1.708 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Ret ved syg hund Ret ved syg hund

Hej
Skriver dette indlæg da jeg vil hører om der er nogle der ved hvor jeg står i følge købeloven. Når jeg med en tæve på 11 måneder allerede har fået konstateret HD-D og 2 deforme ryghvivler. Hunden er uden stamtavle. Jeg ville kræve mindst 50% af købesummen tilbage, men hvad er rigtigt? Avler mener ikke hun skal give noget.
På forhånd tak for hjælpen.
Mette

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • Fjernelse af defekt skrue i lampeudtag, opsætning af IKEA-lampe 790 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ret ved syg hund
  • #1   8. jan 2010 Er der købskontrakt?

• #2   8. jan 2010 Du har forhåbentlig noget på skrift for eller er du godt nok dårlig stillet

• #3   8. jan 2010 Ej hvor er jeg ked af det på dine vegne, og hunden selvfølgelig. Jeg tror dog ikke du kan få nogen penge tilbage. Det tror jeg desværre er chancen man tager når man køber uden stamtavle, og uden nogen former for aftale i kontrakt smiley Hunde uden stamtavle sælges også billigere, fordi de ofte ikke tjekker alt det igennem (hvilket jo koster dem penge at gøre) og fordi hunden selv nok ikke er testet og godkendt.

Hvis købeloven siger andet, og det da en glædelig nyhed, men tvivler. Min søster har hund med stamtavle, og i kontrakten står der en garanti-periode, og hvis købeloven alligevel dækker i denne periode, ville der ikke være forretning i det. Dette er dog kun hvad jeg tror, men jeg er ret sikker når der er så mange avlere der laver kontrakter med garanti i den periode som en købelov normalt ville gælde.

• #4   8. jan 2010 Det synes jeg da er super godt at høre :o) Du må gerne vænne tilbage, når du ved mere smiley Hvordan har din hund det, og hvad skal der ske med den? Håber den klarer det!

• #5   8. jan 2010 Problemet er at det ved privat køb bliver svært at bevise noget da hun bare kan sige at I har aftalt at der ikke var nogen erstatning ved fx sygdom
    men det er da værd at prøve

• #6   8. jan 2010 Tror heller ikke der er meget at gøre, men man kan da håbe :o) Selvom jeg ikke heller synes det er købers skyld at hunden har de sygedomme, det var jo ikke til at vide smiley Og til de priser man kan få hunde uden tavle, så synes jeg ikke man kan forvente den slags er tjekket. Begge vores er uden tavle, men vi er helt med på at det er eget ansvar.

• #7   8. jan 2010 har givet 8000 for Flame, og har også købskontrakt på hende. Så har kontaktet en advokat, og ringer til forbrugerrådet på mandag.
    Flame har det fint, og er ikke mærket af det, men det kan jo komme og hvis hun får ondt blir hun jo aflivet. har os en veninde som siger købeloven gælder lige meget hvad. og når man avler på dyr er det jo chancen man tager, altså at en eller flere af hundene i kuldet blir syge!

• #8   8. jan 2010 Mette
    købeloven gælder ved privat køb hvis ikke andet er aftalt og det er det der kan være svært at bevise

• #9   8. jan 2010 Ja.. Men først sagde avler at hun nok skulle betale, men ringer så idag og siger at hun har ringet til forbrugerrådet og de siger hun ikke har krav på at betale når hun ikke har en kennel eller er momsregistreret. Tror jeg bare ikke på.

• #10   9. jan 2010 Forbrugerklagenævnet er ikke relevant i forhold til privatkøb -man kan kun klage via forbrugerklagenævnet, hvis der er tale om forbrugerkøb.

Ved privat handel, skal man gå retten vej.

Med det sagt, så er det ikek til at sige hvor meget man med rette kan forlange at få refunderet, uden at vide hvad betydning det har for hunden.
    Ved DKK giver HD typisk ca 1/3 af købsprisen retur. Men er der tale om at hunden er så syg at den skal aflives, kan man have ret til mere.

• #11   9. jan 2010 Og ja -købeloven gælder osse ved privat handel HVIS ikke andet er aftalt.

FOrskellen på forbrugerkøb og privathandel, er jo bl.a. at ved forbrugerkøb kan køber aldrig stilles ringere end købeloven. Ved Privat handel, kan man stort set lave de aftaler man vil, osse selvom de stiller en af parterne dårligere end købeloven -men hvor intet andet er aftalt, er det købeloven der gælder.

• #12   9. jan 2010 Charlotte -jep.Men der har man nok anset det som forbrugerkøb, idet hunden er købt med tavle.
    Når hunden købes privat (altså ved ikke-reg opdrætter osv), er der tale om privat handel.

• #13   9. jan 2010 Det ved jeg faktisk ikke. Ved bare at da hunde jo tæller som tv, radioer osv, kan forbrugerklagenævnet kun benyttes ved forbrugerkøb:o)

• #14   9. jan 2010 Købeloven gælder altid. Dog kan man aftale sig udenom købeloven ved privathandel.

Ved forbrugerkøb kan man jo i princippet aftale hvad man vil, men køber kan aldrig stilles dårligere end købeloven. Så lad os sige at sælger har skrevet i kontrakten at der kun ydes ½ års reklamationsret (købeloven giver 2år), så vil det ikke være gyldigt hvis det skulle komme til en klagesag, idet det jo er at stille køberen dårligere end købeloven, og det kan man ikke. Dermed vil købelovens 2 år alligevel være gældende (selvom kontrakten siger noget andet).
    Men man kan self til hver en tid yde bedre garantier end købeloven giver.

Samme eksempel ved privathanden, ville være gyldigt, idet købeloven kun gælder ved privathandel HVOR INTET ANDET ER ANFØRT. Dvs at har man ikke skrevet noget særligt i kontrakten, ja så er det købeloven der gælder. Men har man tilføjet et eller andet, så er det kontrakten der gælder, selvom den måtte stille køber ringere end købeloven.

Derfor er det nærmest ENDNU mere vigtigt at læse grundigt hvad man skriver under på, når man handler ved privat, i forhold til hvis man handler ved en reg opdrætter

• #15   12. jan 2010 Har snakket med forbrugerrådet, og har sendt opdrætter et brev. De kunne heller ikke forstå hvis hun havde fået det svar da hun ringede. Ja HD + en alvorlig fejl på 2 ryghvivler.. Jeg giver skam ikke op smiley Vil gøre alt hvad der står i min magt for at få ret i denne sag.
    Tak for hjælpen alle:)

Kommentér på:
Ret ved syg hund

Annonce