Frishapet foldedæk Frishapet foldedæk
Jeg er ved at lære min hvalp på 7 måneder foldedæk. Hun er af racen Bichon Havanais. Hun er meget samarbejdende, men ikke vildt initiativrig. Det arbejder vi lidt på, men må måske se i øjnene, at der også skal lidt guidning til engang imellem. Men jeg vil jo gerne udfordre mig selv ...og hende .... ved ikke at skyde genvejen, men derimod stimulere hendes initiativer.
Jeg vil gerne lære hende en foldedæk med låste ben. Rent fysisk er det ikke en svær ting for hende ...so far, so good - MEN det er filme svært at lære hende uden at lokke med en godbid.
Hun er ellers superskrap til snudetarget i alle andre situationer, men det kolliderer jo lidt med, at jeg ved foldedækken gerne vil have afstand til hånden - og ved snudetarget træner fastholdelse indtil markørsignalet.
Ved snudetarget i forbindelse med foldedæk leder hun efter godbidden, når hånden kommer under hagen. Typisk lugter hånden jo også af dem, så det er måske det, der har forvirret hende, da jeg i starten lavede øvelsen til træning. Nu sidder det så fast i hende, selv om hænderne er nyvaskede. Hun mister derfor fuldkommen fokus, da hun ikke kan forstå, hvor den er, forlader positionen og leder efter godbidderne bag min ryg i stedet etc. ( der mangler initiativet så ikke ;-))
Hvad gør jeg galt?
Kan og bør jeg frishape en foldedæk, som jo strengt taget ikke er naturlig for en hund?
Eller bør jeg kapitulere og lokke hende ned med en godbid?
Når først hun ligger der, er hun super til at fastholde positionen og bliver bigtime belønnet, indtil hun får et releasesignal på legetøj. Men at få hende derned .....!
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.495
Men som superdygtige Johanna sagde engang "Jeg gider fandme ikke bruge ugevis på at fri-shape en adfærd, som jeg kan lokke frem på 5 minutter..."
Jeg bruger gerne en godbid til at lokke et korrekt bevægeselsmønster frem. Specielt når det (som du siger) ikke er voldsomt naturligt med en foldedæk for rigtigt mange hunde. Jeg ser ikke noget forkert i, at lokke adfærden frem 5-10 gange, og oplever altid, at hundene så villigt tilbyder den selv efterfølgende
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.471
Jeg har det på helt samme måde. Fri shaping er sjovt, men nogen gange er det for 'åndsvagt'
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Det er jo ikke det at man benytter bestemt metode, der er målet, men derimod at hunden lærer en given øvelse.
Gør det, der virker. Hvis det virker at lokke hende, så giv den da gas
Bare rolig, du tager ikke al initiativ ud af hunden ved at vise hende vejen når du opstarter indlæring af en øvelse
nov 2013
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 31
Har også tænkt, at det bestemt ikke skorter på initiativ, når hun ikke bliver trænet, men bare tuller rundt herhjemme. Tror, jeg får en lidt alvor over mig, når jeg træner, hvad gør, at det, som den meget aflæsende hund, hun er, hæmmer hende lidt. Giver det mening, er genkendeligt eller?
aug 2007
Fri-shaper du indimellem "bare for sjov"?
Jeg har et "Hvad kan du?"-signal, og med det som startskud er der ingen grænser for, hvad hundene har opfundet af sjove, uventede og spøjse tricks
aug 2006
Hun er så ung, det skal nok komme. Men prøv at mærk efter hos dig selv.
Hvis du selv er lidt "tence" når I træner kan det være ret afsmittende.
Husk at træn initiativ som mål i sig selv en gang i mellem.
Det er sjovt for jer begge.
aug 2006
aug 2007
nov 2013
Vi er nu gået over til en variation, hvor jeg stille flere genstande op og så klikker hende for at dutte på dem alle.
Selve shapingadfærden, hvor jeg forstærker et givent mønster fanger hun relativt hurtig ..." Ah, det er det her, jeg skal gøre mere af", men variationen i initiativet kniber det med. Jeg tror faktisk, hun blander det lidt sammen.
nov 2013
Men på samtlige videofilm er hun enten ukoncentreret eller lidt ligeglad. Igen ...føreren!!!
aug 2006
Jeg er jo i et miljø hvor de færrester shaper ret meget, men alligevel ser vi selv hos de lidt ældre hunde, at får de chancen, så tilbyder de herfra og til månen.
De uddannede hunde tilbyder så oftest øvelser, de kender og ikke så meget tilfældige tossede ting.
Med de unge hunde synes jeg også det handler om, hvor skarp man er til at fange adfærd - jo bedre man er til det, jo mere stimulerer man hunden til at finde på ting.
nov 2013
Frishapet foldedæk