{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.824 visninger | Oprettet:

Finde den rigtige hanhund {{forumTopicSubject}}

Jeg bliver simpelthen lige nød til at oprette et forum emne.

Ikke fordi at jeg har et spørgsmål, men jeg er nød til at dele min begejstring med nogle smiley
Da alting ikke er på plads endnu, så kan jeg ikke offentliggøre det.

Men altså, jeg har jo en race som er antals- og genmæssigt er super lille, så det er en kæmpe udfordring at finde en hanhund, som opfylder de krav og ønsker jeg nu har, uden at han er i for tæt relation med Asti. Det skal lige siges at jeg på det punkt er MEGET kritisk og kigger 8 generationer bagud.

Men nu ser det ud til at det er lykkes mig at finde en virkelig lækker hanhund og hvis alt falder på plads og alt lykkes, så bliver det virkelig et spændende kuld hvalpe.

Så jeg glæder mig faktisk allerede nu til kuldet ser dagens lys, selvom Asti nok først kommer i løb om et halvårs tid, hvor hun gerne skulle parres smiley

Han bor så et par lande væk, så der er også lidt udfordringer med at få Asti til hanhunden, da jeg jo har et fuldtidsarbejde som også skal passe, men jeg må få det til at lykkes på en eller anden måde smiley

Kender I andre til udfordringerne med at finde en egnet hanhund.

I får lige et billede af Asti, nu hvor jeg ikke kan vise hanhunden endnu smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Finde den rigtige hanhund
  • #1   29. dec 2020 Jeg har ikke de udfordringer, for det vil Albert helt sikkert ikke synes om smiley
    Men jeg elsker at læse med i, hvad opdrættere kigger efter osv.
    Elsker det store stykke arbejde i laver og hatten af for det.
    Så jeg glæder mig til at læse med her smiley

• #2   29. dec 2020 Uh, hvor spændende smiley Jeg glæder mig til at følge endnu et kuld.

• #3   29. dec 2020 A med: Tak smiley
    Jeg har faktisk også haft store overvejelser omkring tidspunktet, jeg er endt med at fremrykke mine hvalpeplaner med en løbetid (ca. 7,5 måned), da jeg ikke ville risikere ikke at ende med et kuld mere, hvis Asti mod forventning skulle gå tom.
    Så hvis alle planer går, som jeg håber, så ender jeg desværre med at må melde afbud til DCH DM i A-klassen, men det er, når alt kommer til alt, en lille pris at betale for at lave en ny hund til mig selv smiley smiley

• #4   29. dec 2020 I høj grad!
    Jeg står med en højløbsk tæve. Hun bliver ikke parret, da jeg ikke aner med hvem det skulle være. Vi kan ikke komme udenlands og ydermere er racen så sjælden, så vi sælger en stor del til netop udlandet. Det fungerer ikke pt. Vi tør ikke parre.
    Til gengæld tager vi kølesæd hjem om 3 ugers tid. Løbetidsstart i går. Airedalen har vi en god håndfuld på venteliste, så her tør vi godt bøvle lidt mere.

• #5   29. dec 2020 Må vi se billeder af den kommende far ? smiley

• #6   29. dec 2020 Louise C: Hvor får I kølesæd hjem fra?

Kelpien er heller ikke så kendt en race og det er jo også kun en ret begrænset klientel til den, da det jo kræver at man vil træne med den hele dens liv og tilbyde den et aktivt liv.

Jeg håber og krydser fingre for at det også lykkes mig at finde nogle gode hvalpekøbere til mit kommende kuld smiley

• #7   29. dec 2020 Donk: Det ville jeg super gerne, men det kan jeg ikke før det sidste falder på plads.
    Vi skal blandt andet lige have sendt nogle prøver til gen-test i Australien og have svar på dem.

Hanhunden mangler også stadigvæk at blive øjenlyst(det bliver han i januar).

• #8   29. dec 2020 okay. smiley Så vil jeg vente spændt.

• #9   29. dec 2020 For mit vedkommende har det været blandet, jeg har efterhånden lavet 6 kuld og har det 7. i støbeskeen.

Ved nogle af kuldene har det virkelig givet hovedbrud, hvem jeg skulle anvende, andre har været helt åbenbare. Til de to seneste kuld har jeg anvendt far og søn, fordi jeg i første kuld fik så meget af det jeg gerne ville have, at det i mine øjne slet ikke gav mening og kigge på andre linjer og det har indtil nu vist sig at holde stik, hvalpene fra seneste kuld er 8½ måned nu.

Tilla bliver den næste som skal have hvalpe og hanhunden har stået på min ønskeliste i 5 år. Forudsætningen for at anvende ham er, at jeg har skullet nogle generationer væk fra min stamtæve Ghini, da han er halvbror til hende. Jeg får en indavlskoefficient på 3,47 i 7 generationer med den planlagte parring, det er helt OK med mig, jeg kender linjerne temmelig godt.

Anden forudsætning at han i eksteriør og mentalt passer til en af mine tæver, det gør han heldigvis til Tilla.

Han bor i Sverige, men Tillas næste løbetid bliver tidligst i august, så jeg håber ikke det bliver et problem at komme over og få parret, men ellers må det løses på anden vis smiley

Jeg er ikke så bange for linjeavl, når bare den ikke bliver alt for tæt, til gengæld er der i racen nogle matadoravlshanner som jeg gerne vil undgå, hanner som har fået både 2 og 300 hvalpe og som slet ikke har videregivet kvalitet svarende til, hvor meget de er anvendt, i flere tilfælde har de lavet mere ravage end gavn.

Her et billede af lækre Mulen smiley

profilbillede
  • #10   29. dec 2020 og et af Tilla smiley

profilbillede
  • #11   29. dec 2020 Kirsten: Whippet er også antalsmæssigt en noget større, for ikke at sige meget større race, end kelpien. Så jeg tænker, at det nok er lidt nemmere, specielt med al den erfaring, viden og indsigt i racen, du har oparbejdet gennem tiden smiley

Jeg må nok indrømme, at jeg slet slet ikke kan forstå, hvorfor en hanhund laver så mange hvalpe, uanset hvor fantastisk han end måtte være. Men det finder jo desværre vist sted indenfor alle racer på et eller andet plan nogle bare mere end andre.

• #12   29. dec 2020 About - Helt sikkert, at det er nemmere, alene i England stambogsføres der 5000 hvalpe om året.

Jeg forstår det heller ikke, kan til nød forstå, at det var mere almindeligt tidligere, hvor det var sværere at skaffe info om de enkelte hunde, men i dag, hvor der ligger mængder af information på nettet, burde det ikke være nødvendigt, men desværre forekommer det fortsat smiley

Vi har et internationalt racearkiv, så det er ret enkelt at sidde foran skærmen og lave fiktive parringer. Sådan grovsorterer jeg ofte, for en del hanner ryger allerede når jeg får kigget på stamtavlen. De interessante kan man så søge yderligere info om og evt. besøge, inden den endelige beslutning bliver taget.

Jeg ville så ønske, at flere også ville opgive sundhedsmæssige problemer. Det er en akilleshæl, at rigtig mange lukker øjnene for racens sundhedsmæssige udfordringer. Jeg får hjertescannet mine avlstæver og overvejer også om jeg fremover skal få rygfotograferet.

Stamtavlen på det planlagte kuld ser sådan her ud:
    https://whippet.breedarchive.com/animal/testmating?sire_uuid=a9ace58a-49e9-4e09-9dbe-0fa53085caf6&dam_uuid=9636e86a-ef5b-42da-81eb-cf47b9f7e0e4

• #13   29. dec 2020 Nu er Papillonen jo også noget større end kelpien racemæssigt tror jeg, selvom det ikke er en stor race her i landet. smiley
    Teemo er kun knap 10 mdr, så der går desværre laaang tid endnu før vi ved om han overhovedet egner sig til avl. Jeg håber dog at vi om nogle år måske kunne bruge ham til et kuld, så jeg selv kunne få en hvalp efter ham. Men der bliver ikke brugt mange hanner i avlen generelt når man ser på hundeweb, så udover at skulle finde en tæve der matcher ham (der får jeg hjælp af hans opdrætter) så skal jeg jo også finde en der har lyst til at bruge ham smiley
    Nu har Teemo indtil videre udviklet sig rigtig godt, så hvis sundheden også er i top, så er jeg da sikker på at det nok skal lykkedes, men jeg kan forestille mig at det er svært at få puslespillet til at gå op, når det hele bare skal spille, men helt sikkert også det hele værd når det gør smiley

• #14   29. dec 2020 Jeg har meget vanskeligt ved at finde hanner, der matcher mine tæver, forventninger og ønsker.
    Covid-19 satte en stopper for planerne sidste år, og i 2021 ser det ikke ud til at være bedre desværre.

• #15   29. dec 2020 About: Fra Slovakiet.

Kirsten: Guuud hvor er han lækker smiley

• #16   30. dec 2020 Louise - Jeg er slet ikke uenig smiley Han bliver 8 i januar og jeg har fulgt ham siden han var hvalp, han er kun blevet smukkere med årene, præcis som halvsøster Ghini smiley

Jeg kigger jo aldrig på farver, han er mørk blåbrindlet og har ændret sig utroligt gennem årene, her er han som junior med sin mor, der jo så også er Ghinis mor.
    Min yngste Daisy (Ghinis barnebarn) har mange ligheder med sin oldemor, ikke bare med hensyn til farve, men også udstråling.

profilbillede
  • #17   30. dec 2020 Kirsten ja der er godt nok sket en ændring. Men en absolut smuk hund på begge billeder.

• #19   30. dec 2020 Ja kæmpe problemer.
    Parson Russell Terrier har ca 25 hvalpe om året i Danmark og de fleste er i familie med hinanden. Jeg har så helt rene linjer uden noget dansk FCI i, så jeg kunne sagtens bruge dansk blod. Det vil jeg bare ikke, for så har jeg jo bare problemer senere hen.

Jeg skulle have parret en tæve fra mit andet kuld og var klar i marts. 2 dage før, lukker Danmark grænserne og vi gav op med sæd og lignende, for ingen kunne garantere noget. Så hun blev parret for 63 dage siden og nedkom i mandags. Jeg valgte i stedet at få hanhunden herop og han har boet hos os siden august. Super skøn dreng.
    Fri af alle arvelige sygdomme kendt i racen, ikke særlig høj, mere kompakt end mine, international champion, jagthund og jeg kunne fortsætte i evigheder. Vi glæder os meget til at beholde 2 af de 4 hvalpe

profilbillede
  • #20   30. dec 2020 Her med Troja til venstre og Czujny til højre fra Polen

profilbillede
  • #21   1. jan 2021 Her venter vi spændt på løbetid, hvis damen ellers har planer om det. Hun burde være startet nu smiley

Sæden har vi heldigvis liggende på frost.

Vil gerne selv beholde en tæve efter dette kuld smiley

Den kommende mor, forhåbentlig smiley

profilbillede
  • #22   17. mar 2021 Så er jeg kommet så langt i planerne, at jeg kan offentliggøre hanhunden.

Jeg håber virkelig, at det hele kommer til at gå planmæssigt. Så alle fingre er krydset smiley

Det bliver rigtig spændende, glæder mig som et lille barn smiley

profilbillede
  • #23   17. mar 2021 Ej hvor spændende!
    Det ser super godt ud type- og sundhedsmæssigt. Krydser fingre for et lækkert kuld smiley

• #24   17. mar 2021 Louise: Tak smiley

Hanhunden befinder sig helt nede Amsterdam i Holland og lige nu er Holland lukket temmelig meget ned, så jeg er lidt nervøs for om de når at lukke op inden juni, hvor jeg forventer at Asti kommer i løb.

Jeg syntes også selv, at han er rigtig godt bygget og hans sind skulle supplere Asti rigtig fint smiley Og som du selv er inde på, så er sundheden også på plads ved begge to smiley

Halvdelen af ham er helt nyt blod, da hans mor er Working kelpie som er blevet indmønstret som Australsk kelpie. Det gør man for at udvide genpoolen, da racen jo er lille.

Det bliver også spændende hvilke farver der kommer, da han jo er red and tan, så der er mulighed for black, chocolate, red, red and tan og black and tan, men kun hvis Asti er bærer af tan-genet, det har jeg på fornemmelsen at hun er, men jeg har ikke fået hende gen-testet for det, da jeg ikke finder det nødvendigt. Det vigtigste for mig er, at hvalpene bliver sunde, raske og samarbejdsvillige hunde med en god motor.

• #25   17. mar 2021 Ej hvor spændende, jeg troede faktisk kelpies var større højde og vægt mæssigt, der blev jeg overrasket smiley

• #26   17. mar 2021 Mathilde: Nej, de er ikke så store. Vægtmæssigt ligger de nok gennemsnitlig mellem 15-22 kg, nogle tæver vejer lidt mindre og nogle hanner måske lidt mere.
    I forhold til racestandarden skal hanner være 46-51 cm, tæver 43-48 cm.
    Så både Asti og den valgte hanhund ligger lige i midten smiley

• #27   17. mar 2021 About - Jeg håber alt flasker sig for dig, så du får et lækkert kuld smiley

Størrelsen er næsten som whippet, her siger standarden som vejledende størrelse 44-47 for tæver, hanner 47-51, men vægten er noget mindre hos whippet, en han på 51 vil typisk veje 16-17 kg og min Daisy som er 46 vejer 12,5 smiley

• #28   17. mar 2021 About.
    Nej det med lukkede lande er ikke så nemt. Hvad med kølesæd?
    Vi plejer også at drage udenma ds, men det er ikke en løsning nu.

• #29   17. mar 2021 Kirsten: Tak smiley

Nej, der er ikke stor forskel på dem udover bygningen og dermed vægten.

• #30   17. mar 2021 Louise: Det er da en mulighed, men en nødløsning, da det bliver voldsomt dyrt med tapning, fragt og insemination. Og hanhundeejeren skal have fuld betaling uanset om kun kommer et par hvalpe eller hun går tomt, så jeg er ikke helt hut på den idé. Jeg vil også rigtig gerne møde hanhunden smiley

• #31   17. mar 2021 Jeps jeg ved det. Meget aktuelt faktisk smiley

• #32   17. mar 2021 Louise: Skal du have hentet noget til dk?

• #33   17. mar 2021 Fik for 3 uger siden.

• #34   17. mar 2021 Hvorfra og hvad kostede det, hvis jeg må spørge

• #35   17. mar 2021 Hvis jeg kunne, skulle jeg SÅ meget have en hvalp fra det kuld. Og en sealyham fra Louise smiley

• #36   17. mar 2021 Det var nu Airedale denne gang A. Men sealy til sommer/efterår... Ja og næste år..
    About fra Slovakiet. 500 Euro for tapning og forsendelse. Tappet mandag kl 8 og ankommet til Ølby tirsdag kl 12. Sæden kostede 1000 Euro. At hun så har haft den mest underlige løbetid og progesteronetests samt insemineringer køb op i 10000 kr, er en anden sag. Næh det er ikke billigt at opdrætte.

Kommentér på:
Finde den rigtige hanhund

Annonce