{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Styr på afkom {{forumTopicSubject}}

Mit emne omhandler racehunde brugt i forbindelse med blandings kuld.
Jeg gætter på, at der vil være en del af jer opdrættere, der har indføjet en "stopklods" (avlsforbud) i købskontrakten, mod brug af den solgte hvalp, i videre avl hos den nye familie/ejer, hvis I på forhånd ikke selv ønsker fremadrettet, at bruge pågældende individ i avlen.

Men hvordan stiller man sig så som opdrætter, i forbindelse med hr. og fru. Jensen, der pludselig får den ide, når hvalpen er blevet voksen, at den skal have lov til at få et kuld hvalpe alligevel, og gerne krydset med en pudel, (for det er der jo penge i), eller en anden race, naboens- eller vennernes hanhund, what ever?!

Ville I, - hvis sådan et scenarie skulle overgå jeres opdræt, tænke på løsninger fremadrettet, der kunne forhindre den type hvalpekuld i at opstå, med jeres opdræt involveret?
Eller tænker I, at det kan man ikke gøre noget ved, - at det forekommer så sjældent, at det er ikke tanken værd, eller det er ikke længere jeres hund, den er solgt så hvad kan I gøre?

Det er blot et åbent spørgsmål, og rent hypotetisk, men også foranlediget af, hvordan de amerikanske opdrættere griber det an, i kampen mod de mange "puppymills", som USA jo er plaget meget af.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Styr på afkom
  • #1   26. jan 2020 Jeg har skrevet under på at Hera ikke må bruges til avl uden for DKK/FCI. Andet kan man vel ikke gøre...?

• #2   26. jan 2020 Jeg tror ikke der er ret mange der har avlsforbud, hvis de ikke selv vil bruge hunden, det er vidst mere en katte-ting.

Men der er rigtig mange, i hvert fald i DKK, der i købskontrakten indskriver at hunden ikke må bruges i blandingsavl og avl uden for DKK
    Det synes jeg er ganske fornuftigt

• #3   26. jan 2020 Der er ikke særlig meget at stille op. Man kan jo som sælger skrive i kontrakten, at hunden ikke må indgå i avl, eller sætte forskellige restriktioner op - og huske at føje en bod ind.

Men netop det med både bod og underskrift, er ligegyldigt i forhold til blandingsavl, for alle kan jo sige at det var en svipser.

Jeg tænker derimod at opdrætter skal OPLYSE deres hvalpekøbere om de tanker der er bag avlen, og så ellers nøjes med at sælge til købere, som rent faktisk forstår pointen smiley

• #4   26. jan 2020 Vi er så enige A

Ditte, jeg ved at de fleste seriøse katteopdrættere, under ingen omstændigheder, sælger fertile killinger til andre end registrerede opdrættere.
    Dvs. at killingen altid er neutraliseret når den bliver solgt som kælekat, så de netop ikke løber ind i disse problemer.

Det samme gør en hel del amerikanske hundeopdrættere.

Tak for jeres input smiley

• #5   26. jan 2020 Jeg ville overveje om jeg ikke var god nok til at forklare hvorfor stambogsavl i min optik var klogest. Og hvorfor hvalpekøber ikke søgte hjælp i stedet hos mig fremfor at lave et blandingskuld.

• #6   26. jan 2020 Altså i stedet for at sige “du må ikke”, så sig “hvis du får lyst, så hjælper jeg med...”

• #7   26. jan 2020 Jeg har også altid sat stor pris på mine søde og fornuftige hvalpekøbere gennem tiden, og har da heldigvis også været forskånet for så meget, der potentielt kunne gå i den forkerte retning. Jeg har også hjulpet hvalpekøbere i gang med opdræt, og alle har været glade for det.
    Men blot ved et enkelt øjekast ud i siden med annoncer her, så er der straks masser af kuld, der lander inden for kategorien, og de hunde der er brugt i nogle af disse kombinationer, er jo ganske givet kommet fra en opdrætter, der måske slet ikke aner, at deres opdræt er indgået i et blandings kuld.

Ville det på sigt kunne tænkes, at selv danske opdrættere ville begynde at neutraliserer hvalpe som i USA, eller er vi så meget imod den tanke herhjemme, at det ikke vil være en model vi vil komme til at se. Hvad tror I?

• #8   26. jan 2020 Jeg håber virkelig ikke at opdrætter af hunde begynder at neutralisere hvalpe. Den praksis burde være forbudt. Det kan jo have nogle voldsomt grimme konsekvenser for hunden (knoglecancer og adfærdsproblemer fx.)

• #9   26. jan 2020 Har lige sakset denne:

KILDE:
    Neutralisering af hund og kat. Den Danske Dyrlægeforening Faggruppe Familiedyr. September 2018

Hvad er anbefalingen?

"Hvorvidt neutralisation skal anbefales og i givet fald hvornår i hundens liv, afhænger til dels af race og kropsvægt. Derudover kræver det en vægtning af fordele og ulemper hos den enkelte hund.

Vejledningen peger dog på, at der ses overvejende ulemper ved neutralisering før puberteten eller før første leveår, at den generelle anbefaling er at vente til efter dette tidspunkt.

Har man en nervøs eller frygtsom hanhund, eller er man i tvivl om hvorvidt hundens adfærd vil påvirkes, bør man ifølge vejledningen, altid prøve at lade hunden kemisk kastrere inden, for på den måde at se hvordan den reagerer. Der ligger pt. ikke nogle lignende anbefalinger til tæven, på grund af manglende godkendte produkter til kemisk sterilisation.

Vejledningen peger dog også på, at der fortsat er brug for mere forskning på området, for endeligt at sige, om neutralisering kan forlænge og forbedre hundens liv."

Som jeg læser siden, er der overvejende ulemper forbundet med neutralisering af meget unge hunde, så jeg vil selv svare, at vi nok ikke ser den tendens her i landet.

• #10   26. jan 2020 Man kan skrive i kontrakten at hvis avlsforbudet ikke overholdes vil der ske det og det..

hvis man ikke har det, så er der ikke noget at gøre

• #11   26. jan 2020 Jeg tror ikke, at danske opdrættere i stor stil begynder at neutralisere deres hvalpe inden salg, netop fordi der kan være nogen grimme konsekvenser. Og så er det en ganske anden pris i DK end i USA, eller det var det i hvert fald, da jeg hørte meget om det i Internationale debatter tilbage i 0'erne.

Og så har vi slet ikke de samme problemer med hunde, der strejfer frit omkring og dermed parrer sig i hver løbetid, som de har i USA. Jeg siger ikke, at det slet ikke sker, men slet ikke på et niveau som i USA.
    Da jeg først hørte om tidlig neutralisation i USA, var de konsekvenser slet ikke kendt, som det er i dag, og hvad jeg læser fra amerikanske pyr folk, så er den tidlige neutralisering heller ikke så selvfølgelig, som den var engang.

Jeg har heldigvis aldrig været ude for, at en af mine hvalpekøbere brugte afkommet i avl udenfor fci, men jeg ved en hanhund, som min var far til, blev far til et kuld blandingshvalpe. Jeg mødte tilfældigt i skoven på et tidspunkt en hund efter en af hvalpene i det kuld, altså et oldebarn af Saki, og da ejeren hørte, hvad mit kennelnavn var, stod han lige så stolt og fortalte mig, at vi var i familie smiley . Den var jeg ikke så begejstret for.

Der er en grænse for hvor mange generationer fremover, man kan styre. Jeg ved dog godt, at der er katte opdrættere, der har restriktioner generationer frem, men det er at gå for langt for mig.
    Jeg stiller ikke krav, jeg ikke selv ville skrive under på. Og ja, jeg ville da gerne skrive under på, at jeg ikke bruger hunden i blandingsavl eller uden for fci, for det har jeg ingen intentioner om, men jeg skriver ikke under på, hvad mine hvalpekøbere og deres måske kommende hvalpekøbere etc. må gøre.

• #12   26. jan 2020 Jeg tror du har helt ret Lene - folk bliver jo også klogere "over there" smiley

Tak for de gode input smiley

• #13   26. jan 2020 Når jeg læser i primært amerikanske grupper på FB, så er tidlig neutralisering (og neutralisering i det hele taget) noget der debatteres en derovre og bestemt ikke er så selvfølgeligt længere, som det har været.
    Jeg kan slet ikke se en fremtid herhjemme, hbor opdrættere i stor stil begynder på det.

Jeg tænker oplysning er vejen frem. Tal med potentielle købere om, hvad der er gjort af tænker om parringen og om avl generelt.

• #14   26. jan 2020 Hvis jeg skal avle (hvilke er min drøm) så de hunde jeg IKKE vil have indgår i avl neutraliseret inden de kommer hjemmefra. Har desværre set for meget skam avl og det vil jeg ikke ligge avl til. Men jeg vil også kun avle for at forbedre racen.

• #15   26. jan 2020 Ansofie jeg ville så 100% fravælge at købe hund hos dig uanset hvor fantastiske hunde du lavede.
    Tidlig neutralisering øger bl.a. risiko for HD, korsbåndsskader mm... for slet ikke at tale om lortepels, lavt stofskifte og hvad der ellers er tæt på at være en del af "standardpakken" der kommer med neutralisering ludt afhængig af race.

Neutralisering er ikke uden konsekvenser for hunden (og ejerne) så jeg kan ikke forstå man så beredvilligt vil træffe sådan en beslutning på købere og hvalpes vegne før hvalpen overhovedet er rigtig voksen.

• #16   26. jan 2020 Knoglecancer... og især for hanner: alt for lange ben og tøndeformet krop...

Ansofie, du risikerer at din avl kommer til at fremstå atypisk for racen og muligvis mere syg og dårligere sind...

Ikke just en forbedring af racen.

• #18   26. jan 2020 Der kan jo være hvalpe i et kuld, der har en skavank eller fejl, man ikke synes bør gå videre i avl.
    Selvfølgelig kan man have en ide, om hvilke hvalpe i et kuld man synes ser mest lovende ud, men det er jo ikke sikkert, det holder stik, når de vokser op. Men der kan være ting, som gør, at man ret tidligt anser en hvalp for ikke-avls egnet. Det kunne f.eks. være en bidfejl, overbid eller underbid på et niveau, man ikke forventer vil rette sig op.

Jeg vil ikke sige om en hvalp, at den bør gå i avl, men kunne måske nok sige om en hvalp, at den ser jeg ikke som avls egnet. Men jeg ville ikke neutralisere, men forsøge at sikre mig, at de der køber den - billigere - end dens kuldsøskende, har samme holdning som mig, og i det hele taget slet ikke er interesseret i avl.

• #19   26. jan 2020 Man skal aldrig udelukke mulige avlsdyr - bare fordi. Jo flere (selvfølgelig sunde og raske) individer der indgår i avlen jo bedre for genpuljen - ja de skal også bruges klogt og rigtigt sammen. Men det er kun opdrættere der tænker mere på egen lomme end racen der neutraliserer eller fraråder “familiehunde avl“ i racen. Jeg har selv været en af dem - og det har jeg lært af..
    Hjælp i stedet og giv viden videre!

Og med familiehunde avl mener jeg selvfølgelig ikke at man skal avle alle racer til klappe kage hunde - men at langt de fleste hvalpekøbere med interesse i racen med rette hjælp kan lave nogle gode hunde. Selvfølgelig kan de det.

• #20   26. jan 2020 Selvfølgelig kan folk med interesse for racen og avl finde ud af det, vi andre har også været begyndere en gang, og vi fandt ud af det.

Jeg mener heller ikke, at det kun er tophunde, der må gå i avl, men det betyder altså heller ikke, at jeg syntes, at alle hvalpe er avls egnede.

Og der er meget arbejde med et kuld store hvalpe, og i en race, der let får store kuld, og som der ikke er særlig stor efterspørgsel på, så skal folk altså virkelig brænde for det. Det er ikke noget, man gør bare fordi, det kunne være sjovt at opleve, for det er ikke sjovt at stå med en flok halvstore hvalpe, der ikke lige er fundet hjem til endnu. Men hvis folk virkelig vil det, så skal de være velkomne også med mine hvalpe, og jeg hjælper gerne.

• #21   26. jan 2020 Som opdrætter er der desværre ikke så meget at gøre ved det. Hunden er solgt og alle mulige regler, krav og bod, ændrer ikke på det faktum at det er så godt som umuligt at stoppe.
    Hvis ikke du ønsker at dit opdræt skal ende i hovedløs avl, så kan du enten lade være med at opdrætte eller du kan beholde alt selv. Resten kan ikke kontrolleres uanset hvor meget man prøver

• #23   27. jan 2020 Nej, man kan ikke totalt kontrollere, hvad der sker med hvalpene, når de er solgt. Man kan oplyse, anbefale, forsøge at screene hvalpekøbere bedst muligt osv., men når først de er solgt, så har man afgivet ejerskabet og dermed retten til at bestemme.

Kommentér på:
Styr på afkom

Annonce