Hvad ville I gøre?????? {{forumTopicSubject}}
Jeg har endelig fundet en opdrætter af min race som har lige netop den hvalp jeg har ledt efter så længe, her snakker jeg afstamning og hvordan de ser ud og hvordan hvalpen ser ud.
Besøger den i Week og ser den så in live for første gang. Den er fantastisk smuk og godt skruet sammen, så meget man nu kan se på så lille en hvalp.
Temp. er nysgerrig men alligevel ikke overvældende interesseret o mig som er fremmed. Den klør sig adskillige gange mens jeg er der og jeg tager den på ryggen for at tjekke om der er spor efter loppebid, eller en navlebrok Der er ingen af delene. Tjekker dens øre og ser de er en smule røde i forhold til de andre hvalpes.
Den bryder sig bestemt ikke om at ligge på ryggen, så den kommer ned igen.
Der er een hanhvalp i kuldet med kun en sten nede og en er død efter fødslen gr. indre defekter.
Tæven har en barberet plet på siden som skulle være en stres relateret sår, som nu er helet og pelsen er ved at vokse ud.
Opdrætteren er meget sympatisk, og der er en god kemi imellem os.
MEEEN. Hvor stor er sansynligheden for at jeg får en hvalp som hurtigt viser sig at have allergi. Har prøvet det een gang hvor hvalpen måtte lade livet fordi det var så voldsomt, og jeg ikke selv vil bruge dyr i avlen som har det.
Tæven er købt i tyskland færdiguddannet og placeret som avlstæve. Det er hendes første luld.
Ville I købe denne hvalp.--------- Jeg er sikker på at andre opdrættere af min race har tilsvarende ting inde over deres avl.
OG DET STÅR JO IKKE I STAMTAVLEN HVOR MANGE SOM HAR ARVELIGE DEFEKTER. DET ER JO KUN HD OG AA. hVAD DER ELLER ER FØDT I DEN FORSKELLIGE KULD ER JO IKKE OPFØRT I STAMTAVLERNE
Blev lidt langt, håber i kan forstå meningen og mit spørgsmål.
For jeg er virkelig i tvivl. For meget viden, kan altså også være et handicap.
Jeg vil ikke oplyse opdrætterens navn eller dyrenes. Der skal ikke hænge nogen ud her.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Så egentlig er jeg måske begyndt at tvivle på om jeg kan finde en hvalp, uden der ligger sygdomme i dens gener. Har jo haft gode og sunde dyr også, uden tegn på noget som helst, så er det altså lidt skræmmende at få at vide at der alligevel har været arvelige defekter. Og dyrene derfor er solgt videre til udlandet.
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Mht allergi, nu ved jeg ikke hvor slemme schæfere er, men hvis der er tale om arvelig allergi, så har du jo købeloven på din side, du kan evt tage til din egen dyrlæge dagen efter at du har fået hunden hjem, og få den tjekket i hoved og r.., så kan du se om der er noget galt med den på købstidspunktet. Og stadig, så i de første 6 mdr efter købet, er det opdrætter, der skal bevise at "fejlen" ikke var der ved købet.
Men jeg synes at du skal følge dit hjerte og intuition, er du meget i tvivl, så lad være.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Men jeg skal ærligt indrømme, at jeg tror, jeg ville lede videre - risikoen er for stor.
For mig skal det se perfekt ud, ellers ingen handel.
aug 2006
Men det har altid været en tommelfingerregel for mif´g at tjekke øre, fordi det er der de første tegn viser sig ved allergi og så mavsen.
Ja den er helt speciel dejlig med hensyn til temp. Lige det jeg godt kan lide.
Schæferne er rigtig slemme til at få allergi, og hvis tæven har haft et allergi udbrud mens hun har ammet, hvad så med hvalpene.
Opdrætteren siger at det er første gang de har oplevet dette på hende i de 13 måneder de har haft hende.
Men stres er jo netop en udløsende faktor ved allergi. Hvis tæven ikke var allergisk ville hun ikke have fået et udbrud, ville hun ?????
aug 2006
aug 2006
Og hvis hun kropsligt har reaktioner på stress, så kan man også spørge sig selv om, om hun ikke måske er for følsom overfor stress, og måske giver det videre til sine hvalpe?
aug 2006
Denne opdrætter har i modsætning til mange andre været ærlig. Jeg har været ved at købe hund hos dem før, hvor de selv kom frem med at der var forskellige defekter ved hunden som jeg jo alligevel ville finde ud af, så der valgte vi så at aflyse handelen, og unghunden blev aflivet.
nov 2006
CH, jamen helt klart, man bliver glad for hunden det er der ingen tvivl om. På en eller anden måde, må der jo være nogen, der "snyder" i deres avl, hvis det er et stort problem for schæfere med allergi, hvis man fritog de hunde, der har allergi, ville det vel ikke være udbredt på samme måde?
aug 2006
Det du gør nu er jo næsten at trække en "nitte" fra starten....
Håber du forstår billedet ;o)
aug 2006
Det er sgu lidt lige som lotto gevindster at få en hvalp som er heelt i orden. Måske har jeg opbrugt min kvote i den retning for jeg har jo kuin været uheldig een gang.
Men det er bare lige spom om at der for hver gang jeg skal købe hvalp, er der kommet endnu mere sygelighed ind i min race
aug 2006
Der er fokus på enten udstilling/brugsegenskaber eller familiehundeegenskaber og så bliver fokuset på allergien underprioriteret.
Det er en stor skam.
Jeg er heldig - jeg kender min hunds familie og ved, at der ikke er allergi.
aug 2006
Når du med sikkerhed ved, der er en disposition, så synes jeg næsten du skyder dig selv i skoen ved at købe.
aug 2006
Der kommer ved de forskellige skuer og konkur. opkøbere rundt med en kuffetr fuld af euro. Og de støre opdrættere, dem med mange hunde de kan leve fyrsteligt af det.
Og dem med top hanhunde kan det samme.
Når der er så mange penge i spil, så slækker de fleste mennesker nok på samvittigheden.
aug 2006
Importen af hunde fra Tyskland er også stor disse år - men der skal jo også nyt blod til...
Problemet er også, at hundene både kynologisk og sundhedsmæssigt bliver vurderet HELT forskelligt i DK og TY -....
Det er svært at vide, hvad man får.
aug 2006
Næste gang tror jeg, at jeg vil se, hvad den har lavet før jeg køber - det samme gælder for hanhunden...
aug 2006
Og hvordan kan du vide at du kender HELE din hunds familie. Kender du alle de hvalpe som er født??????
Jeg har troet jeg har kendt hele min hund afstamning. MEEEN det er kun den gode del man får kendskab til, alle de andre de bliver jo ikke oplyst gør de??????
aug 2006
På den måde kender jeg alle hvalpe tæven har lavet, og en del af dem hanhunden har lavet.
Jeg kender også mange af de hunde, som tævens søster har lavet, og mormoderen går stadig og hygger sig hjemme hos opdrætteren..
Jeg er lidt heldig i den forbindelse.. Jeg kan se, hvad de tæver får lavet. Cassius' mor har faktisk lavet en del fejl - men allergi er ikke en af de ting, der dukker op i disse linjer.
aug 2006
Ja du er heldig.
Men nu er det jo en højavl jeg leder efter.
nov 2006
Selvfølgelig vil man gerne have hele pakken, men hvis jeg skal vælge mellem sundhed og udseende eller lign, så ville jeg da klart slække lidt på mine krav til det ydre og drifter osv, hvis jeg så til gengæld har en sund hund. Ikke at de ting skal bortfalde helt......
aug 2006
Stamfaderen til din hund er jo en mega meget brugt hanhund.
aug 2006
Lykke, det er jo her vi hvalpekøbere kommer ind - vi skal lede efter de gode kenneler og de gode linjer. Og ikke bare være henfalden til at købe hos de kenneler, der laver hunde med vældig gode resultater inden for deres område, men beviseligt går på kompromis med alle de andre vigtige kriterier...
Det er et enormt projekt at købe en hvalp....
aug 2006
aug 2006
Jeg håber det bedste... Og så glæder jeg mig enormt til at se kræet, når det er lykkes dig at finde den perfekte lille tyran ;o)
aug 2006
Nu er det jo sådan at du som almindelig hvalpekøber, som ikke vil gå på udstilling mm. men BARE have en god og sund hvalp, så får de kun et beskedent udvalg at hvælge imellem. De andre hvalpe de rigtig gode hvalpe den bliver udstationeret eller anbragt i andre kenneler som man har samarbejde med.
Og jeg vil ikke udstile, jeg vil have en smuk sund hund med et godt temp.
Men når jeg ikke vil udstill mm. så fåe jeg kun lov til at vælge blandt de som er til overs. Sådan er det bare, kan godt forstå opdrætterne, som seælvfølgelig vil have deres afkom frem og vist og premieret.
Men der er jeg ikke længe med.
aug 2006
aug 2006
De der opmærksomme øjne, det er rigtig dejligt at se...
aug 2006
Men sår er der jo heller ikke så mange penge ind over så jeg skal gå på kompromi med mine idealer.
Hvis vi snakker om de gode hunde, så blev Felix stamfar solgt for en mill. euro til amerika. Dem kassere man jo ikke fordi de giver allergi i linierne. Det er sgu for dyrt.
nov 2006
aug 2006
Hvad ville I gøre??????