Gå pænt...... Gå pænt......
Hej hej
Jeg har jo Sita, en fantastisk hund som kan alt muligt.... Bare ikke gå pænt i snoren, medmindre vi er til træning.
Uden snor går hun pænt på plads, men så snart snoren kommer på så trækker hun. Ikke meget men konstant.
Det generer egentlig ikke mig så meget mere, da det ikke er så meget, men er bekymret for hendes nakke.
Vi har indtil videre forsøgt: (alle i en periode på mindst 2 måneder)
Når hun trækker -
Stå stille med det samme, indtil hun slækker linen
Vende om med det samme
Trække blidt igen
Klikke når linen er slap
Problemet er at hun lurer hurtigt hvad hun skal, gør det og begynder at trække igen. Hver gang vi standser fræser hun hen til mig. Da vi forsøgte det med vende om syntes hun det var mega sjovt og løb fra yderlighed til yderlighed.
Vi træner altid når hun er motioneret. Fx. efter 20 minutter friløb i skoven, eller efter et par km på cyklen, så det er ikke bare fordi hun har meget energi.
Det lader til at hun har det bedst med at trække..... Ved ikke hvordan jeg skal løse det. Til hundetræning lærte vi den kontaktøvelse hvor man går med en godbid ved brystet og hun kan sagtens gå med helt slap line i 20 min så længe hun får sin kiks. Men så snart man ikke gør det mere fatter hun det ikke.
Gode råd søges!
De 3 hundeforeninger jeg har kontaktet hernede mener alle at jeg skal hive HÅRDT igen og skrige nej til hende, hvilket jeg nægter. Vi bruger positiv træning til ALT herhjemme
Vi bruger også Halti, men hun trækker stadig....
Det ønskelige er at hun kan gå ved siden af mig og snuse i jorden uden at trække.... Hen af vejen også have slap snor når der kommer andre hunde, men vi starter i det små.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 399
sep 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 39
Det gjorde vi skam også i et år, men hun forstår det ikke. Hun fokuserer KUN på den kiks og opfatter slet ikke det med linen. Det jeg gerne vil frem til er at hun af sig selv går pænt.
Når vi møder hunde nu, ryger kiksen også frem og hun ignorerer alt andet...
Det er det med at det falder hende naturligt at gå pænt der er problemet...
sep 2007
træk...... - slap line=klik= kiks >>= for at få en kiks mere tilbage til træk.....
Det er lidt frustrerende at hun er så lærenem på alle andre punkter.......
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 62 Svar: 654
sep 2007
Ja..... altså det vi gør er at vi klikker så snart hun har en slap line, hun kommer hen og får sin kiks og går så direkte frem til træk igen. Kan ikke gå et skridt før linen er stram....
Hvordan vil du gøre det mere nøjagtigt??
Jeg har ikke kunnet finde nogen hernede der vidste særlig meget om klikker, så det jeg ved har jeg læst mig til...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.057
Måske hun kunne få noget ud af at lære at det betaler sig at fokusere på DIG. I første omgang ikke når hun går i snor, men bare kontaktøvelser på stuegulvet/i have osv?
Med tiden vil hun så måske have lyst til at have fokus på dig på gåturen?
bare en lille tanke herfra, ved ikke om det kan bruges...
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 262
jun 2005
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 301
Ud fra din beskrivelse, lyder det til, at du kan gå et skridt videre i indlæringen. Hun forstår godt hvad hun skal gøre, for hun vender tilbage for at få godbiden, når du stopper, vender eller klikker. Næste skridt i indlæringen, går i alt sin enkelthed ud på, at hun skal gå et længere stykke, før hun bliver belønnet. Som jeg læser det, så roser og belønner du nu i samme sekund, hun stopper med at trække eller kommer tilbage dig (ret mig hvis jeg har taget fejl) og den del har hun nu forstået. Nu skal du først belønne, når hun har gået et skridt måske to (det kommer an på hende), så man langsomt bygger flere og flere skridt på.
Det der mange gange går galt i indlæring af gå pænt er, at man går i stå på det niveau hunden nu er nået til. Her skal man huske at blive ved med at bygge på og bygge på, så for hver gang hunden har lært/fået forståelsen af en del af "øvelsen", så skal man gøre det lidt svære.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.643
sep 2007
Jeg har fået et tilbud om en "klikkertime" til præcis dette problem så det vil jeg tage imod og se om det løser vores lille problem....
Mange tak for svarene indtil videre.
Skal nok skrive en opdatering engang.....
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 8
Nu er mikey jo kun e lille hund, men den trak også helt vildt i snoren en overgang,men jeg brugt simpelthen metoden med at vende om. når jeg gik selv med den, det er lidt mere bøvlet når man går sammen med andre, men så brugte vi metoden med at stå stille, god bid i hånden skulle få den på plads, frem for at trække den på plads,>( man holder godbiden foran og fører så hånden i en cirkel foran hunden så den går af sig selv på plads, der efter får den god bidden og den går så pænt ind til næste gang og man gentager så, det kan godt være man skal gøre det mange gange de eller de første dag, men nu er den rigtig god til det også uden den skal have god bid hver gang nu er det nok med meget ros,) når vi gik selv og vi brugte metoden med at vende om fik den først god bid når den havde gået pænt 5-6 skridt og så vendte vi igen, vi bruger det en enkelt gang når vi møder en fremmed hund eller menneske den ikke kender , men det er meget sjælent vi har brug for det, de første gange jeg trænede over for fremmede hunde, råbte jeg til dem vi træner vær sød ikke at gå for hurtigt hen i mod os, for så kunne vi nå at prøve det måske 4-6 gange inden vi mødes og mikey kunne nå at finde ud af hvad det drejede sig om inden de var forbi, som regl var den så dygtig til ikke at trække og imod den anden hund når vi så mødes, så vi kort lige kunne få sagt tak fordi de var behjælpelig med at vi kunne træne held og lykke håber du kan bruge metoden denne metåde kan også bruges med en klikker da klikke du bare når den gør det rigtige og derefter godbid
Gå pænt......