Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD/AA
  • #1   1. okt 2007 Det er bestemt ikke fedt. Der er ret stor chance for at det kan arves, medmindre at de har MEGET stærke linjer bag sig....

• #2   1. okt 2007 Uh uh uh, D+C... -så vil jeg sige at risikoen for er ret stor :o( Må man have lov at spørge hvofor du ikke undersøgte det inden du købte hunden??

• #3   1. okt 2007 Der er desværre ik ret mange af hendes søskende der er HD fotograferet... Og dem der er har B-hofter eller værre :S

• #4   1. okt 2007 Det kommer jo nok an på HVORFOR de har HD, for der er jo flere faktorer end genetikken, der spiller ind der.

Men syntes alligevel det er lidt mærkeligt at parre en HD hund med en HD hund (selvom det er i lidt mindre grad)...

• #5   1. okt 2007 det kan man slet ikke sige - i et kuld kan man nogel gange finde alt fra A hofter, til E hofter...med det er da ikke nogen god udgangspunkt, arvemæssigt

• #6   1. okt 2007 Anne T
    Hun er 5 år gammel, og en "genbrugshund"

• #7   1. okt 2007 Som jeg skrev i den anden tråd... Der er ingen " rødtråd" hos newfoundlænderen omkring HD ... Lige pt kommer der enormt mange med dårlige hofter, hvor linierne tilbage er fantastiske, og dem hvor forældrene ikke er helt okay. Går igennem med A og 0 ....

• #8   1. okt 2007 Skal ud og lufte vaps nu, kigger ind senere

• #9   1. okt 2007 Det var da en kedelig ting at finde ud af:o(

Hvordan kan det være du ikke tjekkede det dengang du købte, når nu der er tavle på?

Ville i hvert fald være lidt ekstra obs på det, og så kan du jo få tjekket two face, for at være sikker.

• #10   1. okt 2007 once-. ikke alle racer har avlsrestriktioner på HD og nogele racer har først fået det for få år siden - two-face er jo 5 år

• #11   1. okt 2007 Sorry så ikke du havde svaret på det.

• #12   1. okt 2007 Camilla -
    Ok :o) Jeg havde nu nok undersøgt det inden alligevel.. Men forstår det godt.. :o)
    Hvad jeg derimod ikke forstår er at nogen kan finde på at parre en D og en C hund hvoraf den ene oven i købet også har 1 på albuerne... :o(
    Hvis jeg var dig Camilla, ville jeg enten få hende HD fotograferet eller i hvert fald være meget opmærksom på om hendes bevægelses mønstre begynder at ændre sig... Selv om der måske ikke er noget at mærke på hunden nu kan hun godt have HD...

• #13   1. okt 2007 once: kan kun give dig ret - men sådan er det heller ikke i alle andre lande -. flere steder synes de at vi dansker er totalt tåber, fordi vi indføre alle de avlsrestriktioner og det gør det noget svært at hente nyt blod hjem, via en parring i udlandet. Pus der bliver svindlet med de forskellige status'er

• #14   1. okt 2007 - men det er selvfølgelig ikke sikkert at hun har det altså.. :o)) Risikoen er bare forhodsvis stor..

• #15   1. okt 2007 manne: ja hvis racen på det givende tidspunkt ikke har HD som en avlsrestriktion

• #16   1. okt 2007 once: ja, men ville folk for pokker da så bare være ærlige, så havde man da en chance for at kommer vidre og vide hvad det man brugte i avl, men nææ nej, der er brodne kar allle vejne

• #17   1. okt 2007 For fem år siden var der ikke avlsrestriktion på HD for amstaff. Nu må der ikke avles på D og E hofter, det blev vidst indført fra 1/1-2005. Fra 1/1-2002 var det et krav, at der skulle være lavet HD/AA status på avlshunde.

• #19   1. okt 2007 det kaldes nu AD i danmark - det er albuedysplasi

• #20   1. okt 2007 og det er aldrig dumt at spørge ;O)

• #21   1. okt 2007 AA står for albueartrose (staves?)

• #23   1. okt 2007 0 er det bedste og mener skalaen går til 3 som det dårligste.

• #24   1. okt 2007 Man siger at arveligheden for HD er mellem 20 og 40 % resten er miljøm fodring osv.

Men vil da også sige, at den nok ligger i den høje ende af risikogruppen, når begge forældre har HD af let til middel grad.
    Men han behøver ikke at have HD, eller af få problemer med det.

AA er albueledsartrose:-)

• #25   1. okt 2007 lykke: aaahh - jeg havde den næsten ;O) giver det ikke et ½ point ;O)

• #27   1. okt 2007 Camilla A: Jeg kan se på DKK´s hjemmeside (link fjernet) at din hunds HD-index er 102,22. Index 100 er udtryk for racens gennemsnit, så hun skulle ligge en anelse over snittet.

• #28   1. okt 2007 så må der ligge nogle gode gene længer ude - eller de to forældre nedarver bedre end de selv

• #29   1. okt 2007 Platugler: Det kan vel også betyde at racens gennemsnit bare ikke særlig godt...

• #30   1. okt 2007 Ja jeg ville ikke tjekke min hunds hofter, hvis det ikke er nødvendigt ud fra avl eller ikke viser tegn på sygdom... Hvad man ikke ved har man ikke ondt af.. Hvad skal man bruge den oplysning til.. man tager forhåbentlig sine forholdsregler i dagligdagen....

• #31   1. okt 2007 Tror det skyldes at farfar´en og dennes far, er registreret med A-hofter.

• #32   1. okt 2007 kaarina: det kan du have ret i, men det er en skræmmende tanke

marianne: er enig med dig -. skal hunden ikke i avl og den ikke udviser nogen for form for gene, så ville jeg heller ikke tjekke - hvad skal jeg bruge det til. ville alligevel tage mine forholdes regler

• #33   1. okt 2007 Karina J: Ja det er muligt at racens snit ikke er så godt endnu, da der ikke har været krav omkring HD så længe (Til sammenligning kan siges at Niño (min amstaff) har index 117,36).

• #34   1. okt 2007 Marianne -
    Det kan godt være du ikke skal bruge det til noget, men for seriøse opdrættere er det altså en god ting hvis de hunde man har opdrættet bliver tjekket, kun sådan kan man evt. forbedre sit avlsarbejde...
    I den konkrete sag her er opdrætter nok ligeglad, ellers havde de formodenligt aldrig lavet et kuld efter D+C forældre...

• #35   1. okt 2007 jeg skal ikke bruge Tabu i avlen, men han får da tjekket hofter alligevel

jeg vil da vide hvad hans status er, så jeg ved hvad jeg kan tillade at lave med ham i dagligdagen

• #36   1. okt 2007 anne: tror du lige overså at marianne skrev, at hun ikke ville tjekke hvis det var nødvendig pga avl - tror altså hun mener at hvis hunden skal i avl så skal den tjekkes og skal den ikke i avl og er frisk ville hun ikke tjekke

• #37   1. okt 2007 Platugler -
    Tilgengæld tror jeg så at du misforstod mit indlæg... ;o)
    Det jeg mener er at selvom ejeren af hunden -dig, marianne, who ever, ikke vil bruge hunden i avl så er det stadigvæk rigtig rart for din hunds opdrætter hvis den bliver tjekket - hvis det altså er en seriøs opdrætter, kun ved info, info og mere info kan man som opdrætter blive opmærksom evt. problmer og forsøge at forbedre sit avlsarbejde... :o)

• #38   1. okt 2007 anne: ok , så er vi enig :O)

• #39   1. okt 2007 Hvis jeg stod ikke at skulle bruge hunden i avl, ville jeg heller ikke tjekke den.
    Og jeg kan blive forarget over at nogle rottweiler folk kan finde på at bruge en hund med B hofter på en med C hofter, og ingen af dem har over 100 i indeks.

Karina J, indekset er jo netop lavet ud fra, hvor racen befinder sig sundehedsmæssigt. Og 102 er jo lidt bedre end gennemsnittet. Altså ved nogen racer vil f.eks C trække mere ned i indekset en på andre racer, alt efter hvor sund racen er.

• #40   1. okt 2007 Platugler...Lige præcis.... Begge mine er tjekket, men ved da at alle de newfoundlændere der bliver solgt som familie hunde meget sjældent bliver tjekket for hd og ad. det er et stort problem for DKK . Det er kun 30% af newferne der bliver fotograferet...

• #41   1. okt 2007 Lykke: Netop

• #42   1. okt 2007 Anne T... Er da enig i det du skriver, men vil man som opdrætter have tjekket hele sit kuld, må man enten gå ned i pris eller give en billet til rtg . Man kan ikke forvente at en hvalpekøber vil smide 1500 kr på de billeder, som de reelt ikke kan bruge til noget...

• #43   1. okt 2007 Marianne -
    tja, er både enig med dig og så et eller andet sted ikke helt alligevel... :o)
    Men så vidt jeg ved er der - i hvert fald blandt nogen racer efterhånden også en del opdrættere der giver x antal kroner tilbage til hvalpekøberne når hunden er blevet HD fotograferet... :o)

• #44   2. okt 2007 Anne T... ja det var så også en mulighed at man fik pengene retur...
    Udfra mine egne hundes linier, er det kun de hunde der er udstillet, eller skulle aflsgodkendes der er HD fotograferet

• #45   2. okt 2007 Wow, der er da sket noget *S*
    Var nu ikke for at hænge opdrætter ud, slet ikke. Blev bare lidt overrasket over at HD-status ikke var bedre...
    Tror ikke jeg får hende fotograferet medmindre hun viser tegn - har hun heldigvis ikke gjort endnu.

Tue D
    Der er ikke ret mange i hendes familie der er HD-tjekkede. Kan det være derfor HD-indekset er så højt?

• #46   2. okt 2007 Anne T
    Så ingen grund til at undersøge det inden. Vidste at det var hende jeg ville ha - ellers skulle jeg ikke ha hund. Har kendt hende siden hun var hvalp. Hvem hun var efter osv. er egentlig ikke så vigtigt, da jeg vidste at jeg ikke skulle trække nogle kuld på hende.

• #47   2. okt 2007 Lykke J

Du skriver procenten af arvelighed er mellem 20-40%.
    Ja - hvis det er raske hunde man avler på!

Ved gentagende parringer i Tyskland HAR de fastslået at HD videravles uanset NÅR begge forældredyr har dårligere status end B.
    Ved at sammenligne kuld gennem mere end 40 år - er disse tal klare og enkle - og idag er det ikke tilladt at avle med andet end HD-A og B.

• #48   2. okt 2007 Tja.. selvom mine ikke har skullet ha været brugt i avl,er der altid blevet taget billeder og de er blevet sendt ind.. De 2 små vil osse få!

Jo flere´hunde der blir bedømt,jo mere reelt billed vil det da gi af racen eller nogle bestemt linjer..

Men nu er det osse en kendt sag at visse opdrættere ikke vil ha deres billeder ind,hvis status er dårligt..
    Hvor er vi så henne ?

• #49   2. okt 2007 Karin... Alle racer med hd problemer skulle det kun være tilladt at avle på A og B. Status C er reelt jo HD....

Stine.. Ved godt hvad du skriver ;o))) Hvis jeg undlod at fotografere mine var det ikke for opdrætterens skyld, men min egen :o))

• #50   2. okt 2007 Karin H, hos rottweilerne må de gerne avle på C hofter i Tyskland. Men du har sikkert ret mht det andet:-)

Stine M, Ja, kender godt det du siger, med at nogle opdrættere ikke vil have sendt billederne ind, hvis status er dårligt, kender sågar en, der bliver meget sur, hvis man så også tillader sig at "skilte" med at hunden har fået et dårligt resultat. Og vil lige slå fast, at jeg ikke har nogen gående med dårligt HD resultat, der "ikke er fotograferet", hvis du forstår hvad jeg mener:-) Men som sagt havde jeg en hund som det ikke var planen at bruge i avlen, er det ikke sikkert jeg vile fotografere den. Men det kommer nok aldrig på tale, når man nu er opdrætter.

Men ja, det er helt klart at ønske for opdrætter, at så mange resultater bliver sendt ind gode som dårlige, så man har et klart billede af sine avlsdyr.

• #51   2. okt 2007 Min opdrætter på Louis, " kræver" jo at alle hendes hvalpe bliver pennhippet inden de er 6 mdr. Det giver hende et paj om hendes avlsmateriale.

• #52   2. okt 2007 karin: hos boxeren bruger man også C hunde. Har du et link til den undersøgelse du skriver om - den lyder som interessant læsning. indenfor hvilken race er den blevet lavet?

• #53   2. okt 2007 Lykke.. Jeg sender de billeder ind for min skyld og fordi jeg gerne vil være med til at vise det helt rigtige billed af racens sundhed.. De statistikker DKK udsender hvert år,er jo til at bruge som toiletpapir..

Jeg bruger mine hunde hver dag og de blir belastet,derfor skal jeg dælme vide hvad status de har,så jeg kan sætte ind med det samme og så vidt muligt afhjælpe at det blir til gene for dem.. Samt gør en masse for at forbygge en dårlig status..

Alle jeg har købt hund af,ved at jeg sender billeder ind.. dårlig eller ej og ingen har da heldigvis nogensinde andet end bifaldet det smiley

• #54   2. okt 2007 Stine... Det er jo det :o)) Har du forresten set at du kan få en " mini Louis" 'gg'

• #55   2. okt 2007 Marianne..har skam set dem,mellem små huller i fingerne,når jeg holder mig for øjene.. De er bare skønne.. Men gider ikke tænke nærme over at en enkelt kunne være en tro kopi af Louis.. Næææ nej.. de små der blir stor savlere og får en umulig pels.. GGG..

• #56   2. okt 2007 Stine... Louis savler ellers ikke, og pelsen kan vi ikke klage over *gg* De er skønne !

• #57   2. okt 2007 Je vil da ogsåsætte pris på at vores kommende hvalpekøbere fik deres hunde HD / AA selvom de måske kun skal være familiehunde.

Netop for at finde ud af hva det er man avler.

Men som flere siger fatter jeg ikke at man med god samvittighed kan parre en B og en C hund smiley Det har i min bog ikke noget med seriøs avl at gøre, men bare "bolleri" smiley

• #58   2. okt 2007 Camilla A: Det tror jeg måske godt det kan være. Det var derfor jeg skrev det med farfaren og oldefaren, som begge har A -deres resultater hiver nok en del op, når der ikke er så mange registrerede.

• #59   2. okt 2007 Tue
    Ja, det er nok rigtigt nok. Rart at det er blevet et krav om fotografering nu...

• #60   2. okt 2007 Lykke J og Platugle

Okay - det var jeg så ikke klar over.

Det er forbudt for Weimaraner at avle med andet en A og B status - og det er deres akivering jeg har læst gennem mange år.
    Derigennem skiller HD-C hunde sig også ud i avle ved der bliver ved med at være problemer med HD.
    Efter de har sat max på for ca 10 år siden - begynder kurverne at vise hvor de svage led er - og hvor man så at sige er garderet en HD-fri hund.
    Så det er ret interesandt læsning - og den findes i deres medlemsblade

• #61   3. okt 2007 Du må gerne avle på en hund med C hofter inden for Amstaffer - se http://www.dansk-kennel-klub.dk/0/365

Hvad angår albuer, så mener jeg du må avle på 0-1-2, men ikke 3!

Selvom hunden inden avlsrestriktionerne havde f.eks. B hofter, kan det jo godt være blevet værre med alderen.. Og jeg tror faktisk, at den gang det blev indført med hofte billeder, skulle de hunde have taget billeder ingen og så kunne det jo vise sig at nogen have fået D i stedet for...

På den anden side kunne folk jo også avle inden det blev lovkrav unden at tjekker hofter... Og den dag det blev et lovkrav blev de tjekket og viste sig at være D!
    Det er ærgeligt, men hunden kan jo sagtens leve med D hofter..... Man skal bare være opmærksom på det....

Jeg mener ikke C er hoftedysplasi.. Vores hanhund har C og han har ingen problemer haft! Han er nu 2½ år....

Desuden kan vurderingen jo være meget individuel.. DKK kan sige ét, mens din dyrelæge noget andet!!

Hav lige det i ménte..

Jeg ville ikke være urolig... Med mindre hunden begyder at vise tegn!

Det er jo altid godt at få registeret billederne, så statistikken på racen kan tjekkes...

Index'et reguleres jo også udfra de søskende, der nu måtte være på faderes og moderes side, som bliver registeret i DKK...

• #62   3. okt 2007 Tronic: C er nu en let grad af HD - sådan er det gradueret , men dejligt at din hund ikke har problemer - men indenfor nogle racer og nogle individer får altså problemer med C hofter.
    jeg har haft en hund med E hofter og hun havde ingen problemer, men derfor kan jeg jo ikke konkludere at E ikke er et problem

• #63   3. okt 2007 Nej det siger jeg heller ikke.. Hvis man har en hund med C hofter skal man bare være opmærksom på at hunden man parre med skal have f.eks. A hofter! smiley
    C hofter kan godt i nogle tilfælde give et problem.. men ikke alle! Der er jo nogen som du selv skriver, der sagtens kan leve med det....

Men det er svært det med hofter og avelighed.. Da det kun er 1/3 betinget... Altså aveligheden.. Og nogle gange springer det en generation over... Er kuld fra to C hunde kan godt ende ud i af have A hofter f.eks.

• #64   3. okt 2007 Det er det der er bevist i Tyskland - det bliver ved med at flourere så længe man bruger hunde med HD - dvs C-status.
    Det springer generationer over ind imellem - og så er det galt igen.

• #65   3. okt 2007 men karin, det er jo ikke kun det der spiller ind - om man så kun bruger hunde med A hofter, så vil der stadig kunne dukke dårlige hofter op - husk at det kun er ca 30% der er arveligt, resten er foder og miljø

• #66   3. okt 2007 DET er rigtigt! Og det er så en helt anden snak.

Ovenstående er taget ud fra hunde der er opdrættet optimalt - og under opvækst har levet efter foreskrevne regler. De er ikke dumme de Tyskere :o)

• #67   3. okt 2007 Platugler .... med alle de hd hunde jeg oplever pt... Er det ikke miljø og foder der spiller ind, men arv.............
    Som Karin skriver længere oppe. Man skal kun avle på A og B, for at kunne begynde at løse problemet. Der efter vil man også kunne begynde at se div linier der har problemet. Selvfølgelig vil der altid være hd, men skal man bare komme problemet lidt til livs... Tror ikke generne kender til div forskellige bogstaver. Enten har hunden HD eller ej i følge arvemassen.

• #68   3. okt 2007 ja jeg kan også forstå at det 110% ligger i generne - HD-graden afhænger så "bare" ud fra hvilken opvækst hvalpen får.
    Der er set hunde der har haft en miserabel opvækst og har HD-A flere gange. Jeg har selv haft en hanhund der som 13 årig blev genfotograferet til HD-A1 (dengang) og han var bestemt ikke skånet brugsmæssigt.
    Og ja - jeg har avlet en HD-C hvalp for 10 år siden - den var svært overvægtig under opvækst. Havde den været slank var den måske blevet en B - men den havde alligevel haft anlæget...

• #69   3. okt 2007 Karin.. Lige præcis.. Sådan er min teori i hvertfald også..

• #70   3. okt 2007 hmm - så har DKK's tidliger dyrlæge intet fattet - hun har været til opdrætter seminar i boxerklubben og udtalte at vi sikkert ikke kun avle os mere ud af HD ved boxer, end vi allerede har gjort - 70% er uden HD

så er det jo pludselig nemt at være opdrætter - bare man bliver ved med at bruge A og B, så kan man jo efter et antal generationer fralægge sig ethvert ansvar overfor HD ved afkommet - forstå ikke at det så ikke er sådan

Som jeg har fået der fortalt, så kan rigtig foder og motion gøre forskellen om en hund feks får B eller C --- hvis jeg nu er dygtig, så får den B er ejg det ikke får den C - det vil sige at er jeg dygtig så får jeg en hund jeg tror er fri for HD og derfor kommer i avl og dermed kan vidregive det alligevel

• #71   3. okt 2007 Jeg har den teori, at der er 3 forskellige slags hunde mht HD.

1: der er de hunde, der uanset hvordan man behandler dem og fodre dem osv aldrig vil få HD.

2: der er de hunde, der er disponible for at få HD. Men hvis man behandler dem korrekt, og fodrer korrekt osv, så udvikler de ikke HD. Men omvendt gør man det modsatte, vil de udvikle HD.

3: Der er de hunde, der uanset hvad vil udvikle HD.

Personligt vil jeg heller ikke avle på en hund med C i hofterne selvom man gerne må indenfor rottweilere, for så har hunden HD, og dermed større chance for at give det videre.

Tronic, som Platugler skriver, så er status C HD af let grad. Og nogle vil have problemer allerede ved en status C, mens andre lever et langt liv, uden nogensinde at komme til at døje med det. Sådan er der også nogen hunde, der har status E, de ved det heller ikke selv, så de døjer heller ikke med det:-)

Og med hensyn til min teori, så vil jeg mene, at hvis man udelukkede status C fra avlen, konsekvent, så ville der måske kun være 2 af de typer, jeg nævner ovenfor. Dem, der ikke vil få HD uanset hvad, og dem der måske får HD.

• #72   3. okt 2007 Jeg vil så også sige, at jeg tror nu ikke på, at det er 110 % arv, for man kan sagtens parre 2 hunde, hvor der KUN er A og B hunde i stamtavlen, men hvalpene vil stadig få HD, hvilket efter den teori ikke burde være muligt.

• #73   3. okt 2007 Lykke: jeg er enig med dig i din teori - det er også den jeg støder på når jeg taler med fagfolk og andre opdrætter.
    Men man skal passe på med at udelukke alle med C - ikke alle racer har avlsdyr nok til at vi kan tillade os at kræve det perfekte - så ender vi bare med så få avlsdyr at der pludselig dukker andre og sikkert værre problemer op med sundheder.
    Feks kan boxer i dag genetisk spores tilbage til 4 individer - det i sig selv gøre jo at man ikke har så meget at gøre med genetisk og sådan er det med de fleste racer - de udspringer af meget få individer

• #74   3. okt 2007 En anden faktor er: At forældredyrs søskende også er frie! Om de så har B status hele banden - ja det er minor - men ville aldrig selv parre B med B uanset.
    jeg har sat mig ind i gennem mange år alle aspekter i enhver linie - og selvom der er en særdeles tiltalende hanhund spribger jeg over hvis der er en C på farmors side el lignende.
    Det næst sidste kuld jeg har haft - har jeg erfaret senere der har været UK tal der ikke helt har passet. Så lige nu har jeg haft rekvireret X-ray og har dem til bedømmelse i DKK for at se hvad den danske bedømmelse vil sige!
    Og det er sgutte sjovt at vente på. Hidtil er afkom dømte frie - men alligevel!

• #75   3. okt 2007 Jamen det nytter da ikke at bruge en HD-A hanhunde hvis søskende har HD-D?
    Så er det da givet det ligger gernetisk i den linie.
    Det er nok den fejl de fleste begår og ikke fatter nada af de får HD hvalpe ud af parringen.

• #76   3. okt 2007 Slåfejl er gratis

• #77   3. okt 2007 nej selvfølgelig vil der altid kunne komme hd lige meget hvad, men hvis man kun avler på a og b så har man da gjort sit som opdrætter... ja rigtigt Karin, mange kikker bare på forældredyrene og har de ikke hd ryger hunden videre i avl, men hvad med søskende på begge sider...
    Jeg opfatter tit at den med foder og miljø bliver brugt som sutteklud... For så kan opdrætteren da fralægge sig et ansvar...
    Sådan som min egen race vil altid være " disponibel" for hd pga størrelsen...Lige meget hvad man avler på vil der være en risiko, men har man som opdrætter gjort sit avlsarbejde godt , så er vi nået langt...

• #78   3. okt 2007 det ved vi da godt - men der er jo ingen linier hvor alle i kuldene i alle led er tjekket - så det er jo utopi. men klart jeg kigger da på søskende også og specielt afkom.

nogle gange er det alså også kombinationen der er problemet. min første boxer havde E hofter og hendes søster D hofter - både far og mor har givet fine hofter både før og senere, men alligevel gik det galt. Hende jeg har nu er efter samme mor og har A hofter og hendes datter har også A hofter.

og, karin, hvis alle i din race gjorde som dig , ville racen ende ud i kæmpe problemer med manglende genmasse

• #79   3. okt 2007 Platugler, ja, det er rigtigt, at nogle racer ikke har avlsdyr nok til at kunne udelukke C hundene, f.eks Dogue de Bordeaux og Skt. bernhards hvor det længe har været lovligt at avle på alt hvad der havde en stamtavle(alle status), de er selvfølgelig ikke klar til at tage det spring, men en race som rottweilerne, der er så "stor", at der bliver født over 500 hvalpe om året, burde det være muligt.

• #80   3. okt 2007 Netop!

• #81   3. okt 2007 Susanne ... 70 % af boxerne uden HD er sgi da også flot ! Den sidste gang jeg så en " oversigt" over hd og ad resultater på newferne, var 2 ud af 26 hunde rent A og O ! !

• #82   3. okt 2007 marianne: jeg fralægger mig slet ikke ansvare ved at sige det som fagfolk siger om HD - jeg forholder mig til den videskabelige info der ligger om HD. Tvært imod, betyder det at jeg tager min opgave som opdrætter endnu mere seriøst og alvorligt. Var alt reddet ved kun at bruge A og B, så ville det da være såååå meget nemmer at være opdrætter - nu er jeg afhænnig af, ikke kun at finde gode forældre, men sørme også at finde gode og seriøse køber. Køber der vil lytte til min lange fordag om ernæring og motion - og så krydse finger for at de også gør det og ikke ødelægger mit opdræt

• #83   3. okt 2007 Jeg er godt klar over der er meget små racer hvod de må skele til populariteten.
    Men i "min" er det da vigtigt uanset - for du må alligevel ikke benytte en HD hund. Og folk ER klar over om søsskende er frie eller ej - det er oplyst på vores hjemmeside.
    Jeg har sorteret enormt mange fra - ikke kun pga HD - men brugsegenskaber - temperament - eksteriør osv osv - og alligevel er der da nok at bruge af. Det handeler om at finde den så der er bedst egnet til netop min tæve.
    Min favorithan kan jeg desværre ikke bruge da han er lige klejn nok - hvorimod min venindes tæve godt kunne trænge til noget lettere i linien - så den bruger hun.
    Sådan kan man hjælpe hinanden med at søge...

• #84   3. okt 2007 Nå ja - glemte at tilføje jeg ser på hunden verden over..

• #85   3. okt 2007 platugler ;

Ja det er det - de seriøse købere! Og om de gider lytte!

• #86   3. okt 2007 marianne: det synes jeg også - tror også at det var derfor at DKK's dylle sagde at vi ikke skulle håbe på meget mere - det er 6% der har svær HD, middel 7% og let 15% - fri 70 % - så det er da ike så ringe enda.

• #87   3. okt 2007 Karin: ved boxer kan vi ikke kigge verden over - desværre - der er simpelthen for stor forskel på boxer, verden over.

og så er der lige den ulempe at ikke alle er reele - der er dem der svindler med HD status - ved det bliver gjort med DDb og boxer og har da også læst om at det sker med newfer

• #88   3. okt 2007 Susanne... Nu var den heller ikke til dig *s* men generelt.... Som jeg skriver at alle de newfer der " vælter frem" er det ihvertfald ikke foder og motion....
    Vi må ikke avle på d og e efter nytår... Der opstår kæmpe problemer med avlen hos newferne . Vi mister nok ½ af avlsmaterialet... Nogle skal ud og finde helt nye linier af avle videre på. Man er bekymret for at vi så skal igang med at kæmpe med andre sygdomme i stedet for ??
    Man har argumeneteret meget for at man måtte forsætte med at avle på alt, da newferne ikke er påvirket af deres hd som mange andre racer, men dette afvises fra flere sider... De hd hunde jeg kender til, er heller ikke påvirket af E hofter...

• #89   3. okt 2007 marianne: det viste jeg godt, det ikke var;O)

men i står så også i en helt anden situation en vi gør ved boxer - vi har undlat at bruge dårlige hofter i vores avl og alligevel dukker de op alligevel - hos jer er jeg da sikker på at de fleste kommer fra at vitterlig bliver avlet med dårlige hofter

• #90   3. okt 2007 Susanne... Ja man kan ihvertfald se hvilke linier der begynder at kæmpe med problemet.....Ved ikke om generne kan blive " trætte" ... Mange avler jo på deres eget, som tager de ny han på en tæve for så efterfølgende igen at avle på deres eget. Det virker ihvertfald underligt at lige pludselig kæmper de med hd på linier som ikke tidligere har vist noget.....

• #91   3. okt 2007 Marianne: det var nøjagtig det samme med Skt bernhards, de mistede også rigtig meget avlsmateriale pga de ikke længere måtte avle på D-E hunde, men når der kommer sådan et forbud er der jo også reelt et stort problem. Men det ser ud til, at det går rimeligt med Skt bernhards nu efter snart 2 år. Men tror nu også at der er blevet importeret en del.
    Kan godt følge dig i at du mener, at mange bruger det som en sutteklud, at det også er miljø og fodring, der spiller ind på HD. men hvis det var rigtigt, at HD skyldes 100 % arv, burde der ikke forekommer hunde med HD fra hunde ud af linier med kun A og B hunde.
    Det er deraf jeg bygger MIN teori:-)

• #92   3. okt 2007 Lykke : ved ikke hvad jeg skal tro omkring HD??? *g*

• #93   3. okt 2007 Marianne, nej du har ret, det er en svær størrelse, men møg træls at have:-)

• #94   4. okt 2007 Det bliver noget letter den dag de genetisk kan gå ind og se om en hund/linie er bærer - mon den ikke er på trapperne eller er der for mange penge på spil?

• #95   4. okt 2007 Karin: det tror jeg bestem ikke det er - for HD er det man kalder en polygenetisk lidelse - det vil sige at det er samspillet mellem flere forskellige gener og ikke bare et, desværre

• #96   4. okt 2007 Ja nu køre det jo ikke så hurtigt i den øverste etage hos mig ;o) Kom lige til at tænke på at min ene opdrætter penn hipp´er jo alle sine hvalpe , da hun mener at løsheden i hoften er arveligt... Lige pt står hun med en hund, hvor det i følge penn hipp resultatet kunne gå begge veje... Hunden er kommet ud med C hofter. Det er jo faktisk sådan en som er disponibel for hd og udviklede det ...

• #97   4. okt 2007 Jeg har også prøvet at få Penn-hipp på en af mine for 7 år siden. Staus holdt stik dengang - og har gået og overvejet at få det gjort igen bare for at se om det har "rykket" sig.
    Men vil ikke lægge hende i narkose udelukkende for det - så lige nu bliver det forhåbentlig ikke.

Men ja Marianne - det er også den fortolkning jeg fik..

Kommentér på:
HD/AA

Annonce