939 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Når hunden ikke tænder på guffer..? Når hunden ikke tænder på guffer..?

Jeg har en meget lidt madglad hund. Han spiser en, max to sække af samme foder så må vi skifte da han ellers ikke spiser. Får han en leverpostegsmad, går han rundt med den i munden og "viser" den frem et stykke tid inden han spiser den.
Problemet er til træning, han har mere travlt med at snuse ect end at kigge på gufferen i hånden. Jeg har prøvet med ristede pølse, steg, frikkedeller, flæskesvær (virkede en enkelt gang), lever guffer ect.
Han tænder ikke rigtig på bolde ect.

Nogle gode forslag til vad der kunne "tænde" ham.?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når hunden ikke tænder på guffer..?
  • #3   15. dec 2012 Havde samme problem med min gamle hanhund.. Jeg begyndte at have 3-4 poser med til træning.. en med leverpostejsmadder, en med alm. hundepiller, en med Frolic og en med pølsestykker.
    I starten var der ingen ændring, men snart fandt han ud af, at det var spændende, fordi der aldrig kom den samme godbid to gange i træk, og når vi skulle lave noget nyt blev leverpostejen brugt, for den kunne man skabe lidt kontakt med..

Efter jeg er flyttet sammen med kæresten og træner hans hunde, så fik jeg næsten samme problem, og så alligevel ikke.. Trille (på min profil) tog næsten hele hånden når hun fik en godbid og så slugte hun den uden så meget som at vende den i munden.. HVorefter opmærksomheden var væk..
    Jeg tog mit konservative jeg i nakken og invisterede i en klikker, og nu har jeg pludselig en god kontakt selv efter hun har fået en godbid. Der er ikke det samme jag når hun får godbiden.

Tænkte jeg også måtte prøve det på vores hanhund Bjørn, da han når tæverne er i løbetid er YDERST vil-døv.. Og utroligt nok, har klikkeren også gjort jeg rent faktisk får kontakten og klikket fungerer som en ros.. vi er kommet videre fra det punkt, at klikket giver godbid hver gang. Når bare jeg finder den frem nu har jeg to hunde med logrende haler..

Husk at godbidder som ros, kun er en overgang i indlæringen.
    Hvis ikke hunden er interesseret i godbidder, så kan du også prøve at gøre noget andet.. hvis den kan lide at blive masseret hen ad ryggen eller ved nakken, så gør det i stedet for.

• #4   15. dec 2012 Des bedre belønning des bedre opmærksomhed.

Prøv med noget råt oksekød, hvis ikke det virker, så find et eller andet legetøj som hunden er helt vild med. Det kan være bedøvende ligegyldig hvad det er.

Jeg havde engang en som tændte helt vild på en kost. Så vi brugte en kost (uden skaft) til fremadsendelse og rundering.

• #5   15. dec 2012 Legetøj kan være en ide.

Har du prøvet med ost, torskerogn?

• #7   15. dec 2012 Jeg har hørt fra flere, at klikkeren kan være god til at få hunden til at ville have den belønning der kommer. Min egen er heller ikke altid glad for godbidder, men hvis hun har fået klik, så ryger godbiden altid ned. smiley

Husk dog, at klikket ALTID skal følges af belønning! Den der med at klikkeren i sig selv skal bruges som belønning går altså ikke - klikkeren er et værktøj, som fortæller hunden nøjagtig hvornår den gør det rigtige og er altså et tegn til at belønningen er på vej. Belønningen behøver dog ikke være mad, det kan også være f.eks. en bold eller at hunden får lov til at gøre noget, den gerne vil (f.eks. at lege).

• #8   15. dec 2012 Han skulle gerne med tiden (ha ha) komme med til konkurencer. Vil det "ødelægge" hans aport at han får lov at bide i et skind, når han ikke må bide i aporten??
    Lige pt øver vi slet ikke aport, da han tygger på den lige så snart han får den i munden, siger man nej spytter han den ud og vil herefter ikke have den i munden.
    Han er ikke en "pleecer" der gider lave den samme øvelse 4-5 gange i træk.

• #9   15. dec 2012 Jeg bruger også klikker til ham, men han gider ikke altid have beløndingen, og der går ligesom lidt af træningen når man står og forsøger at proppe en pølse ned i halsen på hunden... smiley

• #11   15. dec 2012 Jeg havde samme problem med min gamle tæve, som hverken gad legetøj eller mad. Jeg fandt så ud af at rå lever (bare lige overhældt med kogende vand så det ikke er helt klistret sammen) var et hit, i hvert fald i ikke for store mængder (og alle andre hunde på pladsen æææææælskede mig smiley )

Mange hunde kan osse fristes med makrel på tube -det er jo endda helt klisterfri at have i lommen smiley

Yderligere brugte jeg det at klø hende på hendes absolut yndlingssteder som belønning.

I sidste ende er det hunden der afgør hvad der er belønning. Hvis hunden synes det er federe at blive kløet bag øret end at få en pølse, jamen så ER det at blive kløet bag øret en bedre belønning.

prøv en masse forskelligt og se hvad hunden reagerer godt på, så kan du bruge den belønning der passer bedst i situationen.

• #12   15. dec 2012 Til TS: Hvis du bruger klikker, hvorfor bruger du den så ikke til at træne apport i stedet for at bruge "nej", som jo tydeligvis er demotiverende for hunden når I træner?

http://www.canis.dk/ kan man tilmelde sig et gratis email klikkertræningskursus. Det kan klart anbefales! Der er også gode idéer til hvordan man finder den rette belønning (eller rettere belønninger). smiley

• #13   15. dec 2012 Giv ham en fastedag før træningsdagen og evt forsøg med cornflakes

• #14   15. dec 2012 Du skal ikke være nervøs- mht din apport- ved at belønne med bidepølsen. faktisk kan det være en fordel, hvis du belønne korrekt:
    Når du belønner med bidepølsen, skal du selv holde fast i den (altså i pølsen, ikke hunden smiley ) Leg trækleg som belønning. Ind i mellem trækker du så så meget i bidepælsen, at du får hunden ind foran dig. Du får den nu til at sidde i ro med bidepølsen i munden (du skal også stadig holde i den). Ros i en behagelig, rolig tone. i begyndelsen skal hunden bare sidde i ro i et sekundts tid- belønningen er leg igen. Efterhånden forlænges tiden, hvor hunden skal sidde stille. Brug evt din klikker når din hund har siddet lidt og lad så legen om bidepølsen gå igang.
    At få en hund til at synes at en bestemt form for belønning er fantastisk, kræver at hunden skal VILLE den ting.
    Som regel er leg med lige netop belønningsgenstanden, den bedste måde til at få hunden til at ønske en belønning

• #15   15. dec 2012 Lea A: Lige så snart jeg siger "sit" når han har noget i munden spytter han det ud... smiley

Men vil prøve at finde et skind... Må man bruge et skind fra krondyr, når hunden skal bruges til jagt og netop IKKE må lære at bide i hårvildt??

• #16   15. dec 2012 .::$::. Reiki Master .::$::. : Han får en fastedag inden træning, (dvs han spiser ikke noget særligt så det giver sig selv). Men han er ikke en madglad hund. Har prøvet i et indkald at stå og vifte med lun flæskesteg.... -Glem det, sagde hunden, -jeg vil hellere snuse... smiley

• #18   15. dec 2012 ...han vil heller snuse ...skriver du...mon han dæmper dig?

• #20   16. dec 2012 Alle hunde spiser, ellers dør de.
    Ved godt at det er ret let at sige og ret træls at høre når man står med en hund der ikke umiddelbart kan belønnes med mad. Jeg er ikke så ond at jeg mener du skal sulte hunden,men man kan godt tage maden, hvis den ikke bliver spist med det samme, så han ikke har adgang til mad hele tiden.
    Prøv at vende den om og lad være med at nøde ham med alle verdens forskellige lækkerier. Arbejd i stedet med at opbygge større værdi for forskellige godbidstyper (se evt dette blogindlæg (link fjernet)

Tænk desuden over alternative belønninger, at løbe en tur, at grave efter mus eller lign. se fx her: http://youtu.be/MjLKAPvIug8

• #21   17. dec 2012 Randi: Jeg har lidt svært ved at se hvordan vi skal øve "Plads" hvor han må få lov til at grave efter mus hver 10 meter..?
    Har heller ikke sagt at han ikke spiser, det er ikke problemet, men at han sådan set ikke gider mine guffer. smiley

$::. Reiki Master .::$::. Øhh... jeg er ikke med..?

Trine M: Har prøvet at bruge klikker til aport, men han tygger på den lige så snart han tager den i munden, derfor får han ikke noget klik, og han er ikke vild med guffer, så for ham betyder det ikke så meget om han får et klik eller ej..

• #22   17. dec 2012 Randi: Bed lige mærke i dette..."Det bliver også rigtig svært hvis man vil dyrke en eller anden form for komkurrencesport med hunden, det er ikke altid muligt at belønne hunden med en svømmetur eller en rask egernjagt efter den har gået en rallybane." Det er sådan lidt der jeg står. smiley

• #23   17. dec 2012 Du behøver ikke bruge miljøet direkte som belønning, hvis du ikke har lyst til det. Du kan i stedet bruge miljøet til at give dine godbidder større værdi: Hunden skal spise en godbid før den må et-eller-andet-den-rigtig-gerne-vil (jage mus, løbe en tur, snuse til en tæve hvad ved jeg).

Det kræver at du kan kontrollere miljøet og/eller hunden før at du kan arbejde med det. Det vil sige hund i snor og planlæg situationerne.

Du kan også tænke i at belønne med aktiviteter hunden er lavet til. Hvis det er en retriever kunne det være apport eller svømmetur, en spaniel eller beagle kan måske belønnes med at snuse.

Det skal desværre bygges langsomt op.
    Hvis du kigger på min lille terrier i klippet, så skulle hun først lære at spise godbidder på sådan en spændende mark hvor der er fyldt med musehuller. Hun kunne ikke få lov til at komme udenfor stien før hun havde spist en godbid. Så en spist godbid gav måske 15 sekunders snusning, inden hun blev hevet tilbage på stien osv (Jeg har sat et særligt signal på snusning, men det bestemmer man selv om man vil. Man skal dog have en form for værsgod signal hunden forstår).

Da hun så kunne det, kunne jeg begynde at belønne hende med snusning for en lille let øvelse, som jeg ved hun kan. I nogle tilfælde fik hun en godbid for det hun udførte på signal, i andre lov at løbe.

Efterhånden trapper jeg miljøbelønningen gradvist ned, så hun får den sjældnere og sjældnere, men stadig arbejder hun intensivt, for hun ved ikke hvilken belønning hun får.

Og det er netop det der er så powerfuldt med miljøbelønninger: Belønningen bliver til et lotterigevinst for hunden frem for en løn.
    Jeg vil gerne have at mine hunde tror at de kan få alt i verden, bare det går gennem mig.

Og så lige et par miljøbelønningsvideoer smiley

Først Thomas Stokkes ruhårede, der laver lidt apporteringstræning for et tævesnif
    http://youtu.be/K2ZEhaUVRqo

Og så mit lille terrierdyr, som rigtig meget hellere vil grave huller end gøre hvad jeg beder hende om.

http://youtu.be/uatQvbEn7TU

Kommentér på:
Når hunden ikke tænder på guffer..?

Annonce