{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.617 visninger | Oprettet:

TJEK forældredyrene:-) {{forumTopicSubject}}

Må jeg godt komme med en opfordring?? Når I påtænker at købe en hvalp, så gør jer selv den store tjeneste KUN at købe et sted, hvor begge forældredyrene er tjekket for de arvelige sygdomme, der nu ligger til racen......Lad jer ikke nøjes med at få at vide at dyrene er tjekket. I skal se dokumentation for at de begge er tjekkede. Underskrevet dyrlægeerklæringer!! HVIS det er DKK hund(e), så få stambogsnummeret og gå ind på www.hundeweb.dk . Tast stambogsnummeret ind og I vil starks få vished om denne hund nu også HAR gennemgået diverse undersøgelser, for de SKAL nemlig fremgå af hundens side på hundeweb, før de er gyldige.. HVIS ejerne af enten den ene eller begge forældredyrene IKKE har fået hunde(e) undersøgt, bør I spørge jer selv hvorfor?? Er det fordi ejerne VED at hunden ikke kan gå gennem et tjek?? Er det for at spare penge?? Uanset hvad grunden er, køber I katten i sækken. Dette gælder uanset om man køber MED eller UDEN tavle. GØR jer selv den tjeneste at tjekke forældredyrene grundigt. Selv om man laver blandingshvalpe på f.eks. labrador (som er "min" race), bør man som minimum have hunden røntgenfortograferet for både hofteledsdysplasi (HD) OG albuedysplasi (AD). Dette sker desværre sjældent på blandingsracer og jeg siger ikke at der er nogle garantier. MEN man er væsentlig bedre stillet hvis man kan tjekke hvordan hundes forfædres sundhed er.

For jeres egen skyld, så lad være med at købe hvalpe, som er avlet på hunde med beviseligt arvelige sygdomme. I kan meget nemt risikere at komme af med en frygtelig masse penge, som alligevel i sidste ende ikke kan rede hunden, så den ender med at skulle aflives. Jeg har SELV været der, så jeg taler af erfaring:-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  TJEK forældredyrene:-)
  • #1   24. mar 2008 Hvad så hvis hundefar ikke kommer herfra dk?

Men ellers er jeg skam enig..

• #2   24. mar 2008 Trine:

Der skal stadig være papirer på hans status, efter MIN mening.

• #3   24. mar 2008 Ja ja, men man kan vel ikke tjekke det selv, eller?

• #4   24. mar 2008 Trine:

Man kan jo bede om at se en attest:-). Det bør tæveejeren have, hvis det ikke er deres egen hanhund. Tæveejeren må jo også være interesseret i at avle sunde og raske hunde, så det må man formode at vedkommende HAR fået inden parringen:-)) Ellers ville jeg takke nej til hvalpen.

• #5   24. mar 2008 Har ingen forstand på hvordan sådan noget foregår jo, men hvem vil køre til udlandet med sin hund for at få den parret hvis ikke hannen er i orden?
    Det er godt nok en dyr tur så ;D

• #6   24. mar 2008 *Rygklapper Mette H*

Det kunne vist ikke siges bedre. Selvom man ikke ønsker en fimsefin stamtavle bør man i det mindste have interesse i kun at støtte avl med baglandet i orden.

• #7   24. mar 2008 Trine:

Tjaaaaa.......Hvem ved?? Jeg skal ikke kunne sige det. Jeg opfordrerer bare til at tjekke uanset om man får at vide at forældredyrene ER tjekket eller ej:-))

• #8   24. mar 2008 Enig Søster:-))

• #9   24. mar 2008 Mette: Ja, nogle skal da nok være skøre nok til det, desværre.

Jeg er skam også helt enig, er bare slet slet ikke inde i alt det med avl osv. og kom til at tænke på hvordan søren man selv kan tjekke når faren til hvalpene er fra udlandet (det er jo ikke helt sjældent og har da selv haft en hvalp hvor faren er fra udlandet).
    Jeg stolede så på avler, at han VAR tjekket (ligesom morhund ;)), men jeg er jo også helt ny til det - nu tvivler jeg så ikke på avler i det her tilfælde, overhovedet, men det er rart nok lige at vide, hvad man skal gøre i fremtiden, for der skal i hvert fald gennemtjekkes på kryds og tværs - vil helst ikke prøve at miste en hvalp igen (Diva døde så ikke af arvelige sygdomme, så det er altså ikke årsagen her).

• #10   24. mar 2008 Trine:

HVIS du står i den situation igen, så spørg til råds herinde. Og hvis jeg skal være RIGTIG grov, så stol aldrig på en opdrætters ord om at hunden er tjekket. Du skal SELV se papirerne:-))
    Og nu gør jeg mig klar til at få på puklen af alle opdrætterne herinde.....*GGGG*

• #11   24. mar 2008 Nej, man skal aldrig stole, meeen det gjorde jeg nu - og vil nok gøre det igen, lidt naiv er man jo.
    Men, nu mistede jeg altså så heller ikke en hvalp grundet arvelige ting - slet ikke, så det har intet haft med mor+far vuffe at gøre i mit tilfælde.

Moren kan jeg selv tjekke, for det er vel på hundeweb, så må vi se hvem farhunden bliver til næste hvalp (skal have en hvalp efter samme tæve igen), hvis den er dansk er det jo så nemt nok at tjekke - eller hvad?
    Kommer ALLE resultater på hundeweb automatisk, eller skal ejerne selv sørge for det?

Sorry jeg spørger sådan, men hold op det var hårdt at miste min hvalp, så derfor vil jeg gerne kunne tjekke alt næste gang (også selvom det ikke var det jeg mistede min hvalp af, men det kan det jo være en anden gang og det vil jeg helst undgå)

• #12   24. mar 2008 Trine:

Hellere spørge for meget end for lidt.... Specielt, når det drejer sig om at undgå arvelige sygdomme.-)
    Det er sådan at når du får din hund røntgenfotograferet, bestiller du en rekvisition hos DKK. Dyrlægen sender billederne ind til et panel bestående af dyrlæger, som vurderer hvilken grad, hunden skal bedømmes til. Denne "dom" kommer til at stå under hundens stambogsnummer på hundeweb. Så JA, du kan finde rigtig mange ting på hundeweb, såfremt du har forældredyrenes stambogsnummer:-)

• #13   24. mar 2008 er så ganske enig Mette H........og det kan åbenbart ikke siges ofte nok!

Trine M* i de fleste lande findes der databaser i kennelklubberne med oplysninger om forældredyr/søskende/kusiner osv nøjagtig lige som i DKK..........og i størstedelen af landene benytter man sig af HD(og AD) fotografering........så det er bare at spørge ind til det.......de fleste hvalpekøbere spørger om prisen-så hvorfor ikke også sundheden?

• #14   24. mar 2008 Vil da lige smide en fodnote...

Selvom man bruger en hanhund fra udlandet til avl, er det jo ikke sådan at de danske avlsrestriktioner ikke skal opfyldes.

Men ellers Mette, kan jeg da kun give dig ret

• #15   24. mar 2008 Hej Mette

Jeg er jo så ganske, ganske uenig :-))))))

Vi mener formodentlig det samme, nemlig at man skal sørge for at se sig rigtig, rigtig godt for, både når man skal avle og købe hvalp og sørge for at tjecke så mange oplysninger som muligt på forældredyrene inden avl/køb.

Men det er IKKE nok at forældredyrene er undersøgt for alverdens ting. Uanset hvor sund og rask en hund er og uanset om den er undersøgt for HD, AA, OCD, PRA, cataract osv, så kan den sagtens være et møjelendigt avlsdyr.

Et avlsdyr bliver kun godt hvis det er undersøgt for alle relevante sygdomme OG den har en markant lavere forekomst af arvelige sygdomme i afstamningen.

Skrækeksemplet lige nu indenfor min (vores) race lige nu er en sort labradorhan importeret fra Finland af gode udstillingslinier. Han er selvfølgelig røntgenfotograferet og har A-hofter og 0 på albuerne. Og han bliver jo pga. af at han selv er sund og rask brugt i avlen.

Nu begynder afkomsresultaterne så at komme ind. 4 afkom er HD-fotograferet, 1 har C-hofter, 1 har D-hofter og 2 har E-hofter.

Så meget for denne sunde og raske hund som jo er et fantastisk avlsdyr:-(((

Men hvis man nu havde set lidt nærmere på afstamningen, så kunne man se at der hos hundens halvsøskende (både i Danmark og Finland) er en alt for høj frekvens af HD, moren har C-hofter og også hendes søskende er frekvensen af HD markant højere end den burde være.

Så for mig at se bør man selvfølgelig KUN avle på hunde som er undersøgt for alle relevante sygdomme og er sunde og raske, men det er langtfra nok.

Skal avl/hvalpekøb være seriøst, så skal der grundige studier af afstamningen til.

• #16   24. mar 2008 Brak's: se det kunne jeg bruge til noget - så ved jeg det til en anden gang smiley

Flatrunner: Det har jeg heller ikke sagt, denne hanhund var nu undersøgt for alle de arvelige ting og sager (ligesom moren), men jeg har self. ikke undersøgt hannen selv. Han var så også undersøgt for hørelsen, da han er hvid.

Det er jo ikke altid nemt at komme ind og være HELT ny på det område, så derfor må man jo spørge sig frem, jeg havde inden da undersøgt hvilke arvelige sygdomme osv. racen kunne have - og det var de så begge undersøgt for.

Endnu engang vil jeg altså lige sige at hunden IKKE døde af arvelige ting og sager, overhovedet!!! Bare så folk ikke lige overser det (det har mange en tendens til), og alle de andre søskende er sunde og raske osv osv.

Men man bliver jo altså nødt til at spørge for at lære mere smiley

• #17   24. mar 2008 Juelsgaard:

Vi er FULDSTÆNDIG enige.......Det er også derfor jeg mener at I tilfælde, hvor man påtænker at avle eller købe hvalp, er hundeweb en "guddommeligt" side. Netop fordi du får hele rækken af forfædre OG deress afkom OG deres søskendes resultater smækket lige i hovedet....

Grunden til at jeg har lavet denne tråd er at jeg har opdaget en hanhund, som bliver tilbudt til avl (ikke "vores" race, men ligegyldigt hvilken) som har D-hofter. Kigger man på hundeweb kan man se at der er 7 hvalpe i kuldet. Der er 2xB hofter, 2xC hofter og 2xD hofter. UDOVER 2x1 på AD.... Jeg synes at det er DYBT forkasteligt at man tilbyder denne han til avl!!!! Det er blandingsavl, man tilbyder ham til.

• #18   24. mar 2008 Trine:

Hellere spørge INDEN man køber end EFTER at man har købt. Som hvalpekøber bør man sikre sig i hovede og r** alt hvad man kan:-))

• #19   24. mar 2008 Mette: Ja helt sikkert!! Tænkte bare, at nu havde jeg undersøgt hvilke sygdomme de kunne have, og kunne se at forældredyrerne var tjekket for det (plus avler er vel-omtalt hvis man kan sige det sådan), så kunne det vel ikke gå helt galt. Gjordet det så heller ikke - ikke med de arvelige skavanker i hvert fald smiley
    At den døde af det andet var ingens fejl, men det var sindssygt hårdt for mig, og er det stadig.

• #20   24. mar 2008 AM:

Vi er HELT enige.....Men nu var det bare i forbindelse med denne hund med D-hofter, som er udbudt til avl, at jeg har skrevet denne tråd. Sundhed og temperament er alfa omega..

• #21   24. mar 2008 AM:

Som du dog kan sige det....*LOOOL*

Men vi er enige......Grunden til at vi ventede på Lotus var at vi VILLE have en hvalp efter den tæve. Hun har simpelthen det skønneste temperament og det kan jeg sige, for opdrætteren af Lotus er min veninde igennem 30 år, så vi kender ALT til den hund. At vi så endte med en skøn og sund hund kan vi jo kun prise os lykkelige for:-)) Og ja, dyrlægen siger at hun er fin og har en flot pels.........Så kan jeg vel godt avle på hende, ikke?? Skidt være med at hun givet vil avle hvalpe, som har store problemer med at føde, hvis det skulle komme dertil og skidt med at hun muligvis selv vil miste livet under en fødsel......Men dyrlægen siger at hun er fin:-))

• #22   24. mar 2008 AnneMette: Vi er helt enige i at man bør have flere mål for øje ifbm. avl.

Ikke mindst temperament (og deriblandt også dresserbarhed). Det er bare lidt sværere at definere, for jagthunden som jægeren har daglig glæde af på jagt og som finder enhver anskudt fugl er jo lige så god ifbm. avlen som den højt præmierede markprøvehund, men disse egenskaber er ikke altid målbare og dermed svære at undersøge. Men man bør selvfølgelig altid holde brugsegenskaberne for øje ifbm. avl, ikke mindst når man har at gøre med brugs- eller jagthunderacer.

For en skudræd, hårdmundet eller vandskræk labrador er jo absolut heller ikke ønskværdig i avlen.

Og det er et svært område, fordi det her ofte kan være op til tilliden til opdrætteren, fordi en hund godt kan være super jagtmæssigt uden at det er registreret nogen steder.

Og opdrættere er jo desværre ikke altid objektive omkring deres hundes egenskaber.

Lige nu er der faktisk et kuld labrador-hvalpe til salg på DBA, hvor der står at begge forældre er højt præmierede. Det er også korrekt mht. faren, men moren har kun været udstillet 1 gang med en 2.pr. og været til brugsprøve 2 gange og dumpet begge gange. Det er måske ikke lige min definition af højt præmieret.

• #23   24. mar 2008 nu du lige nævnte en Finsk han Juelsgaard.......her er et link til den finske database.......

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx?Lang=en&R=122

• #24   24. mar 2008 Braks: Ja, den benytter jeg ofte. Og det er netop også der at man kan se at pågældende hanhunds afstamning indeholder markant flere tilfælde af HD end den burde, og man burde derfor have haft en ide om den jo altså nok også selv ville nedarve en alt for høj andel af HD.

• #25   24. mar 2008 ja, vi kan hurtigt blive enige om, det der bliver skrevet ovenover. Men problemet kan også være, at folk bevidst vælger at avle på syge hunde, der dog har en sygdom der ikke skal tjekkes for, inden avl. Derfor vil hvalpe alligevel få stamtavle(hvis folk da ikke bare vælger at lave uden stamtavle), og disse ting kan ikke undersøges på f.eks hundeweb. Desværre køber folk jo rask væk hvalpe alligevel. Her kan nævnes hunde med korsbåndsskader, OCD i skulder osv.
    Så er det i hvert fald vigtigt at opdrætter er ærlig omkring sin avl, så i det mindste hvalpekøberne har en reel chance for at tage et valg, frem for bare at tie med sandheden. Selvom man desværre ser det gang på gang, at folk ingen moral har, bare de kan sælge deres hvalpe.

• #26   24. mar 2008 Lykke:

Ja,men det jeg opfordrer til er at stille krav til "opdrætter" om at se papirer på de ting, som SKAL testes.......

• #27   24. mar 2008 Jeg har sågar set "opdrættere" der selvom den ene af avlsdyrene har en sygdom der KAN være arvelig, så i starten da de blev spurgt direkte til det, benægtede de, så er det vel svært.

Men, ja hvis forældrene ikke er at finde på hundeweb, er det klart en fordel at spørge efter beviser på, at de rent faktisk er sundhedstjekkede og fundet i orden.

• #28   24. mar 2008 Lykke:

Bingo......Det er det eneste jeg henstiller til:-)) Undersøg ALT hvad undersøges kan. Så kan man ikke gøre det bedre:-))

Kommentér på:
TJEK forældredyrene:-)

Annonce