{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.200 visninger | Oprettet:

Er det nødvendigt? - Sygsomsfindelse {{forumTopicSubject}}

Hvis jeg har en hund der virker ganske sund og rask - og en almindelig dyrlægeundersøgelse viser at hunden er fit for fight (so to speak), er det så nødvendigt at teste hunden for arvelige lidelser? Skjulte skavanker? Usynlige misdannelser?

Skal jeg teste for HD selvom hunden aldrig har haltet et skridt eller vist synlige tegn på det?

Det samme med AD, spondylose og andre "herligheder" i ledne?

Hvad viser en hjertescanning som en dyrlæge ikke kan finde spor af ved at lytte på hunden?

.. Som i nok kan gætte er det lidt en "tjek før avl"-tråd ... Men en lidt anderledes en af slagsen.. Håber jeg ; )

Hvilke erfaringer har i kære hundeejere med diverse arvelige skavanker - hvad betyder det at tjekke med røntgen og hvad har vi, hvis dyrlægen ikke finder nogen grund til mistanke?

Er det at tjekke hunden fri en garanti for der ikke vil være sygdom i hvalpene? Gælder det kun nogle sygdomme? - Hvis, hvilke?

.. Og omvendt hvis man ikke tjekker, vil hvalpene så blive syge?

Hvad er jeres erfaring - HVORFOR er det vigtigt at tjekke for sygdomme inden avl? Hvor vigtigt er det for hvalpene, forældredyrene og fremtiden for hvalpekøberne?

Hvilken garantier får man ved gennemtjekket avl frem for de almindelige dyrlægetjek?

Hold tonen sober, skriv erfaringer, meninger og holdninger - men ingen grimme gloser tak =)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det nødvendigt? - Sygsomsfindelse
  • #1   24. feb 2011 (og jeg er væk den næste tid - Kaoz skal lige ud og tisse på træer)

• #2   24. feb 2011 Jeg vil nu kun svare på et af dine spørgsmål:

Er det at tjekke hunden fri en garanti for der ikke vil være sygdom i hvalpene? Gælder det kun nogle sygdomme? - Hvis, hvilke?

NEJ det giver ingen garanti hvis det er en sygdom hvor arvegangen er ukendt. Eurasiere kan have problemer med både bugspyt- og skjoldbruskkirtel. Arvegangen på sygdommen er ukendt. Vi forsøger at gardere os ved at kontrollere disse kirtlers funktion vha. blodprøve, der max. må være 2 år gammel på parringstidspunktet. Men blodprøven giver kun et øjebliksbillede af hunden, og siger intet om hvorvidt den udvikler problemer i næste uge, næste måned, næste år eller aldrig. Men det er et forsøg på at sikre, at man ikke avler på hunde, der kan give syge hvalpe. Men det er ingen garanti før man finder de gener, sygdommen relateres til og man kan DNA-teste.

• #3   24. feb 2011 Mht HD, en hund kan sagtens have C eller D hofter uden at det kan ses. Hunden kan have så store muskler at den ikke mærker det store i det.

Nogler typer kræft er jo også arveligt hos mennesker - så hvorfor videre give dette?

• #4   24. feb 2011 Anne - tror næppe Nina vil avle med noget som helst? Tror blot, hun stiller spørgsmål smiley

Eller mener du med 'du' en af os andre?

• #5   24. feb 2011 Kort og godt, ja der skal testes for arvelige sygdomme selv om hunden ikke viser tegn på at fejle noget.

• #6   24. feb 2011 Nej, jeg har kun en kastreret hund - så ikke meget avl herfra... ; )

Jeg er ikke ude efter de korte svar - vi er dog alligevel nogen med lidt mellem ørerne der har været HG-rotte længe nok til at fange lidt ; )

Jeg vil have forklaringerne - HVORFOR tester man alt muligt.. hvad er det de rette tests kan vise som den almene dyrlæge ikke kan se med det blotte øje?

• #7   24. feb 2011 Ja det er nødvendigt at teste, eftersom mange af de arvelige sygdomme ikke vil blive opdaget ved et almindeligt sundhedstjek.

Om det er en garanti -nej for de fleste arvelige lidelser er det ikke. HD f.eks. kan sagtens opstå, selvom forældrene er frie. Men den rigtige vej frem, må absolut være kun at bruge sunde forældredyr.
    For andre sygdomme er test en garanti -det gælder f.eks. når man har DNA-testet for PRA. Her er arvegangen kendt, og sørger man for kun at parre bærer med fri eller fri med fri, så vil afkommet aldrig blive affected

Jeg mener det samme gælder ved ataxia hos amstaff'en.

Så test er absolut vejen frem -men man skal self ikke teste for alt i verden, så bliver vi jo aldrig færdige. Man skal teste for de ting man med rimelig sandsynlighed kan forvente at finde i den race/blanding man vil avle på

• #8   24. feb 2011 Takker Mic =)

• #10   24. feb 2011 Hvis man nu har en stor blandingshund af ukendte racer.. er der så noget man der tester for frem for små ukendte blandinger?

• #12   24. feb 2011 Altså jeg skriver jo bare indledende spørgsmål... det er meningen i andre skal skrive fyldestgørende svar ; )

• #14   24. feb 2011 Hvad jeg mente var - jeg spurgte ikke dig direkte Palle.. Jeg skriver bare spørgsmålne jeg kommer i tanke om...

• #16   24. feb 2011 Palle - Jeg vil ikke have noget bestemt fra dig, u har svaret og mange tak =)

Jeg skrev et spørgsmål mere i tråden, du svarer- jeg ser at det kunne tolkes som KUN at være henvendt til dig, så jeg specifiserer bare at det var til alle der læste med.

Kommentér på:
Er det nødvendigt? - Sygsomsfindelse

Annonce