Hvad gør jeg? I: Hvad gør jeg? I:
Hej alle sammen jeg træner meget med min hund, som er halv pomeran og halv pudel.. Der er bare lige det at han kun vil lave det han har lært for en godbid, hvis ikke jeg tager en frem vil han ikke lave dem.. Ved i hvad man kan gøre så han kan det uden godbid, for det vil være meget bedre, hvis han kun skal have godbidder til træningen, så han bare kan vise trickene uden godbid.. Og det er ikke fordi han er en hund der elsker godbidder hele tiden.
jan 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 308
aug 2013
Følger: 7 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 106
Lotte det har jeg prøvet mange gange men så vil han ikke lærredet så går han bare.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.057
Man kan self bruge en godbid til at lokke i opstarten af en øvelse. Men ret hurtigt skal godbidden altså væk. Der skal ikke godbidder frem og hænderne skal blive ude af lommen indtil hunden rent faktisk skal belønnes... indtil da er hænderne tomme...
Og så skal du måske se på hvor ofte og hvordan du belønner. I opstarten af en øvelse skal der belønnes hyppigt. Hunden skal være stensikker å at hvis den gør x eller y, så FÅR den en belønning.
Senere trapper man gradvist ned, så belønningerne falder mere sporadisk -der skal stadig belønnes, men ikke HVER gang en øvelse udføres. Hunden ved således ikke præcist hvornår belønningerne kommer, den ved bare at hvis den gør det der ønskes, så er der en chance for at den får en belønning.
Men det gør man altså først når hunden HAR forstået øvelsen... indtil da skal der gives belønning HVER gang
Men det allervigtigste er altså at de guffer pakkes væk udenfor synsvidde når der trænes, og først findes frem når der skal belønnes. Og at de self er så fantastiske at hunden vil gøre "hvad som helst" for at få dem -den skal jo have lært at der faktisk kommer belønning, selvom den ikke er synlig hele tiden
aug 2013
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.463
Hunden har lært: hvis jeg kan se en godbid, får jeg noget ud af det, ellers ikke.
Og hunde gør det der betaler sig, så det første du skal have lært hunden er, at den får belønning, selv om den ikke lige kan se den.
Det kan være at du er nød til at gå laaangt tilbage i træning eller at træne meget enkle øvelser til at starte med, når du gemme godbidderne væk. Men det kommer hurtigt tilbage.
Pas på ikke at indføre nye "nu er der belønning i farvandet"-signaler for din hund, det kunne være en synlig godbidstaske, en bestemt jakke eller lign.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Sådan er der tusinde af hunde rundt omkring.
Lige netop derfor at jeg ikke gider lokning, belønning er altid ikke synlig og kommer frem når den skal bruges ikke før.
Løsning; tag godbidder i hånden og gør som du plejer, dvs led eller lok hunden i dæk, gentag tre gange hurtigt efter hinanden, gør det nu igen, bare uden godbid i hånden og beløn hunden med en godbid fra lommen, fortsæt sådan dvs lær hunden øvelserne uden lokning og beløn fra lommen og gerne med skiftevis højre og venstre hånd og højre og venstre lomme.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Det handler om at øvelserne i virkeligheden endnu ikke er indlært.
Jeg er selv fan af at bruge masser af lokning, også med godbidder i hånden når det handler om indlæring af øvelser, der skal gentages i det uendelige for at de sidder fast.
Der er forskel på racer, naturligvis, og jeg er vant til brugsschæfere som jo fra naturens side både er madglade og trænbare, så det er ikke så svært at få dem til at "holde drift" selvom belønningen ikke længere er lige foran næsen på dem.
Jeg tror kunsten er at begynde at se, hvornår hunden har brug for hjælpen og hvornår man kan begynde at fjerne den lidt.
På mit hvalpehold er folk altid blevet anvist således: Træn ALTID og uden undtagelser med godbidderne i indlæring. Tjek en gang imellem om øvelsen er ved at fise ind ved at holde dig helt i billedet (altså den samme position, den samme stemmeføring, den samme lyd på kommandoen), afgiv kommandoen, vent tre sekunder - har hunden ikke reageret, så hjælp den og træn videre.
Jeg synes man skal fjerne den "synlige" belønning så hurtigt som muligt - men ikke så hurtigt at man ikke får øvelsen korrekt i mindst 4 ud af 5 af gangene.
Vær rigtig opmærksom på, at alt andet er som det plejer at være - mange forandrer små ting, når de tager synlig belønning væk og så er øvelsen en anden for hunden.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.197
aug 2013
mar 2008
aug 2013
jan 2007
At hunden lejlighedsvis og med lidt held kan udføre en øvelse uden synlig godbid, betyder ikke at hunden rent faktisk KAN øvelsen. Det hænder osse at jeg kan få Reiki til at tage noget i munden og bære på det, men det betyder altså ikke at han har lært apport. 9 ud af 10 gange fungerer det ikke.
Så jeg tror altså at du kræver mere end hvad hunden egentligt har lært.
Og at vente til allersidst med at belønne hunden holder ikke -hunden skal belønnes når den gør det rigtige. ved nye øvelser skal den belønnes hyppigt, ved allerede meget stabile øvelser kan man godt kræve flere gentagelser, elle rmåske en hel lille serie af øvelser før der falder en belønning... Men belønning skal der altså stadig være af og til, ikke først når træningen er ovre.
Og den med skinger og glad tone er jo super -hvis din hund altså ser det som belønning. Det er i sidste ende HUNDEN der bestemmer hvad der er en belønning. For nogen hunde er belønning = "dygtig" og lidt kradsen bag øret, for andre er det en bold og for andre igen er det mad... Og så kan man self kombinere som man lyster og som det fungerer for en selv og hunden (det er altid en fordel at kunne belønne på mere end en måde)... Men det er altså ikke ret mange endnu ret urtænede hunde, som gider fortsætte arbejdet med motivationen i top, hvis den eneste belønning er "dygtig"
aug 2013
Og min hund trænede også kun med at blive rost ved at sige "dygtig" og kløend, men det var da de andre i min familie trænede med ham, for jeg var den første der trænede med godbid hele tiden.
Og han jeg er begyndt at træne med at han får midt i træningen og til slut, for at visse ham midt i træningen at han gør det hel rigtigt, og til sidst for at vise ham at han bare var super god, for sådan har min hund lært at forstå det for det meste. Og grunden til jeg allerede har prøvet det af, er fordi jeg trænede med ham flere gange i dag.
Men min hund gør næsten alle sine tricks rigtige 4 ud af 5 gange, så jeg ser det som om han i hvertifald har fået okay styr på det. Og selvom han har lært tricket har jeg altid trænet det meget mere, for at hjælpe ham med at huske hvordan tricket nu var,
mar 2008
Hvordan i alverden skal hunden vide hvornår den laver en øvelse rigtigt,når den ikke bliver belønnet?
Eller skal det forstås sådan, at godbidden er synlig i det minut (eller hvor længe det nu er) du træner?
For i så fald løses problemet med ikke at ville arbejde uden synlig godbid ikke
aug 2013
Men altså jeg trænede lidt med ham i dag at det var sådan at han fik prøvet tricket tre-fire gange, og så godbid, og det gik faktisk rigtig godt, så jeg håber og regner med at han på et tidspunkt ville være lidt mindre "fræk" og så lave tricket uden godbid.
Men han plejer at have fuld forståelse efter ca en uges træning, kg så ved han hvad tricket gå ud på.
jan 2007
Belønning skal ikke falde på bestemte tidspunkter (altså f.eks. når vi har trænet 2 minutter og når vi er færdige e.l.) belønning skal times sådan at man belønner det man gerne vil have = lige netop i det sekund hunden gør det man ønsker, skal belønningen falde. Når hunden kender øvelserne og kan dem stabilt, kan det self godt være at kravet for belønning er større og der skal flere gentagelser, hurtigere udførelse e.l. til, men ikke desto mindre skal belønningen falde når kravene til opgaven er nået... ikke når man lige synes man har trænet længe nok
Hvad gør jeg? I: