Aktivering af hvalp {{forumTopicSubject}}
Jeg har en sød og dejlig samojedhvalp på 9 uger. Hun har rigeligt med krudt i røven og er nogle gange ved at eksplodere af energi. Jeg er derfor begyndt med aktiveringsøvelser, i form af søgearbejde.
Det jeg søger hjælp til, er hvordan jeg gør det sværere for hende? Har tænker jeg på den øvelse, hvor hun skal få fat på en godbid, der ligger under noget - fx en kop eller lille boks. 'Problemet' er så, at hun har alt for let ved det. Det tager hende få sekunder, at få boksen fjernet. Hvordan gør det jeg sværere for hende, at få godbidderne ud?
Jeg strøer også lidt af hendes mad ud i hundegården, og når hun bliver dygtigere til at snuse sig frem til det, strøer jeg det i haven.
Evt. andre gode aktiveringsøvelser, til sådan en ung hvalp?
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 500
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Hun har lært sit navn, og er ved at lære at gå i snor, stå og sit. Jeg vil helst ikke begynde flere tricks, før hun kan dem her, da det jo heller ikke skal blive for voldsomt for hende. Så det jeg søger, er mest aktivering i form af søgning osv.
Jeg kan måske prøve at give hende noget af maden - bliver nok ikke aftensmaden, fordi det forvirrer vores anden hund - i en 'madbold' - vi har et par Kong-bolde til formålet, som dog aldrig bliver brugt til det.
Er der ellers andre sjove og anderledes øvelser i stil med det?
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Jeg føler allerede at hun stresser lidt, hvis vi træner for mange ting på én gang, også selvom vi ikke træner særlig lang tid ad gangen. Derfor søger jeg noget, der giver hende mere 'ro' - altså fx madsøg. Lydighed stresser hende en smule, og får hende op i gear, fordi hun er så ivrig og lærevillig.
Aktivering af hvalp