættere, selvom vi selvfølgelig havde flere planer med hunden, end lige at skulle have en sofa klappe kagehund:-) Fatter simpelthen ikke at nogle folk sætter andet over sundheden, hvis hunden har en bevist arvelig defekt, så burde den overhovedet ikke komme i nærheden af en partner:-) Men det er så bare min mening. Har selv fravalgt avlshund pga 2 sprungne korsbånd, hvilket ikke er bevist arveligt, men jeg vil heller lade tvivlen komme hvalpekøberne til gode. For hvis en hund pga uheld springer BEGGE korsbånd, og man ikke mener at det er arveligt, så har man vist verdens uheldigste hund.....

  • #40   26. maj 2008 Jamen jeg er fuldstændig enig, Lykke - det ER op ad bakke...

Kommentér på:
Hvad ville I gøre??????

Annonce