{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.043 visninger | Oprettet:

indkald/træning, jagtindstinkt {{forumTopicSubject}}

Hej alle hg'ere smiley

Min mors hund Molly har som den første hund hun har haft et enormt jagtindstinkt.. Dette gør at feks indkald nærmest er en by i Rusland og kun bliver succesfuldt når hun selv ønsker at komme - hun skider højt og flot på godbidder ligemeget hvor lækre de er (endda feks kogt lever osv).. Så nu er min mor kommet dertil hvor hun har indset at der skal ske noget andet..

Hvordan pokker træner man indkald bedst med en hund der har et enormt jagtindstinkt og er det overhovedet muligt at stoppe hende når hun først har fået øje på noget? Hun kunne generelt godt bruge indkalds træning også når hun ikk har øjet på noget men de almindelige metoder ser bare ikk ud til at virke..

Molly er iøvrigt en kinesisk hårløs/fransk bulldog blanding på 14kg og bliver 2år her i august..

Håber i har nogle gode tricks, fordi det virker pt ret håbløst..

Gerne helt konkrete forslag til øvelser/træning..

På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  indkald/træning, jagtindstinkt
  • #1   2. aug 2018 2 år gammel og med tusindvis af succeser i bagagen, så er løbet kørt, med mindre din mor finder et rigtig godt kursus, og træner røven ud af bukserne.

Jeg ved at nogle har haft god effekt af fx Irene Jernveds kursus om “stop jagten”. Der findes sikkert andre der udbyder samme kursus. Jeg har givet fortabt med schæferen, og erkender at hun skal være i spor hvis der er risiko for vildt. Hun kan endda stoppes hvis vildtet er langt væk, eller hvis det kun er fært hun går på, og har et ganske fint indkaldnår der ikke er vildt.

• #3   2. aug 2018 Det er også fint nok men hvordan vil du gøre det i praksis - gerne konkrete forslag smiley

• #4   2. aug 2018 Pernille, jeg tror altså ikke det er noget der kan klares med et par HG-fifs. Find et kursus, betal en bondegård og arbejd røven ud af bukserne. Så tror jeg at der er 50% chance for at det kan lykkes.

• #5   2. aug 2018 Jeg har skam foreslået kursus/træning.. Men indtil da er det jo godt at kunne starte et sted.. plus det ikk er mit valg da det ikk er min hund.. Men nu omhandler det også almindeligt indkald uden hun er distraheret..

• #7   2. aug 2018 Jamen, Pernille, så se i tråden med whipperne der skal lære indkald og ikke at hoppe op. Men som Linda skriver, så er første skridt at hunden er i snor 100% af tiden, og at der kun kaldes én gang og at der kun kaldes når man ved at hunden vil komme.

http://www.anjaoghund.dk/indkaldskursus/

• #8   2. aug 2018 Nogen gange må man også bare resignere og indse at hunden konsekvent skal være i snor. smiley

Min gravbuller er aldrig løs andre steder end i indhegnede haver.

Han kommer når jeg kalder.... Altså ca. 8 ud af 10 gange. Og efter 2 års ihærdigt forsøg på at "aflære" hans enorme jagtinstinkt, har jeg indset at det ikke kommer til at ske.
    Han bliver aldrig 100% sikker i indkald, og så må det nødvendigvis være sådan at han bare aldrig er løs på steder hvor der ikke er et forsvarligt hegn.

• #9   2. aug 2018 7# Det prøver jeg så at læse men det første jeg læste i tråden er sådan det gøres nu smiley Men har selvfølgelig endnu ikk læst det hele smiley

• #11   3. aug 2018 Kodeordene er 'afstand' (her til det hun gerne vil jage) og INGEN sucess med at droppe indkaldet og belønne sig selv med jagt istedet. Dvs. snor på og træn indkald, indkald og mere indkald. I starten steder hvor i er sikre på at hendes jagtinstinkt ikke bliver tændt, senere med mere og mere forstyrrelse af det der tænder hendes jagtinstinkt.

• #12   3. aug 2018 Kommer hunden 100% af gangene, hvis der ikke er fært eller synligt vildt?

• #13   3. aug 2018 Nej, som skrevet er det generelt indkald der halter også, men det er da totalt umuligt når hun ser et dyr.. hun er generelt viiiiirkelig dårlig i forhold til indkald og hun er hverken interesseret i at komme til trods for mega lækre godbidder eller "en fest" når hun kommer.. hun kommer nærmest kun når det passer hende og tit stiller hun sig bare på afstand og venter på at vi skal gå hen til hende (hvilket jeg har sagt hun ikk bør gøre men at Molly skal komme til min mor).. Vi har prøvet de basale ting i forhold til indkald men det virker bare af h til.. Har brugt samme træning til min egen hund der kommer 95-98% af gangene.. Så efterhånden ved jeg virkelig ikk hvad min mor skal prøve..

• #14   3. aug 2018 Lur mig om ikke det er det omsiggribende fedte-problem, der lurer.

Når ejeren vil det for meget, står med alskens lækkerier og tigger om hunden ikke nok vil tage det.

De konstaterer at intet virker... og nej, det gør det ikke.
    Hunden har intet at arbejde for, den bliver nødet med alt den ønsker sig uden at gøre noget for det.

• #15   3. aug 2018 Din mor skal prøve at indstille sig på at hunden altid skal have snor på.

Længere er den vel ikke?

• #17   3. aug 2018 "hun kommer nærmest kun når det passer hende". Er dette ikke meget normal adfærd for en lille bulldog smiley
    Indkald uden snor og forstyrrelse skal nødvendigvis virke 100% inden man kan forvente at indkald uden snor og med forstyrrelser virker smiley Der er ingen mirakelløsninger der kan hjælpe. Det er kun træning der virker. Og vil man ikke/kan man ikke gennemfører det 100% så kan man lige så godt acceptere at man ikke lufter pågældende hund løs.

• #18   3. aug 2018 14# Hun får jo ikk godbidden hvis ikk hun kommer.. og hvis ikk det er det du mener så må du gerne uddybe hvad du mener lidt mere..

• #19   3. aug 2018 15# Øhm, hvorfor skulle man ikk kunne træne det? :s Er da noget underligt noget bare at give op..

• #20   3. aug 2018 17# Nu er det jo så også lige præcis træningsmetoder jeg bla spørger til smiley Fordi det andet er jeg da godt klar over smiley

Og nej, det er bestemt ikk normalt for en fransk bulldog med den adfærd.. ihvertfald ikk nogle af dem jeg har haft incl den nuværende der har et super godt indkald smiley

• #22   3. aug 2018 Der er skam prøvet med flere typer lun Menneskemad - kogt lever af forskellig slags, og generelt kød.. Men vi må prøve os frem også prøve ovenstående smiley

• #24   5. aug 2018 Selvom hun ikk har spist hele dagen før gåtur feks gør det stadig ingen forskel, desværre.. hun er lidt en sær snegl..

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.048
    #25   5. aug 2018 Jeg bruger samme fremgangsmåde, som Bodil beskriver, og i dag har jeg to hunde, som trods et ganske veludviklet jagtinstinkt kan kaldes af vildt.

Med Basso har jeg suppleret med det lækre indkaldsguf med leg med bideskind og bold, fordi hans jagtlyst er større end hans begejstring for mad. (Han er med andre ord en helt normal whippet.)

Der, hvor jeg ofte ser metoden slå fejl, er, når folk går for hurtigt frem, for eksempel ved at øge sværhedsgraden i form af afstand eller forstyrrelser for hurtigt. Hvis den kun kommer 80% af gangene hjemme i stuen, kommer den med garanti ikke i hundeskoven, og for hver gang den får lov at "belønne sig selv" ved at ignorere et indkald, bliver opgaven sværere, fordi man ikke blot skal indlære adfærd men også aflære.

At lære vovse indkald kræver tålmodighed, men det er afgjort indsatsen værd!

Kommentér på:
indkald/træning, jagtindstinkt

Annonce