Ret ved syg hund Ret ved syg hund
Hej
Skriver dette indlæg da jeg vil hører om der er nogle der ved hvor jeg står i følge købeloven. Når jeg med en tæve på 11 måneder allerede har fået konstateret HD-D og 2 deforme ryghvivler. Hunden er uden stamtavle. Jeg ville kræve mindst 50% af købesummen tilbage, men hvad er rigtigt? Avler mener ikke hun skal give noget.
På forhånd tak for hjælpen.
Mette
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 59 Hunde: 1 Emner: 923 Svar: 5.120
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.624
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 246
Hvis købeloven siger andet, og det da en glædelig nyhed, men tvivler. Min søster har hund med stamtavle, og i kontrakten står der en garanti-periode, og hvis købeloven alligevel dækker i denne periode, ville der ikke være forretning i det. Dette er dog kun hvad jeg tror, men jeg er ret sikker når der er så mange avlere der laver kontrakter med garanti i den periode som en købelov normalt ville gælde.
jul 2007
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.104
men det er da værd at prøve
jul 2007
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 3
Flame har det fint, og er ikke mærket af det, men det kan jo komme og hvis hun får ondt blir hun jo aflivet. har os en veninde som siger købeloven gælder lige meget hvad. og når man avler på dyr er det jo chancen man tager, altså at en eller flere af hundene i kuldet blir syge!
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.104
købeloven gælder ved privat køb hvis ikke andet er aftalt og det er det der kan være svært at bevise
apr 2007
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.055
Ved privat handel, skal man gå retten vej.
Med det sagt, så er det ikek til at sige hvor meget man med rette kan forlange at få refunderet, uden at vide hvad betydning det har for hunden.
Ved DKK giver HD typisk ca 1/3 af købsprisen retur. Men er der tale om at hunden er så syg at den skal aflives, kan man have ret til mere.
jan 2007
FOrskellen på forbrugerkøb og privathandel, er jo bl.a. at ved forbrugerkøb kan køber aldrig stilles ringere end købeloven. Ved Privat handel, kan man stort set lave de aftaler man vil, osse selvom de stiller en af parterne dårligere end købeloven -men hvor intet andet er aftalt, er det købeloven der gælder.
jan 2007
Når hunden købes privat (altså ved ikke-reg opdrætter osv), er der tale om privat handel.
jan 2007
jan 2007
Ved forbrugerkøb kan man jo i princippet aftale hvad man vil, men køber kan aldrig stilles dårligere end købeloven. Så lad os sige at sælger har skrevet i kontrakten at der kun ydes ½ års reklamationsret (købeloven giver 2år), så vil det ikke være gyldigt hvis det skulle komme til en klagesag, idet det jo er at stille køberen dårligere end købeloven, og det kan man ikke. Dermed vil købelovens 2 år alligevel være gældende (selvom kontrakten siger noget andet).
Men man kan self til hver en tid yde bedre garantier end købeloven giver.
Samme eksempel ved privathanden, ville være gyldigt, idet købeloven kun gælder ved privathandel HVOR INTET ANDET ER ANFØRT. Dvs at har man ikke skrevet noget særligt i kontrakten, ja så er det købeloven der gælder. Men har man tilføjet et eller andet, så er det kontrakten der gælder, selvom den måtte stille køber ringere end købeloven.
Derfor er det nærmest ENDNU mere vigtigt at læse grundigt hvad man skriver under på, når man handler ved privat, i forhold til hvis man handler ved en reg opdrætter
apr 2007
Tak for hjælpen alle:)
Ret ved syg hund