Stress og træning {{forumTopicSubject}}
Nogen gange falder man jo over ting på FB, og det gjorde jeg så i dag, nemlig denne video:
https://www.facebook.com/SayHmmmm/videos/357688191387442/?hc_ref=ARRfDBzVUDxWguXdMZej9SJk7p5TK_Qptrm0_iZAyYU1bPv_9VFBCXmeNx8ZcQ8Ptl8
Jeg kiggede lidt på den og så egentlig bare en sød bjæffer der lader til at være dygtig til sin træning (uagtet at jeg altså ikke ved meget om idealen for denne slags program - det er ikke detaljerne i udførslen jeg fokuserer på her). Da jeg læser kommentarerne er der så nogen stykker der kommenterer, at ja, den er da lydig, men også meget stresset. Og så er det jeg undrer mig - for hvorfor er en grad af stress pr. definition negativt?
Jeg tænker egentligt stress (op til en grænse naturligvis) som nødvendigt og positivt i (nogen dele af) træning og forestiller mig at sådan et program bliver noget kedeligt at se på/gennemføre for alle parter, hvis hunden er totalt laid back og ikke har en grad af spænding/stress.
Så nu er jeg nysgerrig - overser jeg noget, så hunden faktisk er stresset på den ufede måde, eller er der bare en større andel af hundeejere der ses al stress som skidt og ville have foretrukket en laid back, lalleglad vovse gå et nydeligt, men altså noget mere afslappet program? Hvad ser i?
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
I fornuftig spænding og i afbalanceret drift.
Der er lidt lyd - hvis man virkelig vil kalde noget der stress, så er det der, det skal findes....
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Ang lyden,det er en schæfer. En lydløs schæfer, er den ikke en død en?
nov 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 69
Jeg ser heller ikke en stresset hund...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Nå, men jeg er da glad for, det ikke kun er mig, som mest ser en arbejdsglad vaps. Men hvad er det så, der får nogen til at se stress i denne type videoer? Det er jo ikke et enkeltstående tilfælde, det var bare lige denne gang jeg besluttede at smide den herind.
Er det fordi de fleste af os bare har sådan lidt hygge-trænede hunde, der måske nok ganske glade, men altså slet ikke med den spænding, futter med ved siden af os? Så alt med lidt mere spænding og iver ses som stress? Eller er det bare det, at der er lyd på?
aug 2006
Det er ihvertfald deres go-to reaktion på alt
I det program må de ikke sige lyde og det er lidt en udfordring for de har lidt brug for afreaktion på den høje drift og spænding, vi forlanger af dem.
Meeen... den der er ikke stresset.
Så har de ikke hørt stresset schæfer
jan 2007
-ved ikke om jeg var mest pinligt berørt på hans eller min races vegne
Men ja, det er nok dels mode (alt boldleg er forbudt, lyd er et faresignal og hunde bruger månedsvis på at komme sig over en dags stress, får man jo at vide mange steder), og at mange af os ikke er vant til at se hunde med helt den grad af spænding/iver/drift arbejde, som er nødvendigt i det program.
Må hellere for god ordens skyld sige, at jeg ikke så nogen skrive at det var synd for den stakkels hund - bare at den var stresset.
aug 2006
jan 2007
Ej man ved, at ens hund larmer, når man føler sig nødsaget til at gå ud at flytte bilen længere væk fra træningsområdet for ikke at forstyrre flokken af SCHÆFERE
Han er da heldigvis blevet noget bedre til det der med at være i bilen siden hehe.
apropos stress i øvrigt
aug 2006
Godt at sådan noget damper lidt af med alderen
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.955
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 870
Jeg ser en hund der er glad for at arbejde.
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
Sally kan Stresse helt op hvor det ikke gavner noget som helst, og det minder på ingen måde og det der sker. Jeg ved præcis hvornår det er nok og hvad der trigger hende.
https://www.youtube.com/watch?v=R7flhfV31-0
Stress og træning