Hvalp bider i små hunde {{forumTopicSubject}}
Jeg har desværre lidt problemer med at takle min blandingshvalp, når hun skal lege med små hunde. Hun bider simpelthen for hårdt.
Hun er snart fem måneder og bliver en lille mellem-str. hund. Hun havde faktisk som yngre lidt problemer med leg sammen med andre hunde. Hun var generelt lidt for voldsom, fandt sig absolut ikke i noget og prøvede selv som så ung at dominere.
At dominere prøver hun stadig, selv overfor de store hunde, ved at stille forpoterne op på ryggen af dem. Men på trods af det er hun blevet rigtig god til leg og lægger sig ofte om på ryggen for at overgive sig.
Desværre opfører hun sig stadig ALT for voldsomt overfor helt små hunde, i hvert fald dem som ikke rigtig kan sige ordentlig fra. Små piv og hyl er åbenbart ikke nok for at få hende til at stoppe med at bide i dem med hendes stadig meget spidse tænder. For hende er det tydeligvis leg, hun mener det ikke ondt, men hun har måske vænnet sig til (fra hendes tidligere voldsomme leg) at hunde, som ikke gider mere, siger ordentlig fra ved at knurre højt og måske gø. Så det kan måske skyldes at hun ikke forstår de små piv og hyl de helt små hunde indimellem nøjes med at lave? (hun forstår dog straks når jeg siger piv, når hun kommer til at nappe mig i fingeren) Hun fik endda bidt så hårdt forleden dag at det blødte lidt fra en af de små hundes øre, hvilket jeg blev ret forskrækket over. Skal jeg bare sørge for at skælde hende ud efter den lille hund har pivet et par gange? Og skal hun så have en chance mere derefter eller skal jeg gå væk med hende med det samme? Og kan jeg gøre noget for at minde hende om at det er mig der bestemmer, såsom blivende sit indtil den lille hund kommer over til hende (eller vil hun blive mere anspændt af det?), for jeg synes hun kan glemme rang-ordenen lidt , når vi er i blandt andre hunde eller mennesker. (det er måske meget alm. i den alder lige at skulle afprøve grænserne?) For ellers er hun ret velopdragen og forstår, når der bliver sagt "nej"!
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.411
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
Måske skal din hvalp lære at selvom der er andre hunde til stede, kan du og den finde ud af at arbejde sammen. Selvfølgelig skal du ikke starte mens der er flere hunde der drøner rundt og leger. men hvis i på jeres ture møder andre hunde, så lav noget lydighed menes de andre hunde er i nærheden. husk masser af belønning for opmærksomhed. Nå I har trænet lidt, gå du videre. det er ikke altid at ens hund behøver at lege med andre og når du ved at din hund er noget voldsom, vil det være bedst at den kun får lov til at lege med nogen på dens egen størrelse og som har en dæmpende adfærd. De små hunde som din hund er voldsom overfor, får også en dårlig oplevelse.
okt 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 5
Moren er ukendt, men det er ret tydelig at der både er labrador og dansk/svensk gårdhund i. Og ud fra hvalpene (de har fået hvalpe sammen tre gange) så overvejer de også om der er noget schæfer og border collie i. Så det er virkelig lidt af alle hjørner. Hun kan opføre sig lidt spids-stædig til tider, men ellers synes jeg faktisk det er labradoren der skinner mest igennem..
okt 2010
Men nej det med at tage fat i hende mens hun leger, der bliver hun faktisk meget tydeligt fornærmet, og kan ofte godt finde på at bide fast i den hund hun leger med, for at jeg ikke kan tage hende væk. Men hun bliver ikke aggresiv, hun vil bare have sin vilje. Hvilket hun jo selvfølgelig ikke får.
aug 2007
Det kommer meget bag på mig, at din instruktør bare anbefaler at lade hende fortsætte. De små hundehvalpe, hun er voldsom overfor, kan blive præget negativt for altid af, at deres signaler ikke respekteres.
Så hvis det var min lille hvalp - så fik den altså ikke lov, at lege med din. Men det ville mine voksne hunde til enhver tid få!
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
Og som ejer af den/de hunde det går ud over, er ikke specielt rart. Men det er uanset race, min tæve kunne til hun var 1½ år ik sige fra. Fandt sig i stortset alt, hanhunde der ville parre hende selvom hun ik var i løb. Hunde der slæbte hende afsted i halsen, li som tæver gør med hvalpe. Og det finder jeg mig ik i som ejer, og vil da heller ik finde mig i at min hund gjorde det.
okt 2010
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
Men prøv at kontakte en adfærdsbehandler, og høre ham/hende om hva de har af råd. Det er mit bedste råd til dig. Held og lykke med det.
aug 2007
okt 2010
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 875
okt 2010
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er ganske normalt at unghunde ikke helt har styr på hverken kommunikationen eller den voldsomhed de leger med...
Hvalp bider i små hunde