1.372 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 51 Svar

Apport med træapport Apport med træapport

Hej alle smiley
Vi har et lille træningsproblem i forhold til apport træningen.
Bailey kan uden problemer apportere en blød apport (dummy) - altså han ved godt hvad han skal i øvelsen. MEN træapporten fungere bare ikke endnu! Enten løber han ud og kigger på den eller også samler han den op og spytter den ud foran mig.
Jeg er ved at være godt frustreret og er løbet tør for ideer til, hvordan den her træapport kan bliver det fedeste i hele verdenen.
Sååå nogle forslag? Hvad har virket for jer? Hvordan kan jeg lave en overgang fra en blød dummy til en træapport smiley ?
Og baglænskædning er ikke en mulighed. Er afprøvet og med næsten modsatte effekt smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Apport med træapport
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.063
    #1   11. aug 2015 Jeg har haft præcis det samme problem med Ingle. Han kunne fint apportere dummyer, men træapporten gav ham tilsyneladende brækfornemmelser.

Jeg prøvede lidt af hvert: at gøre apporten "spændende" ved at lege med den, at smøre den ind i leverpostej og lige lidt hjalp det.

Jeg havde egentlig opgivet, da min træner for godt en måned siden overtalte mig til et sidste forsøg.

Vi startede med omkring en times helt almindelig klikkertræning. Efterfølgende lagde Ingle sig i græsset for at slappe af, og vi satte os ned ved siden af ham og lagde en lille apportbuk foran ham. Dér sad vi så og småsnakkede uden at interessere os synderligt for vovse, og pludselig kom det magiske øjeblik, hvor han for første gang snusede til apportbukken. Over de næste 30 minutter blev han gradvist mere og mere "modig", og endelig samlede han apportbukken op - roligt og forsigtigt og helt frivilligt.

Efterfølgende har jeg trænet med apportbukken 3-4 gange om ugen. Han vil stadig ikke tage den fra hånden, så baglænskædning har ikke været muligt. Jeg har istedet fokuseret på at lege - og belønne med Ingles absolutte favorit: kattepaté smiley

I løbet af et par uger fik jeg ham til at løbe efter og med apportbukken, og netop i dag har jeg langt om længe fået "jackpot": en nydeligt udført apport - med siddende aflevering og det hele smiley

• #2   11. aug 2015 Nu ved jeg ikke hvad tilbagekædning betyder, men som jeg læser det, bliver du nødt til at højne træapportens værdi, dvs I skal øve optag og fastholdelse af træapporten, med fantastiske belønninger, og langsomt optrappe kriterierne for træningen smiley først når træapporten er det bedste i verden, og først derefter kan I forsøge jer med apporten. Øv gerne med flere forskellige objekter, hvis hunden er for vant til en bestemt genstand altid bliver brugt, kan det være nok til at hunden mister forståelsen for øvelsen, når det pludselig er den "forkerte" genstand, der skal samles op... hvis noget af det er tilbagekædning så undskylder jeg smiley

• #3   11. aug 2015 Jeg havde samme problem med Satu. Her virkede det at vikle selvklæbende plaster på midten af apporten, så den var lidt blødere. Da først han så lærte at tage den, var det ikke noget problem da jeg tog det af igen smiley

• #4   11. aug 2015 Eva: bailey vil gerne for det meste samle den op! Men og sidde pænt foran mig - gleeeeeeeem det ! Og jeg roser og roSer med den bedste stemme og vi leger og leger. Men alligevel "dør" han helt når opdager at han er løbet ud til en træapport.
    Men tak for rådet! Og STORT tillykke med jeres succes smiley

• #5   11. aug 2015 M.G.: det er en form for baglænskædning du beskriver der! Og det som ikke har virket!

Louise: god ide - det kunne være en god overgang smiley

• #6   11. aug 2015 har du prøvet hvor det har været noget stof på af porten så den ikke skal tage direkte i træet smiley

• #7   11. aug 2015 Der er også afprøvet at smøre apporten ind i noget lækkert. Dette resulterer i en hund der lagde sig ned og slikkede på den smiley !

Frida: nej har jeg ikke. Har du erfaring med noget bestemt stof?

• #8   11. aug 2015 nej det har jeg ikke har ikke selv prøvet det på mine hunde, men tror det vil være en ide måske at finde noget der lignede den du har brugt som apportbuk smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#9   11. aug 2015 Jeg prøvede på et tidspunkt med pels, og det fjernede da også det værste af Ingles væmmelse ved apportbukken, men da jeg efter tre måneder stadig ikke kunne fjerne pelsen uden, at vovse var ved at brække sig, blev dén taktik opgivet.

Her har det virket at finde en ekstra-super-duper-ultra belønning, som jeg kun bruger, når vi "leger" med apportbukken. Jeg er ikke specielt begejstret for at være fedtet ind i billig kattepaté, men det virker!

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#11   11. aug 2015 Dét med at sidde pænt er simpelthen kommet af sig selv i løbet af den sidste måneds tid. Jeg har sideløbende trænet apport med bløde genstande, hvor jeg har fokuseret på det siddende aflevering - dog med de almindelige lækre godbidder.

• #12   11. aug 2015 Eva: jeg ELSKER dig beskrivelse af hvordan Ingle er/var ved at kaste op smiley
    Men tusind tak - det er fede redskaber der skal afprøves! Også kattepate smiley

Heidi: den vil jeg kigge på !

Vi var kørt helt i stå med træt apporten og derfor tog jeg den bløde frem. Og efter få gentagelser sad han pænt foran mig og afleverede på kommando. Det var en kæmpe trøst st han egentlig godt vidste hvad han skulle, men at det var træ apporten der var problemet !

• #13   11. aug 2015 Jeg har hørt om folk, der har haft succes med at putte apporten i en sok. Måske det kunne være en idé at prøve? smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#16   11. aug 2015 Julie: Jamen, han så virkelig ud som om han fik kvalme, og han kunne bare ikke få spyttet apportbukken ud hurtigt nok, men da han først fandt ud af, at der vankede kattepaté, fik piben en anden lyd, og i løbet af 4 uger nåede han til dét punkt, hvor han på eget initiativ samlede op, når han fik spyttet apportbukken ud for tidligt smiley

• #18   11. aug 2015 Cecilie: jeg går til konkurrence, hvor apport er en diciplin smiley og det er ærgelig 20 point at miste (og mang flere point i b og a klassen)

Jeg tror jeg lavet en blanding af det hele. Måske bruge forskellige apportbukke så han aldrig rigtig ved hvad der kommer.
    Finde noget han virkelig elsker også øve med træapporten der hjemme!

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#19   11. aug 2015 Det samme her! Hvis man vil lege med i DcH's lydighedsprogram, er der ingen vej uden om apportbukken.

Ingle er stadig ikke vild med at have træ i munden, men det bliver stille og roligt bedre, og jeg vælger at tage det i hans tempo. Jeg vil simpelthen ikke risikere at sætte det hele over styr ved at forlange for meget af ham.

Det positive er dog, at han nu kan finde på at samle apportbukken op uopfordret, når den bare ligger i græsset. SÅ er den ved at være spændende! smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#21   11. aug 2015 Det er jo lige det! Resten af programmet er nemlig topsjovt, hvis du spørger Ingle smiley

• #22   11. aug 2015 Eva: hvad gør du så til konkurrencerne ? Eller vente du med at gå til konkurrence før den er der helt?

• #23   11. aug 2015 Ja samme her. Dog har vi helt fra starten af haft stor besvær med, at bailey skulle aflevere ting. (Dårlig/lidt viden da han var hvalp). Derfor er jeg sikker på at med den rigtige træning skal det nok komme. Men når man er ved at miste moder lidt så gælder det om at søge viden andre stedet !

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#24   11. aug 2015 Jeg tager chancen med den lille apportbuk på 125 gram. Hvis det lykkes, er det jo fint, hvis ikke... ja, så træner vi selvfølgelig videre.

For halvanden måned siden fik vi 106 point til en forprøve trods 0 i apport, så mon ikke det kan lade sig gøre at hente en oprykning alligevel? Vi skal til vores første konkurrence i næste uge smiley

• #25   11. aug 2015 Spændende :)! Jeg var til min første før sommerferien og fik 99,8 - med 0 i apport og rundering (some ellers ALTID sidder der smiley ) men held og lykke! Det er fedt at komme ud og prøve alt af smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#26   11. aug 2015 Tak smiley

Jeg var ved at kaste op af skræk til forprøven, så det skal nok blive "spændende" smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#29   11. aug 2015 Det giver god mening, Linda, men det er bare svært, når vovse finder apportbukken direkte frastødende.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#31   11. aug 2015 Dét har jeg skam prøvet! Altså ikke lige i en mørk skov, men alligevel... Ingles reaktion var simpelthen herlig: Han sendte mig "javel, ja"-blikket og vendte ryggen til smiley

• #32   12. aug 2015 En ide kunne være at gå lidt væk fra selve afleveringen, og så i stedet lade hunden få liv til at løbe sammen med dig med apporten når den kommer tilbage, så du giver selve bærefasen noget værdi.

• #33   12. aug 2015 Camilse: det er det stadie jeg har arbejdet med i et stykke tid og bevares det er bedre end før smiley

• #34   12. aug 2015 Nu har jeg jo ikke set dig træne, men hvordan foregår det?

• #35   12. aug 2015 Kaste apporten ud han henter den også løber jeg modsatte vej. Han render efter mig også løber vi en lille tur, hvor han bliver rost til skyerne !

• #36   13. aug 2015 Okay, med min den unge, som har haft problemer med at tage apporten med ind, der har jeg slet, slet ikke sat kastet på.

Han er dækket af på den modsatte side af apporten og så kalder jeg på ham og har så haft et fedt stykke legetøj, som han får når han kommer helt ind. I første omgang skal der bare fart og glæde på, så han får lov til at slippe den inde ved mig. Så udvider jeg ov begynder at løbe nogle skridt bagud når han kommer ind hvor han løber foran mig, slipper han apporten, så starter vi forfra. Efterhånden har vi kørt aflevering på mens vi bevæger os baglæns. Lige pt. Er vi der hvor vi afleverer stående.

Jeg tænker faktisk at din hund kunne have super godt af at hoppe en del skridt tilbage og arbejde med lidt deadline or alive... Og så kører aflevering ind på mange forskellige ting, for problemet er der vel også ved feltsøget?

• #37   13. aug 2015 Camilse: læser hvad du skriver og kan godt se hvad du mener smiley
    Jeg har været hele den mølle igennem da vi trænede apport med dummy. Bailey ved udemærket godt hvad han skal - det er selve træapporten der ikke fungere.
    Men vil da afprøve metoden, for af øge glæden med træapporten !

• #39   13. aug 2015 BB: Fed vejledning! Tror jeg må give baglænskædningen et ekstra forsøg. Jeg bliver personlig bare hurtig frustreret! Og er ofte i tvivl omkring min egen markørsignal timing mm.
    Bailey tilbyder ofte selv adfærd - men skrider hvis han keder sig/det ikke passer ham

• #40   13. aug 2015 har du prøvet en helt almindelig rundstok som start?

• #41   13. aug 2015 Sara; Ja det er det jeg bruger nu smiley

• #42   13. aug 2015 Hvis det er en helt almindelig rundstok, burde det være nemt at putte den i en sok. Så får de fornemmelsen og lugten af træet uden at have selve træet i munden.

• #43   13. aug 2015 Okay - derfra gik jeg videre til sådan en apport med rundede hjørner og så til sidst med klodser på. Det fungerede ok.

• #45   13. aug 2015 BB: jeg kan kun finde en der hedder lydighedsmix?

• #46   1. sep 2015 For at baglænskædning virker skal hunden kunne alle delmomenterne til topkarakter. Jeg tror du må være gået for hurtigt frem. Vil din hund med glæde tage træapporten i munden når han sidder foran dig? Holder han fast selvom du laver omvendt lokning?

• #47   1. sep 2015 Pernille : du har fuldstændig ret! Jeg er gået for hurtig frem! Er gået i gang med BB's beskrivelse længere oppe! Og nu logre han da med halen når jeg tager apporten frem smiley vi arbejder stadig med fastholdelse af apporten.
    Får ikke træner det så intensitet lige nu som jeg burde, men gør mit bedste for at få det prioriteret!
    Det er en langsom process smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#48   1. sep 2015 Bare rolig, Julie, det skal nok komme! I lørdags tog Ingle spontant en 650 grams apportbuk, der lå i græsset, og spankulerede stolt rundt - og han holdt godt fast smiley

• #49   1. sep 2015 Eva: jeg glæder mig til at jeg kan komme med et glædes indlæg på et tidspunkt !

• #50   1. sep 2015 I indlæring af "hold fast" momentet har jeg brugt tease-metoden. Jeg har helt roligt tilbud min hund en over-drøn-lækker godbid i den ene hånd og apporten i den anden. For at få adgang til godbidden skulle hun vise interesse for apporten. I starten var at kigge på den nok til at udløse et klik/dygtig og få godbidden. Langsomt øgede jeg forventningerne til at hun skulle snuse, derefter åbne munden omkring apporten og så videre. Til sidst sad hun fint stille foran mig med apporten i munden.
    Jeg sagde ikke et ord under indlæringen, men responderede bare på at min hund tænkte selv. Det vil sige, jeg sagde ikke nej når hun gjorde noget forkert.
    Jeg trænede det i ganske korte intervaller.
    I dag bruger jeg det til at træne vedligehold og fastholdelse i grebet og det fungerer super for os.

• #51   21. nov 2015 Lille opdatering på vores lille apport problem !
    Som billede viser var vi i dag til årets sidste konkurrence og fanme om vi ikke fik 8 i apport (bliver trukket for en ekstra kommando). Ellers sad den lille i skabet.
    Vi arbejder stadig på fastholdelsen, og ellers bare at det skal være en FEST når apporten kommer frem!
    Tusind tak for hjælpen!

profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#52   21. nov 2015 Stort tillykke! smiley

Det er bare så fedt, når det begynder at lykkes smiley

• #53   21. nov 2015 Eva : det er den fedeste følelse ! smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#54   21. nov 2015 Nemlig! Og det er bare endnu federe, når det har været svært! smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#55   21. nov 2015 Forresten: Tillykke med den halve oprykning, også. Var det første eller anden?

• #56   21. nov 2015 Tak! Det var kun den første så kan ikke bruge den til andet end at booste min selvtillid!
    Har kæmpet meget med nervøsitet, så har kun været til 4 konkurrencer smiley
    Så satser på næste sæson smiley
    Hvordan er det gået jer?

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#57   21. nov 2015 Øv altså! Hvorfor skal sæsonen lige slutte, når det går så godt???

Jeg fik taget mig sammen til to konkurrencer i år, og vi var så heldige at få oprykning i begge, selvom jeg smed masser af point væk i alle de "nemme" øvelser. Til gengæld fik vi 9,5 i apport begge gange smiley

• #58   21. nov 2015 Ja det er typisk! Men er glad nok for en sæson til i c-klassen smiley

Stort tillykke til jer! B-klassen er fedt. Spor og fri-ved-fod = UDEN snor smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#59   21. nov 2015 Tak smiley

Ingle er heldigvis meget mere fokuseret uden snor, så det bliver skønt at slippe for lineføringen smiley

Egentlig mangler vi kun at få styr på spring med apport. Vi går på et lidt alternativt hold, hvor træneren er fløjtende ligeglad med klasseinddeling, så resten af øvelserne fra b-klassen har vi trænet hele året.

• #60   21. nov 2015 Bailey er også meget bedre i fri ved fod end ved lineføring smiley

men held og lykke! Håbet der kommer nogle opdateringer fra jeres side af smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#61   21. nov 2015 Tak - i lige måde smiley

Jeg har jo også Gustav at tage hensyn til, så jeg kommer næppe til at deltage i konkurrencer uden for Nordsjælland, så det bliver ikke til det helt vilde. Hvis træningen ellers går godt, regner jeg med at snuppe to på hjemmebane til efteråret, men nu må vi se...

Kommentér på:
Apport med træapport

Annonce