871 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Indkald - avanceret. :S Indkald - avanceret. :S

Hej, vi har en Jack Russell Terrier (kastreret han på 4 år) som på langt de fleste områder er meget velopdragen (synes vi), men der er dog et problem.

Jeg går ofte fri med ham, og kan sagtens kalde ham til mig 99,9 % af gangene, han kan altid kaldes ind når der er hunde, mennesker osv., og det er aldrig et problem at han stikker af efter dyr osv., dvs, på nogen måde bevæger sig længere væk fra mig hvis jeg ikke ønsker det. Problemet opstår når han finder noget virkelig spændende (mad, kattelort, død fugl etc.) og er i en vis afstand fra mig - SÅ nægter han at lystrer. Jeg prøver alt, løber væk med flagrende arme og mærkelige lyde, gemmer mig, kalder glad, kalder vredt, i alle tilfælde glor han lige op, og stikker så hoved ned i emnet igen... Det eneste der virker er når jeg går tilbage mod ham, og når inden for en vis radius, så ved han godt at situationen er ved at blive "farlig" og så kan han nok hive hoved til sig og komme travene over mod mig, og det er frustrerende for så kan jeg jo intet gøre, nu kom han jo. Ville så gerne tage ham på fersk gerning i ikke at lystrer, så jeg kunne skælde ud (er sket i få tilfælde førhen, så han ved der falder brænde ned), men efterhånden lader han det aldrig ske, er jeg tæt nok på, så kommer han på sekundet... (Hvilket selvfølgelig er godt)

Jeg ved det åbenlyse selvfølgelig ville være ikke at lade ham komme for langt væk, gå med snor osv., men er nu ret skønt at kunne gå på store marker, skov og i krat, og bare lade ham bruge snuden frit hvor han nu vil... Så ville meget hellere se om der var en løsning.

Han er meget kvik til at regne ud fordele og ulemper ved indkald... Eks. opdager han hurtigt hvis der ikke er fodder i lommen når vi er ude, så tager det liiiige lidt længere tid at komme. Han ved udemærket hvad indkald går ud på, men det virker ligesom ikke pr. refleks (selvom han kaldes ind mange gange i løbet af dagens 3 ture, for så at få lov at løbe igen), og ros er tilsyneladende ikke nok motivation (selvom han stort set altid får det når han kommer fra længere afstande hvor der ikke var noget spændende, så han lystrede, så giver jeg den gas med jaaaa, dyygtige, åbne arme og ned på knæ med mig, og lige lege vildt og weee osv.). Han vejer tilsyneladende situationen op hver gang, kan det betale sig eller ej, og hvornår, og når der er noget "lækkert", så giver han gerne afkald på godbid og ros... Jeg ved at positiv forstærkelse er den rette vej at gå, men føler at jeg mangler at kunne vise ham en konsekvens ved ikke at lystre, men de der berømte par sekunder for ugerning til konsekvens gør at han meget sjældent kan blive irettesat ang. indkald...

Sorry, blev lidt langt indlæg, men skulle jo lige have alle detaljer med... Er der mon nogen forslag til hvad jeg kan prøve af træning og metode? smiley

På forhånd tak! smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indkald - avanceret. :S
  • #1   26. feb 2010 Jeg kigger med.. Har også en Jack Russell så vil gerne have nogle guldkorn. Milo har selektiv hørelse..

• #2   26. feb 2010 Mine hunde får altid en lækker godbid ved indkald - så hos os betyder indkald, kom og få en godbid og det virker hver gang :o)))

• #3   26. feb 2010 tænk på, at jeg går med 4 løse hunde af gangen, så det SKAL virke hver gang :o))

• #4   26. feb 2010 Han får også (stort set) altid en godbid, men vælger åbenbart bare at det ikke er nok til at han gider komme i nogle tilfælde... Og om det er kylling eller hans foder ser ikke ud til at gøre den store forskel, og kattelort eller døde fugle nægter jeg altså at rende rundt med. ;P

• #5   26. feb 2010 *Ulla, haha, ja i den sammenhæng er jeg glad for jeg ikke har problemer... Een hund er åbenbart rigeligt udfordrende for mig... smiley

• #7   26. feb 2010 du skriver at han lystrer 99,9% af tilfældene, der er aldrig problemer når det er andre hund og mennesker og han stikker ikke af. desuden kommer han når du kommer tættere på ham, det er kun når du er rigtig langt væk og der er noget der er MEGET interessant.

for mig at se er det et drømmescenarie du har dig der, jeg ville ønske at mine hunde var så lydige. er der nogen grund til at gøre den 0,1% til et problem? han er trods alt et levende væsen med sin egen personlighed og ikke en robot. han laver ikke ulykker, bider noget i stykker, slås med andre hunde eller løber ud foran biler....

mit forslag vil være - hold op med at se det som et problem og lad ham have den fornøjelse en gang imellem at "hygge" sig med noget interessant. lad være med at kalde på ham før du kommer tættere på hvis han ser meget optaget ud og du ikke har vildt travlt, så er han jo ikke ulydig. og sørg for at have guffer med HVER GANG smiley

dette er ikke ment som et surt opstød - jeg synes som sagt bare at han lyder som en, i min verden, MEGET velopdragen hund. Klap dig selv på skulderen, du har gjort et godt stykke arbejde!!

• #8   26. feb 2010 Carina - Jeg syntes at den med legetøj lyder som en rigtig god ide - ikke alle hunde tænder jo på guffere :O))

Ann-Mai - jeg skifter somme tider mine godbidder ud, så er de mere spændende :o))

• #9   26. feb 2010 Tina - rigtig godt skrevet :o)

• #11   26. feb 2010 Som regel kalder jeg ham bare til mig med "kom her" kommando, han skal bare komme hen til mig, så bliver han rost og jeg giver gestus til at han kan løbe igen... Han kan også gå på plads, men bruger det som regel kun hvis der kommer folk forbi, for at vise at hunden sidder roligt ved min side, og de derfor ikke skal være nervøse (hvis de cykler eller er bange for hunde)...

Jeg fornemmer at han ikke vil/gider komme tilbage, for det er udelukkende når der er noget spændende at han ikke lystrer, han virker på ingen måde nervøs for at få skæld ud eller komme, under normale omstændigheder fungere det fint, og kommer ofte med store badut spring spændende glad hen i mod mig.
    Når han ikke lystrer og jeg går tilbage til ham (selvom det måske ikke er det klogeste træk), så kalder jeg heller ikke på ham, går bare stille og roligt, men alligevel kommer han glad luntende når jeg kommer tæt nok på. Ved man ikke skal tillægge hunden for meget, men føler virkelig at han godt ved der intet sker hvis han lystrer inden han bliver taget på fersk gerning.

Nu du siger det tænder han ret meget på pivedyr... Måske jeg skulle forsøge mig med at have sådan et med som back up... Kunne god virke, så mange tak! smiley

• #12   26. feb 2010 Hehe, tak Tina, er selvfølgelig en ret så god pointe! smiley

For nej, han er er selvfølgelig som så'n ikke et problem, måske bare fordi at alt andet fungere så godt, så synes man også liiiige det skal være tilfældet her... Der er dage hvor jeg må stå og vente på ham 5-10 min, fordi han eks. står inde i et krat hvor jeg ikke gider at gå ind, eller hvor jeg er nødt til at gå tilbage til ham fordi der kommer en hund længere væk (Skal også helst være inden for 10-20 meter når der er hunde eks, som jeg skal sikrer mig han ikke løber over til) og er nok i sær i de tilfælde det ville være rart... Men kan da godt at det måske er lidt af et luksus problem, og at man skal tilskrive det en del af hans jo ellers selvfølgelig charmerende personlighed... smiley

• #13   26. feb 2010 Hvis det er i helt bestemte situationer at han ikke kommer når du kalder, som f.eks. når han finder noget "spiseligt", så ville jeg begynde med noget impulskontrol træning. Altså først of fremmest ganske alm. nej-træning hvor du holder en godbid i din lukkede hånd og derefter opgradèr træningen indtil du kan smide en rå bøf på gulvet, sige nej og lukke øjnene/forlad rummet og stole på at han ikke rører den.

• #15   26. feb 2010 *M.I. Hmm, det med den rå bøf er lige før han allerede kan, så ved ikke om det er problemet... Hans fodder står ofte foran ham i nogle sekunder, eller hvor længe jeg gider vente, mens jeg træder væk fra skålen, og først når han kikker på mig og jeg sige værsgo tager han det (samme gælder selvf. med trick som "det er en tysker"... Ved ikke om jeg kan træde ud af rummet, men har lidt svært ved at se sammenhængen... :S Er måske bare mig der ikke forstår det..?

*Carina, ja, jeg skal helt sikkert prøve med pivedyret, er næsten på vej ned og købe et i lommestørrelse nu. smiley

• #16   26. feb 2010 Sammenhængen mellem det manglende indkald og impulskontrol er, at han jo godt ved hvad et indkald betyder, men at han ikke lystrer når der er noget, som er mere spændende - at det så er "mad", der som regel er mere spændende, så er det nærliggende at træne impulskontrol omkring maden. Er den i orden, så er jeg ret overbevist om at indkaldet nok skal komme automatisk.

Hvis han næsten allerede kan den med bøffen, så er det med at opgradere niveauet. Altså tag bøffen med udenfor eller find en død fugl eller lign. og træn med det, samtidig med at du øger afstanden mellem jer.

Problemet med at se indkaldsproblemer som et spørgsmål om ren belønning er ofte at hunden begynder at opveje belønning mod hvad der nu ellers er af spændende ting og så kan man pludselig stå i den situation at hunden kun kommer når man har et splitnyt pibedyr indsmurt i flødepostejen fra Stryhns.

Men der er jo selvfølgelig næsten lige så mange måder at træne hund på som der er hunde og ejere. Hvad der virker for mig og mine hunde virker måske ikke for dig og omvendt. smiley

• #17   26. feb 2010 Ahh, ok, ja så giver det mening! smiley Tak for forklaringen. smiley

Ja for en ting er selvfølgelig hvad han gør/kan inden for og med sit foder, det ville nok være et helt andet billede hvis det var ude i det fri og en død fugl der var tale om, så ville han nok forsøge at snuppe den og slippe væk fra mig indtil han var færdig med at snuse og rulle sig i den...

Du har ret mht. træningsmetode for jeg føler netop at han opvejer belønning mod hvad der er spændende. Tænker at han, ved ikke at komme, kræver mere i belønning end bare ros og guffer, og selvf.; er det kun i få tilfælde kan man diskutere hvor slemt det er, men det er jo også altid rart når der er plads til forbedringer. smiley

Men jeg vil prøve med impuls-kontrol træning, og så et pivedyr i lommen, så kan det være man kan få brudt vanen... smiley

Tak i hvert fald! smiley

Kommentér på:
Indkald - avanceret. :S

Annonce