{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.357 visninger | Oprettet:

DdB - DKK eller DRU?? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg overvejer jo seriøst om jeg en dag gerne vil avle de skønne Dogue de Bordeauxér.....

Jeg fornemmer dog allerede, at der er stor "konkurrence" indenfor avlerne og så er der jo den evige debat om hvorvidt DRUhunde ikke er "rigtige" som DKKhunde.

HVIS jeg ender ud i, at ville avle - vil jeg jo gerne starte rigtigt op fra starten....og specielt det at forbedre sundheden hos denne race, vil være mit største mål med avlen.

Nogle der vil forklare mig, hvor jeg står hvis jeg vælger en DRUhund.....og omvendt en DKKhund?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DdB - DKK eller DRU??
  • #2   25. dec 2009 Specialklubben, hvor der er størst chance for at få hjælp og vejledning, er under DKK.

• #3   25. dec 2009 DdB er ikke en ret stor (antalsmæssig) race her i landet, så vil du have det størst mulige udvalg af avlsmateriale + self glæden ved det internationale samarbejde, så skal du vælge DKK.

Dertil kommer self som Søster skriver, specialklubben.

Hvordan det ser ud med avlsrestriktioner osv for denne race, ved jeg ikke

• #5   27. dec 2009 Natascha -så fordi man har krav til opdrætterne, er DKK syge i hovedet???

De krav er der jo altså ikke for at genere folk, men for at sikre sig bedst muligt mod arvelige sygdomme.

• #6   27. dec 2009 Natascha I

Dkk er da netop bedre, i og med at disse regler findes. Reglerne er jo med til at sikre, at det er fornuftig avl som foregår.

• #7   27. dec 2009 Natascha -ingen siger da "min hund er bedre end din" på baggrund af dens tavletilhørsforhold.

Men at kalde en hel klub for syge i hovedet fordi der stilles krav til opdrætterne, giver da ingen mening.

Og nu er kravene i DKK jo ikke bare udstilling, men osse sundhedsmæssigt. Og med en race der i forvejen er ret lille antalsmæssigt, er det at skyde sig selv i foden at købe hund fra en lille klub, da avlsmaterialet er yderst begrænset.

• #8   27. dec 2009 Jeg vil sige at jo flere restriktioner jo bedre!!!!

Labradoren er en af de racer med mange restriktioner og jeg er sq da lykkelig for at kunne købe en hvalp hvor jeg VED at begge forældredyr er HD- og AD fotograferet OG øjenlyst!!!!

Ja, det er nemmere i DRU, men er det bedre?

• #9   27. dec 2009 Natascha - den race lider så meget af HD, så det er helt uhyggeligt - og så synes du, at avlskrav er sindssyge????

Det er i mine øjne en rigtig ærgelig indstilling. :o(

• #10   27. dec 2009 Natascha:

*Men det kører næsten bare over i ren forretning med at det er så stramt et reglament*

Du er MEGET langt ude nu!!!!

• #11   27. dec 2009 I DKK er LANGT de fleste nu altså osse "bare" hobby-opdrættere der får et kuld hvalpe engang imellem. Det kan man såmænd sagtens selvom der stilles krav til hvad man avler på.

AT hundene skal tjekkes for forskellige ting, samt skal udstilles (det kræver altså kun en eneste udstilling at få hunden avlsgodkendt, hvis den da lever op til standarden), er jo netop for at folk kan få glæden af en flok sunde, racetypiske hvalpe...

• #12   27. dec 2009

Jeg ser nu kun de stramme regler som en god ting.

• #14   27. dec 2009 May:

JEG synes at du skal se på det på denne måde:

Hvor stort er avlsmaterialet i hver af klubberne?

Hvis du gerne vil opdrætte er det af STOR vigtighed at du har mulighed for at vælge imellem hannerne til din tæve og ikke bare tage en han, fordi han er den eneste, der kan bruges.

HVOR får du størst mulighed for at finde egnede hanner??

• #15   27. dec 2009 Natascha - prøv at argumenter ;o)

En race, der lider af temmelig store sundhedsmæssige problemer - hvad vil du helst købe. En med tavle, hvor der er krav til tjek for arvelige sygdomme eller en med tavle, hvor der ikke er.

• #16   27. dec 2009 Natascha -nej man behøver ikke have samme holdning som DKK. Men man er da nødt til som minimum at sætte sig en smule ind i avl, før man udtaler sig om at avlsrestriktioner er sindssyge.

Og folk der avler som du beskriver, er jo faktisk årsag til at DRU har det ry de har.
    Der er DRU-opdrættere som gør meget ud af at teste for relevante sygdomme og kun avle på gennemtestede og sunde hunde. De gør det på "den besværlige måde". Men når så nogen vælger at se stort på det hele og avle uden at teste for noget som helst "bare fodi man kan", ja så er disse opdrættere dem der giver DRU et ry som useriøs.

Man behøver ikke være i DKK for at avle ansvarligt -men man kan ikke vælge at hoppe over hvor gærdet er lavest, hvis man vil være bare en smule ansvarlig når ma avler.

• #18   27. dec 2009 Jeg tror da bestemt at de fleste af DKK's opdrætter, på trods af de stramme regler, har opdræt som en hobby og som en fornøjelse i hverdagen.
    Det er da langt at foretrække, at der er stamme regler for godkendelse af hvilke hunde som må bruges i avlen i stedet for at folk bare kan gøre hvad de vil og så måske avle på noget skravl fyldt med sygdomme og skavanker.
    Nu ved jeg ikke om DRU holder opdrætter-kurser, men det ved jeg at DKK gør og det har da det formål at få de bedste opdrætter, som vil det bedste for deres race, for fremtidige hvalpekøbere og hvalpenes sundhed.

• #19   27. dec 2009 Natascha:

Du skriver til mig om det er smart at skrive at du er langt ude?

Ja, hvis jeg synes at du er langt ude, så skriver jeg det!!!!!

Og jeg synes at du er langt ude, når du anklager alle DKK opdrættere OG klubben for at køre det over i ren forretning fordi der er avlsrestriktioner hos en race!!!

• #20   28. dec 2009 Iben

Du ved da, at når man er 17 år, så er "jeg er blevet modsagt" = "jeg er blevet svinet til"

;O)

• #21   28. dec 2009 Jeg synes ikke at der er nok krav i DKK. Avl er avl, og det er vel lige let at sætte en han på en tæve uanset hvor man er - forskellen ligger i hvad man som minimum er nødt til at undersøge først, og mere baggrundsviden er aldrig en dårlig (syg) ting.

Hvem der er syge i hovedet lader jeg de uddannede psykolog/iatere bedømme. Til gengæld ville det være klædeligt at kravet om respekt gjaldt begge veje. At indlede en diskussion med at kalde folk syge i hovedet for derefter at føle sig slagtet (fordi folk er uenige?) virker ikke specielt gennemtænkt. Sten og glashuse og alt det der.

• #23   2. jan 2010 Jeg er stueopdrætter i DRU, jeg mener jeg er en af dem som frivilligt tester mine hunde i hoved og r.. selvom jeg ikke nødvendigvis skal gøre det. Jeg er i DRU fordi jeg syntes det for mig er det rigtige, jeg elsker at udstille og jeg syntes udstillingern er DRU er super hyggelige, jeg kender de fleste af de mennesker der kommer der og det kan jeg godt lide!! Jeg har bevidst fravalgt DKK ikke fordi jeg ikke syntes de er gode, men fordi jeg ikke er til det store og glamourøse!! Ikke for at rede alle over en kam, men jeg vil til dels give Natascha ret. Hver gang der kommer denne diskution omkring DRU kontra DKK

• #24   2. jan 2010 UPS-------UPS------UPS

bliver DRUérne haglet ned!! Det kan godt være der er useriøse avlere i DRU, men tro mig det er der også i DKK.

Jeg hører til den gruppe af DRUére der går ind for at vi i fremtiden skal have nogle flere avls og sundheds rekstriktioner samt en evt. avlsgodkendelse.

For at vende tilbage til treådstarters spørgelsmål, vil jeg sige at du bør undersøge avlsmaterialet af din race i begge klubber................... jeg vil med det samme indrømme at der i DRU måske ikke pt. er ret mange af din race så i dit tilfælde ville jeg nok vælge DKK.

• #25   2. jan 2010 Helle -jeg er slet ikke i tvivl om at der i DRU findes folk der ligesom dig, tester i hoved og røv og virkelig gør et fornuftigt stykke arbejde

Men folk som Natascha er faktisk årsagen til at du og andre oplever at folk ikke tager jer seriøst. Netop fordi nogen som hende tænker "der kan jeg bare avle uden al besværet, så den klub vælger jeg", tænker vi andre at DRU dælme er useriøse. Ikke hver og et medlem, men selve klubben, fordi de ikke sørger for at folk som hende, ikke kan avle hos dem (eller at folk som hende alligevel må sørge for at gøre det ordentligt)

Man kan alle kontrollere alt 100% -men man kan dælme sørge for at folk der ikke gider gøre arbejdet ordentligt, ikke kan få lov at stambogsføre, og fordi DRU netop ikke gør det, er vi jo mange der tænker at det er useriøst.

Så når der siges useriøs er det jo ikke med henblik på DIT avl e.l. men derimod på klubben som sådan

• #26   2. jan 2010 Hvad er det du giver natascha ret i, og hvem hagler DRU ned?

• #27   2. jan 2010 "Der skal stadig være glæden i at opdrætte et kuld raske hvalpe ..."

Det er jo netop derfor alle restriktionerne kommer ind i billedet.

• #28   2. jan 2010 Nej CE, DKK'ere føler ikke glæde. Nogensinde

• #31   2. jan 2010 Birgitte:

Overdrevet? Det mener jeg ikke at man kan være med sundheden på sine hunde.

JEG tror at mange skifter over for at slippe for at betale hvad det koster at få hundene avlsgodkendt.

Hos labberne vil det koste (udover udstillingsgebyret) omkring 3-4000,- at få sundhedstjekket inden avl.

• #33   2. jan 2010 Birgitte:

Nu har jeg en hund, som har MEGET svært ved at stå stille på udstillinger og som hellere galoperer end hun traver. Det er SAFTsusene svært at se, hvordan hun er bygget, om hun er racetypisk og hvordan hendes bevægelser er, når hun karter rundt på den måde.

Så ja, de skal stå pænt og løbe pænt:-)

• #36   2. jan 2010 Kommer MIN hund op på et bord?? Hvem sytten slæber den derop?? Ikke jeg i alle tilfælde.........*LOOOOOOOL*

• #39   2. jan 2010 Jeg har udstillet siden 1980, så jeg er vel også en DKK snob......*GGGG*

Ja, min hund BURDE stå stille og den BURDE trave fint med løs line. Men det sker ikke så tit at hun gør det:-)

Og når hun ikke gør, kan jeg godt forstå at dommerne har svært ved at bedømme vinkler og bevægelser:-))

Og så kan jeg godt li`konkurrencemomentet i DKKs udstillinger. Hos labradoren er det bestemt ikke uvant at der er et sted mellem 1-200 labradors på en udstilling. Se, DET er konkurrence:-)

• #41   2. jan 2010 Jeg har tjekket Kaido for opdrætterens skyld:-)

• #42   2. jan 2010 Søster Mc fluff: Jeg giver Natascha ret i at hver gang der kommet et spørgsmål som dette så bliver vi DRU folk haglet ned af DKKérne.

• #43   2. jan 2010 Helle Ø

Link til et par steder eller tre ????

• #44   3. jan 2010 Iben skriver hvad jeg tænker. "DKK er godt fordi" bliver nærmest altid læst som "DRU er elendigt og alle i klubben er fjolser fordi", og det er IKKE det der står. Tværtimod bliver DKK'erne kaldt syge i hovedet i denne tråd, og at man tillader sig at diskutere det bliver igen igen igen opfattet som angreb på stakkels DRU. !

Hvis man virkelig ikke magter mere end offerrollen, hvilket på ingen måde giver os andre stof til eftertanke, hvorfor gider man så overhovedet bruge energi på at deltage i klubtråde? Her rettes skytset ikke mod alle klubmedlemmer, for det ville være tarveligt at skære alle over en kam, men de af jer der kun kan se angreb i alt hvad der bliver skrevet.

• #45   3. jan 2010 Iben: Det syntes jeg efterhånden jeg har gjort utallige gange men for din skyld skal jeg da gøre det igen!

Jeg har bevidst valgt DRU frem for Dkk fordi jeg godt kan lide at det er en forholdsvis lille klub (sammenlignet med dkk) Jeg kender alle dem der kommer til udstillingerne, og det syntes jeg er rigtig hyggeligt. Vi har brodne kar i DRU det er jeg ikke i tvivl om men tro mig!! Det har i også i Dkk!!
    Men som jeg også har skrevet længere oppe, hvis i ellers har gidet at læse mine indlæg så råder jeg faktisk trådstarter til at vælge Dkk fordi avlsmaterialet er større i Dkk inden for denne race, inden for min egen race er der avlsmateriale nok til det jeg skal bruge så derfor har jeg valgt sådan!! Respekter det dog vi er som mennesker forskellige..........

Og så må i forresten undskylde at jeg har brugt min søndag på at pusle om mine hunde og mine unger istedet for at sidde herinde og agumenterer og argumenterer for jeres skyld!!

• #46   3. jan 2010 jeg mangler stadig link til de steder hvor DRU folk bliver haglet ned af DKKérne.

• #47   3. jan 2010 Hvor er tilsviningen?

Kommentér på:
DdB - DKK eller DRU??

Annonce