{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.009 visninger | Oprettet:

Fri ved fod - metode og resultat {{forumTopicSubject}}

Om cirka 100 år skal jeg have hvalp igen (okay, om 1-2 år), og fri ved fod er den øvelse jeg nok har sværest på at lægge mig fast på sådan metodemæssigt.

Min schæfer var første hund jeg har trænet med, og i den klub hvor jeg startede med hende i tidernes morgen, var metoden at holde en godbid ned foran snuden. Det gav selvsagt ikke en pæn fvf. Men tid og hårdt arbejde, går hun i dag ok.

Den lille har lært det selv, så det er vel frishaping når det er bedst. Hun har den fedeste fvf!

Men jeg vil gerne have inputs. Så fortæl din metode, og vis gerne video af resultatet smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fri ved fod - metode og resultat
  • #2   27. nov 2017 Jeg skal prøve at huske at skrive her senere, når jeg har fri.

• #3   27. nov 2017 Læser også lige med smiley Med flere tidligere hunde har jeg også benyttet 'godbid i næsen' metoden. Og nej, det bliver bare ikke nogen superfed FVF. Med Perle har jeg haft svært ved at få lagt mig fast på en metode og det ses på resultatet. Hun går da en hæderlig FVF, men jeg synes selv der mangler det der sidste 'kapow' der gør den rigtig fed.
    Med Clinton har jeg benyttet håndtarget helt i starten, det virker ret godt på ham og har fået ham til at danse afsted ved siden af mig. Men der er selvfølgelig noget udfasning som er lidt 'dum' pt arbejder jeg med 'dirrigeret shaping' med ham i FVF og det fungere fint. Shaping fungere bare ikke med Perle.
    Pt lurer jeg lidt på at finde et FVF kursus hos en af dem der er dygtige til det i løbet af vinteren. DcH har et med Lea Nor som jeg overvejere lidt. Tidspunktet er lidt uheldigt, men måske det kan lade sig gøre

• #4   27. nov 2017 Mette, jeg overvejer også Lea's kursus, forudsat at jeg kan få lokket et par andre fra klubben med, så vi kan dele et sommerhus. Hun kan altså nogle tricks smiley

• #6   27. nov 2017 Jeg bruger elefant og platforme til at finde positionen og jeg bruger oceaner af tid på at lære hunde at finde positionen før jeg begynder at gå bare det mindste skridt.

Når jeg så begynder at gå, går jeg i alle retninger og først når hunden kan vendinger til højre, venstre, omkring og den kan gå et skridt sidelæns, baglæns og forlæns begynder jeg for alvor at gå fvf.
    Når hunden kan gå ca 20-30 skridt smuk plads begynder jeg at baglænskæder til vendingerne. Det vil sige at jeg først laver fx et højresving-klik beløn nogle gange, så to skridt et højresving -klik beløb, så 5, 8, 12 osv skridt-højresving -klik-beløn.
    Det samme selvfølgelig med de andre vendinger og stop.

• #8   27. nov 2017 Nå ja og jeg træner også en del baglæns gang hvor hunden har øjenkontakt.

Jeg har ikke prøvet det Lea-kursus, så jeg kan ikke sige ret meget om det, men jeg kan anbefale Camille Dischlers online fri ved fod kursus når det kører.

• #9   27. nov 2017 Det der med godbid på tud - det kan da ved gud give en flot fvf!
    Men det kræver jo altså at man selv får placeret hunden, hvor man ønsker den og belønner for det, man vil have.
    Det er ikke metoden, der fejler smiley

• #10   27. nov 2017 En anden ting - at lægge sig fast på en metode i stedet for at følge hunden forstår jeg ikke.
    Metoden er jo ikke målet, men midlet.

Oftest er det en kombination af mange ting, der virker på den enkelte hund og det er jo nødvendigt at se på hunden hvad, der virker på DEN.

At have et stort repertoire er en god ting...

• #11   27. nov 2017 CH, i vores tilfælde kunne metoden aldrig give en flot fvf. Metoden var - uden pis - at jeg skulle bukke mig ned og holde godbidden foran hundens snude, altså på højde med snuden, så hunden lærte at gå og kigge fremad. Der er langt derfra, og til en hund der søger øjenkontakt og går lækkert. Men ok, i DcH skal hunden bare følge HF's ben. Om den glor lige ud i luften eller går lækkert, gør ingen forskel i point.

• #12   27. nov 2017 Hold da op smiley :D
    Det lyder da også helt åndsvagt smiley

Det gør det på ingen måde særlig let at styre, når man går med guffen sådan smiley

Er det generelt sådan man bruger metoden i DcH?
    Altså med alle de undtagelser, der måtte være smiley

• #13   27. nov 2017 Det var meget åndssvagt! Og da jeg skiftede klub, var trænerne i den nye klub ved at dø af grin over at jeg havde fået det lært på den måde. Det var i øvrigt i samme klub, hvor træneren gav hunden et hårdt nap, når vi trænede indkald, for SÅ ville den jo rigtig gerne løbe væk fra træneren og hen til ejeren smiley Samme dag skiftede jeg klub!

Fvf er tilbage i tid ikke vægtet særlig højt i DcH, fordi den pointmæssigt ikke betyder særlig meget i de højere klasser. Men efterhånden er der kommet lidt prestige i at gå en lækker fvf, så vi ser heldigvis flere og flere der arbejder med det.

• #14   27. nov 2017 Jeg er blevet undervist i fvf af Lea og kan kun sige at hun er alle pengene værd smiley Derudover har jeg været på kursus i fvf hos Anja Christiansen den nykårede VM i HTM selvom jeg ikke selv dyrker HTM men derimod LP var det enormt givtigt, da HTM folk bare kan noget helt specielt med deres fvf.

Jeg arbejder enormt meget med position og bruger virkelig meget tid på at træne hundens position uden at vi bevæger os. Hjernevasker hende simpelthen til at det fedeste sted er ved min venstre læg. Fokus er også noget jeg træner utrolig meget. Det er vigtigt for mig, at min hund ikke på noget tidspunkt tjekker ud, så i træningen især arbejder vi meget med fuld start fokus og passer på med altid at "træne fejlfrit" Faktisk går jeg næsten aldrig længere stræk i træningen af fvf, for mig har det givet en endnu stærkere og forventningsfuld hund, når vi så går et helt program til konkurrence.
    Når jeg starter en ny hund op, starter vi med at gå til siderne, gå bagud og lave vendinger, inden vi begynder at gå fremad.
    Og ja selvfølgelig uforudsigelighed i belønningerne og massiv belønning.

Men igen book Lea, hun er helt amazing smiley

• #15   27. nov 2017 Ok smiley

Nej, den måde ville jeg så heller ikke lave den med igen smiley

Men men... guf på næsen er en rigtig god måde at stimulere kropshukommelsen på.
    Men det kræver naturligvis at man går så det er under kontrol;)
    Og naturligvis at hovedet vender den rigtige vej smiley

I kombination med andre ting er det ganske givtigt i forhold til en super fvf.

• #16   27. nov 2017 Alting starter på en kvadratmeter, Labsen smiley
    Folk har alt for travlt med at traske derudaf smiley

• #17   27. nov 2017 Fuldkommen enig med CH.

Jeg ville nu hellere ikke fastlægge mig på en bestemt metode, for det, som virker godt på den ene hund er jo ikke sikkert at det virker på en anden hund.

Jeg har nu haft rigtig flotte fri ved fod ved at holde en guf for snuden af hunden.

Bomstærk - Det kan også lade sig gære at få en fin fri ved fod ved at holde en guf for næsen af en lille hund.
    Nu her på mine gamle dage har jeg jo kun en lille DP.
    Hun har lært fri ved fod ved at jeg har gået foroverbøjet og har holdt en godbid foran snuden på hende og hun har fuld øjenkontakt med mig.

Jeg stoppede med den godbid for næsen ret hurtig, det vil sige, lige så snart hun kunne klare en flot grundstilling og så har jeg brugt masser af tid, hvor hunden sidder i grundstilling, hvor vi har lavet en masse venstre og højre vendinger på stedet . Samt et - to skridt frem og beløn. Efterhånden så gik vi flere og flere skridt uden at belønne.
    Man skal hele tiden sørge for at belønne INDEN hunden falder ud.
    Falder den ud efter en 7-8 skridt, så er man gået for hurtig frem og så må man gå tilbage og belønne ved 5-6 skridt.
    Det kan også være en god ide at gå i rundkreds i stedet for lange strækninger ligeud. Jeg synes at det er nemmere at få hunden med hvis man går i en rundkreds, men det kan godt være, at det er noget jeg bilder mig selv ind.

• #18   27. nov 2017 Og fuldkommen enig med Labsen.

• #19   27. nov 2017 CH Ja alt starter på en kvadratmeter, men det jeg mener er, at jeg stadig i dag med en 5 årig lydighedschamp som går en rigtig flot fvf stadig bruger masser af tid på at træne indenfor kvadratmeteren smiley

• #21   27. nov 2017 Dorit har som sagt den fedeste fvf, både ved mig og andre, og hun er ligeglad om hun går på højre eller venstre side smiley

Hun fangede det lynhurtigt som hvalp, fordi hun så at schæferen fik godbidder for at "gå fint". Dorit kan tilbyde fvf på ture, og kan gå i position flere km i håbet om en belønning. Men jeg kan nok ikke forlade mig på at en ny hvalp kan lære det på samme måde, som Dorit gjorde.

Anni, jeg har svært ved at se behovet for godbid-foran-snude metoden? Altså, hvad er formålet? Fint nok til at indlære positionen, men efter en uge burde det ikke være nødvendigt. Jeg kan sige at 6 måneder med den metode, tog 3-4 år at rette op igen smiley

• #22   27. nov 2017 @10 og 17: Jeg er nu heller ikke typen der lægger mig fast på én metode og så kun vil bruge den smiley Man skal gøre det der virker og ja, det er forskelligt fra ekvipage til ekvipage hvad det er der virker. Med Clinton har taget og siden shaping som sagt været et hit.
    Med Perle har jeg forsøgt mig lidt frem og bl.a. med rimelig sucess anvendt 'omvendt' lokning. Der er mange der siger til mig at hun går en flot fri ved fod og bevares pointene er da helt OK i langt de fleste tilfælde. Jeg er bare ikke selv tilfreds fordi jeg ved at det kan blive bedre. Derfor leder jeg efter noget inspiration til at forbedre det.
    ... selvom det jo i princippet er såre enkelt; beløn når hunden er der og i den mentale tilstand du gerne vil have den smiley
    Jer er så heller ikke startet med at traske derud af og har meget fokus på positionen og træner FVF i korte stræk osv.
    Men det lader til at Lea Nors kursus nok er værd at se om jeg kan få passet ind smiley

• #23   27. nov 2017 @21: Aaahh Dorit lyder altså herlig smiley Clinton kommer også jævnligt hen på gåturene og tilbyde fin lineføring/FVF - uanset om det er min mand eller jeg der går med ham. Så spadsere han så fint afsted med høje benløft, svingende hale og super forventningsfuldt. Og ja, så bliver han belønnet og får 'fri' igen smiley

• #27   27. nov 2017 Caroline: Jeg belønner MASSIVT for positionen, både hvor hunden sidder i plads og hvor den står. I starten kan det være en god hjælp at bruge et håndtaget, til at få hunden i den korrekte position, men ret hurtigt skal hunden selv søge positionen. Og når den rammer den korrekte position - Så belønnes der. Hunden skal føle at det regner med belønningen. Hunden skal føle at dette er det nemmeste og fedeste i verden, så når du træner dette delmoment skal du ikke bede den om andre ting. I træner kun på at din hund er lige der....

Håber det giver mening smiley

• #28   27. nov 2017 Husk fast fixpunkt smiley

• #30   27. nov 2017 Ja godbidder i en lind strøm smiley Hvis din hund kører lidt højt, så pas på med din verbale ros ikke bliver for vild. Ros i stedet roligt verbalt og hold festen når øvelsen er slut smiley

• #31   27. nov 2017 Uhh alt det snak undevejs synes jeg skader mere end det gavner. Det bliver støj i hundens ører.

En af de fede ting ved at gå med guf på snuden er, at man kan belønne massivt uden at afbryde - hunden går bare og æder samtidig med, at positionen er helt under kontrol.

• #33   27. nov 2017 Fri ved fod er en sjov øvelse, mine hunde skal holde øjenkontakt ved øvelsen, jeg vil have kontakten så hunden bøjer hovedet mod mig ikke opad som man fx gør i ipo, ( det er jo bare et spørgsmål om hvad man selv syntes ser godt ud) det hele er bare et spørgsmål om kun at belønne det man vil have, hunden som fx går skævt som det der nævnes i #20 er jo bare blevet belønnet for at gå skævt, det er jo ikke metoden som er forkert, det er hundeføreren som har belønnet for skæv plads;) min indgang er massiv belønning for position, jeg bevæger mig ikke før hunden hver eneste gang sidder eller står lige på venstre side med fuld øjenkontakt smiley en platform kan være en rigtig god hjælp til at fastholde pladseringen smiley mine hunde må ikke slå fra, gør de det afbrydes øvelsen straks og jeg starter forfra, jeg bevæger mig sjældent ret mange skridt fremad, jeg laver masser af retningsskifte og skift mellem gang, løb og langsom gang;) kontakten skal være der konstant;)

• #35   27. nov 2017 Gejst, frejdighed, drift, intensitet - kært barn har mange navne smiley - skal laves så hunden ikke har brug for at få det stimuleret under øvelsen. Snak og synlige belønninger er lidt som at tisse i bukserne, hvis man ikke nøjes med at bruge det ekstremt begrænset.

Det stimuleres mellem øvelserne som belønninger og "pause".

• #36   27. nov 2017 CH Vedr snak kommer det vel helt an på hunden. Min hund fungerer rigtig godt på rolig verbal anerkendelse under fvf træning. Andre gør sikkert ikke, men at afskrive det fuldstændig er vel det samme som at skrive at godbid foran snuden er en metode der aldrig virker smiley

• #37   27. nov 2017 Labsen, intet er 100% når det kommer til træning.
    Der er masser, der taler til hunden undervejs og får det til at virke.
    Men man skal være obs på om hunden går på stemmen..

Helt som ved synlige belønninger.
    Det KAN give ekstra arbejde..

• #38   27. nov 2017 Caroline: I træning af position, træner jeg ikke specifikt på gejst samtidig. Det er for mig en ren træning i at lære min hund præcis hvor den skal være.

• #39   27. nov 2017 Helt enig CH Det var bare ikke helt det jeg læste i dit indlæg, hvor du skriver at snak skader mere end det gavner smiley

Og det jeg beskriver er hvordan jeg træner fastholdelse af position

• #40   27. nov 2017 Åhh... det var nok afledt af Carolines formulering.. smiley

• #42   27. nov 2017 Det er jo bare et galt fixpunkt, der er indlært..
    Hvorfor kigge på hunden, når I går?

• #44   27. nov 2017 Du skal da bare gøre det ordentligt smiley :D
    Hunden går med garanti for langt fremme og kigger øjne fremfor armhule/albue eller lignende..

• #46   27. nov 2017 Det er faktisk en hyppig fejl den der - at have øjne som fixpunkt. Det driver hunden frem og foran.

• #48   27. nov 2017 Vi så det i stor stil en overgang. Alle hunde på vores plads gik vildt skævt smiley

Så kiggede schæferfolket lidt på mallerne og så røg det i en hel anden grøft smiley smiley

• #50   27. nov 2017 Vi bruger kombi..
    Træning af grundstilling med fixpunkt på stedet.
    Træning af korrekt position under gang med guf på næsen.
    Og overgangen mellem de to shapes ved at gå baglæns og vende, når hunden har et sikkert fixpunkt.

Bunker af kvadratmetertræning...

Og så de justeringer den enkelte hund kræver.

• #55   27. nov 2017 Enhver træningsplads med respekt for sig selv har et spejl opsat smiley

Spejl er uundværligt - specielt når man træner grundstilling og få skridt og gerne vil undgå at kigge ned smiley

• #57   27. nov 2017 Gør det!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #58   27. nov 2017 Jeg synes bestemt ikke at snak og synlig beløning er som at tisse i bukserne. Tværtimod. Jeg bruger selv begge dele i indlæring og ser ikke noget problem i det når det skal udfases.

Jeg ser et bedre flow i forhold til at skulle have beløning frem fra lommen.

• #59   27. nov 2017 Jeg ville kontakte Anja. Hun er VM mester for 2. gang i Heelwork. Europamester er hun også, jeg kan ikke lige huske hvor mange gange (!)

Der er HMC træningsweekend d. 23/24 juni på Sjælland, men jeg tror måske hendes FVF kursus er udsolgt.

• #60   27. nov 2017 Buch, det var udsolgt et par timer efter det blev åbnet.
    Jeg har gået hos Anja de sidste 2-3 år, og går stadig hos hende, det er sindsyg god træning man får der smiley

Jeg bruger håndtarget, det er eminent til at placere hunden præcis hvor man vil have den, om den sakker bagud eller går frem, om man vil have hovedet oppe eller ej, afstand til ben eller ej, etc.
    Vi begyndte så slet ikke at gå, før hunden havde fået det korrekte billede - at den skal være ved benet (i den position man via target har indlært). Så det første lange stykke tid stod vi egentlig bare foran spejlet og øvede reaktion - hvis jeg skiftede vægten fra et ben til et anden/frem eller bagud, så skulle hunden gøre det samme.
    Sidenhen begyndte vi at arbejde med vendinger, her er elefanten og platform en super hjælp.
    Og når så billedet sidder i kassen, kan man begynde at bevæge sig en smule. Her er det jo så afgørende, at man går sammen med hunden, aldrig bare gå afsted og så må hunden "bare" følge med, det ødelægger hundens billede af øvelsen. Sæt hunden op til succes, hvis den kan gå to skridt i korrekt tempo så tag 1,5skridt og beløn, osv. Varier distancen, så man ikke sidder fast og bliver forudsigelig for hunden.
    Hvis ting som vendinger, bagpartskontrol, retning (frem/tilbage/til siderne) sidder i skabet i de små bevægelser(evt med platform) så begynder man at udvide (tager platformen væk) og på sigt kan det gøres i standard tempo:)

Ift godbidforansnude-metoden, så kræver det jo som udgangspunkt en hund, der kan spise imens den går smiley Det har jeg fx ikke, min stopper når hun får en godbid, så her fungerer target metoden langt bedre.

• #61   27. nov 2017 CH:
    Hvordan kan du skrive, at du slet ikke forstår, at man lægger sig fast på én metode, men at man skal gøre, hvad der er bedst ift hunden, når du så flere gange efter konkluderer at nogle af de metoder folk nævner, er forkerte? Det er da underligt smiley

Du skriver verbal opmuntring er en uvane, og "Det er faktisk en hyppig fejl den der - at have øjne som fixpunkt. Det driver hunden frem og foran" senere.

Lige de to ting, er fx ting jeg har haft enorm glæde af ifm at jeg skulle aflære min hund "godbidforansnuden"-metoden.
    Fordi resultatet af den metode her skabte en trykket hund, som sakkede bagud. Jeg brugte lang tid på at klikke hende for øjenkontakt, netop for at trække hende op på siden. Og verbal ros under gang hjælper hende så hun ikke bliver usikker i øvelsen, men kontinuerligt forstærkes i at hun gør det rigtige;)

• #62   27. nov 2017 At nævne faldgruber ved nogle metoder er da ikke det samme som at lægge sig fast på en.

Alle metoder har fordele og ulemper, nogle af ulemperne ses meget ofte ved brug af specifikke ting.
    Det sker eksempelvis rasende ofte at folk får en gal position, når øjnene er fixpunkt.
    At du kan bruge det til at rette din hund til forandrer ikke på det faktum.

• #63   27. nov 2017 Er såmænd enig med dig i dit seneste indlæg:)

Men at kalde en metode en fejl er vel næppe at nævne en evt faldgrube;)

• #64   27. nov 2017 For mig at se ER det en fejl som udgangspunkt at have øjnene som fixpunkt fordi det meget ofte giver en fvf, der er fejlbehæftet.

Som sagt er der intet, der er 100%.
    Således ville kun ekstremt sjældent belønne fremad hos min race fordi det ofte bider sig i halen - men ind imellem er det det, der skal til hos den enkelte hund og så er det jo det, man gør.

Lige præcis pointen når det kommer til at lægge sig fast på metoder.

Det er sjældent noget aldrig virker og ikke forekommende at noget altid virker.

• #65   27. nov 2017 Hvad betyder det her:
    "Det er sjældent noget aldrig virker og ikke forekommende at noget altid virker."?

Jeg forstår det slet ikke...

• #67   27. nov 2017 I indlæringen til fvf kæfter jeg op none-stop - "dyyyyygtig .. suuuuper .. floooot .. osv osv osv" - mens jeg har en guf mellem tommel- og pegefinger, helt oppe i "krogen" mellem tomme- og pegefinger. Min hånd bliver holdt i vandret position, alle fingre er helt strakte, så hunden ikke kan hvile hovedet i min hånd / den skal selv finde positionen for hovedet. Så går vi afsted med en masse ros - hele tiden - og så får han guffen - kun den ene jeg hele tiden har haft i hånden.
    Når han får guffen stopper al ros - ingen verbal påvirkning - bare tavshed og jeg går fra ham og lader det være op til ham, at sætte mig igang igen.
    I starten er det nemt for ham at starte mig - efterhånden som hans drift vokser og vokser, bliver det sværere og sværere for ham at sætte mig igang - han skal VIRKELIG tigge for at jeg gi´r mig og lader mig overtale til at lade ham gå fvf.

Jeg beder aldrig min hund om at starte noget som helst op - det er ham, der skal starte mig op (eller figuranten i C).

Lad hunden tro på, at det er for dens skyld I træner - aldrig omvendt.

Og Lea Nor - hvis det er IPO, der står på programmet så bliver det et nej herfra !!!!
    Hun kan dæleme få hevet drift, arbejdsglæde og hurtighed ud af en malle af alle hunde - så hende skal man holde sig fra, hvis det altså er IPO-lydighed man vil lave smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#70   27. nov 2017 Martine. Hvad blev der af videoen??.

Nu bliver jer lidt nysgerrig. Hvornår får du ført det over til leg (bold)?.

• #71   27. nov 2017 Kan ikke overføre fra min iphone og kan ikke finde ud af at få det fra iphone over til min pc smiley

Jeg fik det ført over, da han var klar - ganske enkelt smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#72   27. nov 2017 Ok. Tak for svar.

• #73   27. nov 2017 Hmm - den vil vist ikke helt. Prøver via youtube, ellers gir jeg op smiley

8 uger gl hvalp - 1. forsøg med fvf smiley - og lidt noget andet også smiley

https://youtu.be/59WA7D3EohE

• #74   27. nov 2017 Ca 1 måned senere smiley

https://www.youtube.com/watch?v=mpWpqhRyRmU

• #76   27. nov 2017 #74 Nu føler jeg mig VIRKELIG bagud med Easys FVF smiley

• #77   27. nov 2017 Martine: Vil du ikke uddybe din udtalelse omkring at Lea Nor tager drift ud af IPO lydighed - Ren nysgerrighed.

• #78   28. nov 2017 Jeg siger ikke at Lea Nor tager drift ud af IPO lydighed - jeg siger, at Lea Nor var dygtig nok til at få en højdriftig ung malinois til at fremstå halvkedelig, uengageret, langsom og fuldstændig uden drift smiley

• #79   28. nov 2017 Martine: Ok så har jeg formuleret mig forkert smiley Hvordan har Lea Nors undervisning fået denne malle til at være uengageret, uden drift etc etc ?

Du skriver at det bliver et nej tak til hendes undervisning fra dig hvis det drejer sig om IPO lydighed, hvad er forskellen på feks hendes undervisning og en undervisning du ville modtage ? ( altså på lydighedsdelen )

• #80   28. nov 2017 Skal lige på job - kan svare i eftermiddag smiley

• #84   28. nov 2017 Labsen

Hvordan har Lea Nors undervisning fået denne malle til at være uengageret, uden drift etc etc ?

Manglende evner fra hendes side. Man kan altid give skylden til hundefører, hvilket nok er det nemmeste - men de videoer jeg så fra "seancerne" med lyd, illustrerede at hun ikke anede hvad hun havde gang i.

, hvad er forskellen på feks hendes undervisning og en undervisning du ville modtage ? ( altså på lydighedsdelen )

Hendes er ikke funktionel til det jeg laver, så jeg ville naturligvis vælge undervisning hos en person, der havde styr på hvad det kræves at lave en god IPO hund smiley

• #85   28. nov 2017 Emma

Det er nogen jeg har købt fra Synoptik - med sort stel smiley

Det er helt fair at du synes at LN er dygtig, ovenikøbet virkelig dygtig. Jeg har ikke forstand på hvad der skal til for at lave en LP-hund, og jeg vil da på ingen måde afvise, at hun er brugbar til den del ?
    Ej heller vil jeg udtale mig om, at hun er god til at undervise folk på en måde, så de føler sig oplyst - jeg udtaler mig udelukkende om hendes evner til at lave en IPO-hund i lydighed. De er ikke-eksisterende.

Det, hun laver med egne hunde har jeg kun set sporadisk - og igen - måske brugbart til LP ?? IPO - nope.

Beklager - men sådan er det altså smiley

• #88   28. nov 2017 #86

Det er to forskellige programmer - ting, de vil trække for i LP trækker de ikke for i IPO og omvendt.
    Ting, de prioriterer i LP prioriterer de ikke i LP ..

Det er bare ikke det samme smiley

• #89   28. nov 2017 hm.... så vil jeg måske nok lige overveje det Lea Nor kursus en ekstra gang og tjekke lidt videoer med hende. Jeg synes jo at IPO FVF er langt den fedeste at se på. Og en flot udført 'IPO'ish' FVF ville da ikke trække ned hverken i LP eller DcH programmet smiley
    Til gengæld tror jeg måske nok at jeg fandt noget af svaret til hvad jeg kan gøre for at forbedre Perles FVF i #67 - tak for det smiley

• #90   28. nov 2017 Martine tror du det er for sent for Easy at forsøge #67? Han synes det er sjovt at gå FVF og kan godt lide det, men jeg savner lidt ekstra power - og når jeg bruger leg, så bliver det power OG sjusk, synes jeg.

• #91   28. nov 2017 #89

Så lidt da smiley

• #92   28. nov 2017 Hun taler dælme meget i de videoer, hun laver smiley
    Så lige en hvor hun selv går med hund og der må man sige at der er et stykke til IPO-lydighed.

Det betyder ikke at hun ikke er en god formidler, men jeg tror nok at der kan være lidt forskellig opfattelse af, hvad glæde, gejst og præcision er.

Jeg tror ikke jeg har set nogle Ipo-hunde, som er lavet med hende som træner?

• #93   28. nov 2017 OK fandt lidt videoklip med LN: alt for meget snak til min smag. Fandt også hurtigt et par eksempler på FVF med hende. Og nej, det er ikke sådan jeg vil have øvelsen. Det er ca sådan Perle går nu og det er det jeg ikke er helt tilfreds med. Så det er meget enkelt; jeg skal finde inspirationen til at forbedre øvelsen et andet sted. Clintons FVF hvor jeg har brugt håndtarget og shaping (han skal jo netop selv tage initiativet og tilbyde adfærd for at opnå belønningen) er et langt bedre udgangspunkt for den FVF jeg gerne vil have end Perles hvor det er blevet alt for 'pænt og afdæmpet'. Hun går der hvor hun skal sidder lige osv, men mangler den kraft og energi jeg synes ser så fedt ud hos IPO hundene.

• #94   28. nov 2017 Martine: Tak for forklaring, jeg havde dog håbet at du havde været mere konkret, så jeg mere detaljeret kunne forstå, hvorfor du mener at Lea Nors metoder/træning tager engagement/ drift ud af en malle.
    Jeg kender LP rigtig godt, da det er den jeg dyrker og jeg er igennem tiden blev undervist en del af LN og kender derfor hendes metoder særdeles godt.
    Håber du har lyst til at belyse med et par mere konkrete eksempler for mig, hvorfor hendes undervisning er så skidt ift IPO lydighed sådan generelt ? Jeg ved nemlig ingenting om IPO lydighed.

• #95   28. nov 2017 Haha.... jeg tror sgu vi ser det samme, Mette smiley smiley

• #96   28. nov 2017 Der er bunker af drift til forskel, Labsen.
    Ihvertfald med hendes egen video som udgangspunkt.
    Hunden er dæmpet og kedelig.

• #98   28. nov 2017 https://youtu.be/QhpfIambn3w

• #100   28. nov 2017 CH: I den video du linker til, går hendes unghund et dirr LP program. Den går det ikke til UG men som der står under videoen er det i første hug.

En border er ikke en malle og har ikke en malles måde at bevæge sig på.

Men kan du forklare mig hvorfor LN metoder ikke virker og give konkrete eksempler på hvad der virker hvis vi taler IPO og ikke LP ?

• #101   28. nov 2017 Det handler ikke om hvordan hunden bevæger sig. Meget mere om den spænding, den går i.

Jeg har ikke set nogen IPO-lydighed lavet med inspiration fra LN, så jeg kan ikke svare på dit spørgsmål.

Men det er jo logisk nok - de forskellige programmer vægter forskellige ting. Jeg tror da heller ikke vi bare kan smide en guddommelig instruktør for IPO-udøvere over på LP udøvere...

• #102   28. nov 2017 Man kan i hvert fald ikke bare tage to lydighedschampions, som aldrig har gået rally, og gå en rally (begynder!) bane smiley
    For et par år siden til en konkurrence hvor der både var LP og rally var der jo (som det til tider lidt er tilfældet) ingen ende på hvor nemt det der fjolle-rally-halløj var iflg LP-folket;) Men ja, så måtte der jo to ekstra starter til, og efter lidt begynder vanskeligheder, var konklusionen så at den ene ekvipage knap bestod og den anden blev IB'et smiley

Så der er nok noget om snakken ift metoder kontra sport;)

• #103   28. nov 2017 Jeg tænker bare det kunne være enormt spændende for debatten med nogle teknikker, metoder, trænere etc. fra nogle der gør det anderledes. Jeg har beskrevet hvad jeg gør længere oppe i tråden, jeg har beskrevet hvem jeg bliver undervist af. Det kunne være spændende at høre flere detaljer omkring hvordan I andre, i andre programmer træner fvf, tackler udfordringer, får den drift frem (IPO) etc etc
    I stedet for at gå op i, hvad I mener ikke virker !

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#104   28. nov 2017 Hunden skal jo først og fremmest have en høj drift fra naturens side. Høj drift er ikke let at kontrollere og for meget og for lidt drift er skidt. Her vil mange nok komme til kort,hvis man normalt arbejder med hunde,hvor driften ikke er så høj.

Det letteste er så at dæmpe hunden og på den måde arbejde med den. Det er ikke noget man ønsker i IPO. Altså to yderligheder,og så siger det sig selv,at forskellen bliver markant.

• #106   28. nov 2017 Skøn, skøn hund, Emma smiley

I IPO skal hunden optimalt være lige på grænsen af det styrbare og man efterstræber det faktisk også som ren amatør.

Når jeg hører LN og ser de videoer, så er det ikke helt det, hun efterstræber.

Det er en ting - det andet er at de forskellige ting bedømmes ikke ens i programmerne.
    Derfor er der detaljeforskelle hele vejen igennem træningen.

• #107   28. nov 2017 # 89

Mette- så har DCH da forandret sig meget.
    I sin tid da jeg trænede IPO og DCH, der fik jeg som regel i IPO sg eller f i min fri ved fod.
    I DCH har jeg ikke en eneste gang fået fuld point, jeg blev trukket hver gang, og det var samme hunde.

• #108   28. nov 2017 Labsen -

Jeg har i #67 beskrevet - endda ret udførligt - hvordan jeg starter en hvalp op i fvf - jeg har ovenikøbet lagt 2 små videoer ind.

Hvad er det du gerne vil have beskrevet yderligere ?

Og LN virker ikke til IPO-lydighed - det er der ingen grund til at blive irriteret over. Jeg "går ikke op i" hvad der ikke virker, jeg forbeholder mig blot retten til at "advare" imod en træner, der ikke evner at udføre det hverv hun udbyder, når vi taler IPO.
    Det kan jeg ikke se noget galt i ?
    Jeg mener, det er jo helt OK at advare imod CM og Faxe-Hviskeren .. så det går vel også an, at skrive at er det IPO du er ude efter, så find dig noget hjælp andetsteds smiley

• #110   28. nov 2017 Jeg bliver på ingen måde irriteret over hvad du mener om LN hvorfor i alverden skulle jeg dog det. Det kunne ikke rage mig mindre.
    Jeg synes bare det er enormt ærgerligt at du føler for at advare så stærkt imod nogle teknikker i en debat, men ikke ønsker at komme nærmere ind på det, andet end at det fungere ikke, LN har taget engagementet ud af en ung malle osv osv osv. Men alt denne kritik uden at komme med så meget som et eneste konkret eksempel på hvorfor virker det ikke i dine øjne, hvad er det der går galt ? Hvordan tager hun engagementet ud af denne malle ?
    Jeg har godt læst din beskrivelse af din opstart med hvalp, men det svare jo ikke på overstående.

For mig lugter det af, at du ikke har argumenterne, men anyway det er også fuldstændig ligegyldigt. Jeg havde håbet på en spændende debat, hvor der kunne udveksles forskellige holdninger til detaljer i fvf, nye fifs og spændende indblik i en anden sport. Sådan skulle det ikke være, jeg vinger tråden af her, jeg gider ikke ordkløveri.

• #111   28. nov 2017 Jeg har jo for pokker skrevet hvad det er der ikke virker - hunden, der blev trænet fremstod uengageret, langsom, driftforladt - det dur ikke i IPO, som nævnt flere gange.

Der var lyd på videoerne så jeg kunne høre LNs kommentarer - hvilket blot understregede, at hun ikke aner hvad hun laver når hun arbejder med en hund, der skal præstere i IPO.
    Hun træner den (instruerer føreren) forkert - hunden går ned i drift - hvad er det du mangler forklaring på ?
    Det er da et konkret eksempel ?

Hvad det "lugter" af er i denne sammenhæng uinteressant - hvad der er langt mere interessant er, at du åbenbart er ude efter at jeg skal sidde og forklare bid for bid hvad hun gør forkert i en video som jeg ikke har tænkt mig at offentliggøre herinde ?

Hvorfor kan du ikke bare acceptere, at det hun gør i forbindelse med IPO ikke dur - og hvis du så gerne vil have et "spændende" indblik i en anden sport med "holdninger" til detaljer i fvf og nye fifs, så læs #67, hvor tingene er udpenslede i en ret høj grad.

For mig lugter det lidt af, at du i virkeligheden går mere op i hvorfor LNs metode IKKE virker - istedet for at gå lidt op i det, der gør ?
    Kald du det bare ordkløveri - det kan jeg på ingen måde være enig med dig i, men det jo blot din mening.

• #113   28. nov 2017 Emma -

Så lad være med at lytte uden skepsis - så undersøg, hvor mange IPO-hundeførere LN har hjulpet, der er endt med at stå med resultater til konkurrencer .. overse blot hvad CH skriver (hende vil I jo ellers altid godt lytte til, så hvorfor ikke nu ??) - overse blot det faktum, at der er en hundefører med årelang erfaring, samt resultater i både ind- og udland til at underbygge sine udtalelser om en af de metoder der virker - og hvilke metoder der ikke gør ..
    Der er ingen grund til at lytte til erfaring - der er ingen grund til at lytte til folk, der ved hvad de taler om ..

Og spørg dig selv, hvorfor du så ikke får et svar på dit første spørgsmål smiley

• #114   28. nov 2017 Selve indlæring af øvelser er der jo masser af og folk gør det også forskelligt i IPO miljøet.

Der, hvor IPO folkene skiller sig ud er, at de hele tiden søger det maksimale spændingsniveau at arbejde på.
    Det vil sige, at det at dæmpe drift aldrig er en løsning - og den løsning er meget ofte hvad andre tyr til, når en hund er på vej over kanten i en øvelse.

Styrbarhed er vælges ofte over frejdighed i andre træningsmiljøer.
    I IPO udfordres den konstant.

Det er det, der skiller fårene fra bukkene - max korrekthed i max spænding. Det er skidesvært....

• #118   28. nov 2017 Det handler ikke om at ville lægge en dæmper, men om at turde træne der, hvor det er et mikrosekund fra at løbe fra dig.

Ja, sorry, det er svært at forklare, men der ER forskel.

• #120   28. nov 2017 #118

Ikke bare svært - tilsyneladende umuligt smiley

• #121   28. nov 2017 Well...Emma. Jeg ser rigtig mange, der er virkelig langt derfra..

Og hører rigtig mange instruktører guide deres HF'ere væk derfra og til det sikre.

Vi ser tydeligvis forskellige ting.

• #126   28. nov 2017 Emma, bestemt. Men sådan en instruktør ville jeg heller ikke anbefale

• #128   28. nov 2017 #124

I mondioring kommer der heller ikke ekstra points ud af en flot lydighed - man prioriterer andre ting der smiley

• #132   28. nov 2017 #131

Øh, det ved jeg ikke lige hvad jeg skal svare til smiley

Men det er et program hvor hunden bl mange andre ting, skal bide i en fig i fulddragt - de bider som oftest i benene - var det det, du tænkte på ?

• #134   28. nov 2017 Det er så vildt at se på - tjek youtube, så kan man se drift og kontrol, det er syret, hvad de kan.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#135   28. nov 2017 Jeg synes det er lidt underligt. Martine har set hvordan hun træner en Malinois og mener ikke det er vejen frem. Hun burde da om nogen vide det.

Så er der andre der dårlig nok ved hvad IPO er og de mener hun tager fejl. Man undres nogen gange.

At vurdere på en hund er ikke meget. Så er der resultaterne og her er der ingen. Måske det bare ikke er der hendes evner bruges bedst og det er der da ingen skam i. En god træner skal også kende sine begrænsninger.

• #136   28. nov 2017 #135

Tja .. smiley

• #137   29. nov 2017 @107: Ja, måske har DcH forandret sig siden du gik der smiley En af mine træningskammerater i A-klassen træner også lidt IPO med sin malle. Han får typisk rene 10'taller i FVF, stå/sid/dæk osv. Hans hund har hvad jeg synes er en rigtig fed FVF, der ligner pænt meget det man kan finde på IPO video'er smiley Nu vi er ude til konkurrencer er det ikke helt sjældent at man fra tilskuere kan hører kommentare om hvor fedt det ser ud. Der står jo ingen steder i øvelsesbeskrivelsen at man bliver trukket for en energisk udseende hund, der følger tæt og har 'fixpunkt' i føres armhule istedet for føres ansigt smiley Jeg vil vædde med at min træningskammy også ville få 10 i LP smiley
    Men det er korrekt at man også kan få 10 point i FVF i DcH med en hund, der bare trasker afsted ved siden af dig uden syndeligt engagement i øvelsen. Kravet er at hunden skal følge dig rimelig tæt og have sin skulder ud for dit venstre ben i alle gangarter, sidde lige i opstandsninger og ikke afvige i afstanden fra dig. Der er dog mange hundeførere, der gerne vil have mere end det smiley
    Med tiden tror jeg også det kommer til at rykke bedømmelserne.

• #138   29. nov 2017 Med tiden tror jeg også det kommer til at rykke bedømmelserne.

Det må man håbe for hundene smiley

• #140   29. nov 2017 Wrong Emma - Martine vil rigtigt gerne svare, og har dæleme også gjort det et hav af gange .. men hun kan ikke gøre for at svaret ikke er tilfredsstillende for jer smiley

• #141   29. nov 2017 Emma, hvad er det for et svar, du mangler?

• #143   29. nov 2017 HVORFOR er den det? Hvad er det ved træningen, der gør det?

Manglende evne hos instruktøren i at forklare en hf hvordan hun bærer sig ad med at drifte en hund op på den måde man gør i IPO ...
    Hvad er det ved det svar, du ikke kan forstå ?

• #145   29. nov 2017 Det brugte min mand det meste af vores første brugsschæfers liv på at lære... (dog kun 4årige liv smiley )

Ikke lige noget man forklarer på 4 linjer.

• #147   29. nov 2017 Emma -

Man går ud og øver og øver og øver sig ...

• #149   29. nov 2017 Emma -

Du vælger helt selv om du vil tro på en person, der intet erfaring har med IPO - eller en, der har dyrket sporten siden 90 og har deltaget i adskillige prøver og konkurrencer, samt en person, som har opholdt sig på en træningsbane som "øjne" for en masse forskellige hundeførere, der driver netop det, IPO ...

Det kunne jeg da aldrig drømme om at blande mig i - enhver er lykkelig i sin tro, er det ikke sådan ?

• #150   29. nov 2017 Emma -

Ikke mhp IPO nej - det hun driver med, er noget andet.

• #151   29. nov 2017 Jeg har ikke set den omtalte video, så jeg kan ikke svare på hvad LN gør.

Generelt har jeg svaret.

En instruktør, der vælger at tage dampen ud af hunden for at kunne kontrollere hunden, kan ikke anbefales til at undervise i IPO, for det, der skal til er instruktion i at arbejde på kanten af styrbarhed. Og så er det ligegyldigt om denne instruktør selv træner IPO eller er verdensmester i en anden sport.

• #153   29. nov 2017 Men Emma, dette er en præmis i IPO, som ikke findes i andre hundesportsgrene.

Du kan vælge at tro på det eller lade være, men lader du være, så gå ud og oplev sporten irl...

• #155   29. nov 2017 Ih, desto mere jeg læser denne tråd, desto mere bliver jeg helt sikker på at jeg gør noget forkert med Easy, i forhold til det resultat jeg gerne vil have smiley

• #157   29. nov 2017 Hvad da, Milla?

• #158   29. nov 2017 #157 Lige nu kan jeg jo ikke lege med noget, fordi han skal holdes i ro, men sådan helt generelt, så savner jeg mere power fra Easy.. Men hver gang jeg forsøger at tilføje det, så begynder han at sjuske pga. ivrighed. Har samme problem med Nicki på højre side.. Legen har han helt bestemt i sig - han ELSKER at lege med mig, og jeg kan få ham til at køre ret højt uden stress.

Jeg må gøre et eller andet galt, fordi jeg jo har problemet med sjuskethed på begge hunde (dog ikke venstre side for Nicki, men det har jeg jo heller ikke indlært smiley )

Han er rigtig ivrig, og vil super gerne - tilbyder ofte FVF og synes det er skægt.. Men jeg mangler lige den sidste tak, den der "spændthed" over, hvornår belønningen kommer - det er dén der har gjort at mig og Nicki er kommet så langt i rally, så hurtigt, fordi jeg aldrig har skulle bekymre mig om, om hun nu blev ved med at gå FVF. Det ligger meget dybt i hende at den der bold kan komme når som helst og det er værd at blive ved at gå - det savner jeg hos ham.

Nu er vi jo så også lige sat 1-2 måned tilbage i træningen pga. dette sygdomsforløb..

• #162   29. nov 2017 Et eksempel... voksen hund, der kan sin øvelse. Den slal gå i maksimal spænding.
    En metode (ud af rigtig mange)..

Fat i halsbåndet på hunden, bolden på jorden foran den hold hunden fra bolden indtil den overtænder fuldstændig. Plads-kommando, og så fri ved fod væk fra bolden.

Det kræver naturligvis at driften på bolden er oppe under skyerne i forvejen - noget, der stimuleres hele hundens liv.

Man skal være på i den situation, man kan sagtens blive hapset når hunden oplever maks frustration.

• #169   29. nov 2017 Jeg kender ikke LN personligt, men ud fra de videoer, jeg har set, er det svært at se hende køre fuld skrald på en hund...

Der er virkeligt langt dertil.

• #172   29. nov 2017 Der er mange der bruger metoden udenfor IPO, men ingen, hvor hundene knalder heeelt ud.

• #175   29. nov 2017 Hvis ens erfaring med sporten ikke kvalificerer argumenterne, hvad i alverden gør så??????

• #177   29. nov 2017 Det er helt sort.

Hvem vil jeg helst spørge om IPO-lydighed?
    En IPO-wm deltager eller en LP instruktør??

Bum bum..

• #178   29. nov 2017 Den der argumentationsform “jeg er noget og derfor skal du tro på mig” bider jeg ikke på.

Så lad vær !
    Helt seriøst - hvis du forventer at jeg sidder og systematisk går igennem en video og siger "ved 1,25 så ...." - "og igen ved 2,36 .." - så er du mere end almindeligt optimistisk.

Du har set IPO siger du - jaja, men så må du jo vide en masse om det ?
    For at en, der har drevet sporten igennem en masse år siger noget andet - det kan ikke være rigtigt for du har SET det ??

Du har fået et hav af forklaringer - du har forkastet samtlige og dine bemærkninger om at du har SET det samme i LP viser blot med al tydelighed, at du ikke evner at se forskellen.
    At du så giver mig skylden for dine manglende evner - knock yourself out .. og hey, næste gang din bil går i stykker, så kør du den hen til bageren, som er langt bedre til at forklare med en masse ord hvordan man reparerer sådan en - mekanikeren, med en masse erfaring, kurser osv .. han skal edderdylme ikke tro at han ved noget som helst.

Gør dig selv en tjeneste - copy paste denne her tråd og læs den igen når du bliver noget ældre og finder ud af at SÅ klog var du alligevel ikke dengang.

Måske du kan få ligeså meget sjov ud af dine bemærkninger som jeg kan.

Og ja, undskyld min nedladenhed - men du springer altså alle rammer for hvad der er rimeligt på et debatforum.

• #179   29. nov 2017 omvendt tror det er en virkelig dårlig ide at bede Martine om råd, hvis man gerne vil vinde LP lydighed..

Det er sgu da logisk!

• #181   29. nov 2017 Denne gang hev du den derned, Emma..

• #182   29. nov 2017 #179

Bingo !

Jeg har skam også afvist LP-udøvere, der ville på kursus hos mig (og mondioring udøvere for den sags skyld smiley ) for jeg ved seriøst ikke nok om det, så jeg vil stå og udbyde det til folk, der driver det med så meget seriøsitet, at de er villige til at lægge penge på bordet for noget undervisning.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#185   29. nov 2017 Hvis folk jeg ved har forstand på det de snakker om,giver råd,så holder jeg min kæft og lytter efter. Sådan er vi forskellige.

• #186   29. nov 2017 Det virker på mig som om du ikke er interesseret i en forklaring, men bare gerne vil have lov til at heltedyrke LN i fred.

Spot on !

Jeg skriver et langt indlæg om hvordan man KAN starte en hundehvalp op i fvf - jeg sætter videoer ind .. det er ligegyldigt for jeg skrev OGSÅ at LN ikke er den man skal vælge hvis vejen hedder IPO .. og hende må man så helt tydeligt ikke sige noget ufordelagtigt om .. også selvom jeg x MANGE har skrevet, at hun formentlig er dygtig til at undervise folk på en måde, så hun gør sig forståelig og folk føler sig tilpas - og at hun formentlig er dygtig til LP .. nooo .. du skal elske hende HELE vejen ..

Jezz

• #189   29. nov 2017 #185

Præcis Max - kommer Skogster eller Scherk forbi, så lytter man .. og lytter og lytter ...

• #191   29. nov 2017 Jeg skriver - som du ovenikøbet selv har quotet - "hvordan man KAN starte en hundehvalp op i fvf " - hvordan kan du få det oversat til at jeg synes det er den ENESTE måde ????

• #192   29. nov 2017 Lidt træls at hovedparten af de her FvF tråde skal ende i en "brugshundefolk vs resten" situation...

Hvis nu vi fulgte CH's oprindelige (omend en kende morsom set i bagklogskabens lys) kommentar, "Metoden er jo ikke målet, men midlet" Og tænkte hvad fungerer for mig og min hund? Hvorfor? Og kan jeg bidrage til trådens indhold med min egen erfaring på området?

Så tænker jeg, vi måske kunne få en tråd, hvor brugshundefolket ikke behøver at føle sig angrebet, men måske også selv kunne prøve at holde lidt igen med "vi har sandheden"-retorikken og "resten" kunne ligeså holde lidt igen med "I skal ikke tro I er noget"-retorikken og evt bære lidt over? Det er aldrig nemt at være en minoritet, og man kommer nemt til at tage tingene for nært:)

Kumbaya og sådan, I ved smiley

• #196   29. nov 2017 #190

Mia Skogster, Sue Chandraratne, Marc-Oliver Radke, Andrea Brückmann ... for nu bare at tage et par stykker - har måske en anden måde at indlære fvf på .. deres slutresultat bliver ihvertfald NOGET bedre end mit.

Så drop du bare dit jantelovsævl - jeg er ikke den af os to, der ikke evner at give folk credit for ting, de er gode til smiley

• #197   29. nov 2017 Emma - aha, der er altså kun LNs og min metode til indlæring af fvf ??

• #198   29. nov 2017 Så tænker jeg, vi måske kunne få en tråd, hvor brugshundefolket ikke behøver at føle sig angrebet,

Jeg føler mig ikke "angrebet" - jeg har fortalt hvordan JEG indlærer - mao EN metode ud af en masse andre - og jeg har skrevet, at HVIS man er ude efter IPO, så er det ikke LN man skal henvende sig hos.

Jeg har mao ikke nævnt at IPO er "bedre", "sværere" eller noget i den stil - blot at de krav der stilles i LP og IPO ikke er de samme.

• #200   29. nov 2017 Emma, har du nogensinde selv eller nogensinde set at en HF er blevet bidt i enten ben eller arme (ikke fingre og hænder) mens de har holdt deres hund væk fra et bytte? Vi taler ikke under jagt....

Har du nogensinde set en hund skrige i frustration, kaste sig fra side til side, bagud, fremad for at nå et driftmål, den bliver afholdt fra at nå?

• #202   29. nov 2017 Ja... nu var det helt sikkert også for at fortsætte en diskussion udenom emne, at jeg skrev som jeg gjorde...

Eller noget...

• #203   29. nov 2017 "Så tænker jeg, vi måske kunne få en tråd, hvor brugshundefolket ikke behøver at føle sig angrebet, men måske også selv kunne prøve at holde lidt igen med "vi har sandheden"-retorikken og "resten" kunne ligeså holde lidt igen med "I skal ikke tro I er noget"-retorikken og evt bære lidt over? Det er aldrig nemt at være en minoritet, og man kommer nemt til at tage tingene for nært:) "

Det der genkender jeg ikke...

Der er da ikke noget i denne tråd, der går for nært??

• #206   29. nov 2017 Emma - det kræver en anden race - jooo - og det kræver et andet driftniveau i træningen....

• #208   29. nov 2017 Emma, det kunne være, du skulle overveje at tænke over det samme...

Du udtrykker faktisk i denne tråd, at LN sagtens kan træne IPO-lydighed på trods af, at du faktisk ingen erfaring har med samme?

Lad mig spørge dig - hvordan vil DU drifte en hund tilstrækkeligt op til at gennemføre et IPO-program? Lad os nu bare nøjes med en IPO-1 på prøveniveau og ikke konkurrenceniveau...

• #210   29. nov 2017 #201

"Hiver mine videoer ind i Lea Nor debatten" ????

Nope du - jeg viser mine videoer i en tråd, hvor TS ordret skriver :

Men jeg vil gerne have inputs. Så fortæl din metode, og vis gerne video af resultatet

Jeg må helt have overset at det var en Lea Nor debat ???
    Troede naivt, at - som overskriften indikerer og ts også selv skriver i sit startindlæg - at det var en tråd om "fvf - metode og resultat."

• #212   29. nov 2017 NETOP, Linda!

Det er ikke ønsket i andre sportsgrene at hunde kører i så højt et niveau af stress, som det jo er, det her.

Det er unikt for IPO - og i andre sportsgrene vil man (naturligvis, for det er ikke ønsket), søge at dæmpe gemytterne lidt.

Og i IPO forsøger man at holde den der...

Der er intet odiøst i det overhovedet, det er bare forskelligt. Men det er en forskel der betyder, at man ikke bare kan bytte instruktører sportsgrenene i mellem...

• #215   29. nov 2017 "Det ved gud jeg ikke gør! Stop med stråmandsargumenterne. Det har jeg ALDRIG sagt. Jeg er skeptisk overfor påstanden, at hun piller drift ud af hundene, og jeg har spurgt, hvorfor hun ikke kan træne IPO. Jeg har ALDRIG sagt, at hun kan. "

Så må jeg sige at jeg stadig ikke har fattet en hatmeter af, hvad det er for et svar du ønsker, hvis du ikke mener det allerede er givet i tråden....

Jeg har personligt svaret på det et væld af gange, forklaret på et hav af måder... Men det er ikke godt nok, ikke konkret, men noget know-it-all fra min side, tilsyneladende?

• #217   29. nov 2017 Emma - helt grundlæggende, så ser det ud til, at du ikke tror på, at IPO kræver at man kører på et ekstremt driftniveau, som ikke er ønsket i andre grene af hundesporten..

Er det ikke bare det, der er summen her??

• #220   29. nov 2017 Nu har jeg ikke den mest drift stærke hund, og jeg er nok ikke den bedste strateg i forhold til min træning.
    Som en anden skrev, har jeg også problemer med at min hund sjusker, når hun kører op over at sin ynglings bold er i spil, hvis jeg bruger god bidder gør hun øvelsen bedre men uden den samme iver. Hun er der ud over en hund, der skal roses ofte, for ikke at miste koncentrationen, og går i stå/lukker af, det samme hvis hun bliver korigeret.
    Nogle der har et bud på en super metode, til sådan en hund, og fører?

• #222   29. nov 2017 Jeg er enig, AG - det helt grundlæggende ting, der handler om at vise en hund hvordan den gør det ene eller det andet kan nok bruges over hele linjen. Det er selve udførslen og detaljen, der skiller sig ud og den er hamrende vigtig og det er der, alle sportsgrenene skiller sig fra hinanden.

Det er naturligt...

Jeg kan godt vise en LP-udøver hvordan jeg vil indlære en dæk. Men jeg kan bestemt ikke vise en LP-udøver hvordan man sammensætter en færdig øvelse til det program... Stoooor forskel.

• #223   29. nov 2017 #219

Godt indlæg smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#224   29. nov 2017 Det har jo intet med sandheden at gøre eller modstand. Du sætter ? Ved om Martine kan se om en hund mangler drift i forhold til at skulle gå IPO. Det er da useriøs.

Og lige i forhold til IPO. Der kan jo være kæmpe forskel på toppen og bunden. Fra det næsten perfekte og til hvordan man har kunne bruge så lang tid og fået så kedelig en hund.

• #225   29. nov 2017 For nogle år siden, skrev jeg lidt med Miriam Søndergaard.

Jeg syntes jo at hendes lydighedsprogram med Texas - hed den vist - var en anelse "tamt" og der måtte efter min mening godt være mere knald på hunden.
    Hun forstod overhovedet ikke hvad jeg mente og det var drønsvært at forklare - jeg fandt så på at smide en video ind med Florian Knabl´s lydighedsprogram fra FMBB vm i 2013, som er noget af det smukkeste lydighed jeg har set.
    Miriams kommentar var "nøj, den er stresset" smiley smiley smiley

Det var på INGEN måde nedladende hverken fra hendes eller min side - det var blot en meningsudveksling - og i grunden ret forløsende, da vi "fandt ud af" hvor det var vi gik fejl af hinanden smiley

Der ER forskel ..

• #227   29. nov 2017 Skal vi ikke se den?

https://www.youtube.com/watch?v=8CABWcmM9TY

• #228   29. nov 2017 Her er Florians program

https://www.youtube.com/watch?v=8CABWcmM9TY&t=235s

• #229   29. nov 2017 AG, det er også min oplevels at de helt højtkørende BC'ere kommer op i noget, der ligner.

Det store spørgsmål er, hvordan instruktører forholder sig til det, når de hjælper deres hundeførere.

• #230   29. nov 2017 Tålmodighed unge dame smiley smiley smiley

• #232   29. nov 2017 Her er Miriams

https://www.youtube.com/watch?v=z1pqGiU9WlU

• #233   29. nov 2017 Der er forskel på de to programmer - som begge bliver udført med høj høj nøjagtighed .. men .. de to hunde er jo IKKE trænet op på samme måde, så måske man bare skulle henvende sig til en person, der trænede IPO, hvis det var det man ville - og en person, der trænede LP, hvis det var der, ens interesse lå smiley

• #234   29. nov 2017 #231

Den har lært position position position .. de går på linie - hundefører og hund - så de kommer ikke i karamboulage smiley

• #237   29. nov 2017 Fuck, han er lækker...
    Jeg bliver glad indeni....

• #238   29. nov 2017 Og jep, Miriam.. Helt ned i begynder B bliver der trukket for at hunden kigger væk fra føreren i de stationære øvelser...

Slam slam smiley

• #239   29. nov 2017 Det der med at træde på tæer - hvis hunden er tilstrækkeligt langt tilbage og har fornuftig bagpartskontrol, så bliver der ikke ømme tæer smiley
    Hunden skal hele tiden flytte sig for føreren...

Vores arme hunde må vi jo nok erkende har mærket lidt til mandens store plader en gang i mellem i tidens løb smiley smiley

• #241   29. nov 2017 #236

Det var fordi Miriam og jeg talte så meget forbi hinanden at vi begge smed en video ind.

Man kan jo i realiteten sammenligne alle programmer - at sidestille IPO og LP er jeg dog helt enig med dig i, ikke tjener noget formål smiley

• #242   29. nov 2017 Han må længere tilbage, Batdog smiley
    Så kommer han i det mindste ikke i vejen for dine fødder selvom han går lidt skævt smiley

• #244   29. nov 2017 Det skønne ved FVF - man bliver aldrig færdig smiley :D

Elsker den øvelse.... altså når jeg nu ikke selv skal knokle med den smiley smiley

• #247   29. nov 2017 Maja R:
    Hvis du kan komme på et kursus hos Anja Christiansen, tænker jeg fu kunne få nogle gode værktøjer. Det du beskriver minder vidst lidt om det, jeg har oplevet med min egen, og her har Anjas træning været en stor hjælp:)

• #248   29. nov 2017 Lens: tak for din beskrivelse, det lyder super godt, men jeg har svært ved at forstå helt konkret hvad jeg skal gøre. Vi træner når min hund lægger op til det, men når jeg bruger bolden så er hun så fokuseret på den at det er helt enormt svært for hende at blive i øvelsen, og hun kaster sig rundt. Men jeg synes det er super svært at finde ballancen, mellem at belønne og at øvelsen skal gøres korrekt.

• #250   29. nov 2017 A-S. Tak for dit svar. Hvor holder Anja til?
    Jeg ville rigtig gerne finde nogle spændende kurser, men det bliver ofte lidt besværgeligt da jeg ikke har bil. Har gået hos Nina Krüger, og det har hjulpet en del, men det tager tid, og jeg synes det er svært at tilrettelægge en god og given træning.

• #252   29. nov 2017 Lens: ved ikke lige om det er mig dit sidste indlæg er rettet til, men jeg har ikke en stresset hund, hun elsker sin bold og kører op over den, hvis jeg forlanger noget af hende, men slet ikke så man kan snakke om stress issues, jeg tror mere det er min timing og konsekvens, samt at det er svært for mig at ha overblik og målet klart.

• #257   29. nov 2017 Det er jo Andrea Brückmann - vanvittig flot lydighed !!!
    Tjek den hurtighed og samtidig knivskarpe nøjagtighed hunden viser, når den går på plads efter de to indkald og tre apporteringer - verdensklasse !!!!!!!!!

• #260   30. nov 2017 Maya R:
    Anja er i Ballerup idrætsby som regel. Men hun har et tæt samarbejde med Johanna Allanach og laver vidst nok også noget med hende længere udenfor Kbh engang imellem (hende har jeg dog aldrig trænet ved, så kan ikke sige andet om hende end at hendes hunde er topdygtige til konkurrencer:) ).

Prøv at google de to, Anjas hjemmeside hedder noget med aktivt hundecenter, jeg kan ikke huske Johannas.. smiley

• #261   30. nov 2017 Åh! Så lige du er fra Østjylland! Ja, så er der jo lidt langt til Ballerup for lidt hundetræning..
    Men der er også kurser, der vil jeg dog anbefale at du er medlem af Fb gruppen for man skal være pænt hurtig, når hun laver et FvF kursus smiley

• #262   30. nov 2017 Hedder Johannas ikke noget med mind?

• #264   30. nov 2017 Lens: jeg tror du har ret i at jeg overtænker min træning, jeg bliver også helt forvirret, tror generelt nok at det er vores største problem, jeg bliver stresset/presset og mister overblikket, det er super frustrerende.

• #265   30. nov 2017 A-S: Ja det er lidt langt for mig, men vil holde øje, kan jo være hun laver et kursus herovre på et tidspunkt.

• #266   30. nov 2017 Johannas hedder bluewyle k9 og hun har så vidt jeg ved ikke en aktiv hjemmeside, men derimod en vældigt aktiv facebookgruppe.

• #267   30. nov 2017 @228: Fuck hvor ser det lækkert ud smiley Måske jeg i virkeligheden dyrker den forkerte sport; jeg er aldrig sådan helt faldet på halen overfor BC'ernes LP. Jeg har altid syntes at der manglede noget 'glad hale'. Jeg synes jo ikke at det gør noget at hundens hale ser sådan her ud i fx dæk (Stormy i en stillingskift i en LP1 for 'hundrede år siden')

profilbillede
  • #270   30. nov 2017 @219: Det med at der ikke ønskes IPO FVF i LP kan jeg simpelthen ikke finde nogen steder i DKKs LP reglement. Der står at hunden ikke må gå så tæt at den forstyrre føreren og at den ikke må læne sig op af føreren og at det skal være et ustresset ( smiley ) følge. Hvad pokker der menes med det sidste og hvordan en dommer skal bedømme det er mig lidt en gåde. Gad vide om jeg så vil blive trukket for at Clinton danser meget spændt og forventningsfuldt ved siden af mig med høj hale. Han er i en tilstand af stress, men det er forventningsstress og på ingen måde usundt. Hvis DKK LP skal til at være stressforskrækket er jeg færdig med DKK LP smiley

• #271   30. nov 2017 Er udmærket klar over at der er forskel i den måde hunde arbejder på smiley Det jeg mente var at jeg i LP synes mange af hundene er for 'pæne'' og 'kontrollerede'. De mangler 'power' og tænding. Det er muligt at det er en fejl hvis en BC går med høj haleføring og at den hyrder med halen nede. Ikke desto mindre har jeg set BC'ere med høje svingene haler til DcH træning og konkurrencer smiley

• #272   30. nov 2017 Der er Martines to videoer egentlig et godt eksempel, Mette.
    Miriam fandt mallen stresset.
    Hvis det er det, man ikke vil se i LP fordi man tolker det som stress, så...

• #273   30. nov 2017 Nu spørger jeg måske meget dumt, men har schæferne ikke også lav haleføring??

• #274   30. nov 2017 Nnjooo smiley

Ikke helt som BC'erens.
    De viser mere sindstilstand med halen.

• #275   30. nov 2017 Jeg tror man ville blive trukket for en IPO fod i LP, både pga hovedstilling (dette har været diskuteret en del i fb gruppen LP Danmark), men også pga hoppene, hvor hunden ofte rammer fører.

Jeg er personligt mest til LP fvf, jeg synes simpelthen det andet ser for anstrengt ud. I min verden er fvf en fed øvelse at træne, men det oprindelige formål med den må vel være at komme fra a-b med hunden under kontrol. Det kan da ikke være særlig praktisk at gå strækmarch fra a-b.
    Jeg synes gerne hunden må se ud som om den nyder det, men er mest til naturlig gang uden for mange hop.

Jeg vil gerne have at mine hunde skal se ud ala dette i fvf

https://youtu.be/X5262_95z4Y

• #276   30. nov 2017 Hop trækker nu også ned i IPO..

• #278   30. nov 2017 Yes, det var det jeg prøvede at sige: unaturlig position, det ser man helst ikke i LP.

• #279   30. nov 2017 Så er spørgsmålet, hvad der er overdrevet og hvad der ikke er

• #280   30. nov 2017 CH, hvordan er colliernes halestilling så i forhold til schæferne? Jeg synes nemlig også Easy viser sindstilstand ret meget med halen

• #282   30. nov 2017 Jeg kender ikke Collie særlig godt, Milla, så det er jeg ikke klar over smiley

• #283   30. nov 2017 Det kan da ikke være særlig praktisk at gå strækmarch fra a-b.

Hvis vi er ude i hvad der er "praktisk" - så er der jo intet praktisk i fvf overhovedet. Jeg er lige kommet hjem efter en tur på stranden med min hund - da vi mødte en anden hund, blev han kaldt ind, sat i snor og fik at vide, at han bare skulle forholde sig i ro mens vi passerede den anden hund (hvilket han naturligvis gjorde).
    Det var "praktisk" - han gik stille og roligt forbi, kiggede på den anden hund og det var så det.

Skal man så til at holde konkurrencer i det også smiley

Der er ikke noget "praktisk" i at konkurrere med hunde - det er rent show .. at bedømme det som værende praktisk eller ikke, er der vist ingen grund til smiley

• #285   30. nov 2017 Der findes ikke IPO-FVF...
    Tilsyneladende...

• #286   30. nov 2017 Jeg er ret glad for denne tråd - for mig er det nu meget tydeligt hvor stor forskel der er på "IPO fvf" og "LP fvf". Det er lidt som at IPO starter der hvor LP slutter, sådan rent power-mæssigt. Og jeg kan godt se at der er samme præcision i øvelsen i de to discipliner, men jeg må erkende at jeg er meget mere til IPO-udgaven, hvor hunden virkelig giver den gas!

Jeg er måske blevet lidt nysgerrig efter at opleve opstarten på lydigheden i IPO. Er der nogen der kender en god klub på Randers/Århus/Djursland-kanten, hvor jeg kunne snige mig til at se en træning eller to?

• #287   30. nov 2017 @277: Der er forskel på FCI's obedience class 1,2 and 3 og så DKKs LP 1,2 og 3 programmer. DKK LP er et lokalt program og dermed er det ikke FCIs Obedience regler der gælder - som jeg har forstået det helt tilbage fra 1987 hvor jeg startede til LP. Jeg er ikke på facebook så jeg har ikke fulgt nogen diskussioner om hvordan FVF i LP skal se ud på det medie. Det eneste jeg har at holde mig til at DKKs LP regler.

Det er faktisk ret vildt så forskelligt den samme øvelse tolkes i 3 forskellige programmer smiley Og så hælder som A med Bomstærk og Tykke mere til IPO udgaven; for mig ser den altså bare fedest ud.

• #288   30. nov 2017 Det er lidt som at IPO starter der hvor LP slutter, sådan rent power-mæssigt

Tror faktisk det er ret godt beskrevet...

• #290   30. nov 2017 Jeg stiler så ikke efter at gå internationale lydighedsklasser. Jeg ville gerne gøre en af mine til DKLPCH på et eller andet tidspunkt, men pt træner jeg mest DcH programmet.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#291   30. nov 2017 Nu bruger jeg godbidder til indlæring og sådan lidt det løse til gentagelser. Men hvor sulten skal hunden være. Altså hvornår har folk der bruger godbidder sidst fordret hunden.

• #293   30. nov 2017 #291

Kommer an på hunden - hvor høj drift er den i med sin mad ? Hvor påvirket bliver den, hvis den har fået mad kort tid inden osv.
    Som udgangspunkt ville jeg ikke fodre en hund mindre end 3-4 timer før træning .. det giver bedst mening synes jeg.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#294   30. nov 2017 Tak for svar. Jeg var blot nysgerrig i forhold til hvordan andre greb det an.

• #295   30. nov 2017 #283
    Jeg er med på, at konkurrenceprogrammerne er en sport og et show og jeg synes da heller ikke hunden skal traske afsted som om det keder den at gå fvf.
    Jeg siger bare at det efter min smag gerne må ligne den oprindelige øvelse i stedet for ubrugelig gakket gangart.

Jeg har intet i mod at nogen træner fvf på den måde, det siger bare ikke mig ret meget og jeg kan bedre lide at se en hund der bevæger sig naturligt.

Lidt provokerende kan man måske sige at det er den samme "inflation" der sker med lydighedsprogrammerne som til udstilinger: Det er et show og en sport og hvorfor skal man så beholde den grimme spaniel uden ret meget pels (som godt nok er super dygtig til sit arbejde) , når man kan lave et kæmpe pelsmonster med alt for lange ører, som kan vinde på udstillingerne. Så skide være med hvad den oprindeligt var lavet til smiley

Man holder faktisk på en konkurrencer i "praktisk" opførsel, fx markprøver, hvor der endnu ikke er gået show i den, men hvor det gælder om at hunden gør som det er praktisk på en jagt.
    Jeg har for nylig også hørt at der måske kommer konkurrencer i DKKs kørekort til hund. Uden at kende en masse til det, vil jeg mene at det også er konkurrencer i praktisk god opførsel.

• #296   1. dec 2017 @Randi: jeg kan sagtens forstå din pointe. Det forekommer mig alligevel at der er en forskel på udstilling forskellige former på prøve af hundens egenskaber i lydighed, brug what-ever.
    Men hvad er så naturlig ? Har man en virkelig højt-gearet race (eller hvad vi nu skal kalde dem) og man har driftet den op hvor man gerne vil have den, så kommer meget af den 'unaturlige' gangart altså helt af sig selv. Når min lille Clinton danser afsted ved siden af mig, så ser det muligvis ikke naturligt ud; hans forben kommer ret højt op og bagparten træder temmelig langt ind under ham. På den anden side så er det nu også en gangart hans præsterer at lave i fri dressur, når han er helt oppe og ringe over et eller andet ude i haven. Min træningsmakkers malle har en en noget højere 'forbensaktion' når den bevæger sig frit end fx labberne på holdet. Sådan er hunden nu engang bygget og ja selvfølgelig bliver det så fremhævet når den går FVF helt oppe på naglerne. Er det unaturligt ? Jeg synes det ikke.
    Er det så 'naturligt' at være i så høj 'drift' som fx de maller vi har set videoklip af her i tråden. For nogle racer givetvis ikke, men for andre racer er det en del af pakken. Når Clinton er til terriercursing - som jo må siges at være 'praktisk brug af terrier'. Så er det med hyl og skrig fra nærmest samtlige deltagere. Ja, de er stressede, men det er forventningsstress og ja de 'knalder helt ud'. I mange andre racer er det formegentlig uønsket at nå et sådant niveau of forventningsstress. Jeg tror fx ikke det ville gøre sig specielt godt til en markprøve smiley Men når FIdo skal 'eksplodere' og gøre sit yderste for at fange 'rotten', der på sin side gør alt for ikke at blive fanget så er det ret smart.

• #299   1. dec 2017 Lidt provokerende kan man måske sige at det er den samme "inflation" der sker med lydighedsprogrammerne som til udstilinger: Det er et show og en sport og hvorfor skal man så beholde den grimme spaniel uden ret meget pels (som godt nok er super dygtig til sit arbejde) , når man kan lave et kæmpe pelsmonster med alt for lange ører, som kan vinde på udstillingerne. Så skide være med hvad den oprindeligt var lavet til

Lidt provokerende kunne man sige det ja - og det ville nok også være rigtigt, hvis det altså ikke hang sammen på den måde, at man ikke selekterer hunde i avl, der kan gå på den måde i lydighed.
    For det gør man jo ikke nødvendigvis - en hund, der går på den der upraktiske måde, kommer ikke nødvendigvis i avl. Ham på videoen har f.eks ikke haft ret mange (vist kun en?) parringer - min hunds far, som ikke går på den måde, har haft en masse.

Det er jo nok fordi at i IPO er der 3 discipliner - ikke bare som i LP, en .. og der skal præsteres lidt mere end blot nogle høje knæløft for at komme i betragtning til guldet.

En anden ting mht gangen - jeg har haft 4 maller - ingen af dem har kunnet gå på den måde som ham på videoen .. så måske er det ikke så unaturligt, som han bevæger sig udfra det bevægelsesmønster han nu engang fra naturens side er udstyret med ?

Smag og behag er heldigvis forskellig - og du virker mere som en "back-to-the-nature-kind-of-woman" smiley
    Jeg er konkurrencemenneske med stort K - og bliver blæst bagover over en præstation som den på videoen.

Der skal være noget til os allesammen - og for nu at vende lidt tilbage til et udsagn fra en af de klogere herinde :

Det er lidt som at IPO starter der hvor LP slutter, sådan rent power-mæssigt

smiley

• #301   1. dec 2017 @295 og 299: Sidder også og tænker (det har jkeg måske for meget tid til i de her dage- ligger i sengen med influenza smiley ) at der er nu alligevel en meget stor forskel på at avle hunde til udstilling og at avle hunde, der skal kunne bruges til noget. I fx sportsgrene, hvor der virkelig kræves noget af hundens fysisk som fx IPO, bliver det svært decideret at 'ødelægge' hundene eller kompromittere deres sundhed og samtidig lave hunde der duer. Det tager får lang tid at gøre sin hund god og rykke op gennem klasserne i fx IPO, men sandelig også i DcH programmet og ofte kræver de højere klasser temmelig meget af hundenes fysisk. Fx kræver en eftersøgning i DcHs A-klasse at hunden virkelig kan løbe - og blive ved med at løbe hvis man vil have gode point. På en konkurrencedag i A-klassen skal hunden altså igennem både Lydighed, spor, eftersøgning og frit søg.
    IPO sætter formegentlig endnu større krav til hundenes fysisk.
    Avler/køber man hunde efter at ville bruge den til den slags programmer, så duer ekstremer ikke. Ofte holder de ikke i længden eller også er det et eller andet som er vildt upraktisk for en aktiv hund (fx mega meget pels, rette bagbensvinkler, flade ansigter osv). Dvs man kommer ikke til at kompromittere fx hundenes sundhed. Hundene skulle gerne kunne holde til hårdt arbejde i mange år; det kan ekstremer sjældent. Det kan umuligt være den slags tanker man gør sig når man avler udelukkende efter eksteriør.

• #302   1. dec 2017 #301

Præcis !

Jeg sidder iøvrigt og kigger lidt rundt for at finde en video med Florian Knabl og hans nye hund. Jeg kan desværre bare kun finde videoer på working-dog og disse kan ikke deles herinde.
    Men der kan man se, hvordan Conan går anderledes end Alan .. så det har helt klart noget at gøre med hundens bygning smiley

Her lidt med min - det er sådan et sammenklip og det, der i denne sammenhæng er interessant er de første 30 sekunder, hvor man kan se hvordan hans små ben bevæger sig smiley

https://youtu.be/Ucw_j1PbGe0

• #304   1. dec 2017 Schæferfolket kiggede misundeligt til mallernes måde at gå på og flere forsøgte at fremelske det med deres schæfer.
    Det lykkedes for enkelte, men kun for enkelte.
    Schæferen er bygget ganske anderledes og helt naturligt går deres røv mod jorden, hvis nakken knækkes opad.

Det er en misforståelse at tro at hundene tvinges ind i den måde at gå på.
    De bliver belønnet for at se på fixpunkt, for at gå ved rette position og lige i forhold til fører og i ryglinje. Nogle spiller med benene som en dressurhest, andre gør ikke. Det er drift og anatomi, der afgør det... altså hundens natur

• #306   1. dec 2017 @Martine: 'Pinden' eller hvad der nu er du går med; er det får at han ikke skal komme for langt frem ?
    Han er godt nok dejlig hurtig til at indtage stå og dæk. Perle og jeg kæmper med at hun går tripper lidt i stå - nogen tips smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#309   1. dec 2017 Mette. Omvendt lokning kan være en mulighed. Martine har beskrevet det i en tidligere tråd.

AG. Jeg ser nu ikke,at det,at man har en mening er latterliggørelse. Jeg er da sikker på at mange gerne både vil se og komme med råd. Hvis man var bedre til at tage imod kritik kunne det jo være man kunne forbedre sig. Altså i stedet for at se det som kritik kunne det være noget man kunne arbejde på at forbedre.

• #312   1. dec 2017 AG, tror du man bruger sin tid på at nærstudere folks videoer og kommentere dem for at svine dem til?

Ja sorry, hvis jeg bliver spurgt om jeg vil se på en video for en, så fortæller jeg altså hvad jeg ser og ikke bare det, der er rart at høre...

Det pudsige er, at folk sjældent kun spørger en gang, når jeg nu er så modbydelig..

• #314   1. dec 2017 For mig er træningsvideoer en måde at blive klogere på.
    Alt, jeg ved om træning har jeg lært ved at observere og det her KUNNE være en guldgrube hvis folk turde vise både det fede og det mindre fede...

• #320   1. dec 2017 @309: Hvordan omvendt lokning i stå ? Har du en lidt nærmere forklaring ? Jeg har rimelig styr på omvendt lokning, men præcis hvordan det kan anvendes i stå mangler jeg lige lidt fantasi til at forestille mig smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#321   1. dec 2017 Kan desværre ikke huske hvad tidligere tråd hed. Kort fortalt prøver du at lokke hunden ud af position med en godbid. Jeg bruger det i både sit,dæk og stå øvelsen.

Ens fremgangs metode. Med en godbid prøver du at trække hunden ud af øvelsen. Hunden skal kun belønnes når den bliver i stilling. Bevæger hunden sig får den ikke noget ud af det og man prøver igen.

Der er sikkert andre der kan forklare dig det bedre. Formålet er at få hunden til at forstå at det ikke kan betale sig andet en at blive i øvelsen.

• #322   1. dec 2017 Ahh ja, den video har jeg også set, Max. Jeg kan desværre heller ikke huske tråden..

• #324   1. dec 2017 #306

Det er en stang, som jeg benytter til at få ham til at lade være med at gå for langt frem / ind foran.
    Han bliver jo kørt til kanten, sådan rent driftmæssigt, og ind imellem kan han "forivre" sig og stangen hjælper ham til at holde den rette postion.

Mht tips - det er svært (umuligt) når jeg ikke har set din hund og hvordan han udfører øvelserne. Det, man dog aldrig helt skal overse, er talent. Hunde har talent for forskellige ting og måske har din bare ikke den naturlige "fuld stop" knap lige der ?
    Hvis du ser på min hunds opsamling af apportbukken, vil du (muligvis) kunne se, at han er for lang tid om at samle den op.
    Min kærestes hund er langt dygtigere lige der. Han drøner bare i apportbukken og tager den i munden i en glidende bevægelse - rent talent.

Det betyder ikke, at jeg opgiver at lære Czhaplin det - det betyder bare, at der er andre dele af øvelsen, jeg går mere op i at få fede, for derigennem at forsøge at distancere mig i konkurrencerne smiley

• #325   1. dec 2017 #307

Det du skriver der, kan jeg ikke genkende i denne her tråd - sådan ret meget smiley

Det er jo kun bemærkninger som "strækmarch" "gakkede gangart" "unaturlig gangart" der klinger negativt efter min mening ?

Mht hvordan man kommenterer - jeg har jo selv sat røven i klaskehøjde med min hundevideo. Hvordan folk vælger at kommentere - hvis det er konstruktivt - er jeg ligeglad med.
    Ting som "kæft, den er grim den hund" - "nøj, det er synd for den med den pind" .. du ved .. det er ligegyldigt for jeg kan ikke bruge det til noget.
    Men folk behøver ikke at starte ud med "nøj, hvor er det en fin hund du har .. meeeen ..."
    Skriv / sig kritikken - det positive er jeg formentlig selv klar over i forvejen smiley

Hvis jeg har en med på sidelinien kan jeg heller ikke bruge det der boost til noget som helst.

Eksempel - jeg tager CH med på banen og beder hende om at kommentere min lydighed.
    Hvis hun nu ikke nævner at min hund er for lang tid om at samle apporten op, kan det skyldes to ting.

1. Hun kan ikke se det.
    2. Hun kan se det, men synes at resten af øvelsen er fin og vil ikke "såre" mig.

I tilfælde 1, kan jeg ikke bruge hende - hun er ikke dygtig nok.
    I tilfælde 2, kan jeg heller ikke bruge hende - hun er dygtig nok, men vil ikke være for hård i sin kritik.

Det, der motiverer mange er jo netop, at man får at vide at det ikke er godt nok det man laver - ellers kan det jo være ligegyldigt med at deltage i kurser / modtage undervisning, som jeg ser det smiley

• #326   1. dec 2017 #323

Jeg har set lidt af din video, og den måde du træner på er jeg slet ikke vidende om - så det er ikke fordi jeg ikke gider, det er blot manglende viden om din metode der gør, at jeg ikke kommenterer den smiley

• #334   1. dec 2017 #331

Okay - misforstod og troede du mente denne her tråd. Den har da været ret stilfærdig smiley

• #335   4. dec 2017 @324:
    Nej, det er faktisk nok meget muligt at min hund ikke har talent for at indtage positionerne hurtigt. Hun (det er Perle der er issuet) er jo lidt et stort uelegant skrummel, der ikke har supermeget fornemmelse for sin krop (jeg har i den grad skullet træne kropskontrol med hende men hun er og bliver klumret). Clinton er bygget helt anderledes og har en helt utrolig god kropskontrol og balance. Han tripper ikke i stå og er lynhurigt til at både sitte og dække smiley
    Med Perles stå har jeg trænet meget med at belønningen er bagud for at forsøge at gøre det attraktivt for hende at stoppe (fx med boldkanon bag ved os og så gå frem med store ruder så jeg kan fyre præcist, når hun stopper eller ved at kaste bolden bagud ved stop) og ja, måske er hun egentlig så hurtigt som hun kan blive i den øvelse.
    @332: Jeg kender godt til brugen af omvendt lokning i FVF. Det var mere sådan rent praktisk hvordan det skulle anvendes i stå. Men sådan helt generelt så synes jeg ikke at omvendt lokning giver helt den 'power' jeg gerne vil frem til i fx FVF. Det bliver tit lidt for 'pænt' og dæmpet. Nydeligt og præcist udført, men ikke helt som jeg vil have det. En mulig forklaring kan selvfølgelig være at førene - incl mig selv; jeg har prøvet det - ikke er dygtige til at få det rigtige udtryk frem på den måde. Jeg kan åbenbart bedre nå derhen hvor jeg gerne vil være på andre måder smiley

• #336   4. dec 2017 gå frem med store ruder så jeg kan fyre præcist, når hun stopper eller ved at kaste bolden bagud ved stop)

"Gå frem med store ruder" smiley smiley

• #337   4. dec 2017 Spejl, Martine.. Spejl smiley :D smiley

• #338   4. dec 2017 Aaa - jeg fattede hat smiley smiley smiley

• #339   4. dec 2017 smiley smiley

Store ruder i FVF... naturligvis:D

• #340   4. dec 2017 Jeg er helt hægtet af smiley smiley

- og hvorfor er mit indlæg blevet så infamt langt iøvrigt ??? Det vist meget godt jeg snart skal på job smiley

• #341   4. dec 2017 Men Mette, hvis du er interesseret i den måde vi træner IPO, så vil jeg anbefale dig et lydighedskursus (som regel er det B og C kurser, men vi brugte at hvis folk ikke ville C, kunne de komme ind en ekstra gang i B, så mon ikke andre også benytter den metode?) - og så få nogle input, som du måske - måske ikke, kan bruge i din videre træning.

Der er efterhånden en del, der afholder kurser og det er i forhold til de rigtigt dygtige, ikke ret dyrt smiley
    Det ville jeg da foreslå dig.

• #342   5. dec 2017 Der skulle selvfølgelig have stået at jeg gik/går frem imod store ruder smiley Altså så de virker som spejle smiley
    Jeg tror faktisk at jeg vil kigge efter et IPO B kursus smiley

• #343   11. dec 2017 Jeg har nu forsøgt over nogle dage at geare Perle gevaldigt op inden vi går fri ved fod og så kun korte sekvenser inden jeg så belønner med leg med bideskind. Nu får jeg mere det 'udtryk' jeg gerne vil have frem; hun er meget 'på' og tripper afsted ved siden af mig spændt på hvornår hun får sit bideskind. OK - så går hun så knapt så kønt; kommer lidt in foran mig og smider 'popo'en' ud til siden. Men jeg tænker at step 1 for os må være at få fyret godt op under hende i øvelsen - og sådan helt generelt få gearet hende mere op i forb. med træning - så må jeg rette positionen senere.
    Har også fået et helt andet tempo på apporten igen ved at 'tirre' hende med den og holde hende i halsbåndet og så slippe når jeg kan mærke at hun er godt spændt op. Igår gik det så vidt at hun gled flere meter forbi apporten fordi hun havde får meget fart på i mudderet.
    Så indtil videre tak for tips smiley

• #344   16. dec 2017 Jeg tænker tit på, hvor meget hundeejere går op i "alskens" lydighedstræning af deres hunde, så de kan efterleve mange af de menneskeskabte naturstridige love,
    kontra hvor meget forældre går op i at træne deres børn i at leve et liv,
    i overensstemmelse med Naturens love.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#346   16. dec 2017 Jeg kan nu godt se den modsætning Steen taler om. Det eneste naturlige vi laver er vil at gå spor.

• #348   17. dec 2017 Jeg har ikke - og interesser mig minus - for børn.
    Er det så OK at jeg træner lidt med min Fido smiley

• #350   17. dec 2017 Det gasser du med, Caroline, men det er majoriteten af nye forældrer, der fuldstændig dropper at træne hund, når deres barn kommer til verden.
    Sådan har det ihvertfald været i de klubber jeg er kommet.

Alt udenom den nye familie stopper tilsyneladende.

• #353   17. dec 2017 Jeg må blankt erkende at jeg ikke kan afkode Steens indlæg.

Jeg forstår ikke sammenligningen og heller ikke det med børn og naturens love.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#358   17. dec 2017 Jeg læser det som at hunde kommer til at leve i kunstige rammer(som mennesker).

De bliver automatisk en del af den menneskelige verden. Børn bliver ikke trukket i modsatte retning. Tilbage til rødderne/naturen.

Kunne være rart at få det uddybet. Jeg ser så ikke rigtig at det har med selve emnet at gøre.

• #359   17. dec 2017 Min hund lever da også i en kunstig ramme. Når jeg ikke er sammen med ham, er han i hundegård - når jeg har tid til at træne, så træner vi - når jeg ikke gider træne, går vi tur på Feddet fordi jeg har lyst til at gå en tur på Feddet - han æder den mad, jeg synes han skal æde, han parrer de tæver, jeg synes han skal parre .. etc ...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#361   17. dec 2017 Det er vil også det han mener?.

• #362   17. dec 2017 Hvis det er, så har han helt ret smiley

• #363   17. dec 2017 Dybest set lever vi vist alle i denne del af verden ret langt fra det naturlige..
    På den anden side - naturen er alt, vi har til rådighed og alt vi har og gør kommer derfra...

Vi udnytter naturen og lærer også børn at gøre det.
    Sådan som altid.

• #365   18. dec 2017 Lens 345 - Steen: Der er intet unaturligt i at træne dyr.
    Min kommentar: Du har ret! Men der er heller intet unaturligt,
    i for eksempel at spise.
    Men spiser en hund for eksempel menneskemad i stedet for hundemad, så mener jeg det er unaturligt, samt skadeligtfor hunden. Og vise versa.

Max H # 346 - Min kommentar: Tak for en god tilbagemelding Max.

Lens # 347 - Min kommentar: Jeg forstår dig sådan,
    at det er OK at udnytte eller misbruge hunden, i lav- eller høj grad.
    Og det er - mig bekendt - vi mennesker, rigtig gode til.
    Selv vores egen race, bliver i mange tilfælde i høj grad misbrugt, hvilket fører til aggressioner, som igen fører til det vi kalder kriminalitet.
    "og med et menneskeskabt design til vores fordel.... "
    - Er vel også - eller kan være - en form for udnyttelse/misbrug.

Martine # 348 - Min kommentar: Hvad siger din samvittighed?

Caroline # 349 - Min kommentar: Nogen har det på den måde, Ja!
    Og jeg har en, tæt inde på livet af slagsen.

CH # 350 - Min kommentar: Det med forældrene,
    mener jeg sker i mange tilfælde.

Caroline J # 352 - Min kommentar: Du har forstået mig rigtigt:
    Men jeg skulle nok havde skrevet: "hvor meget hundeejere GENERELT går op i "alskens" ......"
    - for selvfølgelig er der OGSÅ forskel på mennesker.

CH # 353 - Min kommentar: Det er jo lidt kedeligt, at du - ligesom min søn på 54 år, har svært ved at forstå hvad jeg skriver.
    - Men så er jeg da glad, for alle dem der forstår hvad jeg skriver og siger. Jeg begrænser gerne de opgaver, jeg i forvejen kan se er tidsspild.

Isabelle # 356 - Min kommentar: Jeg mener da, at det at Fie løber efter kaninen, er en naturlig reaktion. - At du aldrig har set ulve kaste med tøjkaniner, kan måske skyldes at du aldrig har været på så nært hold af ulve, eller mange andre forhold. - Det tætteste jeg har været på en ulv, var da den snappede mig lidt i et par fingre, da jeg gav den en klump oksekød. Men det tilskriver jeg, at den var så nervøs, da mennesker jo er de farligste levende væsner på Jorden.

BADDOG # 357 -
    Min kommentar: Det har du faktisk ret i! Men det er også LIDT kritik af NOGEN af hundeejerne.

Max H # 358 - Min kommentar: Du har faktisk forstået "det meste" helt korrekt. Dog mener jeg IKKE, at vi skal tilbage til rødderne/naturen,
    men at vi skal leve i overensstemmelse med Naturens love, i stedet for blindt, at efterleve de menneskeskabte naturstridige love,
    Det med uddybningen, er jeg principielt med på, men det kræver nok et noget mindre deltagerantal end her på H.G.
    Du mener at diskutionen, ikke rigtig at det har noget med selve emnet at gøre.
    OK. Jeg opfatter "fri ved fod", som at hunden skal gå, klods op ad "førerens" venstre ben. Det er det jeg er gået ud fra, er mere "menneskekultur" end der er i overensstemmelse med naturen! - Men måske har jeg misforståetbetydningen af "fri ved fod"?

Martine # 359 - Min kommentar: Det giver jeg dig ret i! Nu er en hundegård jo alt fra et lille "bur" til flere hunde og op til flere/mange tdr. land der er indhegnet til et begrænset antal hunde.

CH # 363- Min kommentar: Jeg er enig i, at vi lever ret langt fra det naturlige, og at alt kommer fra naturen! Samt at vi udnytter naturen og lærer også børn at gøre det.
    Men det at det altidhar været sådan, som nu. Mener jeg er helt forkert, da vi mennesker, blandt andet formerer os Unaturligt meget, og misbruger Jordens ressourcer, helt vanvittigt.

Lens # 364 - Min kommentar: Jeg mener da også at " i de gode gamle dage var alt bedre". - Men grunden er blandt andet, at vi mennesker, formerer os - Unaturligt - meget, og misbruger Jordens ressourcer, helt vanvittigt. Altså langt mere end "I de gode gamle dage"! (for 10, 25, 100, 1000, 1.000.000 år eller meget, siden!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#366   18. dec 2017 Steen. Tak for svar. Jeg er enig i flere af dine betragtninger. Jeg er glad for at leve i en tid,hvor vi ikke har betalt den fulde pris for udviklingen,i nu.

• #368   18. dec 2017 Steen, kan du ikke holde dig til emnet, som handler om øvelsen fri ved fod, og hvordan man kan træne den. Dit nonsens om naturens orden, hører ikke hjemme i den tråd smiley

• #369   18. dec 2017 Martine # 348 - Min kommentar: Hvad siger din samvittighed?

Min samvittighed har det helt fint. Jeg har på ingen måde medvirket til den ekstreme overbefolkning der er - og jeg samler iøvrigt op efter min hund, hvis han skider i folks indkørsler smiley
    Så jo - samvittigheden er ren som nyfalden sne lige der ihvertfald smiley

• #370   18. dec 2017 Men Steen nu taler vi jo om Fri ved fod som en af øvelserne, der indgår i en del programmer som nogen af os dyrker som konkurrencesport. VI går op i det med liv og sjæl og elsker vores træning sammen med vores hunde. Der er da intet som helst unaturligt i at lære en hund noget. Deres store tilpasningsevne, evne at læse problemer og evne til at lære nyt er noget af det der har gjort canider så successfulde gennem tiden. De elsker simpelthen at lære noget og at samarbejde med os.
    Jeg har ikke børn så opdragelse af dem vil jeg ikke kloge mig på. Men må da tilstå at jeg engang imellem gerne så at nogen forældre 'trænede' deres børn lidt bedre smiley
    Mht maden så er hunde optunister = finder vilde hunde noget spiselige så spiser det de uanset om det er 'menneskemad' eller hvad det er = der er intet som helst unaturligt i at hunden spiser et stykke pizza.

Kommentér på:
Fri ved fod - metode og resultat

Annonce