Vi fik en oprykning, men hjælp!!!! Vi fik en oprykning, men hjælp!!!!
Jep, har lige været tiil Lokakkonkurrence i DcH i Køge.
Og vi fik sørme 128 point, så nu har vi dene ene oprykning. Så skal vi bare have en til, så vi kan rykke op til B-hundene i januar.
Vi skal arbejde med lineføring.. Hun sakker bagud.. Og hænger og render og snuser.. det har hun altid gjort.. Det er møgirriterende.. Har jeg en godbid i hånden, går hun en perfekt lineføring..
Så nogle gode ideer vil jeg blive meget glad for:-)
Det er der den halter mest.. Og så ved rundéring.. Hun løber fint ud til figuranten og bliver derude.. men hun gøer ikke.. Hun har dog også først lige lært at gø på kommando i januar i år, så det skal nok komme:-)
Men nogle tips til lineføring???
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.800
Der skulle stå "den ene"
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Ang. at hun "drypper" så jar jeg et godt råd, som du muligvis vil blive glad for..
Prøv at ta en bold under hagen, og lad vær med at se på hunden, skæv ud af øjenkrogen, og når hun ser op på dig, så slipper du bolden, løfter bage hagen, så bolden falder ned.
og så leger du med hunden, (lidt ruskeleg) uden at det bliver for voldsomt, lad hund vinde bolden et par gange, før du tager den fra hunden, og sæt igen bolden under hagen og gå lydighed, denne gang går du lidt længer inden at du slipper bolden.. hunden skal have love til at leg, og på denne måde, kan du lege denne øvelse ind, uden at ord, men talt til med hunden, hele tiden, fortæl hvort god hund den er, og når der er kontakt så dropper du bolden..
Jeg har prøvet det selv, så jeg ved at det virker...
Held og lykke..
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.355
Tillykke med den første oprykning ;o)
> Vi skal arbejde med lineføring.. Hun sakker bagud.. Og
> hænger og render og snuser.. det har hun altid gjort..
> Det er møgirriterende.. Har jeg en godbid i hånden, går
> hun en perfekt lineføring..
Efter min mening, så giver du måske selv forklaringen på jeres problem her ... på mig lyder det nemlig lidt som om din hund går efter godbidden og ikke fordi den har forstået øvelsen 100 %.
Det jeg ville gøre: stå TOTALT passiv og stirre lige ud i luften (skule ned på hunden eller med en hjælper/spejl foran, så du kan se hvad hunden laver) med hunden på plads - når hunden nu FULDSTÆNDIGT på eget initiativ kigger op på dig, så belønner du og bliver totalt sjov at være sammen med. Fortsæt dette over længere tid, sådan at det til sidst bliver sådan at din hund næsten udstråler "JUBIII" hver gang du bliver passiv - så har den nemlig forstået at det at du er passiv er ensbetydende med at der er en belønning på vej, og at det er den der skal tænde dig og ikke omvendt.
Opbyg gradvis at hunden kan sidde længere og længere tid og holde 100 % fokus på dig, mens du stirrer direkte ud i luften ... for så til sidst at "eksplodere" og give rigeligt med belønning. Når hunden er blevet god til at sidde med kontakt til dig, så kan du begynde at gå nogle få skridt - og stadigvæk, hvis hunden bliver uopmærksom så lad være med at lokke eller noget, men skift evt. retning ... så snart den af sig selv kigger op på dig og er opmærksom, så beløn i rigelige mængder ;o)
Når I bliver rigtig gode, kan du gå så langt at du holder en godbid ud i strakt arm, og når så hunden har øjenkontakt til dig får den belønningen, for i endnu højere grad at lære den at det er DENS kontakt med DIG, der udløser en belønning og ikke selve det at følge belønningen, der er målet med øvelsen...
Håber dette er nogenlunde til at forstå - det er nemmere at vise i praksis :o)
/Carina
jan 2005
Tusind tak for gode råd. Jeg vil prøve begge to (selvfølgelig ikke på en gang)... Og selvfølgelig ikke iogive efter en enkelt dag.
Snakker vi tennisbold eller fodbold?? Jeg tror det er lidt svært at lege ruskeleg med en tennisbold, eller er det bare mig??
Luna er ikke så boldfikseret, men det er da helt sikkert et forsøg værd..
Carina, jeg ved hvad du mener med at det er nemmere at vise end at skrive.. Det kan være svært at forklare sig på skrift:-)
jan 2006
jan 2006
jan 2005
Bold i snor.. Lyder godt, så har jeg en undskyldning for at gå i dyrehandelen igen, hehe:-)
jan 2005
Det er jeg egentlig også så småt begyndt på. Men er ikke helt sikker på lige hvornår jeg skal klikke... Når hun kigger på mig, eller?? Og skal jeg give hende godbid HVER gang, jeg klikker?
sep 2005
Ja, du skal klikke når hun gør lige præcis det du gerne vil have = hun går lige, med skulderen ud for dit knæ og kigger op på dig...
Og ja, du skal give en godbid hver gang du har klikket, men du skal bare gå helt normalt og kun med klikkeren i hånden. Godbidderne skal bare blive i lommen, og så først tages frem efter du har klikket.
- Går selvfølgelig ud fra at hun har lært at klik-lyden betyder godbid ???
/Carina
jan 2005
Jo da, det har hun:-)
Vi er begyndt at lære små tricks med klikkeren også:-)
Og dogdancing.. altså bare sådan i det små, da jeg ikke har råd til at deltage på de få kurser der er.
Så jo, hun er udemærket klar over hvad klikkeren betyder, men hun er jo heller ikke labrador for ingenting, LOL
Tak:-) så når hun går perfekt og fokuserer på mig, så klikker jeg.. og stopper så hun kan få en godbid?
jan 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 35 Svar: 546
Hvis hun ved at du har godbidder i munden, vil hun sandsynligvis holde en god kontakt.
Der må ikke være noget system i hvornår godbidden falder, bortset fra at hun naturligvis være på rette sted når det sker.
sep 2005
- Jeg kan godt se at jeg er i mindretal herinde, men jeg mener stadigvæk at hunden IKKE skal gøres opmærksom på at du har en godbid/bold uanset om den så er gemt i armhulen/munden/under hagen, men derimod at hunden skal lære 100 % sikkert hvilken adfærd der udløser belønningen i en situation der minder så meget som muligt om en konkurrence... - hvor du ikke har mulighed for diverse for-kommandoer og åbenlyse tricks. Og så skal den selvfølgelig overbevises gennem træningen om at der ALTID er en belønning hos dig, selvom den ikke har set denne blive gemt :o).
/ Carina
jan 2005
Tusind tak for jeres hjælp:-)
Marie, det vil jeg meget gerne.. Jeg skal liiige have overstået nogle rodbehandlinger og sådan.. så vender jeg tilbage med iver og kraft
Jaenette
Vi fik en oprykning, men hjælp!!!!