"Rugemor" søges *S* {{forumTopicSubject}}
Sød og omgængelig slædehund søger, mage *S*.
Da vi godt vil have en efterkommer til vores hanhund "ian", søger vi en sød partner til ham.
Ian er en blanding af en Husky og en Samojed, og da vi godt vil holde det lidt i samme spor søger vi enten noget af samme skuffe, eller evt alaskan, samt carelsk bjørnehund (se bort fra div stavefejl)
Hun behøver hverken at have stambog eller være 100% ægte, blot være sund og rask i fysik og psyke.
Vi havde forestillet os noget med at vi fik en eller 2 af hvalpene, og resten fik i- da i jo står for alt bøvlet.
Håber at der er nogen derude som også savner hvalpe.
Ps: jeg håber at det er det rigtige sted vi skriver den her kontakt annonce.
Mvh Brian og Maria
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
dec 2005
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 8
Min forestilling var at man enten splejsede om udgifterne og ved evt. salg indtægterne. Eller at hendes ejere stod for udgifterne, men til gengæld får kuldet minus 1-2 hunde (alt efter hvor stort kuldet er)
Det vigtige for mig er ikke pengene, men snarere at det er den rette hund, og at hundene der bliver afsat, bliver afsat til de rigtige famillier.
Umiddelbart er det robustheden - fysisk og psykisk - hos slædehunde sammenholdt med udseenet der er ønsket, hvorfor jeg ikke søger iblandt colli'er.
Håber det gav afklaring på spørgsmålene.
Mvh Brian
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
jan 2007
jan 2007
Jeg ser nu ikke et problem med sådan en hund i lejlighed. Tilgengæld ser jeg et problem med sådan en hund i ukyndige hænder. Kareleren er en krævende og meget selvstændig hund, med tendens til egetkønsagression og en meget stærk psyke (de er jo lavet til bjørnejagt bl.a.)
Sådan en blandet med huskyen der ligeledes er yderst selvstændig, temmelig krævende hvad aktivering/motion angår osv
Hmm ja -jeg har svært ved at finde ret mange mennesker der kan klare sådan en
dec 2005
Jeg har nu i 16år haft husky, og senest Ian her, som er en blanding der minder mest om husky.
Jeg har haft bekendte der havde Karelsk, og finder det på ingen måde værre at have en sådan end en husky (som også er en meget selvstændig naturhund)
Jeg er enig i at det ikke er alle hundeejere der skal have en sådan hund, men er man indstillet på at man må tilpasse sit liv efter hunden. Med aktivitets nievau derefter, er det langt den sjoveste måde at have hund på. (jeg har også en Lab, så jeg ved også hvordan det er at have en mere "rolig"hundetype)
Har man stedet (helst landet, og ikke lejlighed), et aktivt liv med plads til en følgesvend, så er det da klart den bedste ven man kan forestille sig.
Om de er lette at komme af med ved jeg ikke for jeg har aldrig haft hvalpe, men er nok lidt enig i at det stiller krav til hvem som er egnede.
Jeg er dog ret sikker på at en med en hund i kaliber som jeg, er udemærket klar over de vilkår man har en sådan en hund under...
Men en ting rykker ved de naturhunde, og det er personligheden / selvstændigheden - og psyken... Derfor vil jeg helst have en som ham igen...
Og ikke en mere traditionel race, som en collie (men ikke fordi det ikke er en dejlig hund, for det er det - men som du kan se har jeg lidt af hvert, både Lab og Slædehund) Jeg vil bare gerne have "instinkt" forsig og det tamme for sig...
Mvh Brian
jan 2007
-men hatten af for du i det mindste søger noget i samme gruppe som din egen.
Tænk dog over at stille krav til tævens sundhed (her tænker jeg HD, øjenlysning osv), og self at få tjekket din egen hund for samme.
Som hanhundeejer, har man normalt ikke noget med hvalpene at gøre som sådan. Din hanhund leverer varen, og så er det tæveejer der stå¨r med hvalpene, valg af købere mm.
Hanhundeejer tager sig så betalt endten med en hvalp eller et aftalt beløb.
dec 2005
Det med sundheden er jo netop det jeg stiller krav til, og det er desuden en af grundende til at jeg ikke vælger 100% samme race - for blanding af gener er sundt.
Jeg skriver at jeg søger en sund og rask hund, og dette kan jeg ligeledes levere.
Det du skriver omkring sædvanen for økonomien var nøjagtigt som jeg havde forestillet mig - så er jeg jo ikke helt skævt på den...
jan 2007
Og jo mere du blander, jo sværere er det at forudsige hvordan afkommet vil falde ud, og dermed sværere at udvælge passende købere.
Self skal du passe på at du ikke får parret med en der er mor/søster e.l. til din hund, men at vælge en af de racer der allerede er i din hund, vil ikke give øget risiko for sygdomme. Tilgengæld vil det give større mulighed for at forudsige udfaldet.
-det synes jeg i hvert fald vil være en god idé når vi nu taler hunde, der i forvejen ikke ligefrem er for hvem som helst.
Og nu er det ikke fordi jeg har noget som helst imod kareleren. men den ER ikke nem, og i de forkerte hænder, kan den nemt blive temmelig farlig
dec 2005
Opdrager du din hund ordentligt, og får stimuleret den som den kræver så er der ikke problemer... - om det så er en ulv...
Alt afhænger af hvor meget man er villig til at ofre, i tid og opmærksomhed...
Jeg er ikke enig i din udlægning omkring indavl - klart er det dog at hvis der er 2 bærere af HD (eller en anden arvelig sygdom), så vil det ikke se godt ud.
Jeg har en lidt anden opfattelse af indavls debatten, og fakta er at man ved at udvidde genmassen, får større sandsynlighed for at et sygt gen bliver frasorteret. (sådan var det i hvert fald da jeg læste biologi *S*)
Men alt i alt så tror jeg stort set vi er enige i det meste... *S*
jan 2007
Jeg tænker umiddelbart at når du "insisterer" på at gå udenfor hvad der allerede er i din hund, så var det nok en god idé at søge en anden race indenfor spidshundene, end lige kareleren. Blot fordi jeg synes den kan falde temmeligt uheldig ud, hvis ikke man er ret påpasselig.
Der er RIGTIG mange hunde til salg pt -både hvaloe og voksne. Derfor er hvalpe ikke nemme at afsætte, markedet er simpelthen fuldt.
Derfor er det ok en fordel, at holde sig indenfor racer der er rimeligt til at finde egnede hjem til.
En spidshund er en spidshund, og de er jo alle lidt egen og selvstændige (og det er absolut en del af charmen *S*), men nogen af dem er alts mere håndterlige end andre:o)
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.977
Og jeg tror at sådan en cocktail TS har tænkt sig at lave får rigtig svært ved at få en egent ejer.
Mht. sundheden så forsvinder grimme sygdomme altså ikke på mirakuløs vis bare fordi kan blander racerne.
"Rugemor" søges *S*