Blå eller Isabella farvede-Dobermann ? {{forumTopicSubject}}
Hos dobermann kan der også opstå uønskede farver!
Der skulle være anlæg for 4 farver hos dobermann:
Sort og Brun m. rust er standard-farverne.
Blå og Isabella.
Blå og Isabella farvede, opfylder ikke bestemte betingelser for, at kunne anvendes i avl og derfor IKKE godkendt i Danmark, men bruges i bla. USA.
De sku' være lidt problemtatiske, da de har for mange skavanker med pels problemer og øjne !?!
Der kan forekomme en grumsetgule Isabellafarvede, den er er helt uønsket og ikke anerkendt!
Den grumsetgule Isabellafarvede skulle blive aflivet ved fødslen!
Mon ikke at der alligevel går enkle blå og isabella-farvede rundt i lille DK ??
Jeg har aldrig set en dobermann i disse lidt specielle farver . .
Har du mon set en Blå eller Isabella farvede-Dobermann og hvis, trives den/de så fint !??
Hvis jeg har forstået det rigtig, så kan man risikere at få blå og Isabella farvede, hvis man avler i generation efter generation på kun brune dobermann.
Måske er min terori ik' hel korrekt
Hvor ofte mon, fødes disse speciel farvede dobermann feks. i % ??
jun 2004
Følger: 20 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 22 Svar: 228
Der findes faktisk også hvide Dobermann... de er godkendte i USA.
I Shivas kuld blev der født 3 blå hvalpe, men da der blev født 12 hvalpe blev de to blå aflivet. Den ene fik lov til at leve fordi opdrætteren vidste der var interessede til den.
Det er ikke sjældent at de blå bliver født, men om de er mere sarte er jeg ikke helt sikker på. Det siger man jo de er, men den blå søster til Shiva skulle leve i bedste velbefindende, så jeg ved ikke om det bare er held eller en myte at de er så sarte...
jun 2004
Min opdrætter aflivede dem kun fordi hun ikke vil have flere end 10 hvalpe, én til hver pat. Hun synes det er synd for tæven. hun vil heller ikke sælge nogen af sine hunde til fx 2.000 kr. fordi de jo ikke er godkendte, fordi alle og enhver så lige kunne få sig en Dobermann. Hun mener at hvis man vil give 6 eller 7.000 for en hund, så har man overvejet det en del mere at anskaffe sig hund. Den blå hun solgte blev også solgt for almindelig pris og ikke mindre end de andre hvalpe...
jun 2004
Følger: 24 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 90 Svar: 635
Jeg har faktisk haft kontakt med en opdrætter som fortalte mig at der i deres kennel somme tider blev født blå hvalpe. Jeg kunne sagtens få en og hvis jeg ville skulle jeg bare sige til, så ville de ringe, når de fik en. Men jeg synes nu jeg bruger rigeligt med penge og tid hos dyrlægen så.....
Den blå dobermann er jo en hund som skulle have været sort og den isabellafarvede er en hund som skulle have været brun.
jun 2004
jun 2004
jun 2004
www.whitedobes.com
Kunne ikke få linket til at virke...
De er simpelthen så grimme at det ligner dyreplageri... men der findes vist også mange i USA som er imod avl af de hvide Dobermann...
jun 2004
jan 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 2
Okay .. så har jeg hørt og set det med . .den hvide dobermann . .jeg rodede ellers rundt på nettet, for at finde om det ku' passe,- men tak . .
jeg er rigtig nok overbevist .. men okay, det tyder på at de så er albinoer, men hvid det er de !!
. .sært at det slet ik' er kommenteret nogle steder på dansk ..jeg fandt intet !!
Holdá op . . "Amigo kan føre helt tilbage til 1886, - det er simpelhen for godt. Jeg har alldrig forsøgt at se hvor langt mine tidligere hunde stambøger er ført tilbage,- men det må være intersant at vide lidt om . .. så pas godt på ham og få ham ført vider,- det er jo simpelhen herligt!!
Jeg tænker også at nogle gerne vil ha' de blå dobermann og jeg mener bestemt også at prisen så burde være den samme, hvis den ligefrem er på bestilling v. fødslen!
selv kunne jeg aldrig drømme om at invisterer så mange penge i en blå dobermann, da sandsynligheden for at den vil få et langt og problemfrit liv er ret tvivlende!!
Gad vide om de overhovedet er smukke ??
Jeg har da set fotos af både den Isabella og den blå . .ja nu også en hvid .. men kønne er de bestemt ikke i mine øjne .. måske er sagen en anden i virkeligheden !!
jun 2004
Ja det har også grebet noget om sig med de der stamtavler jeg har, ahem. Det var kun meningen at jeg ville se, hvad der var i Amigo's linier. Men nu står jeg altså her og har over 7000 stk. på min pc!!!!!
Men jeg synes det er skægt. Jeg ville jo gerne se, hvilke resultater på HD, Øjensygdomme, kræft, bløder, udstilling og prøveresultater der var. Det var også fordi jeg godt kan lide linien udseendesmæssigt. Jeg skal jo have en ny tæve engang.
jun 2004
jan 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 2
Opdrætteren til Facón er blevet for år tilbage tilbudt den samme pris for en blå dobermann hvis der var et i et kuld . . heldigvis behøvede hun ik' at komme med en søforklaring om et klart nej, for der var heldigvis ingen blå hvalpe imellem . . men hvis så havde hun bestemt heller ik' solgt den.
Det vil hun netop ik' ha' som omtale!!
Jeg syntes også det er rigtig "sjov at studere stamtavlerne. . feks. på vores Boxer har boxergruppen en Boxerdatabase . .her kan man være heldig at spore stamtavlerne år tilbage,- men godt nok ikke til år 1800 tallet . . men jeg ka' sagtens se det intersante i at gå det igenem !!
Blå eller Isabella farvede-Dobermann ?