{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
641 visninger | Oprettet:

finde den rigtige hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg overvejer mig at anskaffe mig en berner sennen da jeg altid har været forelsket i den race og regner med det er en dejlig familiehund.

MEN da det er første gang jeg skal ud og købe en hund (mine forældre har haft hunde men ikke den race) er jeg meget i tvivl om hvad jeg skal gå efter.
Har en veninde der siger jeg skal vælge en med stamtavle og der er i DKK.

Men når jeg så ser på prisen syntes jeg bare 11.000 kr er mange penge for en hund der skal fungere som en familiehund og ikke avl eller noget. og de kenneler jeg har været inde på, kræver man gør forskellige ting efterfølgende.
nogen der har erfaring med hvilken slags jeg skal gå efter?

håber der er nogen der kan hjælpe.

hilsen mette.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  finde den rigtige hvalp
  • #1   24. apr 2012 Tavlen er din garanti på det du køber. smiley

• #2   24. apr 2012 Jeg synes kun det er positivt at opdrætter har en forventning til hvalpekøbere ..
    Derudover en stamtavle hos DKK er jo et værktøj, du kan gå ind på hundeweb.dk og se forfædres sundhedsresultater, udstilingsresultater osv. osv. ..

Jeg har selv købt med stamtavle hos DKK, fordi jeg inden købet var inde og tjekke Taikos forældres stamtavle, deres sundhed , linjer osv. ..
    De 11.000 kr. er ikke dyrt for en hund med DKK stamtavle, måske er det mange penge nu, men det er penge, hvis du bruger den som et værktøj, du KAN spare i dyrlægeregninger senere hen.

• #3   24. apr 2012 Du skal helt sikkert gå efter en med en DKK tavle som er testet for det de nu skal testes for inden avl.. Ellers risikere du at stå med lorten bag efter.. Det kan selvfølgelig også ske at du kommer til at stå med en syg hund fra DKK.. MEN.. I DKK er du meget bedre sikret hvis nu der skulle gå hen og være noget arveligt sygdom ved hunden..

11.000 kr er rigtig rigtig mange penge.. Jeg ser på det på den her måde: 11.000 kr til hunden spredt ud over hvor lang tid den nu lever er jo ikke særlig meget.. Det ville jo være træls at gå ud og bruge 8000 kr på en hund der lever i 2-3 år.. og SÅ skulle ud og bruge 11.000 kr.. Så hellere bruge de 11.000 kr første gang, finde en god opdrætter som laver nogle gode og sunde hunde, og så har du måske din hund i 12+ år.. smiley

• #4   24. apr 2012 Købsprisen er det laveste beløb i det at eje en hund. Du vil det første år komme til at bruge yderligere 11000 kr på udstyr, mad, forsikring og træning. Så købsprisen er fuldstændigt underordnet.

• #5   24. apr 2012 En berner lever næppe 12 år, men princippet er korrekt smiley

• #6   24. apr 2012 Nicolai & Malene: Jeg har ikke forstand på Bernere.. Griner.. Så det var bare et tilfældigt tal jegh lige slyngede ud der.. Hehe.. Men jeg er enig i at købsprisen er det mindste at spekulere på.. Jeg ville med GLÆDE (måske ikke hoppe og danse.. men stadigvæk) give 11.000 kr for en hund hvis det var den RIGTIGE hund.. smiley

• #7   24. apr 2012 jeg er personligt stor dkk fan smiley men mener ikke man partout skal købe tavle dyr.. kommer helt an på ens ønsker og krav..
    en tavle er ikke nogen form for garanti mod forskellige lidelser!

jeg ville foreslå at du tager kontakt med et par opdrættere, får en god snak, måske besøge dem. se om racen er lige så dejlig som du ( og jeg smiley ) mener, finde en opdrætter du har tillid til, og lære mere om racen..
    på den måde kan du også finde en opdrætter som vægter de egenskaber du skal bruge ( hyggehunde, udstilling, træning o.l. )

• #8   24. apr 2012 Well, så længe hunden og forældrene - Og hvis muligt, bedsteforældrene, er testede for ALLE arvelige sygdomme, som Berneren har, så er jeg lidt ligeglad med tavlen. Men tavlen er din garanti for, at den er ægte.

11.000 er ikke meget for så stor en hund, for hvis du ikke har 11.000 til at købe hunden, så tænk på, hvor meget mad så stor en hund skal have. Den er jo enorm, sådan en bamse! o.o

Men hvis det var mig - Så ville jeg tage tavle. En berner sennen lever normalt ikke særlig længe - De bliver vist nok i gennemsnit kun 6-8 år gamle, så alle arvelige sygdomme, som evt. er hoppet en generation over, ville ikke ligefrem hjælpe på den korte levealder! ^^

• #9   24. apr 2012 Men som Elin siger - Tavlen er ikke garanti for tjek, så du skal huske at finde ud af hvilke arvelige sygdomme racen har, og så være sikker på at hele ''stammen'' også er blevet tjekket.

• #10   24. apr 2012 Mit bedste råd er at kneb med stambog og efter forældre som har en lang levealder. Der er en tre fire kenneler i DKK som avler målrettet mod sunde og længelevende hunde.
    Hvis kennelen stillerkrav er det kun et udtryk for de går seriøst op i deres opdræt. Se det som et plus og aftal med dem hvad de forventer og hvordan i får det til at fungere. Hvis det feks er udstillingskrav du stejler over. Så ral med opdrætteren og de vil udentvivl gøre det for dig demente gang. Ellermåske kommer der en hvalp som ikke er s egnet men som stadig et lavet med stambogen som værktøj.

Se bogen som et værktøj opdrætter bruger inden avl til at finde sunde og langtlevende hunde. Det vælger man ikke fra.

• #11   24. apr 2012 Det kan være en god ide at tage kontakt til nogen af de her folk:
    http://www.berner-sennen.dk/

Spørg, besøg...snak med dem

Kommentér på:
finde den rigtige hvalp

Annonce