Er vi snæversynede eller? Er vi snæversynede eller?
Jeg går med Cassie på et hvalpemotivations hold med babyer/hvalpe fra 4 mdr. til 7 mdr. Der er 3 gårdhunde, 5 labber og en schæfer på holdet.
Vi starter så i dag med kontaktøvelser (som vi ofte gør hver gang). Vi står alle i en rundkreds og en efter en skal vi gå i slalom med vores hund. Imens skal os der står i rundkredsen holde kontakten med vores egen hunde og den der går slalom skal holde kontakt til sin egen hund.
Det går for så vidt OK, lige indtil en henter et kæmpestort tøjdyr og begynder at lege med det med sin hund. Det gør at hundene ved siden af, inkl. min, synes den er mega spændende, og så kan kontakt være kontakt, når man er en lille baby/hvalp.
Det var vi et par stykker der kommenterede, men ingen reaktion. Da det så var hundens tur, smed den ene instruktør tøjdyret ad h. til. Det synes ejeren vist var noget underligt at det skete. Men da vores andre hunde stadigvæk kunne se den, så bad vi instruktøren om at smide den længere væk. Hvorefter ejeren blev bedt om at fjerne det.
Jeg klandrer ikke instruktørerne for at nogen kan være så egoistisk kun at tænke på sig selv og sin hund. Desværre har der været lignende episoder med samme ejer før i dag. Vedkommende forstår åbenbart ikke at vi er en gruppe, og at vi er der for at lære simple lydighedsøvelser, så de kan avancere når de bliver ældre. Og ja, vi har frikvarter hvor der havde været rig lejlighed til at hunden kunne have leget med dyret.
Er jeg/vi andre for snæver synede så må I gerne sige til. Men vi havde i hvert fald en øv oplevelse og vores små kunne altså ikke umiddelbart forstå at noget der var så spændende ikke måtte undersøges nærmere.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
*Jeg klandrer ikke instruktørerne for at nogen kan være så egoistisk kun at tænke på sig selv og sin hund.*
er jeg ikke enig med dig i......... Havde JEG været instruktør, havde jeg bedt vedkommende om at lægge tøjdyret tilbage i bilen, hvor det hører hjemme og finde noget andet at få hundens opmærksomhed med!!
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Havde instruktøren sin hund med, sådan forstå jeg dit indlæg....
Jeg vil aldrig bruge min egen hund, når jeg er instruktør og har underviser..
Hvorfor skal man "prale" med hvad ens hund kan og ikke kan.
Det er jo folk der betaler i dyre domme for at blive undervist, om det så er i det ene eller det andet..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.067
Godbidder er godt -og du ved sikkert osse at nogen godbider er bedre end andre. Nogen hunde synes så legetøj er ENDNU bedre. Og det er netop en STOR hjælp i træningen at vide hvad der er top-motivation for hunden, og hvad der er acceptabelt, men ikke det bedste i verden osv. På den måde kan man veksle imellem belønningerne afhængig af situationen.
Og hvis denne hunds top-belønning er netop den bamse, har jeg svært ved at finde argumenter for hvorfor ejer ikke skulle bruge den.
Ja det kan gøre det svært for dig og andre, men så må i jo gøres jeres forarbejde og finde lige netop jeres hundes topbelønning, så i osse kan veksle mellem forskellige belønninger, og så jeres hunde kan lære at fokusere på jer trods nabohundens bamse.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
jan 2007
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.518
Jo, jeres hunde bliver distraherede, men så er det jo jeres job at få kontakt til jeres hunde imens denne distraktion foregår?
Det behøver jo ikke engang være legetøj, det kan være en lyd eller et begejstret kropssprog eller lign. Hvad er en kontakt værd, hvis den kun er mulig at opnå imens at verden omkring jer står helt stille?
jan 2007
Om det er en bold, en godbid, en bamse, et ærme eller hvad det nu måtte være, er vel ligegyldigt. Hvis det virker for min hund, så JA så er jeg egoistisk, for så bruger jeg det... osse selvom de andre synes det er træls.
Det var self noget andet hvis jeg vadede hen til en anden hundeførers hund og fægtede med en bold i hovedet på dennes hund, men det er ikke hvad jeg forstår at denne hundefører gjorde...
jan 2007
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Oki...
Jeg ber også mine elever om at tage noget med, som hunden er glad for, da vi bruger det til at træne apportering.. (apporteringen forgår i langline)
Men eller bruger vi bold til hverdag, både til lydighed, og belønning samt godbidder.
Bolden blier brugt på denne måde, man har bolden oppe under armen, og når hunden ser op på en løfter man armen og bolden falder til jorden, hunden får lov til at lege et øjeblik med bolden, hvor på at bolden kommer op under armen igen.. så går man et par meter og når hunden igen ser op på hundeføreren, så slippes bolden.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
Selvfølgelig skal hundene lære at ignorere, men det er små hvalpe?
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
Vi får altid at vide hvad øvelserne går ud på, og det var så det der i dag ikke gik, fordi en ikke fulgte de instruktioner til netop den øvelse, hvor tøjdyret kom i "spil".
Det var tydeligt at vedkommende kedede sig med hunden og så åbenbart ikke ønskede at tage del i øvelsen. Øvelsen går især også ud på at den hund der går rundt ikke tager kontakt til dem i rundkredsen fordi den skal holde kontakten til sin ejer. Det kunne ikke rigtig lade sig gøre.
Når undervisningen starter, så er de rekvisitter der skal anvendes i løbet af timen gjort klar på sidelinien lige at tage frem. Her har vedkommende også umotiveret ladet hunden løbe igennem tunnelen selvom vi har fået at vide at det er en øvelse vi alle sammen skal lave på et tidspunkt. Det tyder i min verden helt og holdent på manglende interesse for undervisningen og det at være en del af en gruppe.
jan 2007
Men leg som belønning synes jeg er super godt, hvis hunden "tænder" på det.
Til reiki bruger jeg nogengange et bideskind. Det kan ikke bruges så ofte for så bliver han træt af det, men det tages frem ved særlige lejligheder (ting jeg ved er svært f.eks.), og han elsker den belønning. Og i sådanne situationer er jeg altså ret ligeglad med om nabohunden osse synes mit bideskind er spændende. Så må naboen da finde ud af at være lidt mere interessant for sin hund;o)
Lonny -lige et pivedyr kan jeg måske tildels forstå, da det jo ER temmeligt meget forstyrrende med både lyd, larm og hvad ved jeg (selvom jeg nu ikke havde brokket mig, hvis du brugte det mens jeg trænede).
Men hvorfor ikke bruge leg som belønning hvis det virker for din hund? Må i kun bruge godbidder?
feb 2006
Hvorfor ikke blot lade den fører der bevæger sig arbejde kontakt med sin hvalp og derigennem bruge den leg der er nødvendig for den givne hvalp at holde kontakten med sin fører, istedet for at gøre begge dele og dermed måtte tage hensyn til nabohunden og samtidig slække på de tiltag der er nødvendige for den enkelte hund?
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.245
Synes situationen er svær, men også at instruktøren sprang for let over problemet ved bare at kaste tøjdyret lidt væk, i stedet for at forklare hvorfor eller få det gemt væk, hvis det ikke var acceptabelt i øvelsen.
Synes nogen gange hundetrænere mangler lidt overblik og kører efter et fast program og en rutine , altså en "standard" uden at tage sig af afvigelser og virkelig lægge mærke til hvor problemerne er. - Sikkert en uholdbar påstand, men noget jeg har oplevet.
jan 2007
Mette -ja det er hvalpe. Netop for en hvalp er det jo nemt at lære den forskellige ting som belønning. Jeg er lidt ked af at reiki aldrig har lært leg/bolde osv som belønning. Det savner vi i træningen idag, og endten er jeg ikke dygtig nok, eller osse er det bare for sent at indlære nu (forstå mig ret -det KAN self læres at tage en bold, men det er ikek det samme som at synes det er en fed belønning)
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Er tøjdyret det der skal til for at holde hundens kontakt, så halleluja for at DENNE hundefører har fundet vejen til hundens interesse..
At det er distraherende for de andre kursister.. tjaaa.. det burde da give inspiration frem for at være rod til modvilje; find det din egen hvalp er hooked på og brug da det..
Jeg er ikke til hundetræning for at være grå og stille og falde ind i mængden, jeg er der for at træne og motivere min hund til at indlære og lystre kommandoer trods al den aktivitet omkring..
jan 2007
feb 2006
Bare acceptere at den lærte at jeg som fører var røvsyg og at den da bare kunne kigge på og forsøge lege med de andre hvalpe?
feb 2006
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Jeg synes sagtens øvelsen med rundkredsen kan bruges på hvalpe og unghundehold, men hvis hundene bliver så distraherede af et tøjdyr, som du beskriver - så er de ikke klar til sådan en type øvelse, der kræver så højt et koncentrationsniveau.
jan 2007
Hvis de andre hunde osse synes jeg er den bedste i verden, så må de andre hundeførere da lære at skabe sig lidt mere tosset;o)
aug 2007
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
jan 2007
maj 2006
Læs så lige hvad jeg rent faktisk skriver. Vi har både øvelser hvor guffer anvendes og øvelser hvor legetøj anvendes. Det er ikke OK at man så selv bestemmer hvornår man vil hvad, når vi er i en gruppe. Vi laver også selvstændige øvelser, hvor man kan gøre som man vil. Det handler da også om at hunde også kan lære at tilpasse sig de forhold de bliver budt, sådan er det jo også senere i livet.
Man kan da ikke rende rundt med et tøjdyr på en agility bane..... bare en tanke.
Nu går jeg både til ringtræning med Cassie om mandagen og på hvalpeholdet om tirsdagen. Hvis jeg nu rendte rundt med et tøjdyr til ringtræning det ville da ikke gavne. Efter 5 ganges ringtræning ved hun hvad stå betyder og stiller sig op. Hun ved også om tirsdagen at når vi står stille og hun får at vide at hun skal sætte sig, jamen så sætter hun sig. Jeg skal så lige hilse og sige at jeg ikke ser mig selv som verdens bedste hundetræner, men jeg synes at jeg klarer opgaven fint.
feb 2006
Det lyder som om at det betyder mere at tage hensyn til hinanden i forhold til at indlære en given øvelse på den måde, der er mest gavnlig for den pågældende hund.
Selvfølgelig render man ikke rundt med et pivedyr til evig tid, man render heller ikke rundt og stopper godbider i hovedet på hunden resten af dens liv. Men i indlæringen skal det være den allerbedste forstærkning som hunden kan komme i tanke om, og hvis det er et larmende pivedyr, så er det sådan et man må benytte sig af.
feb 2006
Hvis jeg kom til hvalpetræning med en GD-hvalp, der ikke per defition er en jeg-elsker-godbider-race, hvad skulle jeg så gøre for at indlære en god hund/fører-kontakt, hvis jeg ikke måtte bruge andre forstærkninger end godbider, som min hund alligevel ikke gad?
aug 2007
jan 2007
Derfor må det da være op til fører (evt med vejleding fra træner) at vælge den rigtige belønning til hunden.
AT man belønner med et pivedyr, betyder jo ikke at de belønnes med det tl den dag den dør.
maj 2006
feb 2006
jan 2007
maj 2006
Så vender jeg den lige om - den ene som IKKE vil bruge guf burde måske sige at det fungerer ikke for vedkommende end bare "gøre som det passer en selv". Så var der kommet en dialog ud af det.
Så burde det ikke gå begge veje? Der er vel ikke noget at sige til at vi andre ligner store ? når vi har fået en besked, som en ikke tager sig af, og som ikke siger noget.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.393
Ej altså. Hver især bruger vel det der tricker ens hund. Hvis de andres hunde reagerer sådan på bamsen kunne det være de skulle overveje at skippe deres evindelige guffere ud med en bamse selv?
Kia er nået dertil hvor kun ros virker. Men ved svær indlæring skal hun bruge noget hun tænder på og det er legetøj sammen med ros. Så kan alle de andre have deres guffere for dem selv :o)
jan 2007
Og så er jeg i øvrigt nok osse en af dem du ville synes var død-irriterende. For jeg nikker ikke bare og gør som der bliver sagt når jeg er til træning.
Hvis vi får besked på at træne en øvelse på en bestemt måde, og denne måde ikek virker for mig/min hund, jamen så forsøger jeg noget andet, og så er jeg egentlig ret ligeglad med om du/træner/andre på holdet synes jeg er underlig;o)
jan 2007
JEG er der for at modtage disse råd, tage hvad jeg kan bruge, skrotte resten, og træne flittigt derhjemme, så vi er klar til mere råd og vejledning i næste uge;o)
Dvs at træning IKKE betyder at man skal være enig i alt hvad træner gør og siger, eller at man skal følge det slavisk. Nogengange er det en fordel at vende det med tærner hvis man er i tvivl, eller hvis vejledningen ikke fungerer, andre gange kan man prøve sig frem selv.
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Ligesådan hvis jeg hvier lever eller andet lækkert op af lommen..
Også med hvalpe/babyer..
Og jo man kan SAGTENS rende rundt med legetøj på en AG-bane...
Bruger jeg i stor stil til william
aug 2008
Jeg synes dog også, at man er nødt til at se på, hvad det er for et hold - i dette tilfælde et hvalpehold, hvor jeg synes, øvelsen bliver en anelse for svær, når der sættes forstyrrelser på, hvis hundene ikke er sikre i kontaktøvelserne. Efter min mening er det vigtigt at opnå succes - og det kræver ofte, at man går langsomt frem og ikke forcerer noget.
jun 2005
8 uger til 6 måneder er da læææænge at øve kontakt, i =)
jan 2007
Hvis ikke det kan lade sig gøre for de andre at holde kontakt, burde træneren jo lære dem at bruge bedre forstærkninger, eller osse er ævelsen endnu for svær for hundene, og man bør derfor træne kontakt på andre måder
aug 2008
Michelle: Ja, jeg tror øvelsen er for svær for hundene endnu, men igen, det er jo skide svært at vurdere, når man ikke selv har været der og heller ikke ved, hvor længe de har været i gang... Man sidder jo egentlig lidt og gætter...
jun 2005
Nu er jeg også meget modstander af linjetræning hvor vi aaallesammen skal lave det samme og gentage sit, stå og dæk til hunden på ingen måde gider reagere længere..
Det er DØDSYGT både for hund og ejer, og jeg fatter simpelthen ikke at det stadig virker til at være den almene træners foretrukne metode =/
aug 2008
Træneren i DCH rådede en hundeejer, hvis hund markerede på en balancebom, at hun skulle svinge den en tur i luften, så den kunne lære, at det var forbudt - jow, det var professionelt. Jeg har brugt en masse tid på at diskutere (læs: skændes) med denne træner og jeg opgav til sidst, for jeg kan træne Luna langt bedre selv... Og det er ikke for, at jeg vil sige, at jeg er verdensmester eller arrogant, men den træning var virkelig noget LORT! Men det var dælme synd for alle de nybegyndere, der troede, at trænerens ord var lov og sandhed
jun 2005
Jeg har også selv været oppe og skændes med en træner fra DcH omkring at jeg skulle ændre mine træningsmetoder til DERES metoder på trods af at min hvalp var langt lydigere end man kunne have forventet..
Jeg trænede ham med ros, kiks og positiv forstærkning, men jeg brugte også mit kropssprog, lyde og kommandotone frem for blot at vifte med en frolic og snakke babysprog.
Feks stampede jeg let i jorden for at få hunden til at rykke tæt ind på plads - roser derefter for en veludført kommando.
- Men træneren mente at min hund blev bange for mig (hvordan han så det ved jeg altså ikke), og jeg hellere skulle flytte hunden med hænderne..
I stedet for at sige nej hvert sekund i en svær øvelse brugte jeg knurrelyde, hvinelyde og hvad jeg ellers kunne få opmærksomhed med - ganske forbudt.
- En veninde på holdet talte ikke særlig højt; hun skulle sige kommandoen så HAN kunne høre den.. Og jeg var ikke populær da jeg spurgte om det ikke var nok hunden kunne høre det og reagerede..
Jeg har meget dårlige erfaringer med træningen og Kaoz er trænet op herhjemme.. Kunne være vi skulle tage på visit i klubben og blære sig med den lydige hund der sandelig OGSÅ kunne trænes på anden vis end den gyldne gral med frolic og nej og babysprog *GG*
aug 2008
Jeg er glad for, at der ikke bliver filmet, når jeg træner hund, for jeg bruger også mit kropssprog enormt meget - jeg ligner en spasser, når vi træner - især med en nybegynderhund
Og ja, en hund har jo en ganske glimrende hørelse - ingen grund til at råbe.. bare hunden kan høre én, så kan træneren sgu da være ligeglad! Ihhhh....
Denne træner, vi havde, var så også hele tiden ufattelig negativ og gjorde ikke i at dele ros ud. Retfærdighedsvis skal dog siges, at Luna og jeg fik megen ros for vores lineføring, men faktisk havde de andre mere brug for den ros end jeg - jeg vidste godt, at det kørte perfekt...
Jeg har desværre ikke fundet et sted, der har kunnet tilgodese de krav, jeg har til træningen - udover schæferhundeklubben - og dér vil en sheltie vist være lidt malplaceret - he he... Så jeg er også "hjemmetræner"
jun 2005
aug 2008
jan 2007
jun 2005
Jeg savner faktisk nogen at træne med, men folk vil helst bare lege, og det er da også fint.. Men savner det samspil der er på en træningsplads..
aug 2008
Ja, jeg savner også nogle at træne med - og jeg savner virkelig den ånd, der var på min "gamle" træningsplads. Man glædede sig altid til at komme afsted og man tog hjem med glæde i sindet. Både fordi man fik noget ud af det rent træningsmæssigt, men bestemt også socialt - vi ville det samme.. og trænerne var ildsjæle - intet mindre ;o)
jun 2005
Men vi har da heldigvis kundskaber til at træne vores hunde selv når det ikke kan være anderledes ; )
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.217
Sikke da en jubelidiot.
Og forresten....tak for en god tråd. Jeg fik lige genopfrisket hvorfor jeg ikke gider holdtræning ;O)
Er vi snæversynede eller?