{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.064 visninger | Oprettet:

Stop jagten - totalt optur! {{forumTopicSubject}}

Må lige af med min glæde: I week-enden blev høet slået og wrappet på marken vi har uden for haven, så vi igen kan færdes derude (har fået lov smiley ). Så jeg tog Perle i 10 m line og gik derud. Indtil nu har jeg brugt 50 m line derude, men jeg tænkte at nu var tiden moden til at prøve at nøjes med at lade 10 m line hænge efter hende. Hun vil stadig have fornemmelsen af at være i snor og jeg har en sikkerhed for at kunne få fat i damen inden hun sætter af efter noget. Nå, men vi gik derud og trænede lidt dæk på afstand og legede med bolden. Som sædvanlig scanner jeg hele tiden området foran os for vildt. På et tidspunkt ser jeg en hare sidde langt foran os. Jeg kalder Perlen hen og tager fat i snoren. Vi nærmer os haren. På ca 30 meters afstand spotter Perle haren. Reaktionen er IKKE at hun sætter af og spæner derhen af. Nej, hun stopper op og kigger. Jeg roser og siger sit. Det efterkommes, men stadig med fokus rettet mod haren, jeg kalder hende hen. Det efterkommes også smiley Mega belønning. Så følger en del kig på haren, kig på mor, belønning. Vi går lidt videre og haren hopper nu afsted foran os. Jeg kan stadig let holde Perlens kontakt og hun bliver megameget belønnet for at tage fokus fra haren. Haren forsvinder nu helt væk og Perle virker faktisk somom hun glemmer den, så hun får igen lov at løbe med linen hængende efter sig. Senere på turen ser jeg igen haren sidde langt forude og tager fat i snoren igen. Vi nærmer os haren og da Perle så endelig spotter den er reaktionen IKKE at fokusere på haren. Næh da, hun skynder sig hen til sin mor og bliver så rigeligt belønnet smiley FEDT FEDT FEDT - mangler smiliy med armene over hovedet i krigsdans ! Haren forlod os nu helt og vi mødte ikke mere vildt så vi genoptog lidt træning og boldleg.
Thumps up til haren for at være så rolig og ikke panikke afsted, men istedet være en eksemplarisk 'figurant' smiley Det var lige det jeg havde brug for nu i vores træning af stop jagten.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stop jagten - totalt optur!
  • #1   9. jul 2015 Godt arbejde af jer begge to!! smiley

• #2   9. jul 2015 flot arbejde, det burde jeg ha`lært her....nun er labben 10 år så det er for sent!
    hun jager stadig lade-kattene her. smiley

• #3   9. jul 2015 Det har så krævet en enorm potion tålmodighed og en ret målrettet indsats i lidt over et år nu. Men jeg har et håb om at en skønne dag når vi dertil at jeg kan have min hund løs på egnede steder og vide at hun ikke pr. automatreaktion drøner efter harer, rådyr eller katte (fugle er hun komplet ligeglad med).

• #5   9. jul 2015 Jeg vælger så at det eneste Perle for lov at jagt er bolde smiley

• #7   9. jul 2015 Jeg bryder mig så heller ikke om at lade hunden få lov en gang i mellem og i det område hvor jeg bor ville den slags blive særdeles upopulært.
    ....desuden kan sådan en sportsmodel dober altså skyde en pænt høj fart.

• #9   9. jul 2015 Ja, OK det må jeg medgive: Skal den vende 180 grader 'vælger' den ofte den løsningen 'slå en kolbøtte, rejs dig op og løb i den nye retning' smiley :D smiley

• #10   9. jul 2015 Hvordan har du gjort? bare belønnet når du fik kontakt?

har nemlig en dober blanding der er lidt for glad for a jagte katte og idag fræsede hun efter en hare.
    nu vil jeg pille det a hende, hun er 7 mdr og burde kunne lære det, så ville være fantastisk hvis du kunne give nogle råd smiley

• #11   10. jul 2015 Hej Elisabeth
    Jeg startede med at tage til et 'stop jagten' foredrag med Irene Jarnved for at få lidt inspiration og så gik jeg ellers igang. Jeg gør ikke slavisk helt hvad Irene Jarnved fortalte, men det var vældig god inspiration. Så jeg kan anbefale at holde øje med om der evt kommer sådan et foredrag du kan tage til smiley
    Nå, men jeg startede med at have en snor i min jagtglade dame, bad hende blive siddende og droppede en bold ved siden af hende. Ros og guf for at blive og tage kontakt istedet for (snoren afholdt hende fysisk fra at hoppe efter bolden de første 2-3 gange). Da hun forstod det koncept med at hun ikke bare måtte hapse bolden gjorde jeg det sværere ved at kaste bolden længere væk. Igen ros for at blive sidden og tage kontakt. Da hun havde styr på det. Gik jeg over til kaniner. Jeg anskaffede faktisk et par kaniner til formålet. De bor i udendørs løbegårde og i starten var der hegnet af så hunden IKKE kunne komme hen i nærheden af løbegårdene andet end under træning. Jeg tog igen hunden i snor og vi gik ned og kiggede på kaninerne. Igen opgaven for hunden var sit og tag kontakt til mig. I starten skulle afstanden være temmelig stor for at hun ikke gearede helt op så snart en kanin vippede med et øre. Og, jeg må tilstå at jeg tillod mig at sige ret kontant NEJ hvis hunden rettede fokus med ninuserne. Lige så stille blev hun mere og mere sikker på hvad det var jeg forventede af hende og vi kunne bevæge os tættere og tættere på burene.
    Nu bor jeg omgivet af skove og marker og færdes der dagligt. Møder med vilde dyr kan jeg jo ikke kontrollere i samme grad. Dvs. her gælder det om at sørger for at hunden ALDRIG får success med at sætte afsted efter dyrene. Dvs. snor på altid (også på fritløbsarealer, hvor der er bare den mindste den chance for at der er noget hunden kan jage). I starten når noget sprang op foran os blev hun bremset af snoren, bedt om at sitte og belønnet rigeligt for kontakt. Efterhånden er det blevet det til at jeg kan bremse hende med sit-kommandoen. Og altså nu den første episode hvor hun helt valgte dyret fra smiley Hun bliver stadig rigeligt belønnet meget for kontakt. I starten havde hun svært ved at glemme dyret og trippede anspændt afsted og spejdede efter det. Det fik hun 'NEJ' til og ros for at tage kontakt. Så det er lige så stille blevet til at hun hurtigt glemmer dyret og istedet kommer hen og tilbyder fx at gå pænt på plads for at få belønning istedet.
    Nu ved jeg ikke hvad der i din hund ud over Dobermann - det spiller jo givetvis også ind. Men du skal regne med at for en Dobermann ligger der en belønning i selve det at løbe efter noget der bevæger sig (selve dyret er dem ofte ret ligegyldigt). Så hvis du vil træne at din hund ikke skal jagte noget så skal du pinedød sørge for at den ikke kommer til det. Dvs. snor på ALTID indtil den er totalt 'hjernevasket' til at det ikke er en option. Det kan være en kamel for nogen at sluge, men husk på at bare en enkelt jagt og så kan du starte næsten forfra med træningen.
    Det vigtigste parametre i det jeg har gjort er; berøve hunden muligheden for at udføre adfærden, afstand (ikke tættere på en hunden er i stand til at fokusere på dig), massere af gentagelser med success (hunde ser dyr og belønnes for at tage kontakt) og oceaner af tålmodighed.

• #12   10. jul 2015 tak for en beskrivelse! smiley

hun er halv dobberman, kvart rottweiler og kvart mastiff / retriever.
    jeg må prøve i det små og så se om der er sådan et kursus på et tidspunkt, for det er rart a kunne styre hende.

• #13   10. jul 2015 Med den blanding burder det ikke være helt umuligt at få jagten aflært smiley

Kommentér på:
Stop jagten - totalt optur!

Annonce