20. okt 2006 Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 51 Svar: 231
Når hunden ikke tænder på guffer..? Når hunden ikke tænder på guffer..?
Jeg har en meget lidt madglad hund. Han spiser en, max to sække af samme foder så må vi skifte da han ellers ikke spiser. Får han en leverpostegsmad, går han rundt med den i munden og "viser" den frem et stykke tid inden han spiser den.
Problemet er til træning, han har mere travlt med at snuse ect end at kigge på gufferen i hånden. Jeg har prøvet med ristede pølse, steg, frikkedeller, flæskesvær (virkede en enkelt gang), lever guffer ect.
Han tænder ikke rigtig på bolde ect.
Nogle gode forslag til vad der kunne "tænde" ham.?
aug 2012
Følger: 1 Hunde: 3 Emner: 10 Svar: 77
I starten var der ingen ændring, men snart fandt han ud af, at det var spændende, fordi der aldrig kom den samme godbid to gange i træk, og når vi skulle lave noget nyt blev leverpostejen brugt, for den kunne man skabe lidt kontakt med..
Efter jeg er flyttet sammen med kæresten og træner hans hunde, så fik jeg næsten samme problem, og så alligevel ikke.. Trille (på min profil) tog næsten hele hånden når hun fik en godbid og så slugte hun den uden så meget som at vende den i munden.. HVorefter opmærksomheden var væk..
Jeg tog mit konservative jeg i nakken og invisterede i en klikker, og nu har jeg pludselig en god kontakt selv efter hun har fået en godbid. Der er ikke det samme jag når hun får godbiden.
Tænkte jeg også måtte prøve det på vores hanhund Bjørn, da han når tæverne er i løbetid er YDERST vil-døv.. Og utroligt nok, har klikkeren også gjort jeg rent faktisk får kontakten og klikket fungerer som en ros.. vi er kommet videre fra det punkt, at klikket giver godbid hver gang. Når bare jeg finder den frem nu har jeg to hunde med logrende haler..
Husk at godbidder som ros, kun er en overgang i indlæringen.
Hvis ikke hunden er interesseret i godbidder, så kan du også prøve at gøre noget andet.. hvis den kan lide at blive masseret hen ad ryggen eller ved nakken, så gør det i stedet for.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
Prøv med noget råt oksekød, hvis ikke det virker, så find et eller andet legetøj som hunden er helt vild med. Det kan være bedøvende ligegyldig hvad det er.
Jeg havde engang en som tændte helt vild på en kost. Så vi brugte en kost (uden skaft) til fremadsendelse og rundering.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.963
Har du prøvet med ost, torskerogn?
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 792
Husk dog, at klikket ALTID skal følges af belønning! Den der med at klikkeren i sig selv skal bruges som belønning går altså ikke - klikkeren er et værktøj, som fortæller hunden nøjagtig hvornår den gør det rigtige og er altså et tegn til at belønningen er på vej. Belønningen behøver dog ikke være mad, det kan også være f.eks. en bold eller at hunden får lov til at gøre noget, den gerne vil (f.eks. at lege).
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 51 Svar: 231
Lige pt øver vi slet ikke aport, da han tygger på den lige så snart han får den i munden, siger man nej spytter han den ud og vil herefter ikke have den i munden.
Han er ikke en "pleecer" der gider lave den samme øvelse 4-5 gange i træk.
okt 2006
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.067
Mange hunde kan osse fristes med makrel på tube -det er jo endda helt klisterfri at have i lommen
Yderligere brugte jeg det at klø hende på hendes absolut yndlingssteder som belønning.
I sidste ende er det hunden der afgør hvad der er belønning. Hvis hunden synes det er federe at blive kløet bag øret end at få en pølse, jamen så ER det at blive kløet bag øret en bedre belønning.
prøv en masse forskelligt og se hvad hunden reagerer godt på, så kan du bruge den belønning der passer bedst i situationen.
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 792
På http://www.canis.dk/ kan man tilmelde sig et gratis email klikkertræningskursus. Det kan klart anbefales! Der er også gode idéer til hvordan man finder den rette belønning (eller rettere belønninger).
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
Når du belønner med bidepølsen, skal du selv holde fast i den (altså i pølsen, ikke hunden
At få en hund til at synes at en bestemt form for belønning er fantastisk, kræver at hunden skal VILLE den ting.
Som regel er leg med lige netop belønningsgenstanden, den bedste måde til at få hunden til at ønske en belønning
okt 2006
Men vil prøve at finde et skind... Må man bruge et skind fra krondyr, når hunden skal bruges til jagt og netop IKKE må lære at bide i hårvildt??
okt 2006
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.457
Ved godt at det er ret let at sige og ret træls at høre når man står med en hund der ikke umiddelbart kan belønnes med mad. Jeg er ikke så ond at jeg mener du skal sulte hunden,men man kan godt tage maden, hvis den ikke bliver spist med det samme, så han ikke har adgang til mad hele tiden.
Prøv at vende den om og lad være med at nøde ham med alle verdens forskellige lækkerier. Arbejd i stedet med at opbygge større værdi for forskellige godbidstyper (se evt dette blogindlæg (link fjernet)
Tænk desuden over alternative belønninger, at løbe en tur, at grave efter mus eller lign. se fx her: http://youtu.be/MjLKAPvIug8
okt 2006
Har heller ikke sagt at han ikke spiser, det er ikke problemet, men at han sådan set ikke gider mine guffer.
$::. Reiki Master .::$::. Øhh... jeg er ikke med..?
Trine M: Har prøvet at bruge klikker til aport, men han tygger på den lige så snart han tager den i munden, derfor får han ikke noget klik, og han er ikke vild med guffer, så for ham betyder det ikke så meget om han får et klik eller ej..
okt 2006
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.457
Det kræver at du kan kontrollere miljøet og/eller hunden før at du kan arbejde med det. Det vil sige hund i snor og planlæg situationerne.
Du kan også tænke i at belønne med aktiviteter hunden er lavet til. Hvis det er en retriever kunne det være apport eller svømmetur, en spaniel eller beagle kan måske belønnes med at snuse.
Det skal desværre bygges langsomt op.
Hvis du kigger på min lille terrier i klippet, så skulle hun først lære at spise godbidder på sådan en spændende mark hvor der er fyldt med musehuller. Hun kunne ikke få lov til at komme udenfor stien før hun havde spist en godbid. Så en spist godbid gav måske 15 sekunders snusning, inden hun blev hevet tilbage på stien osv (Jeg har sat et særligt signal på snusning, men det bestemmer man selv om man vil. Man skal dog have en form for værsgod signal hunden forstår).
Da hun så kunne det, kunne jeg begynde at belønne hende med snusning for en lille let øvelse, som jeg ved hun kan. I nogle tilfælde fik hun en godbid for det hun udførte på signal, i andre lov at løbe.
Efterhånden trapper jeg miljøbelønningen gradvist ned, så hun får den sjældnere og sjældnere, men stadig arbejder hun intensivt, for hun ved ikke hvilken belønning hun får.
Og det er netop det der er så powerfuldt med miljøbelønninger: Belønningen bliver til et lotterigevinst for hunden frem for en løn.
Jeg vil gerne have at mine hunde tror at de kan få alt i verden, bare det går gennem mig.
Og så lige et par miljøbelønningsvideoer
Først Thomas Stokkes ruhårede, der laver lidt apporteringstræning for et tævesnif
http://youtu.be/K2ZEhaUVRqo
Og så mit lille terrierdyr, som rigtig meget hellere vil grave huller end gøre hvad jeg beder hende om.
http://youtu.be/uatQvbEn7TU
Når hunden ikke tænder på guffer..?